پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۰۲۰۹۰
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
امام حسن (ع) نماد انسان از خود گذشته‌ای است که حفظ منافع دین را به مصالح شخصی خود ترجیح داد.حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل سخنران و پژوهشگر دینی گفت: هنگامی که امیرالمومنین (ع) به شهادت رسیدند مردم به مسجد آمدند تا با امام حسن مجتبی (ع) بیعت کنند؛ در همان موقع حضرت در مسجد سخنرانی کردند و فرمودند: «ای مردم اگر آمدید با من بیعت کنید یک درخواست از شما دارم و آن این است که اگر به میدان رفتم و جنگیدم مرا همراهی کنید و اگر صلح کردم از من تبعیت کنید».
شعار سال: پژوهشگردینی اظهار داشت :امام با سخنرانی خود در مسجد به تعبیری از مردم خواستند تا پیرو ایشان باشند. در تاریخ آمده است مردم نگاهی به یکدیگر کردند و گفتند آمدیم بیعت کنیم و او حرف از جنگ می‌زند پس برویم با برادرش حسین (ع) بیعت کنیم. هنگامی که خدمت امام حسین (ع) آمدند ایشان فرمودند: الان برادرم امام شماست، با او بیعت کنید.
 
دلیل صلح امام حسن (ع) با معاویه چه بود؟

این سخنران مذهبی گفت: برخی امام حسن مجتبی (ع) را صلح طلب و برخی ترسو می‌نامیدند که اهل جنگ و جدال نبوده در صورتی که امام دوم شیعیان اهل حفظ دین بودند و از همان روز اول درسخنان خود با امتشان گفتند در میدان جنگجو باشید و در زمان صلح آرام باشید.

حجت الاسلام کفیل با بیان اینکه ما گاهی نسبت به شخصیت امام حسن کم‌لطفی می‌کنیم، گفت: پیامبر (ص) در روایتی می‌فرمایند: «امام حسن و امام حسین علیهما السلام، امام و الگوی شما هستند»؛ پس اگر قیام کنند و در مقابل زور بایستند یا مجبور به صلح و سکوت شوند باید از آن‌ها تبعیت کرد.

وی در ادامه دلیل صلح امام حسن (ع) را بیان کرد و افزود: گاهی اوقات ادله‌های زیادی برای صلح امام حسن مجتبی (ع) مانند این که یار و همراه نداشتند می‌آوریم، اما صلح امام حسن (ع) تنها یک دلیل دارد و آن این است که دغدغه امام حسن (ع) این نبود که خودش باقی بماند بلکه می‌خواستند دین بماند در نتیجه صلح در آن زمان برای حفظ دین بهتر از جنگیدن بود.

این کارشناس مذهبی پیامی از زندگی امام حسن (ع) مطرح کرد و گفت: امام حسن (ع) با عمل خود نشان دادند که هر کسی در وصف من هرچه می‌خواهید بگویید، اما دغدغه این است که دین و سنت پیامبر (ص) باقی بماند و اینکه نام، یاد و اسم از من کمتر برده شود، اما دین حفظ شود؛ همان دینی که امیرالمومنین برای حفظ آن ۲۵ سال خانه نشین شد و صبر کرد و امام حسن فرزند امیرالمومنین (ع) هم همین گونه عمل کردند.

دلیل صلح امام حسن (ع) با معاویه چه بود؟

وی در پایان به حدیثی از امام حسن (ع) در باره اخلاق نیکو اشاره کرد و گفت: امام حسن (ع) در روایتی فرمودند: «بهترین نیکی اخلاق نیکو است»؛ پس اگر شیعه آن حضرت هستیم باید خلق و منش ما حسنی باشد و در زندگی بدخلق نباشیم و بدانیم که اخلاق نیکو؛ نشانه همراهی ما با امام حسن (ع) است.

حجت الاسلام و المسلمین محمد صادق کفیل سخنران و کارشناس مذهبی درباره صلح امام حسن (ع)، توضیحاتی ارائه کرده است که در ویدئوی زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید.

تعداد بازدید : 4

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار: ۴مهر ۱۳۹۹، کد خبر: ۷۵۰۳۸۱۳، yjc.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین