پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۲۶۴۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
مصطفی ملکیان، فیلسوف ایرانی به بررسی نظریات اریک فروم در باب ادیان پرداخته که بخشی از این نظریات را در مطلب زیر می‌خوانید.

شعار سال:تقسیم بندی ادیان از نظر اریک فروم
 
1- اديان انسان گرا «Humanist»
 
2- اديان يكه تاز «Totaliterian»
 
بطور مختصر مي توان گفت كه اگر در ديني رابطه انسان و خدا رابطة عبد و مولا باشد، آن دين را يكه تاز مي گويند. و اگر در ديني رابطة انسان و خدا، رابطة عاشق و معشوق باشد، آن دين را انسانگرا مي گويند.
 
بين اين دو دسته از اديان تفاوتهايي وجود دارد :
 
فرق اول: اين است كه اديان يكه تاز دائما به بشر القاء مي كنند كه تو مجمع رذائل و خبائث و خطايا هستي، دائما مي گويند: ديدي فلان جا خطا كردي. دیدي اسير شهوت و هوي هستي و .. اما اديان انسانگرا دائما به انسان مي گويند. تو خوب هستي و اگر هم چيز بدي در تو باشد، عارضی است.
 
فرق دوم: این است که در اديان يكه تاز دائما به انسان ضعف و عجز او را عملا و نظراً گوشزد مي كنند. ولي اديان انسانگرا دائما نقاط قوت و قدرت او را خاطر نشان مي كنند.
 
فرق سوم : اديان يك تاز مي گويند تو در برابر خدا بايد موضع ترس و خوف و بدنبال آن موضع تسليم داشته باشي. اما اديان انسانگرا مي گويند تو بايد عاشق خدا باشي و تحقق نفس داشته باشي.
 
فرق چهارم : در اديان انسان گرا انسان محبوب خداست چه مطيع باشد، چه عاصي؛ نظير اينكه محبوبيت فرزند نزد پدر و مادر منوط به اطاعت از آنها نيست.
 
حاصل اختلاف سوم و چهارم همان است كه قبلاً بيان شد. يعني در اديان يكه تاز رابطة انسان و خدا رابطة عبد و مولاست و در اديان انسانگرا، رابطة عاشق و معشوق است.
 
5. فرق پنجم : اديان يكه تاز پر شريعت هستند و اديان انسانگرا كم شريعت هستند. در اديان يكه تاز از كوچكترين تا بزرگترين امور، حكمي خاصي دارند، چه بصورت امر و چه بصورت نهي. اما اديان انسانگرا احكام اندكی دارند.
 
اريك فروم مي گويد اين تقسيم مطلق نيست و همة اديان قابل تفسير يكه تازانه و انسان گرايانه هستند. اما نه به يك ميزان. مثلا بودائيت به انسان گرايي نزديكتر است و يهوديت به يكه تازي.

اريك فروم از دسته اول دين عرفاي مذاهب و دين مسيح نخستين را نام مي برد. و از دستة دوم مذهب پروتستان و دين يهوديت را نام مي برد.
 
جایگاه اسلام در تقسیم بندی فروم
 
وي از اسلام نامي نمي برد. اما به دو جهت مي شود آن را از اديان يكه تاز بحساب آورد.اولا اوصاف اديان يكه تاز تقريباً بر اسلام منطبق است. ثانياً مذهب پروتستان كه وي از او نام مي برد به عقيدة خيلي ها به اسلام نزديك است و اصولا برخي، علت پيدايش اين مذهب را برخورد مسيحيان با مسلمين در اسپانيا و پرتغال و ... مي دانند.


پایگاه تحلیلی- خبری شعار سال ،برگرفته از فضای مجازی

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
واقعا لذت بردم که این همه صریح در مورد دین حرف می زنید ادم دین رو بهتر بشناسه بهتر دین ورزی میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
اریک فروم هم واقعا اندیشمند فوق العاده خفنی در حوزه دین هست باید اثارش رو بخونید تا بفهمید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
اسلام خیلی وقته که داره مردم رو به راه درست و حیات بخش هدایت میکنه اما خب چه میشه کرد که این همه بدبختی رو ادیان دیگه سرمون هوار میکنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۷
0
0
اتفاقا من که اصلا فروم رو در زمینه دینی قبول ندارم ولی این تقسیم بندیش واقعا عالیه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین