پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۹۶۴
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۹
رویدادهایی قرآنی از جنس اختتامیه، فراخوان مسابقات قرآن حقوقدانان، معرفی فینالیست‌های مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران و نیز انتصاب مدیر جدید رادیو قرآن از اهم رویدادهای قرآنی هفته بودند.

شعار سال: نخستین هفته از بهمن‌ماه با رویدادهای قرآنی از جنس اختتامیه همچون اختتامیه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و اختتامیه چهلمین مسابقات سراسری قرآن نزاجا همراه بود. همچنین آغاز مسابقات قرآنی وزارت ورزش و جوانان، اجرای پویش «تلاوت به وقت فجر» در ایکنا، فراخوان مسابقات قرآن حقوقدانان و معرفی فینالیست‌های مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و نیز انتصاب مدیر جدید رادیو قرآن از اهم رویدادهای قرآنی هفته بودند. در ادامه نگاهی به برخی از این رویدادها خواهیم داشت؛

معارفه مدیر جدید رادیو قرآن

جلسه معارفه منصور قصری‌زاده، مدیر جدید شبکه رادیویی قرآن، ششم بهمن‌ماه با حضور علی بخشی‌زاده، معاون صدای سازمان صداوسیما، مجتبی ایزدی، مدیر سابق این شبکه رادیویی و سایر مدیرگروه‌های این شبکه، در سالن جلسات رادیو قرآن برگزار شد.

بخشی‌زاده، ضمن قدردانی از زحمات مدیر سابق رادیو قرآن به مدیر جدید این شبکه رادیویی تأکید کرد که انتظار می‌رود، کمک کنید تا این شبکه رادیویی به سمت و سوی مطلوب‌ پیش برود.

منصور قصری‌زاده، در سال ۱۳۴۶ در شهر تهران و در خانواده‌ای مذهبی و متدین به دنیا آمد. او از ۹ سالگی کار قرائت قرآن را به سبک استاد عبدالباسط آغاز کرد. ۱۵ساله بود که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد و پس از آن رادیو جمهوری اسلامی با اعلان عمومی از همه قراء دعوت کرد که در آزمون گزینش شرکت کنند. او هم در آزمون حاضر شد، قرائت او را برگزیدند و از او خواستند در کلاس‌های فراگیری نغمه‌ها و دستگاه‌های سیدمحسن موسوی‌بلده، پیشکسوت قرآنی شرکت کند و پس از اتمام دوره در رادیو پذیرفته شد. او از محضر اساتیدی چون مرحوم علی اربابی استفاده کرده است.

منصور قصری زاده

قصر‌ی‌زاده دارای مقام اول رشته قرائت تحقیق مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور مالزی (۱۳۷۰) و نیز حافظ کل قرآن کریم است. 

دفتر پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی بسته شد

مراسم اختتامیه پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی و پنجمین فجر تلاوت، شامگاه سوم بهمن‌ماه با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده؛ معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین ادیب یزدی، محمدجواد حق‌شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین دانشمند، شهرام گیل‌آبادی؛ رئیس خانه تئاتر و جمعی از چهره‌های مختلف فرهنگی، قرآنی، خیرین و هنرمندان در تالار همایش‌های بین‌المللی برج میلاد تهران برگزار شد.

اختتامیه جشنواره تلاوتهای مجلسی
مراسم اختتامیه با توجه به شیوع ویروس کرونا و اهمیت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی با حداقل تعداد افراد برگزار شد. فینال فینالیست‌های جشنواره پانزدهم تلاوت مجلسی با قرائت زیبای آیاتی از سوره مبارکه انسان از سوی مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی قرآن کریم آغاز شد. یکی از بخش‌های زیبای این مراسم حضور کاروان زیر سایه خورشید بود که با حضور خود در این آیین و حمل پرچم حرم مطهر امام رضا(ع) فضای مراسم را معطر به عطر رضوی کردند.

آیین افتتاحیه محافل قرآنی بانوان شهر تهران برگزار شد

افتتاحیه محافل قرآنی بانوان شهر تهران با عنوان «جان نبی»، چهارم بهمن‌ماه با حضور مسئولان شهری و بانوان فعال قرآنی در سالن همایش خاقانی، ستاد سمن‌های شهر تهران برگزار شد.

در این مراسم که با اجرای محبوبه عزیزی، مجری صدا و سیما همراه بود، فهیمه ایزدی، قاری برجسته به تلاوت آیاتی از قرآن پرداخت. در ادامه، گروه تواشیح احسن الحدیث، حائز رتبه ممتاز کشوری به همخوانی دو قطعه یکی در مدح حضرت علی(ع) و دیگری در رثای حضرت زهرا(س) پرداختند. سپس حنانه خلفی، حافظ نوجوان به اجرای برنامه و به سؤالات پاسخ داد.

یزد پایتخت صحیفه سجادیه ایران شد

آیین آغاز رسمی طرح ملی «یزد؛ پایتخت صحیفه سجادیه ایران» ششم بهمن‌ماه با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مسئولان استان یزد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. در این مراسم، عبدالهادی فقیهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سخنانی، ضمن قرائت دعای اول صحیفه سجادیه، گفت: دعا وجه مشترک همه ادیان الهی و جامع اساسی همه باورمندان به مبدأ خلقت، پیامبران الهی و رستاخیز آدمیان است که همه انبیاء و اوصیاء به آن فراخوانده‌اند و به طرق گوناگون، راه و رسم و نمونه‌های فرازمند آن را شناسانده‌‌اند.

صحیفه سجادیه نمونه کامل قرآن صاعد، گنجینه معرفت، معنویت و سرچشمه بخش بزرگی از فرهنگ ناب دینی در قرائت ائمه هدی(ع) از اسلام راستین و رحمانی است که در آن اخلاق و تهذیب نفس و تربیت جان و عشق به خداوندگار عالم و مومنان و همنوعان جایگاهی والا دارد و دریغ است که این کتاب پرگوهر و سراسر نور، همچنان ناشناخته بماند و معارف الهی آن مستور باشد.

اختتامیه چهلمین مسابقات سراسری قرآن نزاجا

آئین اختتامیه چهلمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم کارکنان پایور و وظیفه نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، یادواره شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، هشتم بهمن‌ماه با حضور فرماندهان و مسئولان نزاجا و برگزیدگان به صورت حضوری و با شرکت حداقلی (به دلیل شرایط کرونا) در سالن اجتماعات مؤسسه آموزش تخصصی برگزار شد.

محمدرضا کشتگر، جانشین مرکز قرآن، عترت و نماز نزاجا به ارائه گزارشی از این دوره از مسابقات پرداخت و گفت: چهلمین دوره مرحله سراسری این مسابقات به صورت غیر حضوری از ۲۹ دی‌ماه تا پنجم بهمن‌ماه به مدت یک هفته آغاز شد. این مسابقات با رقابت ۸۴۰ نفر در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل قرآن، اذان و مفاهیم سطح یک(زیر دیپلم) و سطح دو(بالای دیپلم) براساس جزء بیست‌وسوم تفسیر نمونه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در دو گروه کارکنان پایور و وظیفه با قضاوت ۹ گروه داوری متشکل از پیشکسوتان ارتش و اساتید و داوران بین‌المللی و ملی برگزار شد.

جانشین مرکز قرآن، عترت و نماز نزاجا اضافه کرد: از ۸۴۰ شرکت‌کننده، دوسوم آنها شرکت‌کنندگان در رشته حفظ بودند، همچنین در این دوره از مسابقات شاهد حضور چهره‌های جدید به ویژه در رشته‌های حفظ یک جزء بودیم و طی آمار، یعنی حدود ۴۰۰ شرکت‌کننده و راه‌یافته به مرحله سراسری، از چهره‌های جدیدی بودند.

وی با اشاره به اینکه در این دوره ۱۸۰ نفر حائز رتبه برتر شدند، ادامه داد: مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه ارتش ۱۳ اسفندماه به میزبانی نیروی دریایی به صورت غیرحضوری برپا خواهد شد که برگزیدگان نزاجا نیز در برخی از رشته‌ها با برگزاری مرحله انتخابی، مشخص شده و سپس اردوی آمادگی برگزار می‌شود.

میزبان جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور تعیین شد

در هفتاد و سومین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که این هفته برگزار شد، میزبانی سی و ششمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور که سال آینده برگزار می‌شود، به یکی از مجموعه‌های وزارت علوم سپرده شد. میزبان این رقابت‌ها امسال، وزارت بهداشت است. رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در ادامه اظهار کرد: با توجه به اتفاقاتی که در زمان شیوع کرونا رخ داد، مجموعه فعالیت‌های ما نیز تحت تأثیر قرار گرفت. جشنواره اخیر که مسئولیت آن بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گذاشته شده بود و میزبانی شایسته برای آن بود و طی یک‌ماه آینده مراحل اختتامیه آن سپری می‌شود، از این رویداد متأثر شد. به‌واسطه محرومیت از حضور در جمع شرکت‌کنندگان، این فعالیت‌ها به فعالیت‌هایی با جمعیت حد‌اقلی و در بستر فضای مجازی منتقل شد و از حلاوت و عطر قرآن که در فضا‌ها جاری می‌شد، تا حدودی کاسته شد.

«سیما لاری» رئیس جشنواره قرآن و عترت دانشجویان شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در حکمی سیما سادات لاری را به عنوان رئیس سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت(ع) دانشجویان کشور منصوب کرد. در حکم نمکی آمده است: «با عنایت به میزبانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌های کشور و نظر به تعهد و تجارب ارزنده سرکار‌عالی، به موجب این ابلاغ به عنوان رئیس سی و پنجمین جشنواره ملی قرآن و عترت(ع) دانشجویان کشور منصوب می‌شوید.
 
امید است با استعانت از خداوند متعال و برنامه‌ریزی و نظارت مناسب و بهره‌گیری از نیرو‌های کارآمد و متخصص، در راستای ترویج و توسعه فرهنگ قرآن و عترت (علیهم السلام) موفق و مؤید باشد.»

 

تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های بنيانگذار جمهوری اسلامی

یکی از برنامه‌های کمیته قرآن ستاد دهه فجر، برگزاری مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های انقلاب و امام خمینی‌(ره) است. برهمین اساس، امسال مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی‌(ره) با توجه به شرایط فعلی شیوع کرونا و محدودیت‌های موجود با حضور تعداد محدودی از اساتید، قاریان، حافظان، پیشکسوتان، مدیران و فعالان قرآنی کشور صبح امروز، هفتم بهمن‌ماه، در آستانه دهه فجر انقلاب اسلامی در مرقد مطهر امام راحل(ره) برگزار شد.

جامعه قرآنی کشور با حضور در جوار حرم شریف و مطهر امام خمینی(ره)، علاوه بر اجرای تلاوت قرآن توسط قاری بین‌المللی، اجرای تواشیح و همچنین قرائت بیانیه به مناسبت چهل و دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، با آرمان‌های والای امام راحل، شهدا و رهبر فرزانه انقلاب تجدید میثاق کردند.

حرم امام

ثبت نام دوره زمستانه و بهاره مدرسه دانش‌آموزی قرآن و عترت

ثبت نام دوره زمستانه و بهاره مدرسه دانش‌آموزی قرآن‌ و عترت از مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران ویژه پسران ۱۳ تا ۱۸ سال با عنوان دوره مطالعاتی مهارت‌های حسن‌گزینی و خلق رخدادهای نوجوانی آغاز شد.

کلاس‌های پرورش تفکر قرآنی و آموزش مقدماتی تدبر در قرآن از کلاس‌های در نظر گرفته شده برای این دوره است. علاقه‌مندان به منظور ثبت نام می‌توانند با شماره ۰۹۹۰۱۶۴۹۵۶۵ در تماس باشند.

همچنین، کارگاه تمرین نمودار نیز با محوریت کتاب روش‌های تفکر و سوره مبارکه «غاشیه» از سوی مدرسه عمومی و تخصصی تدبر در قرآن با عنوان «اولوالالباب» از مجمع مدارس دانشجویی قرآن و عترت(ع) دانشگاه تهران برگزار می‌شود. این کارگاه چهارشنبه، هشتم بهمن از ساعت ۱۰ تا ۱۲ برگزار خواهد شد.

بر اساس این گزارش، کارگاه تمرین تحلیل واژه با محوریت سوره مبارکه «ماعون» نیز چهارشنبه، هشتم بهمن‌ماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ ویژه بانوانی که دوره دوم روش‌های تدبر با عنوان روش‌های تفکر را گذرانده‌اند، برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان به منظور شرکت در کارگاه می‌توانند از طریق لینک https://ble.ir/madresetadabborkargah وارد کانال مربوطه شوند.

«شاه‌میوه» و «دغاغله» جلسات حضوری آموزش خود را از سر گرفتند

غلامرضا شاه‌میوه و مهدی دغاغله، دو استاد پیشکسوت و از داوران مسابقات بین‌المللی قرآن پس از تعطیلی چندماهه جلسات آموزشی خود اقدام به راه‌اندازی مجدد جلسات به شیوه حضوری و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کرده‌اند.

بر همین اساس غلامرضا شاه‌میوه جلسات خود را از یکشنبه ۱۲ بهمن‌ماه در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بینه آغاز می‌کند. این جلسه از ساعت ۱۸ تا ۲۰ در خیابان احمدآباد، ابتدای خیابان گلزار برگزار می‌شود. در اطلاعیه‌ای که این پیشکسوت قرآنی در صفحه مجازی خود منتشر کرده بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی تأکید شده است.

همچنین مهدی دغاغله، از اساتید پیشکسوت کشور نیز از هشتم بهمن‌ماه جلسه آموزش خود را آغاز خواهد کرد. این جلسه به صورت حضوری در مسجد قبا واقع در کوی بوستان، جنب منازل سازمان آب و برق خوزستان و بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشا آغاز می‌شود.

اولین مسابقات قرآن به همت سازمان بسیج حقوقدانان تهران

سازمان بسیج حقوقدانان تهران فراخوان اولین دوره مسابقات قرآن را اعلام کرد. بر اساس این فراخوان علاقه‌مندان به حضور در این مسابقات تا ۳۰ بهمن‌ماه فرصت دارند تا نسبت به ثبت نام خود از طریق ارسال پیامک به شماره ۰۹۱۲۶۷۱۴۵۲۷ اقدام کنند.

متقاضیان برای ثبت نام باید نام و نام‌خانوادگی خود را به این شماره پیامک کنند.

این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ یک جزء، حفظ پنج جزء، حفظ ۱۰ جزء، حفظ ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن، قرائت ترتیل و قرائت تحقیق در دو گروه بانوان و آقایان برگزار می‌شود.

در این مسابقات شرکت‌کنندگان در سه بخش زیر ۹ سال، ۱۰ تا ۱۹ سال و بالای ۲۰ سال رقابت خواهند داشت. این مسابقات به همت بسیج حقوقدانان تهران برگزار می‌شود و علاوه بر حضور جامعه حقوقدانان تهران، عموم مردم نیز می‌توانند حضور داشته باشند.

فینالیست‌های سی‌وهفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

نتایج مرحله نیمه‌نهایی سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران اعلام و فینالیست‌های این دوره از مسابقات معرفی شدند. اسامی برخی رشته‌ها بدین شرح است؛

رشته قرائت تحقیق آقایان:

سیدحمیدرضا مقدسی از ایران
کبیر قلندرزاده از افغانستان
عبدالمنان احمد فوزی از اندونزی
حسین علی حسین از عراق
احمد صافی ابوعمر از سوریه
عبدالرحمان فرج از مصر
محمد علی قاسم از لبنان

رشته حفظ کل قرآن بخش آقایان:

رضا گلشاهی از ایران
مهدی قربانی از افغانستان
ایام‌الدین فخرالدین از روسیه
محمد اکرم نعیس از عراق
امیر پرینکیوس از آفریقای جنوبی
عدین شهزاد رحمان از آمریکا
سالم الشیخ مهدی از موریتانی
عبدالکریم محمود سعد از لیبی

چهارمین دوره مسابقات کشوری ورزشکاران و جوانان آغاز شد

جعفر سطوتی، مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان این هفته اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی که از روزهای قبل انجام شده کانال‌های ویژه برای اطلاع‌رسانی به شرکت‌کنندگان چهارمین دوره مسابقات کشوری قرآن کریم ویژه ورزشکاران و جوانان در پیام‌رسان ایتا و واتساپ ایجاد شده است. 

وی افزود: از امروز مسابقات به‌صورت برخط آغاز می‌شود. سال گذشته با توجه به شیوع کرونا نتوانستیم مسابقات را در فضای حقیقی برگزار کنیم، امسال نیز این مسئله ادامه داشت و به دلیل همین ملاحظات، مسابقات به‌صورت برخط برگزار شود. هماهنگی‌های مقدماتی با ستاد عالی هماهنگی مسابقات قرآن انجام شده است.

سطوتی بیان کرد: در این دوره از مسابقات رقابت را میان رتبه‌های برتر تمامی استان‌ها در سه رشته قرائت تحقیق ویژه ورزشکاران و جوانان، حفظ یک جزء قرآن کریم ویژه ورزشکاران و حفظ کل قرآن ویژه جوانان خواهیم داشت، تمامی این موارد نیز به تفکیک دو بخش بانوان و آقایان خواهد بود.

مدیرکل دفتر امور فرهنگی وزارت ورزش و جوانان گفت: مسابقات فهم قرآن کریم یا تفسیر، دو سال قبل به‌صورت کتبی برگزار شده بود که در آن سال ۱۰ نفر برتر شناسایی شدند، در این دوره مسابقه‌ای بین آن ۱۰ نفر برگزار می‌شود که بتوانیم نفرات اول تا سوم را شناسایی کنیم.

وی با اشاره به زمان برگزاری مسابقه اظهار کرد: مسابقات تا ۱۵ بهمن‌ماه برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه نیز در یکی از روزهای ۱۵ تا ۲۰ بهمن‌ماه برپا خواهد شد.

ظرفیت قاریان ایرانی در دیپلماسی فرهنگی

احمد ابوالقاسمی و رحیم خاکی، قاریان و داوران بین‌المللی قرآن کریم در گفت‌وگویی مشترک، ضمن بیان خاطراتی از تأثیرگذاری سفرهای تبلیغی خود به اقصی نقاط جهان، از اهمیت پیگیری این سفرها و ضرورت استفاده از ظرفیت قاریان ایرانی در دیپلماسی فرهنگی سخن گفتند.

رحیم خاکی

خاکی اظهار کرد: بسیاری از کارگزاران دیپلماسی ایران، خصوصاً رایزنان فرهنگی و کارکنان فرهنگی سفارتخانه‌ها از طریق حضور چهره‌های قرآنی توانستند با مراکز اسلامی کشورهای محل اقامت و مفتیان و ائمه جماعات سایر مذاهب ارتباط بگیرند که بعضاً اختلاف نظرها و شبهاتی نسبت به فرهنگ شیعه و جمهوری اسلامی داشتند. حضور قاریان ایرانی با بهترین کیفیت و کمترین هزینه این سوء تفاهم‌ها را رفع می‌کرد. سفر تبلیغی هنوز هم برای من جذابیت دارد، گرچه از ما سنی گذشته است و خیلی مشغله داریم. سفر لذت‌های ذاتی خودش را دارد، چه سفری بهتر از این که هم بتوانی سیاحت کنی و هم قرآن بخوانی و مردم را به لذت برسانی. عمده سفرهای من در دوران جوانی‌ام اتفاق افتاد. مطمئناً این سفرها در پخته‌شدن و انگیزه‌گرفتن برای ارائه تلاوت فاخرتر ما تأثیر داشت.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری ایکنا، تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹، کد خبر: ۳۹۵۰۵۱۹، www.iqna.ir.
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین