پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۷۰۳۷۴
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷
بسته حمایتی دولت از صنعت گردشگری می‌تواند شروع یک کمک باشد،تا گردشگری بتواند از این وضعیت ضرر کمتری ببیند. شیوع ویروس کرونا همه جوانب زندگی ما را تا اندازه زیادی تحت تاثیر قرار داده است. در این میان برخی از فعالیت‌های بشر با توجه به ماهیتشان تاثیر بیشتری از شیوع ویروس کرونا پذیرفته‌اند.

شعار سال: شیوع ویروس کرونا همه جوانب زندگی ما را تا اندازه زیادی تحت تاثیر قرار داده است. در این میان برخی از فعالیت‌های بشر با توجه به ماهیتشان تاثیر بیشتری از شیوع ویروس کرونا پذیرفته‌اند. صنعت گردشگری یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع درآمدافزای جهان است. این صنعت در دهه‌های اخیر ناجی اقتصاد کشور‌های متعددی بوده است، اما ماهیت آن به گونه‌ای است که به راحتی دستخوش همه اتفاقات و حوادث جهان می‌شود بنابراین نیازمند حمایت دولت‌ها است.

دولت ما نیز مانند دولت‌های دیگر کشور‌ها تلاش می‌کند که همواره از صنعت گردشگری و فعالان این صنعت حمایت کند تا شاهد زمین خوردن این صنعت نباشیم. ضرورت وجود این حمایت‌ها در شرایط فعلی مهم‌تر از گذشته شده است و دولت و وزارت میراث فرهنگی نیز با آگاهی از این امر بسته حمایتی ویژه‌ای را برای صنعت گردشگری تعریف کرده‌اند، اما به راستی این بسته حمایتی تا چه اندازه‌کارآمد است.

ما در این گزارش با استناد به صحبت‌های برخی از فعالان صنعت گردشگری کشور تلاش می‌کنیم میزان کارآمدی بسته حمایتی دولت برای صنعت گردشگری را بررسی کنیم و با توجه به درصد موفقیت احتمالی اجرای این بسته حمایتی چشم‌اندازی از آینده صنعت گردشگری کشور را ارائه بدهیم.

محسن حاجی‌سعید، رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: بسته‌ای که دولت برای حمایت از صنعت گردشگری و فعالان این صنعت پیش بینی کرده است می‌تواند شروع یک کمک باشد، اما اگر بخواهم واقعا تحلیل کنم که این بسته تا چه اندازه برای حمایت از صنعت گردشگری کفایت می‌کند و کارآیی دارد باید بگویم این بسته حمایتی برای تأسیسات گردشگری راهگشا است، اما می‌دانم که تا این لحظه دولت برای حمایت از نیروی انسانی متخصص صنعت گردشگری و مشخصا راهنمایان گردشگری کمکی نکرده است و به معنای دیگر اقدام حمایتی ملموسی برای راهنمایان گردشگری اتفاق نیفتاده است البته آگاهی دارم که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و معاونت گردشگری این وزارتخانه چه اقداماتی را برای حمایت از این فعالان صنعت گردشگری کشور انجام داده اند. این وزارتخانه حتی در نامه‌هایی که خطاب به معاون اول رئیس جمهور تدوین و ارسال شده، مستقیما به راهنمایان گردشگری اشاره کرده و به لزوم حمایت از آن‌ها تأکید کرده است، اما اینکه چرا حمایت از این افراد هنوز در مرکز توجه دولت قرار نگرفته سؤالی است که همچنان پابرجاست.

او افزود:آنچه که شاید بتواند کمک مؤثر دولت به نیروی متخصص صنعت گردشگری باشد وام بلاعوض به بخش کوچکی از اهالی این صنعت است در ضمن تسهیلاتی که برای نیروی شاغل در صنعت گردشگری تعریف می‌شود باید حتما با تنفس یک ساله باشد، زیرا مشاغل دیگر فعال در کشور به صورت موقتی تعطیل شده‌اند، اما کار افرادی مانند راهنمایان گردشگری از زمستان سال گذشته و به واسطه وقوع حوادث مختلف تا اندازه‌ای مختل شده است. به صورت خوشبینانه ممکن است شغل آن‌ها در پاییز به حالت طبیعی خود برگردد و اگر بخواهیم با بدبینی زمان احیای صنعت گردشگری کشور را پیش بینی کنیم به نظر می‌رسد که این صنعت در اواسط سال آینده احیا خواهد شد، زیرا تحلیل‌های بین‌المللی نشان داده‌اند که گردشگری بین‌المللی ۱۰ ماه بعد از مهار ویروس کرونا به شرایط نرمال برمی‌گردد. این امر طبیعی است، زیرا گردشگران از سفر به کشور‌هایی که به صورت گسترده با ویروس کرونا درگیر شده‌اند هراس دارند و ما باید فکری برای از بین بردن این هراس بکنیم مثلا اقدامات ایران برای مهارویروس کرونا و موفقیتمان در این مسیر را به جهانیان اعلام کنیم.

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری سراسر کشورگفت: بهتر است بدانیم که کمک دولت به فعالان صنعت گردشگری باید بلافاصله باشد. امروز بخشی از راهنمایان گردشگری به دنبال این هستند که بتوانند در مشاغل دیگر کار پیدا کنند و ما به عنوان متولی این زنجیره صنعت گردشگری تلاش می‌کنیم مشاغلی را برای این افراد پیدا کنیم که برای آن‌ها درآمد ایجاد کند، اما وابستگی در این راهنمایان گردشگری ایجاد نکند که آن‌ها نتوانند در آینده به بدنه صنعت گردشگری برگردند، زیرا اگر نیروی متخصص از صنعت گردشگری خارج شود آموزش نیروی جدید زمان‌بر و بسیار پرهزینه خواهد بود و گردشگری کشور را ۳ تا ۴ سال به حاشیه می‌برد.

حاجی‌سعید ادامه داد:ما باید هم‌اکنون از نیروی متخصص صنعت گردشگری به خصوص راهنمایان گردشگری حمایت کنیم تا بعدا بتوانیم در شرایط ویژه‌ای که پس رفع بحران ویروس کرونا پیش می‌آید با تمام قوا در چرخه گردشگری بین‌المللی حاضر شویم. ایران در سال‌های گذشته با توجه به رنکینگ‌های بین‌المللی به لحاظ درصد افزایش جذب گردشگر یکی از ۵ کشوری بود که درصد افزایش جذب گردشگر قابل توجهی داشت. این کشور ۲۷ یا ۲۸ درصد افزایش جذب گردشگر داشت، اما به راستی اگر در شرایط فعلی نیروی متخصص صنعت گردشگری خودش را از دست بدهد چگونه پس از مهار ویروس کرونا به شرایط مطلوب خودش بازخواهد گشت؟

او خاطرنشان کرد:راهنمایان گردشگری از وقوع حوادثی، چون شیوع ویروس کرونا بیشترین آسیب را می‌بینند و بیشترین مدت بیکاری و دریافت نکردن دستمزد را باید متحمل شوند. آن‌ها به عنوان پیشرانان صنعت گردشگری با توجه به ماهیت کارشان کارفرما‌های متعددی دارند و به همین دلیل از بیمه اجباری محروم هستند بنابراین آنچنان که باید و شاید از طرف کارفرما‌ها حمایت نمی‌شوند.

حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران نیز در روز‌های اخیر در این باره گفت: با نادیده گرفتن یا بسته‌های حمایتی ضعیف، صنعت گردشگری راه به جایی نمی‌برد.

شعار سال،  با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 24  فروردین    99، کد خبر:   7313266، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین