پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۶۳۷۷۸
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۴
ایران اسلامی دوم اسفند ماه شاهد برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود، انتخاباتی که در آن سرنوشت صندلی‌های سبز خانه ملت به دست ملت رقم خورد تا نمایندگان منتخب خود را برای یازدهمین دوره چهار ساله راهی مجلس کنند.انتخابات مجلس در استان اصفهان با مشارکتی ۳۶ درصدی در شرایطی رقم خورد که خبر شیوع ویروس کرونا تنها یک روز قبل از انتخابات و اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در کشور رخ داد در کاهش مشارکت بی‌تأثیر نبود، با وجود این مردم با حضور پای صندوق‌های رأی علاوه بر اثبات اراده و عزم خود در ورود به گام دوم انقلاب، برگ زرین دیگری را در کارنامه پر افتخار شهر گنبدهای فیروزه‌ای ورق زدند.

شعار سال: ایران اسلامی دوم اسفند ماه شاهد برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود، انتخاباتی که در آن سرنوشت صندلی‌های سبز خانه ملت به دست ملت رقم خورد تا نمایندگان منتخب خود را برای یازدهمین دوره چهار ساله راهی مجلس کنند.

انتخابات مجلس در استان اصفهان با مشارکتی ۳۶ درصدی در شرایطی رقم خورد که خبر شیوع ویروس کرونا تنها یک روز قبل از انتخابات و اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر در کشور رخ داد در کاهش مشارکت بی‌تأثیر نبود، با وجود این مردم با حضور پای صندوق‌های رأی علاوه بر اثبات اراده و عزم خود در ورود به گام دوم انقلاب، برگ زرین دیگری را در کارنامه پر افتخار شهر گنبدهای فیروزه‌ای ورق زدند.

نتایج نهایی انتخابات مجلس یازدهم

با پایان شمارش آرای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نتایج نهایی حوزه شهرستان اصفهان مشخص شد و در شهرستان اصفهان امیرحسین بانکی‌پورفرد، عباس مقتدایی، مهدی طغیانی، زهرا شیخی حسین میرزایی به ترتیب با کسب اکثریت آرا به مجلس شورای اسلامی راه یافتند.

در دیگر شهرستان‌های اصفهان محمدتقی نقدعلی در خمینی‌شهر با 36 هزار و 55 رأی، پروین صالحی در مبارکه با 12 هزار و 75 رأی، سیدجواد ساداتی‌نژاد در کاشان و آران و بیدگل با 88 هزار و 946 رأی، سید مسعود خاتمی در گلپایگان و خوانسار با 21 هزار و 464 رأی، سمیه محمودی در شهرضا و دهاقان با 20 هزار و 542 رأی، حسینعلی حاجی‌دلیگانی در شاهین‌شهر و میمه و برخوار با  63 هزار و 5 رأی، سیدصادق طباطبایی‌نژاد در اردستان با 13 هزار و 229 رأی، سید ناصر موسوی لارگانی با 26 هزار و 902 رأی در فلاورجان، حسین محمدصالحی در فریدن، فریدون‌شهر، چادگان و بویین‌میان دشت با 26 هزار و 920 رأی، الهام آزاد در نایین و خور و بیابانک با 8 هزار و 570 رأی، در نجف‌آباد ابوالفضل ابوترابی با 57 هزار و 700 رأی و در نطنز و بادرود رحمت‌الله فیروزی‌پور با کسب 11 هزار و 251 رأی به مجلس یازدهم راه یافتند.

*در این میان انتخابات در شهرستان‌های سمیرم و لنجان به دور دوم کشیده شد.

سابقه نمایندگی منتخبان مجلس یازدهم

در بین منتخبان ملت در مجلس یازدهم، نام سید جواد ساداتی نژاد، سمیه محمودی، حسینعلی حاجی دلیگانی، سید صادق طباطبایی نژاد، سید ناصر موسوی لارگانی و ابوالفضل ابوترابی به چشم می‌خورد، آن‌ها نمایندگان فعلی شهر خود در مجلس دهم هستند که در مجلس دور یازدهم هم مشغول به فعالیت خواهند بود.

محمدتقی نقدعلی، پروین صالحی، سید مسعود خاتمی، حسین محمدصالحی، الهام آزاد و رحمت‌الله فیروزی‌پور تا پیش از این سابقه نمایندگی نداشته‌اند و برای اولین بار به مجلس شورای اسلامی راه خواهند یافت.

این بررسی نشان می‌دهد 6 نماینده از 19 نماینده فعلی استان قرار است همچنان در ساختمان بهارستان بمانند و در طرف مقابل حدود دوسوم نمایندگان با نفرات جدید تعویض شوند.

روند افزایشی حضور بانوان اصفهان در مجلس

مقایسه جنسیت نمایندگان در دو دوره گذشته مجلس با دوره یازدهم نشان می‌دهد،  تعداد بانوان در مجلس نهم 2 نفر و در مجلس دهم 3 نماینده نفر بوده است و این تعداد در مجلس یازدهم به 4 نفر می‌رسد.

تعداد نمایندگان زنی که از استان اصفهان در خانه ملت حضور خواهند داشت در طی دو دوره مجلس دو برابر شده است و بانوان توانسته‌اند صاحب جایگاه و مسؤولیت بیشتری در مجلس شورای اسلامی شوند.

میانگین سنی نمایندگان جدید و امیدواری برای جوانان

 میانگین سنی نمایندگان در مجلس اول تا دهم حاکی از آن است که مجلس اول با جوان‌ترین نماینده‌ها کار خود را شروع کرده و مجلس نهم و دهم گوی سبقت را در بالاترین میانگین سنی ربوده‌اند، با این حال بررسی سن نمایندگان مجلس یازدهم نشانگر ورود دوباره قاطبه جوانان به مجلس یازدهم به عنوان اولین مجلس گام دوم انقلاب و رو به پایین آمدن سر نمودار میانگین سنی است.

 

 

 به عنوان مثال میانگین سنی منتخبان مجلس یازدهم در شهرستان اصفهان 45 سال است که در برابر میانگین سنی مجلس دهم 5 سال جوانتر شده، از جمله اقداماتی که در شهرستان اصفهان برای روی کارآمدن جوانان و ورود به مجلس انجام شد، عدم حضور سه نفر از نمایندگان فعلی با شعار جوانگرایی در انتخابات مجلس یازدهم بود.

منتخبان جدید و ما به ازای نمایندگانی که قرار است بروند

برخلاف نمایندگان دور دهم شهرستان اصفهان که تقریباً اکثراً از چهره‌های سیاسی معروف محسوب می‌شدند، نمایندگان دور یازدهم مجلس را بیشتر چهره‌های علمی بدون سابقه خاص و برجسته‌ای در سیاست رقم می‌زند.

در ترکیب فعلی منتخبان مردم حضور زهرا شیخی به عنوان یک لنفولوژیست را شاید بتوان برابر شخصیت علمی حیدرعلی عابدی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان دانست که البته با فوق تخصص‌اش و فعالیت سیاسی و فرهنگی در عین جوانی می‌تواند به اولویت‌های حوزه زنان و سلامت هم بپردازد.

با رفتن چهره‌ای همچون حجت‌الاسلام احمد سالک که بیشتر شخصیتی سیاسی شناخته می‌شد، هیچکدام از نمایندگان جدید چهره سیاسی پررنگی ندارند و از این جهت شاید حجت‌الاسلام میرزایی به واسطه حضورش در تشکل سیاسی در زمان دانشجویی و هم نمایندگی قشر روحانیت نزدیک‌ترین شخص به نماینده ادوار اصفهان باشد.

البته عباس مقتدایی که سابقه حضور در بهارستان را دارد نیز نظر به تحصیلاتش در رشته روابط بین‌الملل بخشی از وجهه سیاسی نمایندگان را بر عهده خواهد داشت.

به نظر می‌رسد حضور یک عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان و دارای تخصص اقتصاد اسلامی با سابقه پژوهش بر روی راهکاری عبور از تحریم‌های اقتصادی، می‌تواند جای خالی حمیدرضا فولادگر را پر کند که در این سال‌ها در کمیسیون‌های اقتصادی فعالیت داشت. البته رشته تخصصی طغیانی اقتصاد است و انرژی و توان عملی او در کنار تیم نخبگانی که در سراسر کشور از اقتصاددانان جوان وارد مجلس شده‌اند قطعا باعث می‌شود نتیجه‌ عملکرد و دستاوردهای متفاوتی را برای این نماینده اصفهان پیش‌بینی کرد.

اما امیرحسین بانکی که بیشتر او را به واسطه نویسندگی و پژوهش در حوزه ازدواج و جوانان می‌شناسند یک جنبه متفاوت از سایر نمایندگان فعلی و گذشته اصفهان را تقویت خواهد کرد که بیشتر به حوزه مسائل اجتماعی مربوط خواهد شد.

به نظر می‌رسد فرصت مناسبی است تا نمایندگان جدید اصفهان بتوانند با قرار گرفتن در کنار هم، در بحث قانون‌گذاری پیرامون حوزه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی و اجتماعی که هر کدام در جایگاه خودشان اهمیت بالایی دارند را به صورت مطلوبی ارتقا دهند.

سایت شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 12    اسفند    98، کد خبر:   13981210000818، www.farsnews.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین