پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۴۵۲۴
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶
چاپ سیزدهم کتاب اربعون حدیثاً الامام الخمینی(قدس سره) در 708 صفحه با ترجمه آیت الله سید محمد غروی توسط انتشارات عروج منتشر شد. این خبر بشکل خاص تاکید روی اهمیت اثر دارد، اما واقعا خود ما از چهل حدیث حضرت امام (ره) چه می دانیم ؟ لازم به توضیح است که تاکیدات زیادی در دین مبین اسلام بر حفظ چهل حدیث وجود دارد. چهل حدیث را می توان در آثار پیامبر، امام علی و آیت عظام و متفکرین جامعه اسلامی نیز جستجو نمود. چهل حدیث امام خمینی نیز با این رویکرد ، ورود به موضوع کرده و دارای پس زمینه عرفانی و سلوک است.

شعار سال :چاپ سیزدهم کتاب اربعون حدیثاً الامام الخمینی (قدس سره) توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) منتشر شد. ‎‎‎« اربعین حدیث» یا «شرح چهل حدیث»، یکی از آثار گران بهای اخلاقی و عرفانی امام خمینی است که در سال ۱۳۵۸ هجری قمری (۱۳۱۸ شمسی) به زبان فارسی نوشته شده است. در این اثر، چهل حدیث از روایات پیشوایان دین از کتاب شریف اصول کافی (۳۴ حدیث اوّل، غیر از حدیث ۱۱، در مسائل اخلاقی و شش حدیث آخر در مسائل اعتقادی) به وجهی مبسوط و با بیانی شیوا و اثرگذار شرح شده اند. نسخه فارسی این کتاب در ۹۰۰ صفحه منتشر شده و آیت الله سید محمد غروی در ۷۰۸ صفحه آن را ترجمه کرده و به دلیل استقبال مخاطبان از این کتاب، چاپ سیزدهم آن توسط مؤسسه چاپ و نشر عروج منتشر و روانه بازار نشر شده است.

چاپ سیزدهم ترجمه عربی کتاب چهل حدیث امام خمینی(س)

از چهل حدیث امام خمینی چه می دانیم:

شرح چهل حدیث کتابی است که در آن به بررسی و شرح چهل حدیث پیرامون مسئله اخلاق، عرفان و اصول عقائد پرداخته شده‌ است.گردآوری و شرح ۴۰ حدیث، مسئله‌ای است که بسیاری از عالمان دینی بدان پرداخته‌اند و ریشه‌اش روایاتی است که در کتب شیعیان و اهل سنت به صورت‌های گوناگون روایت شده‌است؛ مانند: هرکس چهل حدیث دربارهٔ امور دینی مورد احتیاج امت من حفظ کند و به آنان برساند، خداوند در روز قیامت وی را فقیهی عالم محشور می‌گرداند.

«شرح چهل حدیث» شاید معروف ترین کتاب امام خمینی باشد. کتابی که امام خمینی چهل حدیث این کتاب را از معتبرترین منابع حدیثی انتخاب کرده و نسخه ای سازنده برای خودسازی و تهذیب نفس ارائه نموده تا سالکان پس از پیراستن جان از رذائل، خود را به فضائل بیارایندو مهیای دریافت معارف عالی عرفانی در شناخت حق تعالی شوند. هفت حدیث از این مجموعه، در باب اعتقادات، مباحث عرفانی و معارف دینی بوده که در آخر مجموعه قرار گرفته اند. بیشتر مباحث کتاب شرح چهل حدیث، به احادیث فضائل و رذائل پرداخته است. اوّلین حدیث، مربوط به جهاد نفس می باشد و سپس ریا، عجب، تکبّر، حسد، دنیا دوستی، غضب، تعصّب، نفاق و هوای نفس به عنوان مهم ترین رذائل اخلاقی، به گونه ای تقریباً تفصیلی وارسی شده اند.این کتاب، به زبان‌های عربی، انگلیسی، فرانسوی، اردو، تایلندی و کردی ترجمه و منتشر شده‌است.

در یک نگاه، سی و سه حدیث اول کتاب آن‌ها با هفت حدیث پایانی، متفاوت از یکدیگر میباشند. چرا که هفت حدیث پایانی کتاب بیان کننده سنگین‌ترین و در عین حال عالی‌ترین و نفیس‌ترین مطالب و مباحث عرفانی است. جبر و تفویض عرفانی، ذات، اسما و صفات حق تعالی، شناخت حضرت باری و آفرینش آدم بر صورت او و مباحثی از این دست در این بخش بیان شده است. حضرت امام در این کتاب در ضمن شرح احادیث، به آراء بزرگان عرفان و فلسفه و نیز فق‌ها و محدثین بزرگ اشاره کرده و در صدد تأیید و یا نقد آنان برآمده است. ایشان به تناسب مضمون احادیث، مبانی فکری خویش را گاه به صورت تفصیلی و گاه به صورت مختصر تبیین کرده است. در این کتاب مطالب ارزشمندی چون: فطرت، نظام احسن، قوای نفس، براهین اثبات خداوند، تجرد نفس، تجسم اعمال، عصمت، سریان صفات کمالی در موجودات، انسان کامل، حجب نورانی و ظلمانی، اسماء و صفات الهی، اعیان ثابته، توحید و ... بیان شده است.

عناوین چهل گانه‌ای که حضرت امام در این کتاب درباره آن‌ها بحث کرده‌اند بدین قرار می باشد: جهاد نفس (خودسازی و تهذیب نفس)، ریا، عُجب، کِبر، حسد، حب دنیا، غضب، عصبیّت، نفاق، هوای نفس و طول أمل، فطرت، تفکر، توکل، خوف و رجا، امتحان و آزمایش مؤمنان، صبر، توبه، ذکر خدا، غیبت، اخلاص، شکر، کراهت از مرگ، اصناف جویندگان علم، اقسام علم، وسوسه و شک، فضیلت علم، عبادت و حضور قلب، لقاءالله، وصایای رسول اکرم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع)، اقسام قلوب، توصیف نشدن حق تعالی و رسول الله (ص) و ائمه (ع) و مؤمنین، یقین و رضا، ولایت و اعمال، مقام مؤمن نزد حق تعالی، معرفت أسماء حق، مسأله جبر و تفویض، صفات حق، معرفت خدا و رسول و اولی الامر، آفرینش آدم بر صورت خداوند، خیر و شرّ، تفسیر سوره توحید و آیات آغازین سوره «حدید».

چاپ سیزدهم ترجمه عربی کتاب چهل حدیث امام خمینی(س)

ملاحظه عناوین موضوعات و مطالب این کتاب ارزشمند به خواننده این پیام را می دهد که برای جهاد با نفس و خودسازی و وظیفه مهم تهذیب نفس، در قدم اول باید بیماری‌ها و امراض جان را پیراست و جانی پیراسته از امراض: ریا، عُجب، کبر، حسد، حب دنیا، غضب، عصبیّت و نفاق آماده کرد و این رذائل را از نفس دور کرد تا بر اساس سرمایه خداداد فطرتِ کمال طلب و متنفر از نقص و آلودگی، به فضائل: تفکر، توکل، توبه، صبر، شکر، اخلاص و ذکر خدا آراسته گردد. این همان وظیفه «تخلیه» و «تحلیه» است که در سیر و سلوک لازم است.

همچنین ایشان به موضوع علم نیز در این درس‌ها توجهی جدی کرده و نه تنها درباره فضیلت علم سخن گفته که اقسام علم و اقسام جویندگان علم را نیز بررسی و معرفی کرده است. از آنجایی که جان پیراسته از رذائل و آراسته به فضائل آماده دریافت معارف عالی می‌شود، ایشان در بخش سوم و پایانی این کتاب معارف ارزشمندی در شناخت حق تعالی و اسماء و صفات او از لسان احادیث معصومین (ع) و سوره مبارکه توحید و آیات توحیدی نخست سوره حدید به حقیقت جویان عرضه کرده است.

سرگذشت نسخه دست نویس شرح چهل حدیث

چنانکه گذشت ، نگارش این کتاب در سال ۱۳۵۸ ق / ۱۳۱۷ ش (حدودا 36 سالگی) به اتمام رسید، اما مؤلف با اخلاص، اقدام به چاپ و نشر آن نکرد و تنها خواص از تألیف آن با خبر بودند و ایشان آن را بی منت و مضایقه برای مطالعه و یا استنساخ در اختیار دیگران قرار می‌داد. بر اثر هجوم عوامل رژیم استبدادی شاه در سال ۱۳۴۶ به خانه و کتابخانه حضرت امام و غارت کتاب‌های خطی و چاپی ایشان، نسخه خطی این کتاب نیز به همراه دیگر کتاب‌ها غارت گردید و متأسفانه پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز پیدا نشد. تا اینکه نسخه استنساخ شده موجود درکتابخانه حوزه علمیه آیت الله معصومی همدانی در همدان، در دهه شصت در اختیار دفتر امام قرار گرفت و بر اساس آن مرحوم آیت الله سیداحمد فهری زنجانی (ره) از امام اجازه گرفت تا هر حدیث و شرح آن را در دفتری جداگانه به همراه توضیحات خود چاپ و منتشر سازد. وی در سال ۱۳۶۳ ش اولین دفتر را توسط انتشارات طه در شهر قزوین منتشر کرد که همان، آخرین دفتر شد و نشر آن به صورت جداگانه ادامه نیافت. در سال ۱۳۶۵ شرح چهار حدیث اول این اثر با توضیحات آقای فهری توسط انتشارات اطلاعات در تهران منتشر شد. به هر حال در همان اثناء و با متوقف شدن طرح چهل دفتر جداگانه انتشارات طه با دست یافتن به نسخه کامل کتاب اقدام به چاپ و نشر تمامی کتاب در دو جلد در سال ۱۳۶۶ کرده و در چاپ‌های دوم و سوم، دو جلد را در قالب یک جلد به چاپ رساند. تا این‌که پس از انتشار شرح چهل حدیث امام خمینی توسط انتشارات طه، انتشارات رجا با تصحیح کتاب- پس از ارتحال حضرت امام- اقدام به چاپ آن در سال ۱۳۶۸ کرد. البته پس از تشکیل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، همان نسخه موجود در دفتر امام اصل و مبنای چاپ و نشر نخست این کتاب توسط مؤسسه گردید که از پرتیتراژترین آثار حضرت امام در بیش از سه دهه گذشته بوده است.

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال،برگرفته از منابع گوناگون

اخبار مرتبط
برچسب ها: چهل حدیث امام خمینی ، کتاب چهل حدیث امام خمینی ، موضوع کتاب چهل حدیث ، از کتاب چهل حدیث چه می دانیم ، آشنایی با آثار امام خمینی ، چاپ عربی کتاب چهل حدیث ، ترجمه عربی کتاب چهل حدیث امام خمینی توسط محمد غروی ، ترجمه چهل حدیث توسط آیت الله محمد غروی ، انتشار چهل حدیث امام خمینی به زبان عربی توسط نشر عروج ، آشنایی با انتشارات عروج ، آثار منتشر شده توسط انتشارات عروج ، شرح چهل حدیث ، اربعون حدیثا الامام الخمینی ، موسسه عروج وابسته به دفتر نشر آثار امام خمینی ، چهل حدیث یا شرح چهل حدیث ، موضوع احادیث چهل حدیث ، چهل حدیث و منظومه فکری امام خمینی ، چهل حدیث و ساختار فکری امام خمینی ، هرمنوتیک چهل حدیث امام خمینی ، معناشناسی چهل حدیث امام خمینی و تحلیل منظومه عرفانی و اخلاقی امام ، زمینه اخلاق عرفان و اصول عقاید در کتاب چهل حدیث ، نسخه دست نویس شرح چهل حدیث ، حوزه علمیه آیت الله معصومی همدانی در همدان ، آیت الله سیداحمد فهری زنجانی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین