پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۱۶
تعداد نظرات: ۸۴ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶
گلستان نام جدیدی برای یک سرزمین تاریخی است که در طول تاریخ و تا سده هفتم هجری به نام ایالت گرگان و از آن پس تا آغاز سده دهم به نام استرآباد و در نوشته‌های دوران اولیه اسلامی به نام (جرجان) و از اسفند ۱۳۱۶ گرگان نامیده شده‌است. استان گلستان با مساحتي بالغ بر 74/437/ 20 كيلومتر مربع و بر اساس آخرين برآورد جمعيتي (سال 1383) با جمعيتي حدود 1650000، نفر در سال 1376 از استان مازندران جدا و به نام گلستان نام گذاري شد اين استان داراي 11 شهرستان، 21 شهر، 21 بخش، 50 دهستان، 944 آبادي داراي سكنه و 75 آبادي خالي از سكنه مي باشد.گرگان را می توان پایتخت فرهنگی اقوام ایرانی نامید. نتیجه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز 16 قوم و مذهب گوناگون که خلاصه وضعیت اقوام ساکن در این استان در ادامه متن آورده شده است.قزلباشان در رامیان، آزادشهر، مینودشت، کلاله و گالیکش و آذری‌ها در شهرستان گنبدکاووس و تعداد کمی در مینودشت و قزاق‌ها نیز بیشتر در گرگان و تکرها (ته‌کر) در نگین شهر سکونت دارند. همچنین کردها در شهرهایی همچون گنبدکاووس دارای جمعیتی قابل توجه هستند. ترکمن‌ها در بخش شرقی، مرکزی و شمالی استان و همچنین در مرکز استان سکونت دارند و ... .

شعار سال: پیشینه تاریخی سرزمین گرگان، به ۷ هزار سال پیش و در غار کیارام در روستای فرنگ بخش گالیکش به دوران پارینه سنگی برمی‌گردد. پژوهش‌های تازه نشان داده که منطقهٔ گرگان از شش هزار سال پیش تمدن پیش از آریایی‌ها را در خود جای داده و کهن‌ترین آثار دورهٔ نوسنگی ایران از غار کمربند و غار هوتو در نزدیکی بهشهر پیدا شده‌است.

استان گلستان با مساحتي بالغ بر 74/437/ 20 كيلومتر مربع و بر اساس آخرين برآورد جمعيتي (سال 1383) با جمعيتي حدود 1650000، نفر در سال 1376 از استان مازندران جدا و به نام گلستان نام گذاري شد اين استان داراي 11 شهرستان، 21 شهر، 21 بخش، 50 دهستان، 944 آبادي داراي سكنه و 75 آبادي خالي از سكنه مي باشد. اين استان از شمال به جمهوري تركمنستان با حدود 320 كيلومتر مرز آبي و خاكي و از سمت غرب با استان مازندران و از سمت شرق با استان خراسان شمالي و سر انجام از سمت جنوب به استان سمنان هم مرز مي باشد. اقوام ساكن در استان گلستان به ترتيب عبارتند از : تركمن (1/33 درصد)، سيستاني (4/15 درصد)، بلوچ (3/4 درصد)، كرد (5 درصد)، قزاق (2 درصد)، مسيحي، بهايي، فرق صوفي مانند گنابادي و ...، و مابقي جمعيت قوميت فارس را تشكيل مي دهند كه فارس ها نيز به دوگروه عمده مهاجر و بومي تقسيم مي شوند.

در استان گلستان اقوام مختلفي زندگي مي كنند كه در ادامه متن و بر اساس مستندات موجود، به تفكيك، اقدام به بررسي اين اقوام شود.

1. تركمن ها

تاريخچه قوم تركمن

تركمن ها كه آن را «اغوز» يا «غز» نيز نامديده اند. شاخه اي از تركان آسياي ميانه هستند كه از عهد قديم در صحراهاي وسيع بخش هاي سفل هاي رود سير دريا (سيحون) و بين درياي آرال به زندگي چادرنشيني روزگار مي گذراندند. در مورد چگونگي و پيدايش و خاستگاه اين قوم، نظريات متفاوتي وجود دارد ولي نظر غالب بر اين است كه از آسياي جنوب شرقي (حوالي چين) به اين منطقه آمده اند. تا حدود قرن هفتم ميلادي «تركمن ها» جزئي از قوم بزرگ ترك بودند. در اين سال ها به دنبال اضمحلال امپراطوري گوگ ترك، گروهي از ترك ها كه به نام «اغوز» ناميده شدند. از آنان جدا شده و از ناحيه ارخون به طرف آرال و سيد دريا كوچ كردند.

پيدايش لفظ «تركمن» نيز به حدود قرن 10-9 ميلادي مربوط مي شود. در زمان سلطان «مسعود غزنوي» تركمن ها كه مردمي دامدار بودند به دنبال مرتع به طرف گرگان كوچ كردند. بين سلطان مسعود و تركمن ها جنگ درگرفت و سلطان شكست خورد و دولت غزنوي منقرض و دولت سلجوقيان روي كار آمد. بعد از آن درطول تاريخ پسروي و پيشروي هايي توسط تركمن ها در سرزمين گرگان انجام مي گرفت. براي مثال در سال 1134 هجري قمري به دنبال انقراض صفويان و به قدرت رسيدن محمود افغان، تركمن ها از ضعف دولت مركزي استفاده نموده و درمناطق سرسبز گلستان پيشروي كردند. روحيه صحرانشيني تركمن ها از يك سو وسياست هاي نابخردانه حكومت مركزي از سوي ديگر باعث مي گرديد كه بين تركمن ها و حكومت مركزي هميشه جنگ و درگيري وجود داشته باشد.
در سال 1880 ميلادي تركمنستان به طور كلي به تسخير روس ها در آمد و بين دو
كشور ايران و شوروي سابق مرز تعيين شد و اين امر باعث گرديد كه بسياري از فاميل ها و بستگان دور و نزديك ترکمن در دو طرف مرز قرار گرفته و براي هميشه از ديدار هم محروم شوند و از طرفي تركمن ها كه به شغل عشايري مشغول بودند.نتوانند به اين طرف و آن طرف مرز ييلاق و قشلاق نمايند.تركمن ها تحت حكومت ايران به دليل روحيه صحرانشيني از يك طرف و عدم زيركي دولت مردان در آرام نمودن آنان هميشه بين حكومت و تركمن ها اختلاف و درگيري وجود داشت. در سال 1342 هجري قمري اقدامات حكومت در به اطاعت در آمدن ترکمن ها شدت گرفت و اين امر باعث شد كه اتحاد بين طوائف تركمن (گوكلان ها،يموت ها، آتاباي ها، جعفرباي ها و ...) ايجاد شود و شورايي با شركت شش نفر ازطوائف (كر، توماچ، آرق، كل، قرنجيك و كلته) تشكيل و قرار شد نمايندگان آتاباي ها و گوكلان ها نيز به آن ها بپيوندند. دو سال بعد نيروهاي رضاخاني براي سركوب تركمن ها در چهار ستون به طرف صحرا حمله و تركمن ها را سركوب نمود و آنان را مجبور به اسكان نمود و از حركت هاي گروه هاي كوچنده (عشاير) ممانعت به عمل آورد.

تركمن ها در گلستان

جمعيت تركمن ها در استان گلستان بالغ بر 500000 نفر و با توجه به جمعيت كلي استان بيش از 33% را شامل مي شوند و تراكم جمعيتي آن ها عمدتاً در شهر هاي جدار مرز وجود دارد و به ترتيب در گميشان (100%)، آق قلا (98%)، بندرتركمن (85%)، گنبد (77%)، كلاله (55%) و مينودشت (40%) از جمعيت اين شهرها را ترکمن تشکیل مي دهند و درصد كمي نيز در شهرهاي ديگر استان از جمله مركز استان(گرگان) ساكن هستند و درتوصيف وضعيت سرزميني 6/37% مساحت استان با تراكم نسبي 47 نفر در هر كيلومتر مربع در اشتغال قوميت تركمن است كه اين امرگوياي اهميت اين قوم در معادلات استاني و مالاً كشوري است.

اسامي اقوام، طوائف و تيره ها، وجه تسميه

تركمن ها به 9 ايل تقسيم مي شوند. البته ايل ها، طوائف و تيره هاي تركمن تشتت آراء وجود دارد بعض آن را تا 9 و بعضي تا 24 نيز ذكر كرده اند.ايل هاي موجود در ايران عبارتند از: «يموت»، «گوگلانگ»، «تكه» و تعداد بسيار كمي«نخورلي».

بر طبق يكي از اساطير مجمود در ميان تركمن ها مردي داراي سه زن بوده ودر ايام حاملگي، هر كدام از زن ها از شوهر شكارچي خود تقاضاي گوشتي را مي كنند. شوهر براي زن اولش «قوچ كوهي» را شكار كرده، مي آورد. براي زن دومش شكاري پيدا نمي كند در نتيجه «گرگي» را شكار كرده و جگر آن را براي زنش مي آورد. براي زن سومش نيز «گوسفندي آبي رنگ كه در ضمن لنگ نيز بوده»، كشته و مي آورد. هنگام تولد پسران، زنان از شوهر خود، براي آن ها تقاضاي اسم مي كنند. شوهربراي پسر اول خود نام «تكه»، را انتخاب مي كند. براي فرزند دوم، «يموت» و براي فرزند سوم نام «گوگلانگ» را بر مي گزيند. «تكه» به معناي قوچ كوهي، «يموت به معناي گرگ و «گوگلانگ» به معناي گوسفند لنگ آبي مي باشد.

يموت هاي ايران به دو طائفه بزرگ «جعفرباي» و «آتاباي» تقسيم مي شوند.گوگلانگ ها نيز به دو طائفه «دودرغه» و «غايي» تقسيم مي شوند. طوائف نيز به تيره های متعددي تقسيم مي شوند. مثلاً آتاباي ها به دو تيره «آق» و «آتاباي» وجعفرباي ها به دو تيره «يارعلي» و «نورعلي» تقسيم مي شوند.

طوائف مقدس: طوائف «آتا» و «خوجه» و «مختوم» خود را از شجره خلفاي راشدين
مي دانند، اين طوائف كه در ميان تركمن ها از اقوام خاصي برخوردارند «اولاد» ناميده مي شوند و به عنوان طوائف مقدس از آن ها ياد مي كنند نقش مهمي را در رفع مخاصمات دارند. تركمن ها بر اين باورند كه هر كس به اين طوائف مقدس آسيب برساند مورد عقوبت الهي قرار مي گيرد و به همين دليل در جنگل ها و ... آنان به عنوان گروه بي طرف و ميانجي عمل مي كنند.

«نمودار طوائف مقدس با اعتقاد تركمن ها»

*** عبد شمس- عثمان بن عفان- آرتا
*** هاشم- علي بن ابي طالب (ع)- خوجه
*** عامر بن عمرو- ابوبكر بن قحافه- شيخ
*** نفيل بن الغري- عمربن خطاب- مختوم

گزارشي از توزيع جمعيت قوم تركمن در استان گلستان

شناخت جمعيت و كسب اطلاعات دقيق در خصوص جمعيت استان گلستان و دگرگوني هاي آن در گذشته و پيش بيني آن در آينده براي برنامه ريزي توسعه فرهنگي، اقتصادي- اجتماعي، سياسي و امنيتي استان ضرورتي امكان ناپذيراست. بر اساس نتايج سرشماري انجام شده در استان گلستان بالغ بر 1531910 نفرجمعيت شامل 305088 خانوار مي باشد كه از اين تعداد 504381 نفر جمعيت شامل85778 خانوار آن به قوم تركمن اختصاص دارد.

توزيع فراواني جمعيت قوم تركمن با كل جمعيت ايراني به تفكيك شهرستان در استان گلستان

نام شهرستان

تعداد

قوميت تركمن

كلاله

خانوار

17542

جمعيت

108674

مينودشت

خانوار

1469

جمعيت

8197

گنبدكاووس

خانوار

30982

جمعيت

183274

علي آباد

خانوار

2625

جمعيت

12549

آق قلا

خانوار

13350

جمعيت

79190

گرگان

خانوار

564

جمعيت

2519

كردكوي

خانوار

14

جمعيت

52

بندرتركمن

خانوار

109875

جمعيت

13

بندرگز

خانوار

13

جمعيت

51

استان

خانوار

85778

جمعيت

504381

داده هاي آماري در جدول فوق بيانگرآن است كه از مجموع 504381 نفر جمعيت قوم ترکمن در استان گلستان به تفكيك 108674 نفر در شهرستان كلاله، 8197 نفر در شهرستان مينودشت، 183274 نفر در شهرستان گنبد، 12549 نفر در شهرستان علي آباد،79190 نفر در شهرستان آق قلا، 2519 نفر در شهرستان گرگان، 52 نفردر شهرستان كردكوي، 109875 نفر در شهرستان بندرتركمن و 51 نفر در شهرستان بندرگز سكونت دارند.

2. قوم « سيستاني »

آخرين و گسترده ترين موج مهاجرت اخير سيستاني ها، مهاجرت آنان به گرگان زمين است كه از چهل يا پنجاه سال پيش آغاز شده و در فاصله سال هاي 1330 تا 1350به اوج خود رسيده است . علت اصلي اين مهاجرت خشك شدن آب منطقه ناشي از بازسازي نشدن بندهاي تاريخي هيرمن و تقسيم سيستان و ايجاد بند هاي جديد در افغانستان بر هيرمند و تغيير مسير آب اين رودخانه در بعضي موارد است. در باره جمعيت مهاجرين سيستاني در استان گلستان بايد گفت پس از بوميان اين منطقه وتركمن ها از نظر تعداد، سومين گروه جمعيتي و تعداد آن ها از غرب به شرق استان رو به افزوني است

پراكندگي جمعيت سيستاني هادر استان

غرب استان ار ديرباز آباد بوده و به خاطر مرغوبيت زمين و امنيت كافي از گذشته اي دور جمعيت زيادي داشته و تمركز شديد جمعيت باعث شده كه اراضي مزروعي به واحدهاي كوچك (( خرد مالكي)) تقسيم شود لذا جايي براي پذيرش غير بومي ها و مهاجران نداشت اما شرق استان از گذشته اي دور به جهت عدم امنيت و تاخت وتاز تراكمه ، بيشتر زمين هايش به زير كشت نرفته و مناطق وسيعي از اين منطقه خالي از جمعيت مانده بود. همچنين حضور مالكان بزرگ مزيد بر علت بوده چرا كه نيازمبرمي به كارگر كشاورزي به ويژه براي محصول پنبه داشتند و كارگران سيستاني بامزد كم موقعيت مناسبي براي مالكان به وجود مي آورد و آن ها بي درنگ به جذب اين كارگران در واحدها و سازمان هاي كشاورزي خود پرداختند و به همين دليل بيشترين رقم توزيع مهاجرين سيستاني در سطح استان به قسمت هاي شرقی استان اختصاص دارند. در حال حاضر 15% از جمعيت استان را قوم «سيستاني» تشكيل مي دهند و همچنان كه اشاره شد عمدتاً در شرق استان سكونت دارند.

3- قوم « قزاق »

حدود 70 الي 80 سال پيش نزاع ها و درگيري هايي كه بين اقوام مختلف در منطقه آسياي ميانه وجود داشت تعدادي از قزاق ها به دليل شرايط بد و ترس از كشتار توسط اقوام رقيب به كشورهاي همجوار همچون چين، مغولستان، افغانستان،تركمنستان و ايران كوچ كردند. از جمله حدود 500 خانوار از قزاق هاي ساكن استان«منقشلاق» واقع در غرب قزاقستان از طريق تركمنستان به ايران پناه آورده و شهرهاي بندرتركمن و گرگان اسكان يافتند و به مرور زمان در اين شهرها گردهم آمده و محله خاص خود را برپا كردند. از خصوصيات عمده جمعيت قزاق جوان بودن آن است، در واقع نيمي از مهاجرين قزاق به سبب شرايط نامساعد اجتماعي و اقتصادي ايران در بين سال هاي 1313 تا 1320 هنگام مهاجرت تلف شدند و به همبن خاطر خانواده هاي فعلي قزاق قبل از انقلاب پر اولاد بودند.

دين و مذهب

گرايش عموم قزاق ها به اسلام از قرن شانزدهم ميلادي آغاز و در طول قرن نوزدهم تكميل شد، قزاق هاي مقيم استان 98% سني حنفي و تقريباً دو درصد مذهب شيعه و چند نفر نيز مسيحي هستند.

ويژگي هاي منحصر به فرد

قوم قزاق عموماً افرادي كوشا و پرتلاش هستند و به كار فني بيشتر علاقمند بوده واز نظر فرهنگي و اجتماعي به شدت نسبت به حفظ اصالت هاي قومي خود متعصب بوده و جامعه اي بسته دارند به طوري كه با هدف حفظ اصالت نژادي خود از هرگونه وصلت با غير قوم خود خودداري مي كنند و افرادي كه با نژاد و قوم ديگري وصلت نمايد را تحقير مي كنند و افراد پست و خائن به قوم قزاق مي شمارند.

4- قوم «ترك»

مردم آذري در طول تاريخ همواره آماج تبليغات «پان تركسيم» و «پا آذريسم» بوده اند.پس از سركوب فتنه آذربايجان و چرخش سياست شوروي تعداد زيادي از فعالين فرقه دمكرات آذربايجان مجبور به ترك وطن شدند و بسياري از آن ها به شوروي عزيمت و در جمهوري آذربايجان آقامت گزيدند. برخي نيز به استان هاي حاشيه مرز شوروي از جمله مازندران و گلستان فعلي نقل مكان كردند. در استان گلستان جماعت آذري زبان بيشتر در شرق استان متمركز شده اند و اكثريت قالب آن ها در راميان، گنبد و گاليكش ساكن و تعدادي ديگر در شهرستان هاي استان پراكنده هستند و حدود 5% جمعيت استان را آذري زبان ها تشكيل مي دهند.

5- قوم «بلوچ»

همان شرايطي كه باعث مهاجرت قوم سيستاني به استان شده بود دقيقاً در همان شكل و وضعيت باعث مهاجرت اقليتي به نام قوم بلوچ به استان شد و اين قوم بيشتر در شرق استان ساكن مي باشند و بلوچ ها سني حنفي هستند و حدود3/4% از جمعيت استان را تشكيل مي دهند و اين قوم داراي ويژگي هاي فرهنگي،اجتماعي و ... خاصی بوده و معمولاً اين افراد در استان گلستان به كشاورزي مي پردازند و دربين آن ها تعصب زياد وجود داشته و با توجه به اين تعصبات،دراستان گلستان اين قوميت از سطح سواد پايين تري برخوردار مي باشند كه اين مسأله باعث بروز مشكلات فرهنگي و اجتماعي براي افراد اين قوم و ساير افراد گرديده است.

6- فارس ها و طبری ها

در استان گلستان فارس ها(کلیت قومی استان بنام فارس و طبری نامیده شده) شامل گيلك ها، گرگاني ها، ترك رامياني، ترك مينودشتي، مهاجرين خراساني، استان سمنان و ... بوده و كليه اين قوم داراي مذهب شيعه بوده و اين اقوام داراي ويژگي هاي فرهنگي و اجتماعي خاص خود بوده و اين اقوام در استان گلستان در كنار ساير اقوام زندگي مي نمايند و از نظر آئين هاي فرهنگي همانند ساير اقوام ساكن در ايران بوده كه در ذيل به بيان برخي از آنها مي پردازيم.

آئين ها و گروه هاي مذهبي

همانطور كه در مباحث قبلي اشاره شد 61 درصد از جامعه تحت پوشش را اهل تشيع و 39 درصد از آنان را اهل تسنن تشكيل مي دهند. اهل تشيع را گروه هاي فارس، ترك، سيستاني و ... و اهل تسنن را نيز گروه هاي تركمن و بلوچ تشكيل مي دهند.

با اندكي تلخيص و اضافات برگرفته از وبلاگ ایرانشناسی، تاریخ انتشار: -، کد مطلب: 0098iranian.blogfa.com / سایر منابع.

اخبار مرتبط
برچسب ها: ستان گلستان ، مازندران ، آبادی دارای سکنه ، جمهوری ترکمنستان ، خراسان شمالی ، استان سمنان ، اقوام ساکن در استان گلستان ، قومیت فارس ، شعارسال ، شعار سال ، شعار سال رهبری ، سایت شعار سال ، تاریخچه قوم ترکمن ، اغوز ، ترکمن یا اغوز ، ترکان آسیای میانه ، دریای سیحون ، آرال تا رود سیر دریا ، مپراطوری گوگ ترک ، آرال تا سید دریا ، اتحاد بین طوائف ترکمن ، گوکلان یموت آتابای جعفربای ، طوائف کر توماچ آرق کل قرنجیک و کلته ، نه ایل ترکمن ، نخورلی ، گوسفند آبی رنگ ، گوگلانگ ، دودرغه ، شجره خلفای راشدین ، طوائف مقدس ترکمن ، آتا خوجه مختوم ، بازسازی نشدن بندهای تاریخی هیرمن ، مهاجرت سیستانی ها به گلستان ، علل مهاجرت سیستانی ها به گلستان ، سیستانی ها سومین گروه جمعیتی گلستان ، منقشلاق ، غار کیارام در روستای فرنگ بخش گالیکش ، غار کیارام ، کهن‌ترین آثار دوره نوسنگی ایران ، غار کمربند و غار هوتو ، سد سکندر کجاست ، گرگان معرب جرجان ، اسپهبد طبرستان ، شهر جرجان یا گنبد کاووس ، گلستان پایتخت فرهنگی اقوام ایران ، گیلک ها در گلستان ، مازنی ها در گلستان ، ریشه قوم طبری ، زبان طبری
انتشار یافته: ۸۴
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۴۶
عمادالدینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۶/۳۱
3
59
سلام و عرض خسته نباشی به خاطر مطالب خوبتون. اما اینجا یه اشتباهی که وجود داره استفاده از نام قوم گیلک به جای قوم مازنی یا طبری هست. مردمان غرب استان گلستان مثه نوکنده، بندرگز، کردکوی، روستاهای غرب گرگان، بخش قابل توجهی از جمعیت گرگان و حتی بومیان فاضل آباد و علی آباد کتول مازنی زبون هستن.و گیلکها مربوط به استان گیلان هستن و از شما دوستان پر تلاش انتظار میره دقت بیشتری مبذول بفرمایید
مدیر پایگاه خواننده عزیز سلام ضمن تشکر از ملاحظه خبر و با توجه به تکرار یک سو برداشت، موارد زیر به استحضار رسانیده می شود:
بابد بین دو مفهوم تاریخی و قومیت باستانی با مفهوم جاری زبان و قومیت ، تفاوت بگذاریم. بعنوان مثال ساکنان گیلان باستان و شرق مازندران را چند قوم کاسپی ، کادووسی ، گیل ، دیلمانی ، آمارد ، تشکیل می دانند. همه آنها دارای زبان خاص بودند. اما امروزه ، تنها تات ها و تالشی ها هستند که زبان خاص داشته و مابقی به زبان فارسی یا لهجه و گویش گیلکی صحبت می کنند. اگر وجه باستانی و تاریخی را در این مثال مدنظر قرار دهیم، گیلانی ها دارای پنج زبان هستند. اما اگر وجه جاری مورد توجه قرار گیرد، ما با لهجه گیلکی و زبان فارسی و زبان تاتی و تالشی ، سر و کار داریم.
بر اساس توضیحات بالا و بنا بر تحلیل وضع جاری:
گرگانی، مازنی و گیلکی زبان محسوب نشده و لهجه هستند.لذا ذیل زبان فارسی دسته بندی می شوند. از اقوام موجود در استان گلستان ، به شش قوم اشاره شده و یکی از این اقوام در دسته فارس ها قرار گرفته است که در زیر مجموعه ان ، گرگانی ها ، مازنی ها و .... ذکر شده اند.ذکر از گیلک ها و استقرار آنها در استان گلستان به معنای همه گیری نبوده و درصد معینی را شامل می شود. بر این اساس خواهشمندم، در ارسال کامنت های بعدی توسط سایر دوستان، به توضیحات ارایه شده، توجه لازم صورت پذیرد.
کارن استر ابادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۹
5
65
بنده گرگانی هستم.از کی تا حالا ما گرگانی ها فارس شده ایم.ما گرگانی ها طبری تبار هستیم.طبری ها نه فارس هستند نه گیلک هستند.علی اباد کتول گرگان کردکوی بندرگز اکثریت طبری تبارند.طبری ها در رامیان و ازاد شهر و بندر ترکمن و گنبد دارای درصد قابل توجهی هستند.چنین تحریفاتی هویت ما گرگانی ها را تغییر نمی دهد.
مدیر پایگاه سلام
مبنای تقسیم بندی مقاله، قومیت های صاحب زبان می باشند. از آنجا که طبری و ...، زبان محسوب نشده و لهجه به 
حساب آمده است،تمامی موارد ، ذیل قوم فارس گنجانیده شده است
بعنوان شاهد،غالب افراد مهاجر به استان گلستان سیستانی هستند. اما ما زانی بنام زبان سیستانی نداریم، لذا از اصطلاح قوم بلوچ ، استفاده گردیده است(تقسیم بندی شماره پنج).. 
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
آقای استرآبادی شره به قوم طبری و تطپوری درند ( نه تاریخی) در حالیکه سایت شما ، اشاره به وضع موجود و فراگیری زبان موجود که فارسی است ، دارد. این تفاوت نگاه را مدنظر داشته باشیذ.
در نگاه تاریحی آقای استرآبادی درست می گویند و در نگاه جاری، شما صحیح حرف زده اید
علیرضا دولتی کتول
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۳
من کتولی گومبه ما کتولون افتخار کوندیم که طبری هسیم
سهیل بهاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۹
4
65
سلام.سهیل از گرگان هستم.ما گرگانی ها شمالی هستیم.ما گیلک نیستیم ما طبری هستیم . زبان ما گرگانی ها به زبان مردم کرذکوی بندرگز علی اباد کتول نوکنده فندرسک فاضل اباد و مازندران شبیه هست.لطفا هویت مردم شمالی استان ما را درست ثبت کنید.ما فارس نیستیم ما شمالی هستیم.در ضمن ترک ها فارس نیستند خودتون می گویید ترک بعد ان ها را زیر مجموعه فارس ها قرار می دهید.
مازیار سپهری
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
4
63
داداش گیلک کجا بود خوبه ما خودمون جد در جد گرگانی هستیما.زبان محلی ما گرگانی ها تبری هست گیلک رو پاک کن لطفا.نصف استان گلستان شمالی اند.
پاسخ ها
علی رودسر گیلان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۹
ما گیلک ها با افتخار از قوم تبری هستیم. من رودسری هستم. تبری های رودسر دو گروه هستند گروه اول که ساکن جلگه هستند گیلکند و گروه دوم که ساکن کوهستان هستند گالش هستند. قوم تبری را در مازرونی و کتول و تات و الیکایی و طالقانی خلاصه نکنید لطفا! گیلک و گالش جدا از قوم تبری نیستند. تبری گیلکی و تبری گالشی دو تا از گویش های مهم زبان تبری هستند مانند تبری کتولی و تبری تاتی و تبری مازرونی و تبری طالقانی و تبری الیکایی.
قوم بزرگ تبری از علی آباد کتول تا رضوانشهر وسعت دارد و مردم طالقان و الموت و شمیرانات و لواسان و شمال کرج و شمال تهران و فیروزکوه و دماوند و شهمیرزاد و گرمسار و آرادان و دیباج و رودبار کلاته و شمال سمنان همگی از قوم بزرگ تبری هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
علی آقا از رودسر، اصالت قومی رودسرس ها و شرق گیلانی ها و غرب مازندرانی ها ، طبری نیست، شما آمارد هستید. عبارت آمارها در همین سایت یک مقاله خوب دارد
علی شمس ناتری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۶
من غرب مازندرانی ام با افتخار طبری هستم و به زبان طبری صحبت میکنم. اماردی یا ماردی همان تیره مازرونی هست که ما طبری های مازرون هستیم. قوم طبری یکی از تیره هایش ماردی یا مازرونی نام دارد. تمام طوایف غرب و شرق مازندران یکی هستند. اصلا هم مشخص نیست داری تلاش میکنی بین طبری ها تفرقه بندازی ناشناس.
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب


ضمن تشکر از نظرات خوب تان ،


لطفا با استدلال وارد بحث شوید و از برچسب زدن پرهیز کنید. فضا برای تضارب آرا است نه خدای نکرده، تخریب و توهین. 


آماردها هم ، تمدن ساکن در دره سفید رود هستند( مارلیک رودبار محل دفن پادشاهان این تمدن بوده) که به تدریج تا دره هراز کشیده شده است. مصادره این تمدن به مازندران ، جای بحث دارد

مهدی دادویی کلاردشت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۰
اعتمادالسلطنه در کتاب التدوین فی احوال جبال شروین ذکر کرده است که نام مازندران بر گرفته از نام مارد هست و در ابتدا مارداندران بود و بعد مازداندران شد و بعد مازندران شد و نام روستای امره (amre) در ساری و روستای مرمت (mermet) در ساری و شهر آمل (amol) برگرفته از نام مارد هست. بنابراین مازرونی ها همان ماردی ها هستند و مازرونی ها خودشان تیره ای از قوم طبری هستند. نام روستای تویر (tovir) در چالوس و نام روستای تبرسو (tabarsu) در کلاردشت و نام کوه تبرکوه (tabar koh) در چالوس و نام روستای طبران (tabaran) در آمل و نام روستای طبرآباد (tabarabad) در محمود آباد و نام روستاهای تبرسرا (tabarsara) و تبرکلایه (tabarkalaye) در گیلان برگرفته از نام قوم تپیری (تبیری) است. مورخین یونانی مانند خاراکسی به کوچ آمارد ها به گرمسار و جایگزینی تپوری ها به جای ماردی ها اشاره کردند.
برخی مورخین یونانی مانند آریان و کوینت کورس اشاره کردند که آمارد ها و تپوری ها دو قوم نزدیک به یکدیگر بودند که در یک سرزمین مشترک زندگی میکردند و پس از اینکه اسکندر آمارد ها را شکست داد سرزمین آمارد ها به سرزمین تپوری ها ضمیمه شد و آمارد تحت فرامانروایی فرادات حاکم تپوری ها قرار گرفتند.
برخی مورخین مانند بطلمیوس تمامی سکنه نواحی اماردنشین را از قوم تپوری دانستند و سرزمین تپوری ها را از چرینداس یعنی بابلرود تا دیلم یعنی تا سپیدرود دانستند.
موسی خورنی و سبئوس دو مورخ دوره ساسانی فقط از قوم تپری در شمال نام میبرد که پس از اسلام طبری (تبری) نامیده شدند.
بنابراین شکی وجود ندارد که ماردی ها همان مازرونی ها هستند هرچند تمام مورخین معتقد به کوچ اجباری ماردی ها به منطقه گرمسار و ری هستند ولیکن با توجه به اینکه نام مارد به صورت مازند در مازندران باقی مانده است بنابراین شکی وجود ندارد که ماردی ها همان مازرونی ها هستند که مازرونی ها نیز تیره ای از قوم طبری (تبری) هستند.
قومیت مردم شرق و غرب مازندران یکی هست و طوایف شرق و غرب مازندران نیز هستند و همگی یک زبان و یک فرهنگ مشترک دارند یعنی طوایف دادویی و ردائی و فقیه و میردار و رودگر و شمس و کیا و الیکایی و نوری و تبری و طبری و طبرسی هم در شرق مازندران ساکنند هم در غرب مازندران ساکنند. مردمان مازرونی که از قوم طبری هستند از رامسر تا غرب گرگان ساکنند و کتول ها که گروه دیگری از قوم طبری هستند در شرق گرگان سکونت دارند. امروز مردم اکثر مردم کرمانشاه کرد هستند ولی در قدیم اقوام آشوری و ماد و گوتی و سومری در آن سکونت داشتند نمیشود گفت نصف کردهای کرمانشاه از فلان قوم هستند و نصف دیگر از یک قوم دیگر هستند. ما مازرونی ها نیز یک هویت داریم و آن هم هویت مازرونی هست و مانند کتول ها خود را بخشی از قوم طبری میدانیم.
مدیر پایگاه

سلام 
ضمن تشکر از توضیحات خوبتان


آماردها اصالتا ، ساکن دره سفید رود بودند. اما از رودبار تا دره هراز قلمرو فعالیتی داشتند. هرچقدر از تپه مارلیک به سمت دره هراز می رویم، آثار هنری با کیفیت پائین تر مشاهده می شود. 


در خصوص مهاجرت به گرمسار نیز درست بیان شده است( البته مهاجرت مرحله ای). چرا که مهاجرت اصلی به کاشان صورت گرفت و آثار تپه سیلک کاشان ، تماما کپی ضعیف تپه مارلیک رودبار است. 


 

محمد شکوهی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
5
71
ادمین جان زبان طبری یک زبان محسوب می شود که همچون زبان گیلکی بلوچی تالشی و کوردی زیر مجموعه ی زبان پهلوی اشکانی است. زبان طبری دومین زبان کهن زنده ایرانی است که از ان اثار فراوانی وجود دارد. پادشاهان ال زیار و اسپهبدان طبرستان نیز به این زبان سخن می گفتند. تمامه زبانشناسان زبان طبری را یک زبان مستقل می دانند و در دانشنامه بیرتانیکا و ایرانیکا زبان طبری یک زبان مستقل محسوب شده است. زبان طبری کاملا با زبان فارسی متفاوت است. زبان طبری از لحاظ دستوری و ساختار فعلی و واژگان و مضاف و مضاف الیه و صفت و موصوف کاملا با فارسی متفاوت است. امروزه بسیاری از مردم کرمانشاه فارسی صحبت می کنند ولی اگر به هویت کوردی انها بتازید سخت اعصبانی می شود. پس لطفا به هویت طبری ما گرگانی ها احترام بگذارید. بنده به عنوان یک گرگانی از زبان طبری که زبان نیاکانم است تا پای جان دفاع می کنم. مه دل بئیته شه گرگانه وسه مه دل تپنده شه دیاره وسه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
از نظر تاریخی درست است. اما وضع جاری و زبان رایج گویا مدنظر ادمین بوده است
اتاش
Netherlands
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۷
87
13
بیش از 70 درصد گلستان ترکمنن این امارم غلطه
پاسخ ها
تورک اوغلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
اینا میخوان جمعیت ترک هارو کمتر نشون بدند ،کل ترک های استان گلستان رو جنع کنی ، یعنی ترکمن ها و ترک ها و قزاق هارو ،حدود هشتاد درصد استان گلستان رو تشکیل میدند ،اینا قصدا میخوان ترک اارو اسمیله و نابود کنند . ترس از گرگ در ذات سگ هاست .
بیژن رستمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
ترکها با چنین توهمی پا جای کردهایی می‌گذارند که زمانی همدیگر را سلاخی کنید احمق بودن که شاخ ودم ندارد بدبختها شما حتی‌نمی دانید مازندران به تنهایی غیراز گلستان وسمنان تا خود رودهن حضور کیفی دارند حتی درتهران جمعیتی بیش از چندین میلیون نفره دارند ولی تعصب احمقانه نداریم که از همان پتانسیل جمعیت چند برابر که حاکمیت مارا درفارسها غرق کرد با غیرت‌بیشترین سطح سواد وغیرت را از‌مدال اوری داریم با تیکه پاره‌کردن ما باز در جنگ در‌دادن بیشترین شهید در زمره صدرنشینانی قرارداریم که فقط به امار استان فعلی بسنده شد
اتحاد ترک و طبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۸
آقا بیژن ترک و طبری (مازندرانی) با هم متحد هستند سعی نکنید با توهین به اقوام دیگر مانند ترک و کرد و غیره بقیه را با مازندرانی ها دشمن کنید چون اتحاد ترک و طبری ناگسستنی هست.
یاشاسین ترک
یاشاسین ترکمن
زی بو توری
زی بو مازرونی
محمد رضا گرگان
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۰
7
64
با سلام و تشکر بابت پیج خوبتان
مطالبی که ذکر کردید کمی مشکل دارد بنده به عنوان یک گرگانی زبان محلی ام زبان طبری هست که ما در گرگان به آن زبان محلی یا شمالی می گوییم این زبان بیشتر در گرگان، علی آباد، کردکوی، بندر گز و نوکنده صحبت می شود.
بنده در شهر های گنبد و آزاد شهر فامیل های فراوانی دارم که آنها نیز به زبان طبری صحبت می کنند.
همسر بنده گرمساری هست تا قبل از اینکه با یک خانواده ی گرمساری وصلت کنم نمی دانستم که زبان مردم گرمسار نیز طبری هست اکثر مردم گرمسار، آرادان، شهمیرزاد و فولادمحله در استان سمنان به زبان طبری صحبت می کنند و این باعث افتخار ما گرگانی هاست که با این عزیزان هم زبان هستیم.
تا جایی که بنده اطلاع دارم زبان طبری بیش از شش میلیون گویشور دارد که در استان های گلستان، سمنان، مازندران، البرز و تهران پراکنده اند.
ما گرگانی ها باید همچون برادران ترک، ترکمن و بلوچ زبان و فرهنگ خود را حفظ کنیم واقعا حیف هست چنین زبان و فرهنگ غنی ای که ما دارا هستیم به دست فراموشی سپرده شود.
انشالله امی زوان پایدار موندنه و ایما تومبی شه فرهنگ ره حفظ هاکنیم.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۱/۳۰
7
66
دوست عزیز شما معلومه هیچ شناختی از استان گلستان ندارید. 40% از مردم مینودشت ترکمن هستند؟ کلا و حاشا
نعمت
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
69
11
با توجه به آماری که چند سال قبل گرفته بودن نشستم جمعیت ترکمن ها رو حساب کردم در نسبتن خوشبينانه ترین حالت 53درصد استان ترکمن و در بدبينانه ترین حالت 47درصد استان ترکمن هستن
حامد استرآبادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۶
7
68
سلام بنده حامد استرآبادی از ساکنان بومی گرگان هستم.
اولا شهر فعلی گرگان تا صد سال پیش نامش استرآباد بود و زمان رضا شاه نامش گرگان گذاشته شد و گرگان اصلی شهری در نزدیکی گنبد بود بنابراین ما خود را در درجه اول استرآبادی می شناسیم.
عبدالله مقدسی می گوید زبان مردم گرگان به مردم طبرستان نزدیک هست و از هاکن و هاده استفاده می کنند.ما نیز از این افعال استفاده میی کنیم.
دوما زبان بخش عمده ای از گرگان و تمام روستاهای استرآباد جنوبی و استرآباد غربی مازندرانی هست حتی علی آباد کتول و فاضل اباد و کردکوی و بندرگز و نوکنده نیز به زبان مازندرانی سخن می گویند.
سوما شهر گرگان در طول دهه های اخیر مهاجران زیادی از خراسان و شاهرود و سیستان داشت.
چهارما زبان فارسی فعلی از سرزمین خوارزم (ازبکستان و تاجیکستان فعلی) یعنی منطقه ای که سامانیان حکومت می کردند وارد ایران شد و زبان پارسی میانه منقرض شده تنها زبان وابسته به زبان پارسی میانه زبان اهالی لارستان و روستاهای هرمزگان در جنوب ایران هست که دقیقا همان گرامر و ساختار دستوری را استفاده می کنند که در زبان پارسی میانه استفاده میشد.
زبان مردم خراسان تا قبل از سامانیان گویشی از زبان پهلوی اشکانی بود که به زبان های مازندرانی و کوردی و بلوچی شباهت داشت و با پارسی متفاوت بود ولی در زمان سامانیان زبان فارسی در خراسان به ویژه شهر توس نفوذ فراوان پیدا کرد.
بنابراین تنها زبان های بومی استان گلستان مازندرانی و ترکمنی هستند.
هامون
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۲
14
65
ما سیستانی ها پانزده درصد نیستیم بلکه بیست درصدیم و بعد از ترکمن ها و مازندرانی ها سومین قوم بزرگ گلستاتیم.
درسته ما سیستانی ها بیشتر در نواحی مرکزی مثل گنبد متمرکزیم ولی گرگان جمعیت بالایی سیستاتی دارند هرچند خراسانی ها مازندرانی ها و شاهرودی جمعیتشون در گرگان بیشتر است.
بیشتر ساکنان شرقی و شمالی گرگان اصالتا خراسانی اند و ساکنان جنوبی و غربی گرگان هم اصالتا مازندرانی اند.
داریوش
Sweden
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۰۳
5
65
مدیریت محترم سایت ، توجه بفرمائید که شهر های غرب استان گلستان مثل کردکوی و بندر گز و روستاهای اطراف گرگان و خود شهر گرگان و علی آباد کتول مازندرانی زبان یا طبری زبان هستند و نه گیلک . گیلک نام یک قوم در استان گیلان هست که صد البته با مردم مازندرانی اشتراکات زبانی و فرهنگی و ختی ژنتیک پیوسته دارند . زبان مازندرانی یا همان زبان طبری از نظر شما لهجه هست ولی در دانشنامه ایرانیکا و هم در دانشنامه ویکی پدیا بنابر نظرات زبان شناسان برجسته زبان تلقی می شود و نه لهجه . پس لطف فرموده اشکالات را اصلاح بفرمائید .
هزارجریبی
Canada
۰۷:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۷/۱۴
3
52
سلام خدمت شما.
سکنه ی منطقه ی گالیکش تا رامیان شامل فارس خراسانی و سیستانی و ترک قزلباش و مازندرانی و بلوچ و سمنانی و شاهرودی می شود.
سکنه کلاله هم ترکمن و ترک قزلباش و فارس و سیستانی و بلوچ می شود.
سکنه گنبد شامل ترکمن و اذربایجانی و قزاق و فارس خراسانی و سیستانی و مازندرانی و بلوچ و شاهرودی و سمنانی می شود.
سکنه مراوه تپه و اق قلا و گمیشان اکثریت ترکمن هستند ولی در مراوه تپه کرد ها هم حضور دارند.
سکنه بندر ترکمن اکثریت ترکمن هستند ولی اقلیت مازندرانی هم در منطقه حضور دارند.
سکنه کردکوی و بندرگز اکثریت مازندرانی هستند.
سکنه علی اباد کتول اکثریت مازندرانی هستند ولی اقلیت سیستانی و بلوچ هم در این منطقه حضور دارند.
سکنه گرگان به دو دسته مازندرانی و فارس تقسیم می شوند سکنه غرب گرگان مازندرانی صحبت می کنند جنوب گرگان هم در زیارت و شاهکوه مازندرانی صحبت می کنند شرق گرگان اکثرا فارسی صحبت می کنند نیمه شرقی گرگان یعنی نوده ملک هم کتول هستند و مازندرانی صحبت می کنند ولی تقی اباد و تقارتپه و سرخنکلا و محمد اباد اکثرا فارسند و نواحی نودیجه و زنگیان و لمسک و کلاجان قاجار هم مازندرانی اند.
دوستان به گویش قدیم استرابادی اشاره کنند باید بگویم این گویش به مازندرانی خیلی نزدیک بود ولی با مازندرانی یکی نیست چون صرف فعل گویش استرابادی قدیم با مازندرانی فعلی فرق دارد مثلا در کتول میگن بساتم در غرب گرگان میگن بساتمه در شرق گرگان میگن ساختم ولی در گویش استرابادی قدیم میگفتن بساتمانی که همینطور که می بینید با مازندرانی کمی تفاوت دارد.
کتولی و مازندرانی در واقع یک زبان هستند کتول ها میگن شوندی یعنی رفتی ولی مازندرانی ها میگن شونی که به معنی رفتی هست.
ضمنا جنوب گرگان یعنی از شاهکوه گرگان تا سوادکوه بخشی از هزارجریب هست و در گذشته استراباد حد ولایت طبرستان و جرجان محسوب میشد گویش قدیم جرجان به طبرستان و کومش نزدیک بود.
جرجان محل استقرار مرزبانان طبرستان بود و پس از حمله مغول جرجان بخشی از طبرستان بود ولی قبل از ان جرجان یا مستقل بود یا بخشی از طبرستان بود.
مثلا در زمان علویان جرجان بخشی از طبرستان بود ولی بعد سامانیان ان را فتح کردن و سپس دوباره علویان ان را فتح کردند و زمان مرداویج زیاری هم جرجان پایتخت طبرستان بود یا مثلا زمان شاه غازی رستم باوندی جرجان جز طبرستان بود و از سیاه رود گیلان تا داهستان ترکمنستان جز طبرستان بود.
مقصودلو
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۷/۲۷
7
58
متاسفانه مشخص هست که در این مقاله هدف چیزی جز فارس نشان دادن استان چند قومیتی گلستان نیست.
بنده متوجه نمی شوم چگونه ترک ها و مازندرانی ها فارس محسوب می شوند.
ترک های استان گلستان که بهشون قزلباش گفته می شود و قرن ها از ناموس مردم در مقابل اقوام مهاجم دفاع کردند بخش اعظم اهالی رامیان تا گالیکش قزلباش هستند و زبان اصلی مردم هم ترکی هست که به دروغ فارسی نوشته اید.
بخش بزرگی از جمعیت گنبد هم ترک اذربایجانی هستند که جمعیتشون از سیستانی ها و بلوچ ها و قزاق ها و خراسانی ها و مازندرانی ها بیشتر هست و پس از ترکمن ها ترک ها بزرگترین قوم گنبد هستند.
ترک ها یک قوم مجزا از فارس هستند و زبان ترکی هم یک زبان مجزا از فارسی هست بسیاری از روستاهای محدوده رامیان تا گالیکش به جز فارسیان به زبان ترکی صحبت می کنند.
مازندرانی ها هم ابدا فارس نیستند و زبانشون طبری هست و اگر اهل مطالعه باشید عبدالله مقدسی هزار سال پیش گفته مردم طبرستان زبانی دارند نه پارسی و نه تازی که دیلمیان زبان آنها را ندانند و در زبانشناسی زبان طبری یک زبان مستقل هست که از شاخه زبان های شمال غربی هست در حالی که فارسی جز زبان های جنوب غربی هست و این زبان خود چندین گویش مانند کتولی و زیارتی و شهمیرزادی و کلارستاقی و الیکایی و شمیرانی و غیره دارد.
قوم تپور یک قوم مستقل هست که در زمان هخامنشیان و اسکندر نامشان آمده است که فرمانده انها فرادات بود پس چطور شما مطلب غیر اکادمیک میذارید و قوم مازندرانی را فارس می نامید.
نصف گرگان و تمام نواحی غربی گرگان و تمام علی اباد کتول و کردکوی و بندرگز مازندرانی زبان هستند و خود را از قوم طبری می دانند.
نمی دونم چرا عده ای در پی فارسیزه کردن اقوام ساکن ایران هستند در حالی که همین اقوام سال ها کنار هم به خوبی و خوشی زندگی کردند و جلوی متجاوزان ایستادند و صحیح نیست قدم در راه امثال کسروی بگذاریم و هویت اقوام را جعل کنیم.
تمام زبان ها و قومیت ها به یک اندازه حق زندگی دارند و این شعار یونسکو هست.
بزرگترین گروه قومی استان گلستان به ترتیب ترکمن، مازندرانی، سیستانی و ترک قزلباش هستند.
ولی می بینیم اقایون موقع آمار گیری می آیند مازندرانی ها و سیستانی ها و قزلباش ها را فارس
حساب می کنند تا آمار فارس ها بالاتر از ترکمن ها برود.
طبری
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۱
1
50
با درود،
متاسفانه مدیریت سایت حتی از مطالعه ویکی‌پدیا هم که خیلی در دسترس هست دریغ کردند.
زبری یک زبان هست . من نمی گم زبان‌شناس ها می گن. بی زحمت ویکی‌پدیا رو مطالعه کنید خیلی هم معتبر هست .
در ضمن طبری ها گیلک نیستن این رو هم من نمی گم منابع معتبر می گن .
پاسخ ها
شروین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۷
بسیاری از گیلک ها خود را طبری میدانند. حتی بسیاری از گالش ها و تات ها خود را طبری میدانند.
قوم طبری یعنی مازرونی و کتول و گالش و گیلک و تات و تاجیک و کوهی و کرد و ییلاقی و الیکایی و طالقانی و مختاباد.
محمد تازیکه لمسکی
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۷
1
50
بنده متولد گرگان هستم و اصالت پدری بنده به روستا لمسک گرگان می رسد تمامی روستاهای غربی و جنوبی گرگان من جمله لمسک به زبان مازندرانی صحبت می کنند و بخش قابل توجهی از شهر گرگان نیز مازندرانی زبان هستند علاوه بر آن سه شهرستان بندرگز و کردکوی و علی اباد کتول مازندرانی زبان هستند و در شهرستان های بندرترکمن و رامیان و آزادشهر و گنبد کاووس اقلیتی از مازندرانی ها سکونت دارند
در اصل زبان ما طبری هست و این زبان هیچ ارتباطی با زبان شیرین گیلکی ندارد و ما طبری زبانان گرگان زبان اهالی مازندران را کامل متوجه می شویم ولی زبان اهالی گیلان را متوجه نمی شویم
زبان طبری یک زبان مستقل هست
با سپاس
پاسخ ها
بیژن رستمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
والله خسته شدیم از بسکه از قومیتها حرف می زنید وقتی خود تهران بیش از سه میلیون ماذنی طبری دارد وتا دماوند ماذنی صحبت می کنند حالا جدایی گلستان بماند که بخش بزرگی مازنی هستند سمنان هم‌همینطور ،حتی کرج وطالقان ،ولی ترکها ترکمن را از قوم خودشان می دانند درحالیکه ظاهر انها شباهتی به انها ندارد کردهای تجزیه طلب ادراعلام جمعیت بیست میلیونی خود درایران گیلان را به دومیلیون جمعیت تمام کرد واز ماذنی نام نبرد که با عرب وبلوچ وپنج میلیون شدندواسمی از مازندران نبرد که حالا داخل گرگان وبالاترش را ول کنیم از کردکو تا خود دماوندوبومهن ورودهن پر مازنی هستند که خود تهران ماذنی بیشتراز ان چیزی هستند که اصلا به نظر ممی ایند چون تهران ومازندران نقطه اتصال بهم شدند وچون فارسی صحبت می کنند کسی‌از ماذنی طبری چیزی نمی‌گوید جمعیت ما بیشتراز چند استان است که برخلاف بقیه به فارسی صحبت می کنند وتعصب احمقانه ندارند از اوازهاش گرغته تا بازیهاش وروح قهرمانی که بیشترین گردن اویز طلا از کاذنیها است حالا قیاس کنید که انها بیشتراز یک قوم پرمدعای کرد تجزیه طلب هستند که چون طبیعت‌به انها شعور کرامت داده به دنبال جمع کردن اعانه جمعیت نیستند وهمین زیر پوشش بردن‌ما زیر‌زبان ماذنی‌از تعداد جمعیت ما بیش از دوسه برابر کم کرده است باز من اعتقاد دارم مهم تر ادمیت است وباید باهم ید واحده باشیم ماذنی به فارسی صحبت می کنند درحالیکه توی رشت گیلگی صحبت می کنند قومی با مزیت استعداد بالا که بالاترین سطح سواد بین انها وجود دارد باضافه همان افتخارات که‌گردن اویز طلا است سیاست این بوده که ان را به سمت زبان فارسی سوق بدهند والا تعداوما خیلی بیشتراز کردها وبقیه است که تظاهروتعصب انهارا از نظر جمعیت برجسته کرد وما در داخل فارس مثل فارسها حل شدیم کلا از هرچه تعصب احمقانه است که خاورمیانه را به سلاخی هم وادار کرد با بی حوصلکی فقط نوشتم والا به همه غیر‌مازنی‌وطبری می گفتم که ماست ما چقدر کره دارد
موحدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
زبان استرابادیها، استرابادی است نه مازندرانی و شما مردم غرب گرگان مازندرانی هستید البته اصالتا و از هزارجریب به گرگان مهاجرت کردید استرآباد نام قدیم گرگان است.
تورک اوغلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۶
20
55
از کی ترک ها فارس محسوب میشند؟ نویسنده این مقاله کدوم بی سوادی هست؟ تخم هندو ها و تخم افغان ها ،پاشون رو خیلی از گیلیمشون دراز کرده اند !!!! از کی ترک ها و مازندرانی فارس شد؟؟؟ زبان طبری زبان است نه لهجه ،این فارسی است که لهجه ای بیش نیست .
در ضمن تو استان گلستان فارس چیکار میکنه؟چرا الکی همه رو فارس میکنید؟ بهت قول میدم یک فارس هم تو استان گلستان نیست ، مگر اینکه کسی بیایید به بچه اش فارسی یاد دهد ،که در ان صورت باز هم فارس محسوب نمیشود .
فارس ها تو مناطق بیابان نشین و کویری و دشت لوت و دشت کویر زندگی میکنند .
کمالی از کردکوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
2
47
ما مردم کردکوی طبری هستیم و از قوم تپور هستیم.کردکوی همون تمیشه باستانی هست. ظهیرالدین مرعشی میگوید طبرستان از دینار جاری یعنی شرق گلستان تا ملاط لنگرود یعنی شرق گیلان هست. بعد میگوید از ملاط لنگرود تا بیشه انجدان یعنی کردکوی خاک مازندران هست و از بیشه انجدان تا دینار جاری خاک گرگان هست. از مظر تاریخی سکنه هیرکانیا و البرز و ماد از قوم تپور بودند. تپور ها بودند که با اسکندر جنگیدند و اسب اسکندر بوسیفال را دزدیدند. قوم طبری قابل حذف نیست. بومیان علی آباد کتول و گرگان و کردکوی و بندرگز و نوکنده از قوم تپور هستند حتی میشه گفت سکنه شرق گلستان هم تپورند ولی فارسیزه شدند. همه ایرانی و گلستانی هستیم ولی نباید اقوام را حذف کرد ما مازندرانی نیستیم ما طبری هستیم. با تشکر
سیستانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
3
46
اقوام گلستان

۳۴ درصد ترکمن
۳۰ درصد طبری
۱۵ درصد سیستانی
۸ درصد ترک
۷ درصد فارس
۴ درصد بلوچ
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۴
تو این درصد ها تات ها کوشن؟ مناطق کوهستانی غرب گرگان و سدن رستاق و کردکوی تات نشین هست. حتی مناطق کوهستانی گلوگاه و بهشهر در استان مازندرام هم تات نشین هستند. اما تاتمی اماره نتوندنی حذف هاکنین.
گالش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۸
آقا محسن تات ها هم طبری هستنه. تات های مازندران و گلستان هم قوم طبری جه هستنه. همه اتا ریشه مشترک دارمبی. تات و مازرونی و گالش و کتول و گیلک و الیکایی همگی طبری هستنه. کسی نخانه کسی ره حذف هاکنه.
دانشنامه قوم طبری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
3
44
قوم طبری . [ طَ ب َ ] (اِخ ) از اقوام ساکن شمال ایران می باشد که نام طبرستان ریشه در نام این قوم دارد. قوم طبری در عصر باستان تپوری نامیده می شد و سرزمین آن ها تپورستان نامیده می شد. قوم تپوری در ابتدا در جنوب شرقی مازندران سکونت داشتند و در قید اطاعت هخامنشیان درآمده بودند و آماردها مغلوب اسکندر مقدونی و بعد مغلوب اشکانیان شدند و اشکانیان در قرن دوم ق.م آماردها را در حوالی ری سکونت دادند و اراضی سابق آماردها به تصرف تپوری‌ها درآمد و بطلمیوس در شرح دیلم یعنی قسمت شرقی گیلان در ساحل بحر خزر فقط از تپوری‌ها نام می‌برد. قوم طبری بر اساس سبک زندگی به هشت دسته مازِرونی، کوهی، تات، گِلِک، گالِش، کِرد، مُختاباد و کَتول تقسیم می شوند. (تذکره جغرافیای تاریخی ایران ص 283)
مدیر پایگاه

سلام 
گویا اینترنت شما مشکل داشت و 14 بار اقدام به ارسال همین کامنت شده بود. 
ازمشارکت  شما در بحث سپاسگزاریم

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۴
2
37
مشکل اینترنت این روزها زیاده
قوم طبری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
4
43
سلام. قومیت طبری و زبان طبری را هیچگاه به مازندران محدود نکنید. مگر قومیت ژرمن و زبان ژرمن مختص به آلمان هست فقط؟
در انگلیس هیچکس به خود ژرمنی نمی گوید و از دو طایفه انگل و ساکسون هستند که هردو اصالت ژرمنی دارند دقیقا در گیلان هم گیل و دیلم دوطایفه هستند که اصالت طبری دارند.
الان آلمان هم طایفه انگل دارد و هم طایفه ساکسون و فرانک دارد مازندران هم چنین هست مازندران هم طایفه دیلم دارد هم طایفه گیل و گیلک دارد هم طایفه گالش دارد هم طایفه مازندرانی دارد هم طایفه کتول دارد هم طایفه تات دارد هم طایفه کرد دارد هم طایفه مختاباد دارد چون همه ی این طوایف از قوم طبری هستند و خود را طبری میدانند همانطور که در آلمان طوایف انگل و ساکسون و فرانک خود را ژرمن میدانند ولی خارج از المان خود را فقط به نام طایفه خود میشناسند و دقیقا همین حالت در مازندران وجود دارد یعنی طوایف گیلک و گیل و گالش و دیلم و مازندرانی و کتول و تات و کرد و مختاباد در مازندران خود طبری میدانند چون زیر شاخه طبری هستند ولی خارج از مازندران خود را با نام طایفه خود میشناسند.
قومیت طبری مانند قومیت ژرمن هست که زیر شاخه های فراوانی دارد.
سرزمینن مازندران یا طبرستان نیز مانند آلمان هست که تمام طوایف در آن جمع شده اند.
مازندران و قوم طبری منشا تمام طوایف شمال هست.
فقط مازندرانی ها و کوهی ها از قوم طبری نیستند تات و کتول و گیل و گیلک وگالش و دیلم و کرد و مختاباد هم طبری هستند هم اسنادش موجود هست و هم در واقعیت چنین هست.
بهروز
Germany
۰۳:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
41
10
فارسهای اصیل و کهن سیستانی ها هستند . یاقوت حموی در مورد سیستانی ها میکه تمام مردم سیستان فارس هستند سیاحان اروپایی که از قرن هجده نوزده به سیستان آمده اند برای خطاب سیستانی ها از کلمه پرشین استفاده کرده اند ، یعقوب لیث پدر زبان فارسی و احیاکر زبان فارسی بود و وصیف سیستانی اولین شاعر فارسی گوی بعد اسلام بود. ما حز سیستانی فارس دیمری در گلستان نداریم. مردمان فارس مردمان جنوب ایران بودند
پاسخ ها
فارس اصیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۱۴
هرودوت مورخ قرن پنجم قبل از میلاد فقط سکنه بین کرمان تا خوزستان را پارس میدونه حتی اصفهان را پارس نمیدونه و سکنه آن را ماد معرفی میکند.
استرابون مورخ قرن یکم قبل از میلاد هم پارسیان را به کرمان تا پارس محدود میکند و اصفهان را ماد میدونه.
اصطخری مورخ قرن چهارم قمری که خودش فارس بود قوم فارس را سکنه کرمان تا فارس میدونه.
سیستان از نامش مشخص هست منطقه ای بود که سکایی نشین بود و مردمان آن بعد ها فارس زبان شدند ولی تبار مردم سیستان سکایی هست و در گذشته هم منطقه سیستان جز افغانستان بود که ایران دشت نا امید را به افغانستان داد تا تا بخشی از سیستان و بخشی از حق آبه هیرمند را بگیرد با این حال بخش عظیم سیستان اصلی در افغانستان قرار دارد که مردم آن پشتون هستند که قومی سکایی تبارند و گروهی کوچک هم بلوچ هستند شما هم احتمالا از قوم پشتون بودید.
اسم زابل هم حسین آباد بود که زمان پهلوی اسم ان را زابل گذاشتند زابل اصلی در افغانستان هست.
ایران و افغانستان هردو یکی هستند ما تا دویست سال پیش یک ملت بودیم.
ملاح بندرگز
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
1
46
عجیبه سیستانی ها که فارسی حرف میزنند و فارس هستند میشن قوم سیستانی ولی مازرونی ها و تات ها و کتول ها که از قومیت تبری هستند به زبان تبری صحبت میکنند میشن فارس!
کتول و مازرونی و تات هرسه تبری هستند و زبانشان یکی هست.
گویش کتولی علی اباد: گومبه - بوردم
گویش مازرونی بندرگز : گامبه - بوردمه
گویش تاتی سید میران: گومبه - بوردمه
کتولی و مازرونی و تاتی هر سه گویش های زبان تبری هستند.
ما مردم بندرگز و کردکوی و بخش غربی گرگان و زیارت و شاهکوه و علی اباد کتول و فاضل آباد همگی از قوم تبری هستیم.
پاسخ ها
زبان طبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۶
مقایسه گویش های مختلف از زبان طبری که توسط قوم طبری در استان های گلستان و مازندران و گیلان و قزوین و البرز و تهران و سمنان صحبت میشود.
طبری کتولی علی آباد: من درکومبه
طبری کتولی نوده کتول: من درکومب
طبری مازرونی گرگان: من درکومبه
طبری مازرونی ساری: من درکامبه
طبری مازرونی بابل: من درکمبه
طبری مازرونی آمل: من درکمه
طبری مازرونی متلقو: من درکومه
طبری مازرونی کلاردشت: من درکومه
طبری مازرونی چالوس: من درکومه
طبری طالقانی دیزان: من درکمه
طبری الیکایی گرمسار: من درکومه
طبری تاتی گلوگاه: من درکومبه
طبری تاتی شهرستانک کرج: من درکمه
طبری تاتی میگون تهران: من درکمه
طبری فیروزکوهی تهران: من درکمبه
طبری دماوندی تهران: من درکمه
طبری شامرزایی شهمیرزاد: من درکمه
طبری گالشی سوادکوه: من درکمبه
طبری گالشی نکا: من درکومبه
طبری گالشی سه هزار تنکابن: من درهکنم
طبری گالشی رامسر: مو کادرم
طبری گالشی سیاهکل: مو کودرم
طبری گیلکی رشت: من کودندرم
فارسی: من دارم میکنم

زبان طبری در هفت استان گلستان و مازندران و گیلان و سمنان و تهران و البرز و قزوین گویشور بومی دارد.
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
صحیح می فرماید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۳
35
5
سلام.
آقا دعوا نکنید.
نویسنده این مقاله متاسفانه یک فرد معمولی و جهت دار با یه تحصیلات معمولی هست نه یک متخصص تاریخ یا تاریخ شناس و ...
سوتی ها:
۱- ترک رامیان و مینودشت فارس هست!
۲-مازنی ها و طبری ها و ... فارس هست!
۳-علی آباد کتول مازنی هست!(اینها اصالتا سیستانی هستند که در زمان ناصرالدین شاه اولین مهاجران از سیستان واقع در افغانستان بعد از تقسیم ایران و افغانستان توسط کلنل انگلیسی به این منطقه برای دفع قوم ترکمن آورده شدند.بعد ها این سیاست توسط پهلوی با مهاجرت گروه دوم سیستانی ها ادامه یافت.)
در نهایت تمام اقوام ایرانی به جز قوم بزرگ ترک آریایی هستند.قوم های پارس.ماد.پارت.سکایی که قدیمی‌ترین قوم و ساکنان بومی ایران قوم ایلامی و بعد سکائی هستند و بعد پارس و پارت و ماد
حالا این که اون پارسیه اون سیستانی اون مازنی اون طبری اون گیلکه و .کرده .بلوچه و ... مهم نیست چون همشون ریششون آریاست هستند.و اسم ایران هم از آریایی آمده است.
در ضمن قوم مهم نیست نزد خداوند انسانیت و تقوا سبب برتریه.
موفق باشید.
پاسخ ها
کتول از قوم طبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۹
کی گفته کتول ها زمان ناصرالدین شاه از سیستان آمدند؟!
در اسناد مربوط به صفویه و حتی قبل از آن به مردمان کتول در مازندران و استرآباد اشاره شده آن زمان هنور اثری از سیستانی ها در منطقه نبود.
کتول ها دقیقا به زبان طبری صحبت میکنند در حالی که سیستانی ها لهجه سیستانی دارند.
سیستانی ها دهه چهل وارد گلستان شدند و هیچ ربطی به کتول ها ندارند.
البته برخی معتقدند ریشه سیستانی ها به قوم طبری میرسد و سیستانی ها همان طبری هایی هستند که به نواحی شرقی تر مهاجرت کردند.
قوم تپوری که نیای قوم طبری یعنی کتول ها و مازرونی هاست یکی از کهن ترین اقوام ایران هست که حداقل چهار هزارسال قدمت دارد و به گفته مورخین جز اقوام غیر آریایی محسوب میشود.
نام ایران مربوط به دوره ساسانیان هست و در آن زمان از لفظ ایران و انیران استفاده میشد و حتی زمان هخامنشیان هم به این کشور ایران نمیگفتند و آریا نام قومی در افغانستان بود و سرزمین آریا در غرب افغانستان قرار داشته و ربطی به ایران فعلی نداشت و حتی بسیاری معتقدند نام ایران دگرگون گشته نام ایلام هست که قومی غیر آریایی بودند و نام ایلام به ایلان و سپس ایران تبدیل شد.
پیش از مهاجرت آریایی ها از افغانستان به ایران سرزمین ایران دارای اقوامی غیر آریایی مانند تپوری و کاسی و ایلامی و ماننایی و ماتیانی و گوتی و لولوبی و کادوسی و کورتی بود.
اگر قوم مهم نیست سعی نکنید بقیه اقوام را به زور به قوم آریا که در منطقه آریا در افغانستان سکونت داشتند نسبت دهید چرا که طبری ها و کردها و لرها و ترک ها و عرب های ایران آریایی نیستند.
ایرانی بودن به معنی آریایی و فارس بودن نیست ایران همیشه یک کشور چند قومیتی بوده و هست و خواهد بود. ایران متعلق به طبری و کرد و لر و ترک و عرب و بلوچ هست.
قوم کتول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
کتول در گذشته یکی از نواحی هفتگانه استراباد و از نواحی شرقی طبرستان محسوب می‌شده‌است. شهر علی‌آباد که به آن کمال غریب نیز گفته می‌شد حاکم نشین بلوک کتول بوده که خوانین کتول از دوران صفوی بر ان حاکم بودند.
کتول‌ها گروهی از اقوام طبری‌تبار بودند که در بلوک کتول که از نواحی هفتگانه استراباد و شرق طبرستان محسوب می‌شد مسکن داشتند و قدمت اطلاق نام کتول به این منطقه به عصر صفوی می‌رسد هرچند قدمت واژه کتول در استراباد و طبرستان به قرن ششم می‌رسد.
همچنین در ادبیات طبری قدیم و برخی از اشعار کهنه و بومی مازندرانی از واژه کتول استفاده شده‌است که شعر زیر از نمونه ان است:
کتولی بخونم مه یار کتوله کتولی بخونم مه منزل دوره
کتولی بخونم بورم ولایت شه یار دس دارمه شیرین شکایت
ایرج افشار در مخابرات استراباد به استناد نامه ای که از آقای علی اصغر معززی چنین ادعا کرده‌اند که قوم کتول همان کوتوال‌های (قلعه بان) سیستان هستند که به رهبری ملک محمود سیستانی در سال ۱۱۳۹ با نادرشاه درگیر شدند و پس از شکست خوردن گروهی از آنها به منطقه استراباد تبعید شدند و چنین ادعا می‌کردند که نام کتول ریشه در کوتوال دارد و از آنجا که این مهاجران سیستانی قلعه بان بودند کوتوال نامیده می‌شدند ولی این نظریه به دلیل بی‌پایه بودن مورد قبول تاریخ نگاران قرار نگرفته‌است. زیرا واژه کوتوال در بسیاری از نقاط کشور وجود دارد که عیناً بصورت کوتوال تلفظ می‌شوند و هیچ‌کدام دچار دگرگونی لفظی نشده‌اند و به واژه دیگر بدل نگشتند در حالی که این واژه در طول تاریخ هیچگاه به مردم منطقه کتول و بومی‌های آن اطلاق نشده‌است واژه بومی کتول در استراباد و مازندران سابقه طولانی دارد و دارای معنی غیر از قلعه بان است و تنها به گاوداران و دامپروران و کشاورزان و مردمان بومی اطلاق می‌گشته‌است و از لحاظ تاریخی نام کتول پیشینه ای بسیار قدیمی تر از این رویداد در طبرستان و استراباد و منطقه کتول دارد و اینکه تمامی مهاجران و بومیان ولایت استراباد به زبان خود صحبت می‌کردند و کتول‌ها به عنوان قومی طبری‌تبار به زبان مازندرانی صحبت می‌کردند و خراسانی‌ها به زبان فارسی و قزلباش‌ها به زبان ترکی صحبت می‌کردند و هیچ اثری از گویش سیستانی که نشان دهنده حضور سیستانی‌ها تا قبل از زمان پهلوی باشد در این منطقه دیده نمی‌شود و حتی فراتر از آن هیچ سند تاریخی که ثابت کند گروهی از کوتوال‌های سیستانی به منطقه کتول یا استراباد مهاجرت کرده باشند در دسترس نمی‌باشد. از لحاظ تاریخی در تاریخ طبرستان و تاریخ رویان به طبریان قلعه بان نیز کوتوال گفته میشد که در مازندران به قلعه بانی مشغول بودند.
نام کتول در منابع قدیمی محلی استراباد و طبرستان در فاصله سال‌های ۶۲۳ و ۶۲۸ و ۹۹۲ و ۹۹۶ و ۱۱۳۲ مکرر دیده می‌شود. واژه کتول و کتولی در اسنادی که به گونه وقف نامه‌های مختلف در کتاب تاریخ کتول سید ضیا میر دیلمی آمده‌است. می‌توان یافت در زیر بخش‌هایی از یک سند را که در ان از کلمه کتول و کتولی یاد شده‌است. می‌آید ((وقف موید و حبس مخلد اسلامی نمود اشرف الاعیان و الخیار الحاج اسفندیار کتولی من طایفه پلنگ… چه از طبقات ذکور و چه اناث و بعد انقراضها به دو نفر اعلم و اصلح و اتقی از اهل بلوک کتول باشد… و کان وقوع ذلک فی شهر رجب فی سنه ۱۱۳۲)) طبق این اسناد فردی از طایفه پلنگ قوم کتول اموال خود را در سال ۱۱۳۲ وقف نموده‌است که این تاریخ چند سال قبل از نبرد بین ملک محمود سیستانی و نادرشاه است که نشان می‌دهد قبل از ان قوم کتول در منطقه کتول فعلی ساکن بودند و ارتباطی با کوتوال‌های سیستانی نداشتند. همچنین واژه کتول در کتاب‌های قدیمی همچون تاریخ مازندران و روضه الصفا و ناسخ التواریخ و جهانگشا انوار و … وجود دارد. در تاریخ مفصل ایران آمده‌است: از وقایع بالنسیه مهم سلطنت شاه سلیمان صفوی هجوم ترکمنان است که در سال ۱۰۸۶ به حدود استراباد حمله نموده و به قتل و غارت پرداختند و در سال ۱۰۸۷ کلبعلی خان شاملو با سپاهی از قاجار و افشار و استراباد و کتول و مینودشت و تفنگچیان مازندران آدینه سلطان رهبر ترکمنان را در استراباد شکست داد. طبق این اسناد کتول‌ها یکی از اقوام استراباد و بومی منطقه کتول بودند که در سال ۱۰۸۷ همراه با سپاه قاجار و افشار و استراباد و مینودشت و تفنگچیان مازندران با ترکمن‌ها به پیکار پرداختند و در نبرد بر ترکمن‌ها چیره گشتند بنابراین طبق این سند کتول‌ها پنجاه سال قبل از نبرد ملک محمود سیستانی با نادرشاه در منطقه کتول به عنوان قومی بومی سکونت داشتند. همچنین طبق کتابچه وقایع کتول گروهی به نام کتول در حدود سال ۹۹۶ از ناحیه مرکزی طبرستان (آمل و بابل) به ناحیه شرقی طبرستان (بلوک شرقی استراباد) کتول فعلی در روستای پیچک محله مهاجرت نمودند و از این دوره نام کتول به این منطقه اطلاق گشته‌است و در دوران قبل از ان این منطقه بخشی از کبودجامه بوده‌است که از ولایت‌های شرقی طبرستان محسوب می‌شده‌است. طبق این اسناد قومی به نام کتول ۱۵۰ سال قبل از نبرد ملک محمود سیستانی با نادرشاه در منطقه کتول فعلی سکونت داشتند و با نام کتول در منطقه شناخته می‌شدند. براساس تمام منابع تاریخی کتول به گروهی از مردم طبری‌تبار گفته می‌شود که منطقه مرکزی طبرستان به مناطق شرقی طبرستان (شرق استراباد) مهاجرت نمودند و با مهاجرت آنها ان مناطق به کتول شهره شدند و خوانین کتول قرن‌ها بر ان مناطق به حکومت پرداختند و هیچ ارتباطی با کوتوال‌های سیستان ندارند. طبق تاریخ اساطیری ایران در عصر کیکاووس ولایت شرقی طبرستان کرتوی نامیده می‌شده که در نزدیکی آن گرگان قدیم یعنی گنبدکاووس فعلی قرار داشت که مسکن اسپهبدان و مرزبانان تپورستان بوده‌است.
محمدرضا علمشاهی
United States of America
۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
3
33
......خوردین که علی آباد کتول سیستانی هست
مدیر پایگاه

سلام 


لطفا با حفظ ادب و رعایت چارچوب های رسانه ای، بجای فحاشی، نظرات خود را بصورت مستدل بنویسید. فضای رسانه محل تضارب آرا است نه چاله میدان برای فحاشی و درگیری فیزیکی. 


ممنون از تمامی محبت ها و توجه شما

پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۴
فکر کنم یک عده با قوم طبری یعنی کتول ها و مازرونی ها و گالش ها و گیلک ها و تات ها مشکل دارند. من گالش کردکوی هستم ولی اینجا اصلا اسمی از مردم گالش نیامده. انگار نه انگار گالشی وجود داره. ما گالش ها هم طبری هستیم و اگر قرار باشه تمام تیره های قوم طبری نامشون قید بشه باید نام گالش هم قید بشه.
زينب
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۱۳
22
6
دعوا نيرين الكى ويلش هكن يكم از تاريختان تعريف هاكنين بحث الكى نكيني فارس ترك تركمن سيستانى بلوچ طبرى گيلكى كتولى همه باهم رفيقن
سالر
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
27
9
سلام تعداد سیستانیها از ترکمنها بیشتر است منطقه گلستان در اصل مال سیستانیهاست ترکمنها مال بیابان وصحراگرد هستن
مدیر پایگاه

سلام 
لطفا در انعکاس نظر، حرمت ها رعایت شود. نکته تاکیدی اینکه، سیستانی های محترم به گلستان مهاجرت کرده اند. تاریخ را که نمی شود تحریف کرد.

پاسخ ها
م ف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۰
........ انسان بودن اصل است نه فارس نه ترکمن و نه زابلی
مدیر پایگاه

سلام


شما مثلا با آن عبارات سخیف اول متن که ما حذف کردیم ، می توانید در مورد انسانیت و اخلاق صحبت کنید؟

ناشناس
United States of America
۱۳:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۱
20
3
سلام‌
زبان‌گرگان‌نزدیک‌به‌ زبان‌تاجیکی‌ و زبان‌ افعانی‌که‌ریشه‌ در‌ زبان‌فارسی‌دری‌ می باشد‌ در‌ زمان‌صفویه. مهاجرانی‌‌ ازشمال‌ افغانستان‌ به‌ استراباد‌ امده‌اند‌ بنام‌ بنگشی‌ها‌ که‌ در‌ مرور‌ زمان د‌ر جامعه‌ گرگان‌ ادغام شده اند‌ و انها‌ که‌ مانده‌اند‌ از‌‌ هویت‌ خود‌ فرار‌ می‌کنند‌ اما‌ همه‌ ما‌ ایرانی‌‌ هستیم‌ و به‌ ایرانی‌بودن‌خود‌ افتخار‌ می‌کنیم
مدیر پایگاه

سلام 
ممکن است این حرف درست هم باشد، اما یعنی چی که از هویت خود فذاذ می کنند؟

پاسخ ها
علی از گرگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۳۰
زبان گرگان فارسی هست فقط نواحی غربی شهر گرگان مازنی زبان هستند که زبانشون با روستاهای غرب گرگان و بعضی شهرهای استان مثل کردکوی و بندرگز یکی هست ولی ما که بچه گرگانپارس هستیم مثل اکثر مردم گرگان فارسی صحبت میکتیم. لهجه گرگانی ربطی به تاجیکی و افغانی نداره. لهجه گرگانی تحت تاثیر لهجه های خراسان و مازندران و سمنان است ولی یک لهجه مستقل محسوب میشه. تاجیکی کجا بود. طایفه تاجیک گرگان مازنی زبان هستند و فارس نیستند ما گرگانی ها هم تاجیک و افغانی نیستیم. گرگان مهاجرین خراسانی و سیستانی و شاهرودی و سمنانی و ساروی و بهشهری داره ولی مهاجر افغانی نداره و افغان ها از دهه شصت وارد گرگان شدند و جمعیتشون کم هست. تا جایی که اطلاع دارم خراسانی ها زمان طاهریان و سامانیان وارد گرگان شدند. اینکه مهاجرین گرگان از هویت خودشون فرار میکنند را قبول دارم چون خیلی از مهاجرین را دیدم که اصالت خودشونو پنهان میکنند ولی ما بومی ها جد در جد استرآبادی بودیم و نیازی نداریم از هویتمون فرار کنیم. اولین قوم گرگان قوم هریکانی بود که بین دو قوم پارت و تپور سکونت داشتند و هر سه قوم آریایی بودند و در شمال گرگان هم دو قوم دربیک و داهه سکونت داشت که آنها هم آریایی بودند. پس همه ایرانی و آریایی هستیم پس مشکل چیه.
ترکمن اوغلو
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۲
10
19
بیشتر جمعیت ها ترکمن هاست بعدشم از کی ترک ها و مازنی ها فارس حساب میشن حتما نویسنده خودش فارس بوده . در ضمن جمعیت کل فارس ها در کشور چهل درصد است و سی درصد جمعیت رو تورک ها تشکیل میدن مثل (تورک ها و آذری ها و تورکمن ها و قزلباش ها )
علی آباد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
4
22
ترکمن ها قومی مهاجر بودند که در استان گلستان ساکن شدند.مردم بومی استان طبری هستند.ترکهای رامیان و میتودشت و آذریهای گنبد الان دیگه تقریبا همه فارس زبان شده ن
پاسخ ها
اتحاد طبری و ترک
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
از طرف ما طبری ها نظر نده. طبری و ترک و ترکمن برادر هستند و استان گلستان سرزمین مادری هر سه قوم طبری و ترک و ترکمن هست.
قومی که هزار سال در یک منطقه باشد مهاجر نیست ترکمن ها از اواخر ساسانی در شمال رود گرگان سکونت داشت.
سیستانی ها مهاجرند چون زمان پهلوی به استان ما آمدند.
اما متحد هستمی. هیچ کس نتونده طبری و ترک میون تفرقه دمب هاده.
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۵
13
12
با سلام ما سیستانی ها بودیم ک ب ترکمنها یکجا نشینی یاد دادیم جناب ادمین محترم تشریف بیارین روستا های اطراف گالیکش بعضا تا صد درصد سیستانی نشین هستن خودم از روستاهای صد درصد سیستانی نشین هستم و شاهد هستم ک آمار ما سیستانی ها در استان گلستان اگر اول نباشد از ترکمنها بیشتر هستیم ترکمنها عشایر بودن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
این بدبخت هارو ببین هیچ جای ایران ساکنتون نکردن ولی ما ترکمنا بهتون کاردادیم شکمتونو سیر کردیم حالا میایی برای ما چسی میایی بدبخت ها نمک نشناسی
مدیر پایگاه

سلام


این چه شیوه ثحبت کردنه و نظر دادنه؟ جاس تاسف داره؟ حتی در تقابل های گفتاری هم این شیوه صحبت کردن پسندیده نیست.

محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
نه شما سیستانی ها نه ترکمن ها
هیچکدومتون از طبری های گرگان اصیل بیشتر نیستین چند سال پیش گرگانی های اصیل بخاطر اینکه شماها به عنوان مهاجر وارد گرگان شدین میگفتین گلستان مال ماست شمارو به نهارخوران و النگدره و توسکستان راه ندادن چندتاشونو انداختن بیرون
نمیتونی همینجوری بیایین بگین گلستان مال ماست شماها وقتی مهاجرت کردین ما طبری های اصیل بهتون راه دادیم سیرتون کردیم و بهتون کار دادیم پررو نشین
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۸
8
17
گرگان گلستانه تی پرچم بالا دره ولی هیچوقت تنهایی گلستان نرین آدمای ناجور زیاد داره دزد خلاف کار که اکثرا هم مهاجر های سیستانی هستند درهمین اند مواظب باشید
مدیر پایگاه

سلام
از این نوع صحبت کردن های تکفیری و نژاد پرستانه دست بکشید لطفا. خدا همه ما را به راه راست هدایت کند ان شاالله

رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۳
12
7
دوستان مطلبی که بهش توجه نکردید اینکه نویسنده محترم فارسی را در برابر زبان های ترکی مغولی گرفته یعنی زبان های ایرانی مثل کردی تاتی و بلوچی و تالشی و حتی پشتون از یک ریشه هند و اوروپایی هستند در مقابل ترکی مغولی..که دانشمند بزرگ ترکیه ای ایلبیر اورتایلی گفته ۴۰ درصد زبان ترکی برگرفته از فارسی است و نکته دو اینکه زبان با نژاد متفاوت است و زبان خطه آذربایجان قبل از تهاجم ترک ها و مغول ها، آذری پهلوی یا همون تاتی بوده که کم کم تغییر میکنه و حتی در برخی روستاهای استان اردبیل هنوز هم زبان تاتی صحبت میکنند و زبان ترکی با ورود سلسله های ترک مث غزنویان و سلجوقیان و مغول رایج شد و علت تفاوت لهجه های مختلف ترکی بخاطر مهاجم بودنشون است مثل خوارزم و بخارا که ایرانی بودن و بعد ازبکی و ترکمنستان که قبل از ورود ترکمن ها در آنجا سکایی های ایرانی تبار بودن و قزاق و قرقیز و آذربایجان و ترکیه که در اجلاس کشور های ترک بخاطر تفاوت با هم از مترجم روسی استفاده میشه..و حتی با آزمایش دی ان آ در ترکیه مشخص شد تنها ۷ درصد ژن ترکی وجود داره چون در ترکیه قبل از تهاجم ترک ها اقوام بومی مثل ارامنه و کردها و یونانی ها و رومی ها بودن .و چرا ترکمن ها و قزاق و قرقیز ها همچون اسلاف مغول خود چشمان تنگ و ریش کم پشت دارند ولی مردم آذربایجان و ترکیه چهره ای متفاوت و مامند سایر ایرانیان دارند .چون ترکیه و آذربایجان مثل مصر و آمریکای جنوبی که مستعمره اسپانیا و پرتغال بودند و اکنون به زبان اسپانیولی و پرتغالی حرف می زنند ولی هیچگاه نمیگن ما اسپانیایی یا پرتغالی هستیم و میگن ما آرژانتینی یا برزیلی هستیم با فلان زبان..و مصر و سوریه نیز مستعربه هستند چون قبل از ورود زبان عربی به اونجا به زبان قدیم خودشون حرف میزدند و ترکی نیز در ایران و اران و ترکیه نیز همین وضعیت را دارد..در ضمن مراقب پانترک ها باشید چون با اختلاف قومیتی و تغذیه از اسراعیل به اختلافات دامن میزنند
قاسم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
0
18
مردمان طبری یعنی مازندرانی ها گیلک ها کوهی توری ها گالش ها تاتی ها کتول ها مردمان اصیلی که ۲۵۰۰ سال تو این منطقه هستن و غیر از اینها از قبل کسی نیامده به این‌ منطقه بقیه قوم ساکن استان گلستان همه مهاجرت کردن مثل زابلی ها
پاسخ ها
علی شکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۱
درسته. من کتول هستم. ما کتول ها با پوست و گوشت و استخوانمون طبری هستیم. ما کتول ها با مازنی ها برادریم و ریشه همه ی ما طبری هست و قطعا در برابر بیگانه جانب برادران خود را خواهیم.
ساروی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۳
18
2
جدیدا یک مشت پانترک و پانکرد و پانعرب مازندرانی نمدبرای تفرقه قومی و اهداف پلید تجزیه طلبانشون قبیله مازندرانی و طبری رو از دل جنگلهای البرز کشف کردن که هزاران سال پیش بعلت هجوم اقوام بیگانه از بین رفته و بعد از هزاران سال این قبیله منقرض شده دوباره از زیر خروارها خاک کشف شده مثل قبایل بدوی سرخپوست آدمخوار که یهویی از دل جنگلهای آمازون کشف میشن منتها این قبیله مجعول طبری اینبار بجای آمازون از دل جنگلهای مازندران سر درآورده و کشف شده و تا زمان افتتاح شبکه طبرستان که اسم اصلیش هم ماه تی تی بوده هیچ بشری از این قبیله تلویزیون ساخته یعنی قبیله مجعول طبری خبری نداشته ، اصلا فوق العاده مسخره و خنده داره که اجداد ما مازندرانیها چند هزار سال به زبان خودشون میگفتن گلکی ، اما الان و در آستانه انقراض زبان گلکی عده کمی از تاریخ نویسان هم بعلت عدم آشنایی به اشتباه گفتن طبری ، جدیدا یکعده پانترک و پانکرد و پانعرب دلقک تجزیه طلب مازندرانی نما پیدا شدن و اسم جدید و مضحک مازرونی و طبری و زبان مازندرانی و قومیت طبری برای ما کشف کردن که با این خزعبلات من درآوردی و بدون سند و مدرک باعث خنده و شادی و تفریح ما شدن ، حتی این افراد برای تفرقه بین اقوام ایرانی و اهداف پلید تجزیه طلبانشون برای ما قومیتی با نام مجعول طبری هم اختراع کردن که هیچ رد و نشانی و اثری ازش در تاریخ پیدا نیست و یک قوم کوچک و ضعیف و بی اهمیت بوده که چند هزار سال پیش نابود و در اقوام مهاجم ترکیب شده، اصلا معنی خود طبرستان هم به درستی مشخص نیست ، بسیاری از تاریخ نویسان نوشتن که تبرستان محل تبعید زندانیان تیسفون در زمان ساسانیان بوده که با زنان تبعیدی از تیسفون ترکیب شدن و تاریخدانان بزرگ دیگری هم نوشتن که مردم مازندران گیلانیهایی بودند که با تبر درختان جنگل مازندران رو قطع کردن و به همین مناسبت طبرستان نامیده شدن و برخی دیگر معتقدند مازندران به معنی محل زندگی حشره زنبوره، کار این افراد پانعرب و پانترک و پانکرد مازندرانی نما بجایی رسیده که برای طبرستان خیالیشون علاوه بر هویت جعلی و تاریخ جعلی پرچم جعلی با نمادها و اشکالی خنده دار هم ساختن و صبح تا شب در حال تبلیغ برای طبرستان مستقل هستن!!! وقتی هم که دیدن هیچکس با این تخیلات دیوانه وار و مجنون گونشون همراهی نمیکنه اسم خنده دار پشتخوارگرو کشف کردن که قراره از دشت اورخون تا استانبول جزو تبرستان خیلی گنده باشه و ادعای خلوص نژاد طبریشون هم گوش فلک رو کر کرده ، در حالیکه این ادعاهای من در آوردی بسیار مضحک و خنده داره و از طرف پانترکها و پانکردها و پانعربها به قصد تفرقه بین اقوام ایرانی طراحی شده ، حتی پانترک بسیار معروفی در فضای مجازی و در یکی از دانشگاه ها داریم که از ادعای استقلال مازندران کاملا حمایت و تبلیغ میکنه!!!
مازندران یک استان چند فرهنگی و چندقومیست و در تاریخ هم محل زندگی اقوام مختلف بوده در گذشته هم اقوام بسیار زیادی از جمله گیلکهای دیلمی و ترک و ترکمن و عرب ....بهش مهاجرت کردن و عده بسیار زیادی از مازندرانیها خودشونو با عنوان گیلک و تات و گالش و کرد و ترکمن میشناسن نه مازندرانی و جمعیت بسیار بزرگی هم از شهرهای مرکزی ایران مانند تهران و یزد و اصفهان و ... در مازندران ساکن هستن و صاحب املاک بسیار در مازندران ، در منطقه کوهستانی استان موسوم به مازندران هم هیچکس خودشو مازندرانی نمیدونه و همه به خودشون میگن تات و گالش و کوهی،غرب مازندران و رامسر و شهسوار تا چالوس هم کلا گیلک هستند و کرد تبعیدی و اصلا نمیدونن مازندرانی و قبیله من درآوردی و عجیب طبری و مازرونی چیه که عین اقوام اولیه آدمخوار کشف شده از دل جنگلهای آمازون یکدفعه بعد از چند هزار سال مفقودالاثر بودن سر و کلش پیدا شده و تابحال خبری ازش نبوده و پرچم هم داشتن این قبیله عجیب و غریب که غیر از خودشون کسی از پرچمشون و نمادهاش سر در نمیاره و همه این قبیله عجیب و غریب طبری هم به پرچم طبرستان خیالیشون کاملا وفادارند و پای منقل در حال جنگیدن با شمشیر و نیزه برای استقلال طبرستان
پاسخ ها
محسن تاجیک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
دوست گرامی مشخص هست که گیلانی هستید و گویا کدورتی بین شما و برخی مازندرانی ها هست ولی اینجا مختص استان گلستان هست لطفا دوستان مازندرانی و گیلانی مشکلاتشان را در سایت های خودشان حل کنند برای ما دعوای گیلان و مازندران هیچ اهمیتی ندارد استان گلستان مانند تمام استان ها چند قومیتی هست و همه برادر و برابر هستیم و فارس و مازنی و کتول و طبری و ترک و سیستانی و بلوچ و کرد و فارس همه یکی هستیم و با هم برادریم و به یکدیگر افتخار میکنیم و این دور از شان ماست که بخواهیم به هم استانی های خود یا سایرین توهین کنیم و انشالله فرهنگ بالای مردمان استان گلستان سرلوحه دیگر مردمان باشد.
محسن تاجیک کوچیک همه ی ایرانی ها و گلستانی ها
مسعود محمدی استرآبادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۲
خوب از حرفات مشخصه که رشتی هستی و چقدر نسبت به ساروی ها و مازندرانی ها کینه داری حالا چرا خودتو ساروی جا میزنی و ضد مازندران و ساری حرف میزنی کدوم آدم عاقلی ضد قومیت و استان و سرزمین خودش حرف میزنه ؟ ...... خودتی . ملت را احمق فرض نکن
ما گرگانی ها با مازندرانی ها هم نژادیم همگی از قوم هیرکانی و تپور هستیم حتی تا رشت و آستارا هم خاک هیرکانیا و طبرستان بود
عشق فقط گرگان و هیرکانی
مدیر پایگاه

سلام


اولا توهین در ارسال کامنت ، فعل پسندیده ای نیست. ثانیا چرا فکر می کنید که رشتی ها با ساروی ها و مازندانی ها دشمن هستند؟ ثانیا ،کدام مبنای تاریخی ثابت کرده که تا رشت و آستارا همه هیرکانی و طبرستانی هستند؟ 


متن اورده شده در لینک ، می تواند اصلاح کننده برخی از نظرات شما باشد


https://shoaresal.ir/fa/news/385879/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D9%84%DA%A9


ممنون از مشارکت و ارایه نظرات ارزشمندتان

محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
گیلانی ها بخاطر دشمنی با مازندران از طبرستان جدا شده بود بعدا ملحق شد جنگ راه ننداز
وقتی با مازندرانی ها دعوا راه بندازی خودت میدونی چه اتفاقی میوفته و چه کسانی برای تنبیه گیلانی ها میاد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
با این حرفات هیچ تاثیری نداره هرچقد گیلان جدا باشه ولی سرزمین گیلان مال هیرکانیا و طبرستان بوده دشمنی کردن یعنی خیانت به هیرکانیا(طبرستان)
جنگلی که شماها در گیلان کباب میخورین اسم جنگلشون هیرکانیاعه
حالا میخوای دشمنی کنی؟؟
گیلانی های قدیمی میدونن دشمنی کردن با مازندران یعنی خیانت به هیرکانیا
خودشون میدونن وقتی دشمنی کنن هیرکانیا هر بلایی سر گیلانی ها میارن
علی ابوالحسن پور املش
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۶/۲۹
18
0
من خودم ساروی هستم قومی به نام طبری و مازنی در ماژندران وجود نداره ماژندرانی ها ترک و ترکمن و تات و گالش و گیلک و افغانی و مغول و روس و عرب و کرد و قرقیز و قزاق و آفریقایی و بورکینافاسویی هستند تو شهر ما سوادکوه به کسی مازنی بگید مردم خندشون میگیره ما چیزی به اسم ماژندران نمیشناسیم سرزمین ما گیلان هست حتی به دریای جعلی ماژندران هم دریای گیلان میگیم مازنی ها همیشه تحت سلطه گیلانی ها بودند سرزمین ماژندران نصفش جز گیلان بود بقیش برای تهران و استراباد بود شرق ماژندران همه ترکمن هستند ساری به معنی زرد هست اونام ترکمنی صحبت میکنند
مدیر پایگاه

سلام 
ضمن تشکر از ارسال کامنت، احساس نمی کنید که دیگه خیلی مصادره کردید مازندران رو ؟

پاسخ ها
مرتضی ممشلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۰
آخر مشخص کنید ساروی هستید سوادکوهی هستید گیلانی هستید ترکمن هستید! حالا چرا با مازنی ها اینقدر دشمنی دارید؟ ما ترک ها عاشق برادران مازنی خود هستیم علی الخصوص مازنی ها استان گلستان
اتحاد گلستان و مازندران
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۴
نابغه املش که واسه گیلانه چرا خودتو مازنی و ساروی و سوادکوهی جا میزنی؟؟؟ اصلا ساری و سوادکوه ده ها کیلومتر از هم فاصله دارند چطوری هم املشی هستی هم ساروی هم سوادکوهی؟؟؟ بعد کجای ساری ترکمنی صحبت میکنند؟؟؟ حتی گرگان هم بومی ترکمن ندارد چه برسد ساری و دیگر شهرهای مازندران!!! شما رشتی ها تا کی میخواهید با مردم مازندران و گرگان دشمنی کنید!!! بنده نمیدانم چگونه ادمین سایت به خود اجازه میدهد اینگونه توهینات به مردم گرگان و مازندران را انتشار دهد واقعا باید تاسف خورد. مردم مازندران بورکینافاسویی هستند؟؟؟ این چه توهینی هست اصلا میدانی بورکینافاسو کجاست؟؟؟ مازندران را چرا با ژ مینویسی مثلا میخواهی به مردم مازندران توهین کنید؟ مازنی و طبری و گرگانی وجود ندارد یعنی ما کشک هستیم و وجود خارجی نداریم نکنه هوش مصنوعی بودیم خودمون خبر نداشتیم!!! ادمین محترم شعار سال لطفا هرچی علیه مردم مازندران و گرگان کامنت میشود را منتشر نکنید
مدیر پایگاه

سلام و عرض ادب


هدف ایجاد فضای تضارب آرا است ( البته تا جای ممکن منطقی باشد). 


از خساسیت های شما تشکر نموده و اماده دریافت نظرات تکمیلی هستیم. 


دوری از توهین و حفظ وحدت ملی، دو اصل اولیه برای انتشار کامنت ها است. 

محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
میتونی ثابت کنی اینو؟؟
اسم اصلی و اولین اسم دریای خزر چی بود بنظر شما؟!
اولین اسمش دریای گرگان یا جرجان بوده یا هیرکان سند این دریا پنهان شده زمان ماد ها و هخامنشیان اسم دریای خزر جرجان یا هیرکان بوده اگه میتونی ثابت کنی مال گیلان بوده چیزی نمیگم و اگه هم میتونی ثابت کنی مازندران تحت سلطه گیلان بوده منم هیچی نمیگم
حرفات توهین به طبرستانه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اینم درسته مازندران اون زمان وجود نداشت نصف شهر مال گیلان بود نصف کوچیکش کال تهران بقیش مال هیرکان و استرآباد با حکومت طبرستان اونارو گرفت
میشه گفت مازندران و گیلان تحت سلطه طبرستان بوده و همیشه هست
نمیشه جدا کرد
سالار
United States of America
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۳
12
4
باسلام وخسته نباشید..قوم سیستانی از زمان شاه هان قاجار به گلستان مستقر شدند زمانی که ترکمن ها در بیابان های گلستان زندگی عشایری داشتند و ما سیستانی ها به ترکمن ها یکجا نشینی یاد دادیم جناب ادمین
مدیر پایگاه

سلام 
ماهیت قوم ترکمن کوچ روی بوده است. اگر مقصود از پیام شما بالاتر بودن یکجانشینی بر کوچ نشینی است، برای ما قابل پذیرش نیست. اگر بیان قدمت است ، ترکمن قدمت بالاتر غیر قابل انکار دارد. اگر مقصود ایجاد شکاق قومیتی است، هدف ما از انعکاس این خبر، چنین چیزی نیست. 


به هر حال هر دو قوم عزیزند و از نظر قدمت، همانگونه که ذکر نمودید، سیستانی ها مهاجر به گلستان هستند. 


ارادتمند

گلستانی سیستانی تبار
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۴
0
13
سلام بر هم استاني های عزيز
از غرب استان گلستان تا شرق آن
همه ما ایرانی هستيم و هیچکس ایرانی تر از کس ديگري نیست و قلب همه ماها برای ايران سربلند می تپد. گلستان اگر زیباست بخاطر تنوع گروه‌ها و اقوام آن است. چرا که آفرينش بر مبنای تنوع و تکثر استوار است. بجای ترویج کدورت بیاییم بذر محبت و دوستی را در مزرعه دلمان بکاریم، چرا که همه ماها اعضای یک خانواده بنام خانواده استان گلستان هستیم که فرزندانش مازندرانی، ترکمن، سیستانی، ترک، بلوچ، قزاق و... هستند.
استان سیستان شمالی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۹
9
1
استان گلستان باید به استان سیستان شمالی تغییر نام دهد وقتی ۵۰ درصد استان سیستانی هستند چرا باید اسمش گلستان باشد؟؟؟ بقیه اقوام یعنی ترکمن ۲۰ درصد و مازنی هم ۲۰ درصد فارس هم ۱۰ درصد هستند.
مدیر پایگاه

سلام 
بی خیال اخوی

پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۷
اسمش خنده داره داداش عزیز من هیچکس نمیتونه دست درازی کنه اسم گلستانو تغییر بده
۵۰ در صد چیه
۲۰ در صد سیستانی
۳۰ در صد ترکمن
۳۴ درصد طبری
تو نه تاریخو خوندی نه آمار داری انقد احمقی با این حرفت نمیتونی ثابت کنی
خود دولت میدونه استان گلستان مال هیچکس نیست به غیر از طبری های اصیل
عوض کردنش باعث جنگ داخلی میشه
عقیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۳
7
1
من سیستانی هستم زاییده کلاله...از پیشنهاد اینکه اسم استان رو از گلستان ب سیستان شمالی کاملا حمایت میکنم..دمت گرم برادر سیستانی خودم..واقعا حرفت کاملا درست هست سالار..راست گفتی داداشم
مدیر پایگاه

سلام اخوی 


چرا جوگیر شدی آخه؟
5.125.75.239

افشین رشتی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۱۱/۱۵
1
6
میخام یه حقیقتی را اعتراف کنم ، همه ما باصطلاح گیلانی ها طبری یا مازنی هستیم و به زبانمون میگیم طبری یا مازنی ، اصلا نمیدونیم قوم منقرض شده گیلک چی هست ، یک قوم ضعیف و بی اهمیت که چند هزار سال پیش نابود شد و هر وقت سایر اقوام مرده تاریخ منطقه زنده شدند قوم گیلک نابود شده در اثر تجاوزات بیگانگان هم زنده خواهد شد، در تاریخ هم کل گیلان جزو خاک مازندران و طبرستان بوده و استان به اصطلاح گیلان در سال ۱۳۰۰ از مازندران جدا شده که باید دوباره به مازندران بازگردونده بشه و اسمش هم به مازندران باختری( اسم اصلیش) تغییر پیدا کنه ، طبری های دیلمی و طبری های مازندرانی ۳۰۰ سال با اعراب در خاک باصطلاح گیلان مشغول جنگ بودند و اعراب ۳۰۰ سال حاکم گیلان بودند و طبق سخن بلاذری اعراب گیلان را با زور و تجاوز فتح کردند و اعراب علوی و اعراب مرعشی و اعراب کیایی هم قرن ها حاکم گیلان بودند، مغولها ۱۰۰ سال حاکم گیلان بودند و زمان الجایتو گیلان توسط مغولان فتح شد و روس ها هم ۱۰۰ سال حاکم گیلان بودند و زمان روس ها بود که مرکز گیلان از لاهیجان به رشت تغییر پیدا کرد، زملن ساسانیان علی الخصوص زمان انوشیروان ساسانی پارس ها به گیلان حمله کردند و دست به کشتار و قتل عام گیلک ها زدند که فردوسی بزرگ هم اشعاری راجب این حماسه پارسیان سروده است و ترکان صفوی هم دست به قتل عام شدید در گیلان زدند برخاطر همین حملات و تجاوزات مردم گیلان به تعداد زیاد با اقوام طبری مازندران و طبری دیلم و ترکان و اعراب و مغولان و روس ها ترکیب شدن به گونه ای که مولف کتاب دارالمرز گیلان میگه خون مردمان گیلان به شدت با ترکان و اعراب و مغولان آمیخته شده است و مینویسد مردمان گیلان ترکیبی از مردمان طبری مازندران و قفقاز و ترک اذربایجان و عراق عجم هستند، بخش دیگری از مردمان گیلان هم مهاجران کرد و لر و لک و گرجی و ارمنی و افغان هستند که چند قرن اخیر به گیلان مهاجرت کردند، الان هم هویت و قومیت و زبان ما گیلانی ها کاملا طبری و مازنی شده و سکنه غرب گیلان تالش ها و ترک ها هستند و در ارتفاعات جنوبی و شرقی گیلان هم تات ها و گالش ها سکونت دارند که خودشان را اصلا گیلانی نمیدانند و در گذشته آن نواحی تحت اختیار طبری های دیلمی بود و از قدیم دیلمیان خود را طبری میدانستند مثلا کیکاووس دیلمی خود و زبانش را هزار سال پیش طبری مینامد و در طرائف المقال هم گیلانی ها طبری نامیده شدند و گیلان بخشی از گیلان برشمرده شد، در حقیقت طبری های مازندرانی ما گیلانی ها را از شر اقوام مهاجم نجات دادند و بهشون مدیون هستیم، به همین دلیل و به دلیل اصالت مازندرانی و طبری ما گیلانی ها هممون در خواست داریم به زبان شیرین طبری یا مازندرانی آموزش ببینیم و به استان زیبای مازندران یا طبرستان الحاق بشیم
مدیر پایگاه

سلام 
ممنون از مشارکت شما در ارسال کامنت . اما بخش زیادی از فرمایشات شما مخدوش است و صحت ندارد. 
توصیه می کنیم لینک زیر را مطالعه کنید 

https://shoaresal.ir/fa/news/385879/%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85%DA%AF%D8%B0%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D9%84%D8%A7%D9%86-%D9%85%D8%A7%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%A7%D8%B1%D9%84%DB%8C%DA%A9-%D8%AA%D8%A7-%D8%B3%DB%8C%D9%84%DA%A9

مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۱/۲۴
1
7
استان گلستان گلستانی از اقوام مختلف است و اقوام ترکمن و قزلباش و سیستانی و بلوچ و فارس و مازنی و تبری و کتول و تات به خوبی و خوشی در کنار هم زندگی میکنند
مصطفی تاجیک
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۱/۳۰
1
6
استان گلستان باید نامش به استان گرگان تغییر نام پیدا کند با همین نام گلستان سر بومیان این استان را بریدند پس فردا هم چندتا مهاجر افغانی میان میگن اسم استان را افغانستان شمالی کنید یا چندتا مهاجر از آذربایجان میان میگن اسم استانتونو آذربایجان شمالی کنید!
اسم استان ما گرگان هست بهش ولایت گرگان میگفتند در زبان پهلوی بهش ورکانه و در زبان یونانی بهش هیرکانیا و در زبان عربی بهش جرجان میگفتند
ولایت گرگان هیچ ربطی به شهر کنونی گرگان ندارد شهر کنونی گرگان اسم اصلیش استرآباد بود و همین چند دهه پیش توسط رضاشاه نامش از استرآباد به گرگان تغییر نام داد و استرآباد یکی از شهرهای ولایت گرگان بود و مدکز ولایت گرگان شهری در نزدیکی گنبدکاووس بود
زبان مردم ولایت گرگان دو نوع زبان بود یک زبان فارسی بود و دیگری زبانی شبیه به زبان طبرستان و قومس بود و یک زبان لوترا هم وجود داشت که زبان رمزی بود و گویش استرآبادی قدیم هم یک زبان منحصر به فرد بود که به زبان مازنی و سمنانی شباهت داشت ولی سه چهار قرن پیش منقرض شد فعلا هم زبان های فارسی و مازنی و طبری و کتولی و تاتی و کوهساری و ترکمنی و ترکی و قزاقی و بلوچی و سیستانی در استان گویش میشه
نام استان اگه به نام اصلیش یعنی استان گرگان تغییر نام دهد همه چیز درست میشود چون استان ما تاریخ داره تمدن داره مثل برخی نواحی بی در و پیکر نیست که هر کی از راه رسید بخواد اسمشو تغییر بده
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۷
6
0
قابل توجه استاتیدساکنین اصلی اصلی دریای خزر که از اسمش پیداست خزرهاست همان اقوام تورک اصیل یاهمان‌هون‌هاست‌به‌تدریج‌چون‌اقوامی‌جنگ‌جو.ووحشی‌بودند.توسط حکومت ها ازآن نقاط راننده شدند.وعده‌کمی از ایشان مثل تورکمن ها.اوزبک‌ها.وقزاق‌هامانند.وحکومت های آن‌زمان اقوام دیگرراجایگزین‌آن کردند.یکی ازهمان اقوام هزاره‌های افغانستان هستند.که‌به‌آنها‌درقدیم‌خزرها‌میگفتند
مدیر پایگاه

سلام
این اطلاعات اشتباه است جناب کریمی

پاسخ ها
دریای گرگان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۰۹
اسم دریای خزر در اصل دریای گرگان هست که در زبان یونانی دریای هیرکانیا و در زبان پارسی باستان به آن دریای ورکانه میگفتند حالا جالب تر اینجاست آن زمان اسم کاسپین و خزر و مازندران وجود نداشت البته قوم تپوری در مازندران و قوم کادوسی در گیلان و قوم کاسپی در کشور جمهوری آذربایجان حضور داشتند ولی ایرانیان این دریا را دریای ورکانه و یونانی ها آن را دریای هیرکانیا مینامیدند و بعدها یونانیان نام دیگری به نام دریای کاسپویی را هم به آن اضافه کردند و بعدها نام دریای آمارد و دریای تپوری هم اضافه شد و پس از اسلام هم اعراب نام این دریا را دریای قزوین گذاشتند خود شهر قزوین نام اصلی و ایرانی اش کشوین بود و بعد نام این دریا طبرستان شد و بعد هم دریای جرجان شد و بعد دریای مازندران شد و جدیدا بهش دریای خزر میگن که خزرها قومی یهودی بودند که ساکن قفقاز بودند و هیچ کتیبه ای از خزرها پیدا نشده که بگن زبانشون چی بود ولی یک کتیبه در قلمروشون پیدا شده که فقط یک کلمه ترکی روی آن نقش بسته برای همین برخی میگن شاید زبان خزرها ترکی بود و راجب نژاد خزرها هم مکرخین حرف های ضد نقیض زدند و برخی مورخان گفتند خزرها از نژاد زرد و چشم های تنگ مثل ترکمن ها هستند و برخی گفتند خزرها دارای پوست سفید و روشن و شبیه اسلاو ها (روس ها) هستند ولیکن منطقه خزرها دارای اقوام بسیاری من جمله ترک و اسلاو و قفقازی (گرجی و لزگی و آوار و آلان و آبخازی) و ایرانی (اوستیایی و سکایی) بود یعنی خزرها از یک قوم نبودند و اقوام مختلفی را با نام خزر میشناختند و یکی از نظریه ها این هست لفظ خزر بصورت کسر و کاسار بود و به مرور کاسار به خازار تبدیل شد یعنی احتمالش زیاد است خزرها در اصلی کاسی بوده باشند و حتی از تبار کاسپی های جمهوری آذربایجان بوده باشند چون کاسپی ها در جنوب کشور جمهوری آذربایجان سکونت داشتند البته کاسی ها و کاسپی ها آریایی نبودند و زبانی شبیه به ایلامی ها داشتند که برخی کتیبه های کاسی در بابل هم این قضیه را ثابت میکند و مانند اورارتویی ها غیر آریایی بودند البته در گیلان هم کتیبه های اورارتویی پیدا شده و گویا گیلان ۳۰۰۰ سال پیش تحت حاکمیت اورارتویی ها بوده و کتیبه های تپه حسنلو آذربایجان و کتیبه های املش و رودبار به یک زبان هستند و حتی آثار باستانی هم یکی هستند البته اورارتویی ها قومی قدرتمند بودند که حتی دورانی آشوریان را هم شکست داده بودند یادمون نره ایران شامل اقوام آریایی و غیرآریایی میشد ولی ترک ها آن دوران ساکن آسیای مرکزی بودند و ریشه ترکان به مغولستان و سیبری میرسد جایی که مردمان ترک زبان یاکوت سکونت دارند و حتی گفته شده ریشه اصلی ترکان به شمال شرقی چین میرسد و سرزمین های قزاقستان و ازبکستان و ترکمنستان در اصل متعلق به آریایی هاست و منشا آریایی های شرقی یعنی پشتون ها و تاجیک ها و پامیری ها و سکاها بوده و ایران و قفقاز هم منشا آریایی های مرکزی یعنی پارس و ماد و هیرکانی و تپوری و آمارد و کادوسی و کردی و مانایی و کیمری بوده و آناتولی هم منشا آریایی های غربی یعنی هیتی ها بوده
سالم
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۱
0
1
با سلام...چرا استانی ک ۵۰ درصد ش سیستانی هست واز سال ۱۳۰۰ مستقر شده اند اسمش گلستان باشه..بخاطر ما سیستانی ها بلوچها اسم استان باید بشه سیستان شمالی
مدیر پایگاه

سلام


استدعا داریم ، از طرح مباحث حاشیه ساز ، تفرقه افکن و بی ریشه ، من بعد پرهیز کنید. 

سالار
United States of America
۰۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۴
0
0
داداش سه بار هست می نویسم چاپ نمی کنید..پس ........تو پیج شما.
مدیر پایگاه

سلام
چه چیز را سه بار نوشته اید که ما منتشر نکرده ایم؟
اگر موضوعی منعکس نمی شود ، یا حاوی توهین است یا دارای حاشیه های احتمالی منجر به پیگیری حقوقی.
اگر غیر از این موارد ، مطلبی را فرستاده اید و ما منتشر نکرده ایم، قصور از ماست . لطفا مجددا زحمت ارسال بکشید.
نکته انتهایی اینکه، ما سایت هستیم نه شبکه اجتماعی که پیج داشته باشیم. سایت شعار سال بنا بر دلایلی مشخص، در شبکه های اجتماعی حضور ندارد.
از تکه آخر مرقوم شده هم اصلا خوش مان نیامد. ما محتوای نگارش شده را جزو شخصیت نویسنده ارزیابی می کنیم. امید است که در موزد شما اشتباهی رخ داده باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین