پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۲۱۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۴
پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر که شروع به‌کار بخشی از قطعات آن ۱۴ سال قبل یعنی سال ۸۶ آغاز شده بود همچنان به‌دلیل کمبود منابع مالی و اختصاص نیافتن اعتبار‌های دولتی نیمه کاره باقی مانده است.
شعار سال: پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر که شروع به‌کار بخشی از قطعات آن ۱۴ سال قبل یعنی سال ۸۶ آغاز شده بود همچنان به‌دلیل کمبود منابع مالی و اختصاص نیافتن اعتبار‌های دولتی نیمه کاره باقی مانده است.
هدف اصلی این طرح، اتصال استان بوشهربه شبکه ریلی برای حمل‌ونقل ۳میلیون تن بار در سال نخست بهره‌برداری و افزایش تا ۶ میلیون تن طی ۱۰ سال، همچنین جابه جایی یک میلیون مسافر در سال نخست بهره‌برداری و افزایش تا ۲میلیون نفر طی ۱۰ سال و رونق اقتصادی و اجتماعی این استان بوده است. راه‌آهن بوشهر- شیراز در امتداد خود شهر‌های اهرم، کلمه، بوشکان، فراشبند، فیروزآباد، بایگان، کوار، شیراز، زرقان و مرودشت را دربرمی گیرد. طول کل مسیر از سمت شیراز تا بوشهر ۴۳۷کیلومتر است که به ۱۱ قطعه اجرایی تبدیل شده است. پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر- عسلویه که طی این سال‌ها جزو مطالبات مردم استان بوشهر بوده و مورد کم لطفی مسئولان قرار گرفته بود به‌تازگی با سفر یک روزه آیت‌الله سید‌ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری به استان بوشهر مورد توجه قرار گرفته به‌طوری که وی در این سفر عنوان کرده مصمم هستیم در تکمیل و راه‌اندازی پروژه خط آهن شیراز- بوشهر- عسلویه شتاب ایجاد کنیم.

به‌گفته رئیس جمهوری، پیشرفت ۲۰ درصدی پروژه راه‌آهن شیراز – بوشهر- عسلویه پس از ۱۴ سال قابل توجیه نیست چرا که تأخیر در اجرای پروژه‌ها موجب اتلاف منابع و فرسودگی تجهیزات می‌شود. مدیران طرح باید برای تکمیل و راه‌اندازی این خط آهن تلاش مضاعف کنند و لازم است در روند تکمیل آن جهش ایجاد شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر در گفتگو با «ایران» در این باره می‌گوید: پروژه راه‌آهن شیراز- بوشهر، پازل تکمیل‌کننده راه‌آهنی است که اصفهان را به شیراز متصل می‌کند و دارای اهمیت بسیار است چرا که با اتصال به بندر بوشهر، حمل‌ونقل کالا‌ها از این بندر و نیز با اتصال به عسلویه حمل‌ونقل مصالح پتروشیمی به سهولت انجام می‌شود.
فرزاد رستمی می‌افزاید: با توجه به اینکه بوشهر، شهرستانی بندر است و در آن صنایع پتروشیمی و... وجود دارد لذا زمانی ارزش طرح راه‌آهن اصفهان- شیراز، دوچندان می‌شود که به بندر بوشهر و عسلویه وصل شود.
وی با بیان اینکه با اجرای این طرح، در زمینه نقل و انتقال مسافران نیز تسهیلاتی ایجاد خواهد شد، اما عمده اهمیت آن، بخش باری این پروژه است، ادامه می‌دهد: سرعتی که برای انتقال مسافران در نظر گرفته می‌شود ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت و برای سرعت باربری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود.

این مسئول در خصوص علل تأخیر اجرای این پروژه با اشاره به مشکلات مالی این طرح می‌گوید: قرار شد در سال ۸۶-۸۵ بحث تأمین مالی زیرسازی این طرح را وزارت نفت عهده دار شود و ریل‌گذاری و... برعهده وزارت راه و شهرسازی باشد لذا در آن سال‌ها، وزارت نفت حدود ۴۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح اختصاص داد و عملیات ریل‌گذاری ۲ قطعه از این پروژه نیز انجام شد. یکی از قطعات به سمت بوشهر و قطعه دیگر به سمت عسلویه بود که در مجموع این قطعات ۹۷ کیلومتر می‌شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه پس از آن، دیگر از سوی وزارت نفت، اعتباری برای این پروژه اختصاص نیافت و عملاً پروژه حالت تعطیلی به‌خود گرفت.

رستمی اظهار می‌دارد: البته حدود ۲ سال قبل، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و استاندار وقت و... به این پروژه ورود پیدا کردند و مبلغ جزئی را برای ادامه این طرح اختصاص دادند به‌طوری که پروژه مجدد فعال شد، اما نه فعالیت آنچنانی، چون منابع مالی آن کم بود، بنابراین قطعه ۱۰ راه‌آهن شیراز– بوشهر که شامل ۵/۲۵ کیلومتر و درواقع سخت‌ترین قطعه این پروژه هم از نظر توپوگرافی و هم بحث تونل‌ها و پل‌ها محسوب می‌شود آغاز شد، ولی به‌دلیل کمبود‌های منابع مالی پیشرفت زیاد و مطلوبی در کل پروژه ایجاد نشد.

وی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی کل قطعات زیر ۲۰ درصد است، می‌گوید: برآورد‌ها نشان می‌دهد که تکمیل و اجرای کامل پروژه شیراز– بوشهر، نیازمند ۲۵ هزار میلیارد تومان است تا بتوان تمام قطعات آن را برای ساخت فعال کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر می‌افزاید: تاکنون ۲ قطعه از سمت فارس انجام شده و در بوشهر نیز هم اکنون یک قطعه فعال است و قطعه‌ای هم که اجرای آن قبلاً شروع شده بود، نیمه فعال و تعطیل شده لذا فقط همان یک قطعه فعال است. وی تصریح می‌کند: پیشنهاد وزیر راه و شهرسازی و همچنین رئیس جمهوری این بوده که اگر امکان داشته باشد حدود ۲۰۰ میلیون دلار از طریق تهاتر نفتی، یعنی رقمی حدود ۵ یا ۶ هزار میلیارد تومان به این پروژه تزریق کنند تا قطعات فعال شود همچنین با یک گروه چینی هم مذاکراتی داشته‌اند که در صورت امکان، مبلغی به‌عنوان فاینانس به این پروژه اختصاص یابد.

این مسئول تصریح می‌کند: در حال حاضر مقرر شده بررسی‌های لازم انجام شود تا در صورت امکان، هم در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ بتوانند مبلغ بیشتری برای این پروژه اختصاص یابند و هم با استفاده از تهاتر نفتی از این دو منبع مالی بتوان فعالیتی انجام داد. با پیش‌بینی که دارند امید دادند که در سال آینده جهش بزرگی در اجرای این پروژه ایجاد شود.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۴۰۰، کد خبر: ۵۸۸۸۲۸، www.irannewspaper.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
0
0
۲۰ درصد پیشرفت در طول ۱۴ سال!! ۸۰ درصد باقیمونده قراره چند سال طول بکشه؟!
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین