پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۲۹۷۲۹
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۵
خانم جوان یه کتاب دعا جلوش باز بود و داشت دعای توسل می‌خوند. کمی که گذشت کتاب دعا رو بست و داخل کیفش قرار داد و از همون کیف، کیف کوچکتری که معلوم شد کیف لوازم آرایشش بود در آورد.

شعارسال: صبح زود بود، تو مترو نشسته بودم که همون اول خانمی توجهمو به خودش جلب کرد.

اون لحظه گذشت، اما فکر من همچنان مشغول بود.

حتما همانند این مورد را هم خودتان تجربه کرده‌اید و دیده‌اید.

شاید بعضی‌ها سریع جبهه بگیرند و بگویند خب مگر چه اشکالی داره یه آدم که حجاب مناسبی نداره مگه نمی‌تونه دعا بخونه یا هزار تا کار خوب.

در جواب این دوستان باید گفت اتفاقا این کار بسیار پسندیده و خوب هست اما این تناقض رفتاری که در رفتارهای بسیاری از افراد ممکن است دیده شود قابل تحلیل و بررسی می‌باشد.

یکی از مرتبط‌ترین مصادیقی که برای این مدل رفتارها برای انسان تداعی می‌شود مفهوم سکولاریسم می‌باشد. چرا که یکی از پی‌آمدهای مهم سکولاریسم، جدایی دین از سیاست و اجتماع و تلقی فرد گرایانه از مسائل معنوی است.

بنابراین با توجه به معنای این مفهوم رفتار بالا و رفتارهایی از این دست را به راحتی می‌توان تعبیر کرد. خواندن دعا و نماز و مسائل معنوی‌ای هستند که می‌توان از آنها تلقی فرد گرایانه داشت و ولی مسائلی مثل حفظ حجاب و آرایش نکردن به جهت ترج و خودنمایی و امثالهم را می‌توان جزو مسائلی غیر فرد گرایانه تلقی کرد.

سکولاریسم با اشاعه این تفکر که دین مبحثی جدا از سیاست و اجتماع می‌باشد به‌راحتی توانسته است علت بسیاری از کارهای و رفتارهای ما را تشکیل دهد و حتی گاهی ناخواسته توجیهی برای این مدل رفتارها بنا کند.

اما گذشته از همه این تفاسیر، سکولاریسم چه پنهان و چه آشکار آن خطری تهدید کننده برای تعالی دین اسلام و پویایی و بالندگی جامعه دینی خواهد بود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از اطلاع رسانی کاسب امین، تاریخ انتشار: شنبه 22 آذر 1393، کد خبر: - ، www.kasebeamin.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین