پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۸۱۴۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۵
حسام مطیعیان گفت: بهداشت محیط بیشتر روی اماکن عمومی نظارت دارد ولی بهداشت حرفه ای به دنبال آن است که شاغلین سالم داشته باشیم که متاسفانه این بخش مهجور مانده است و در گزارشات وزارت بهداشت در خصوص کرونا و پیش از آن کمتر به این بحث پرداخته شده است.

شعار سال: حسام مطیعیان گفت: رشته بهداشت حرفه‌ای یا بهداشت شغلی از زیر مجموعه‌ها شاخه‌های علوم پزشکی است.

وی افزود: وظیفه اصلی این رشته شناسایی عوامل زیان آور در محیط‌های کار در صنایع و صنوف و درمانگاه‌ها، مجتمع‌های تجاری و.... کسانی است که مشمول این کار هستند. فعالان این حوزه باید روی محیط کار، معاینات پرسنل، و.. نظارت داشته باشد تا شاغلین سالمی در سطح جامعه داشته باشیم.

وی اظهارکرد: رشته بهداشت حرفه‌ای عوامل زیان‌آوری چون فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک و روانی را اندازه‌گیری و کنترل می‌کند و در نهایت به حفاظت فردی پرسنل می رسد.

رئیس انجمن صنفی مسئولین بهداشت حرفه ای استان قم بیان کرد: مقام معظم رهبری در اردیبهشت 99 به مناسبت هفته کارگر روی بحث آموزش، خدمات رفاهی و بهداشت کارگران تاکید داشتند.

وی گفت: چندی پیش وزیر نفت هم تاکید کرد که کارشناسان بهداشت ایمنی نقش بسیار مهمی در کنترل کرونا در سطوح مختلف به ویژه در بخش های مختلف صنعت نفت داشتند.

وی افزود: این درحالی است که نقش کارشناسان بهداشت حرفه‌ای سوای کرونا در همه ایام سال در همه بخش های کشور نقشی مهم و تعیین کننده است. در سطح وزارت علوم پزشکی چون بخش بهداشت محیط و حرفه‌ای ادغام شده است باید تعریف درستی ازاین حیث ارایه کرد.

وی تصریح کرد: بهداشت محیط بیشتر روی اماکن عمومی نظارت دارد ولی بهداشت حرفه ای به دنبال آن است که شاغلین سالم داشته باشیم که متاسفانه این بخش مهجور مانده است و در گزارشات وزارت بهداشت در خصوص کرونا و پیش از آن کمتر به این بحث پرداخته شده است.

مطیعیان اظهارکرد: در بخش بهداشت حرفه‌ای چه کارشناسانی که به شکل خصوصی کار می‌کنند و چه بازرسانی که استخدام دولت هستند فشار زیادی را در زمینه نظارت و ضد عفونی کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در دوران کرونا متحمل شدند.

وی تصریح کرد: در این زمینه انجمن صنفی مسئولین بهداشت حرفه‌ای قم نیز فعالیت‌های زیادی را اجرایی کرده است و نامه‌نگاری‌های متعددی با مراکز مختلف داشته است. تا کنون همکاری بسیار خوبی با مراکزی که به کمک نیاز داشتند و همچنین مراکز بهداشت شده است ولی باید به این نکته اشاره کرد که فعالان این عرصه نیازمند حمایت هستند.

مطیعیان اظهارکرد: در همین راستا نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت ارسال شده که البته رونوشت هایی هم به مراکز مهم دیگر ارسال شده است. زیرا باید این نکته را دوباره تکرار می‌کردیم که متاسفانه این رشته مهجور مانده است و تعداد استخدام بهداشت حرفه ای بسیار کمتر از هم رشته هایی شان است.

وی گفت: هدف از این نامه نگاری‌ها توجه بیشتر مسئولان امر به کارشناسی و بهداشت حرفه ای است. بحث تفکیک یک بحث است ولی در قضیه کرونا متاسفانه کمتر شاهد بودیم که قدرشناسی از فعالان این حوزه شود زیرا اگر یک کارخانه به خوبی رصد و اقدامات پروتکلی در خصوص آن انجام نشود، ضررهای جبران ناپذیری را متحمل خواهد شد. به همین دلیل نباید از نقش فعالان این عرصه به راحتی گذشت.

وی با ذکر این مطلب که هم اکنون در قم 230 نفر در بخش بهداشت حرفه ای فعالت هستند، گفت: متاسفانه اکثر این افراد باید در بخش خصوصی فعالیت کنند که در برخی از موارد حقوق آنها نادیده گرفته می‌شود و به همین دلیل است که بسیاری از فعالان این حوزه به سمت رشته‌های دیگر سوق پیدا می‌کنند.

وی افزود: در این انجمن کارشناسان را تجمیع و با حق عضویت هایی که اخذ می شود خدماتی نیز به این گروه ارایه می‌شود. در همین زمینه سعی داریم که با شاخص سازی این فعالیت ها قدرشناسی و ارتقای توجه و نگاه بیشتری به این رشته و کارشناسان خدوم آن صورت گیرد.

شعار سال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته  ازخبرگزاری ایسنا،تاریخ انتشار:  22  خرداد 1399،کدخبر:99032214062،www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین