پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۱۱۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۸
مدیرکل محیط زیست استان فارس: این تالاب‌ها برای گونه‌های مهاجر و جوجه آور زیستگاه مطلوبی است و بسته به شرایط بارندگی‌ها و آب گیری‌های متفاوت جمعیت‌های مختلفی در تالاب مشاهده می‌شود در حال حاضر درنا‌ها به بختگان مراجعه کرده و جمعیت‌هایی از این گونه قابل مشاهده است.

شعار سال: به دنبال اعتراضات فعالین محیط زیست به ساخت کارخانه سنگ آهن و گندله سازی در اطراف دریاچه بختگان، مدیرکل محیط زیست استان فارس به این اعتراضات واکنش نشان داد.

خشک بودن تالاب دور از انتظار نیست

حمید ظهرابی، مدیرکل محیط زیست استان فارس در این خصوص گفت: بختگان در این روزها خشک است ولی دریاچه طشک به واسطه چشمه گمبان در حوالی روستای شرق آباد اندکی آب دارد. در این فصل از سال با توجه به حقابه محدودی که در پاییز گذشته تخصیص یافت و میزان بالای تبخیر در تالاب های طشک و بختگان و عدم بارندگی تا نیمه فصل پاییز خشک بودن تالاب دور از انتظار نیست.

او افزود: اگر چه در سال گذشته به مدد همین حداقل حقابه و بارش های خوب حوضه، کمتر شاهد بحران هایی مانند سرگردانی و مرگ و میر جوجه فلامینگو ها بودیم اما انتظار داریم با توجه اثرات مثبت رهاسازی حقابه به روی زندگی مردم شرق حوضه در سال گذشته و بهبود شرایط زیست محیطی امسال حداقل یکصد و بیست میلیون متر مکعب به عنوان حقابه زیست محیطی از سد درودزن رها سازی شود.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: این تالاب ها برای گونه های مهاجر و جوجه آور زیستگاه مطلوبی است و بسته به شرایط بارندگی ها و آب گیری های متفاوت جمعیت های مختلفی در تالاب مشاهده می شود در حال حاضر درناها به بختگان مراجعه کرده و جمعیت هایی از این گونه قابل مشاهده است.

ظهرابی در خصوص ساخت کارخانه گندله سازی خرامه در اطراف دریاچه گفت: گندله سازی خرامه در سال ۹۷ از دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان مجوز دریافت کرده و در حال ساخت بوده که هنوز به بهره برداری نرسیده است. این مجموعه گزارشات خوداظهاری سه ماهه را ارسال می‌کند که تاکنون از تعهدات مندرج در مجوز صادر شده انحرافی نداشته است. لیکن مهمترین تعهدات اخذ شده از این واحد مربوط به فاز بهره برداری است که قضاوت در مورد عملکرد آن در رعایت ملاحظات زیست محیطی پس از بهره‌برداری میسر خواهد بود.

تکذیب شایعات فضای مجازی

او افزود: در خصوص مسایل مربوط به ایجاد واحد تولید آهن اسفنجی  که در فضای مجازی منتشر شده نیز تاکنون استعلامی از این اداره کل انجام نشده اما در صورت انجام چنین درخواستی حتما مسایلی نظیر کمبود آب در حوضه مد نظر خواهد بود.

ظهرابی تاکید کرد: میزان مصرف آب فرایندی کارخانه دو و نیم میلیون تنی گندله سازی خرامه یک دهم متر مکعب به ازای هر تن محصول و حدود 250 هزار متر مکعب در سال برآورد شده است و آب کل کارخانه با احتساب آب شرب، فضای سبز، آتش نشانی و غیره 350 هزار و 400 متر مکعب در سال خواهد بود که در مقایسه با خطوط تولید فولاد ارقام ناچیزی است.  این میزان آب با توجه به مجوز آب منطقه ای استان فارس از طریق سد درودزن تامین خواهد شد. این سد در فاصله 116 کیلومتری شمال غربی شهرستان خرامه واقع شده و خط انتقال آب از سد مذکور به شهرستان خرامه در حال احداث است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس افزود: مصرف آب در این صنعت بالاست ولی فرآیند تولید گندله در مقایسه با تولید آهن و نورد به آب کمتری نیاز دارد محل تامین آب این واحد صنعتی  از سد درودزن در نظر گرفته شده است. مدیریت منابع و مصارف آب به عهده شرکت سهامی آب منطقه‌ای است.

او ادامه داد: در خصوص رعایت ملاحظات زیست محیطی در مراحل احداث و بهره برداری نیز نظارت لازم توسط کارشناسان محیط زیست و شرکت های معتمد محیط زیست انجام می شود و با هرگونه تخطی از مقررات برخورد قانونی صورت می گیرد. این شرکت تا امروز ضوابط ابلاغی را اجرا و گزارشات دوره ای مراحل ساخت و ساز را ارایه کرده است.

پتانسیل آلایندگی آب، خاک و به خصوص هوا وجود دارد

ظهرابی در پایان در خصوص آسیب های احتمالی ساخت این کارخانه گفت: این واحد صنعتی جز صنایع بزرگ دسته بندی می شوند که اصولا مصرف منابع زیادی هم داشته  و پتانسیل آلایندگی آب، خاک و به خصوص هوا را هم خواهد داشت. مدیریت مصرف منابع و آلاینده بودن آن رابطه مستقیمی با تکنولوژی به خدمت گرفته شده خواهد داشت و باید برنامه های کاهش اثرات زیست محیطی ارائه شده در گزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی که بر مبنای آن مجوز زیست محیطی صادر شده رعایت شود و بدیهی است که تحقق این مهم نیاز به کنترل و پایش مداوم خواهد داشت.

 

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری برنا، تاریخ انتشار: 21 آبان ۱۳۹۹، کد خبر:-، borna.news

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۳
0
0
تالاب های ایران نیاز به توجه خیلی بیشتری داره
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین