پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۴۲۴۹
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۵
استاد حوزه علمیه گفت: باید ویترین دین شیعه و اسلام را خوب نشان دهیم تا همه جوانان به سمت این دین جذب شوند، اما متأسفانه برخی در چنین شرایطی خرافه یا خواب و خیالاتی را رواج می دهند که با علم سازگار نیست.

شعار سال : استاد حوزه علمیه گفت: باید ویترین دین شیعه و اسلام را خوب نشان دهیم تا همه جوانان به سمت این دین جذب شوند، اما متأسفانه برخی در چنین شرایطی خرافه یا خواب و خیالاتی را رواج می دهند که با علم سازگار نیست. به نظر می رسد که این رویکردها توطئه دشمن باشد تا جوانان سرگشته به سوی شیعه کشیده نشود و این افراد ناآگاه با ادامه روند و رویکردهای خرافه گرایی و تحریف، در این مسیر به دشمنان کمک می کنند. واقعاً نمی دانم این چه مصیبتی است که امروز با آن مواجه شده ایم.

دین به خصوص دین شیعه عدلیه و عقلیه است

حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدینی در گفت وگو با شفقنا، ضمن تأکید بر اینکه از خرافه، تحریف و تقدسی تراشی نمی توان برای تقویت باورها و دیدگاه های دینی بهره برد، اظهار کرد: برخی از افراد از علم کافی برخوردار نیستند و به همین دلیل در معرفی دین، خدا و امامان از مسیرهای نادرستی استفاده می کنند. برخی دیگر مزدور هستند و قصد دارند منطق و استدلال را از دین بگیرند و از این طریق سبب تخریب دین شوند چرا که دین به خصوص دین شیعه عدلیه و عقلیه است.

برخی با رویه ها و عملکردهای مختلف در تلاش هستند، دین شیعه را از عدالت و عقلانیت خارج کنند

وی ادامه داد: برخی که با رویه ها و عملکردهای مختلف در تلاش هستند، دین شیعه را از عدالت و عقلانیت خارج کاحمد عابدینی نند بر برخی از مسایل جزئی تأکید بیشتری دارند و نسبت به مسایلی همچون عدل در برخورد با انسان ها، عدل در قانون و عدل در اقتصاد بی توجه هستند. در این میان عده ای دیگر با ترویج خرافه در پی آن هستند که عقل را از بین ببرند و به نوعی مطرح کنند که دین شیعه، عقلیه نیست بلکه یک مکتب خرافی است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه دشمنان به ترویج خرافه، تحریف و تقدس تراشی دامن می زنند تا از این طریق به طور اساسی بر دین ضربه بزنند، گفت: دین اسلام به طور کامل از استدلال محکم، منطق، عقل و عدل برخوردار است به گونه ای که منطبق بودن اصل اسلام با این سه فاکتور مهم قابل اثبات است؛ اما نکته مهم اینکه آنچه در طول سال ها توسط عده ای به نام اسلام، به اسلام اصیل افزوده شده و در میان مردم به یک باور و رویه تبدیل شده را نمی توان به راحتی زدود چرا که به مرور زمان این خرافات تقریباً رنگ واقعیت گرفته اند.

تبیین و ترویج معارف دینی از سوی اشخاصی صورت گیرد که علم لازم را داشته باشند

استاد عابدینی در پاسخ به این پرسش که نگاه قرآن و سیره معصومین(ع) در دفاع، تبیین و ترویج معارف دینی بر چه اصول و رویکردی استوار است؟ بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) تبلیغ دین اسلام را محدود به زمان و مکان خاصی نکردند، ایشان از هر فرصتی برای تبلیغ دین و تبیین معارف دینی استفاده می کردند، امروز هم باید به طور پیوسته و از طرق مختلف معارف دینی را بیان کنیم به عنوان مثال امام جماعت پس از نماز آیاتی از قرآن را برای نمازگزاران قرائت و تفسیر کند. صدا و سیما مرکزی برای مباحث علمی و نقد و بررسی آنها باشد و جداً از رواج خرافه بپرهیزد. در این میان نکته مهم و ضروری این است که تبیین و ترویج معارف دینی از سوی اشخاصی صورت گیرد که علم لازم را داشته باشند.

وی افزود: قرآن می فرماید «اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ* اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ» به مردمان زمان جاهلی علم بیولوژیک و زیست شناسی یاد داده شد، خدایی که این علم را یاد می دهد، اکرم و علم کرامت است. در حقیقت قرآن از راه بی عقلی و خرافه به هیچ عنوان اجازه ترویج، تبیین و دفاع از دین را نمی دهد.

هیچ گاه به دنبال عوام گرایی نباشید

قرآن می فرماید: «اَفَلا تَعقِلون، اَفَلا یَتَدَبَّرونَ، اَفَلا یَتَفَکَّرون» این آیات نشان از این است که خداوند تأکید دارد هیچ گاه به دنبال عوام گرایی نباشید و هر چه عوام می گوید را پی نگیرید لذا قرآن افرادی که قصد دارند پیرو پدرانشان باشند را محکوم می کند و تذکر می دهد که شاید پدرتان راه اشتباهی انتخاب کرده باشد و شما نباید در پیروی از او همان راه اشتباه را بروید؛ باید تفکر کنید و با استناد به قرآن و سیره ائمه(ع) راه درست را انتخاب و طی کنید.

استاد عابدینی در مورد آسیب های تداوم ترویج خرافه و تحریف، گفت: اینگونه رویکردها و عملکردها هم در کوتاه مدت و هم در بلند مدت آسیب ها و ضررهای بسیاری به همراه دارد که این آسیب ها در سطح جوانان شدت بیشتری پیدا می کند. در جهان امروز اکثریت مردم به خصوص جوانان به فضای مجازی دسترسی دارند، اما سرگردان هستند و به دنبال راهی صحیح می گردند بنابراین از طریق همین فضای مجازی می توان بسیاری از جوانان سرگردان را به سوی دین متمایل کرد چرا که دین اسلام به خصوص دین شیعه به دلیل عدلیه و عقلیه بودن، بهترین است.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: ما باید ویترین دین شیعه و اسلام را خوب نشان دهیم تا همه جوانان به سمت این دین جذب شوند، اما متأسفانه برخی در چنین شرایطی خرافه یا خواب و خیالاتی را رواج می دهند که با علم سازگار نیست. به نظر می رسد که این رویکردها توطئه دشمن باشد تا جوانان سرگشته به سوی شیعه کشیده نشود و این افراد ناآگاه با ادامه روند و رویکردهای خرافه گرایی و تحریف، در این مسیر به دشمنان کمک می کنند. واقعاً نمی دانم این چه مصیبتی است که امروز با آن مواجه شده ایم.

استاد عابدینی در پایان گفت: تأکید دارم در مقابل افراد خرافه گرا و تقدس تراش، برخی از افرادی که از سطح علمی بالایی برخوردارند باید مکتب عاقلانه و عادلانه شیعه را تبیین کنند و هر آنچه در معرفی این مکتب بیان می کنند، مستند، دقیق و همراه با منطق و استدلال باشد. از سوی دیگر این افراد باید مباحث غیر عقلی که افراد ناآگاه مطرح می کنند را در صورت لزوم تکذیب یا اینکه مبحث صحیح آن را برای مردم بیان کنند؛ این رویه در روایات قابل مشاهده است به عنوان مثال روایات در مقابل ادعای افراد از ملاقات با امام زمان(عج) ایستاده و مدعیان را تکذیب می کند. 

 

شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت شفقنا ، تاریخ انتشار 5 بهمن 99 ، کد خبر : 1085796  ، fa.shafaqna.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین