پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۵۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۲
28 سال از ارتحال جانسوز امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی گذشت اما اندیشه های والای آن حضرت همچنان چراغ و شمع راه هدایت مظلومان و آزادی خواهان جهان است و انقلاب اسلامی ایران امروز به الگویی برای بسیاری از ملت های دنیا تبدیل شده است.

شعار سالسالگرد ارتحال حضرت امام (ره) فرصت مناسبی برای تبیین اندیشه های معمار کبیر انقلاب اسلامی به منظور آشنایی نسل جوان با این عارف و فیلسوف برجسته قرن معاصر است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز کرمانشاه به منظور بازخوانی اندیشه های ناب حضرت امام در بخش های مختلف، میزگردی را با حضور مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه، رئیس دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه و یکی از فعالان فرهنگی استان برگزار کرد که در آن به تبیین برخی از موضوعات مهم از جمله نگاه امام به جوانان، آزادی بیان و اندیشه، مردم سالاری دینی، اخلاق اسلامی، حقوق شهروندی و ساده زیستی امام پرداخته شد.

**امام خمینی به تمام معنا جوان باور بود
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در این میزگرد خبری به جوان باوری حضرت امام (ره) اشاره کرد و با بیان اینکه امام قلبا به جوانها اهمیت می داد و آنها را جذب می کرد، گفت: این جوان باوری در تمام طول زندگی حضرت امام (ره) نمود عینی داشت و جوان ها هم به خوبی جواب اعتماد امام را می دادند و این مساله موجب یک ارتباط 2 طرفه قوی و متقابل شده بود.
حجت الاسلام اسماعیل قبادی به مشاهدات عینی خود از اوایل انقلاب در کرمانشاه اشاره کرد و افزود: در اغلب راهپیمایی های ضد رژیم شاه جوان ها در ردیف اول بودند و جوانان مطیع امام بودند و هر فرمانی می دادند فورا اجابت می کردند.
او با بیان اینکه جوانان انقلاب را به اوج رساندند، گفت که نباید از تاثیرگذاری افراد مسن و با تجربه در شکل گیری و پیروزی انقلاب گذشت اما جوانان در شورآفرینی و به اوج رساندن انقلاب نقش بسیار مهمی داشتند.
وی در ادامه اعتقاد امام به جوانان را موجب شکل گیری یک رابطه معنوی بین نسل جوان و بنیانگذار جمهوری اسلامی دانست و گفت: جوان باوری امام موجب امام دوستی جوانان شده بود و جوانان حاضر بودند برای پیشبرد اهداف والای امام حتی از جان خود نیز بگذرند.
حجت الاسلام قبادی با بیان اینکه امام خمینی یک الگوی به تمام معنا برای همه ملت های مظلوم و آزاده جهان بود، گفت: جوانان از اعماق وجودشان به امام و آرمان های او اعتقاد داشتند و به این نتیجه رسیده بودند که امام حق است و از جان خود برای امام و آرمانهایش می گذشتند.
او با اذعان به اینکه نهضت امام را جوانها پیروز کردند، افزود: در کنار جوانان، نسل با تجربه ای قرار داشت و آنها را هدایت و راهنمایی می کردند و هنر امام در این بود که همه اقشار جامعه را بسیج کرده بود و نفوذش تنها بر یک قشر خاص نبود.
او به نفوذ امام (ره) در میان نظامیان نیز اشاره کرد و گفت: میزان نفوذ امام در نظامیان را در پیروزی انقلاب به عینه مشاهده کردیم که پشت سر امام قرار گرفتند و به تثبیت انقلاب کمک نمودند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه حضرت امام (ره) جوانان را محور کار قرار داده بود و انقلاب را توسط نسل جوان اداره می کرد، گفت: در شکل گیری سپاه، بسیج و ارتش و اداره جنگ تحمیلی، محور را به دست جوان ها داد و جوانان نیز به خوبی از عهده اداره جنگ برآمدند.
او جوان باوری را جزو سیره اصلی انبیا، اولیا و مصلحان جهان دانست و اظهار کرد که امام نیز به پیروی از این سیره به جوانان اعتقاد داشت.
او این جوان باوری امام را نیازمند تبیین به نسل جوان کنونی دانست و افزود: نسل جوان جامعه ما باید با اهداف والا و آرمان های حضرت امام آشنا شوند.

**امام (ره) و ساده زیستی
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان کرمانشاه در ادامه این میزگرد خبری به ساده زیستی امام به عنوان یکی دیگر از ویژگی های ممتاز او اشاره کرد و گفت: امام (ره) تمام وجودش برای ما الگو بود چرا که هم ساده زیست بود و هم مردمی به این معنا که خانه، خوراک و درآمدش مثل مردم بود.
حجت الاسلام قبادی افزود: حتی ملاقاتش با روسای کشورها در آن اتاق ساده انجام می شد و چیزی به عنوان تشریفات نداشتند چرا که اصولا قائل به زرق و برق دنیوی به عنوان نماد قدرت نبودند.
به گفته وی، امام (ره) یک الگوی کامل بعد از معصومین است چرا که او اعتقاد عجیبی به مردم داشت و مصداق یک رهبر الهی بود.
قبادی در ادامه گفت: حتی امام (ره) اصطلاحات مخصوص خودش را داشت و سخنانش به زبان عامیانه بود به گونه ای که مردم عادی کلام ایشان را می فهمیدند و ساده گویی نیز در کنار ساده زیستی از ویژگی های بارز ایشان بود.

**امام به آزادی در چارچوب دین اعتقاد کامل داشت
رییس دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد خبری با تسلیت سالروز ارتحال جانسوز حضرت امام خمینی (ره) به تبیین آزادی بیان و اندیشه در افکار امام پرداخت و گفت: امام علاوه بر اینکه فقیهی عالم بود بلکه فیلسوفی بزرگ، عارفی وارسته و سیاستمداری بسیار بزرگ و دقیق بود و به آزادی های مشروع باور داشت.
حجت الاسلام محمدقاسم احمدی به برخی از ویژگی های امام اشاره کرد و از صداقت و صراحت در کلام به عنوان ویژگی های مهم او نام برد و افزود: امام هیچگاه و برای هیچ مساله ای عوام فریبی نمی کرد و شعار نمی داد و آنچه به صلاح مردم و جامعه بود را به صراحت اعلام می کرد.
او به باور امام به آزادی بیان و اندیشه اشاره کرد و گفت: باورهای امام نشات گرفته از قرآن کریم به عنوان کلام خداوند متعال و سیره پیامبر (ص) و ائمه اطهار (ع) بود و در چارچوب دین و عرف به آزادی اعتقاد داشت.
وی اظهار کرد که امام تا زمانی آزادی را مقبول می دانستند که نافی دین و عرف نباشد و در بسیاری جاها فرمودند قلمی که ترویج فساد بکند را باید شکست.
وی با بیان اینکه حضرت امام به آزادی در چارچوب شرع و عرف اعتقاد داشت، گفت: امام هرآنچه را که مخالف شرع و عرف بود نمی پذیرفت و شفاف و صریح با مردم در مورد آن صحبت می کرد.
او گفت که حضرت امام به استقلال و آزادی اعتقاد قلبی داشت و محور جمهوری اسلامی را به این اساس نهاد و معتقد بودند آزادی باید مشروع و در چارچوب شرع باشد و نباید حکم خدا را هیچ گاه زیرپا نهاد.
رئیس دانشکده علوم قرآنی کرمانشاه در ادامه گفت که امام به آزادی اعتقاد داشت که با دین اسلام سازگاری داشته باشد و در رشد و اعتلای جامعه اسلامی موثر باشد.
حجت الاسلام احمدی افزود: امروز به واسطه نگاه الهی امام در کشور ما آزادی در چارچوب دین و عرف وجود دارد و رهبر معظم انقلاب نیز با تاسی از نگاه امام به آزادی اعتقاد دارند.
او به مسائل اول انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: در آن مقطع گروه ها و احزاب فراوانی فعالیت می کردند و به دنبال ایجاد هرج و مرج، تکه تکه کردن ایران و دامن زدن به مسائل قومی و مذهبی بودند و به نام آزادی می خواستند به اهداف خود برسند که امام (ره) اجازه نداد و این وضعیت را که کشور را دچار مشکلات امنیتی کرد بود، آزادی نمی دانستند.
وی تاکید کرد که زمانی که امنیت کشور دچار آسیب شود دیگر آزادی معنا ندارد و باید امنیت مردم و جامعه را تامین کرد.
او ایران اسلامی را به برکت خون شهیدان و رهبری امام و رهبر معظم انقلاب را الگویی در جهان دانست و گفت: امنیت ایران اسلامی امروز در دنیا مثال زدنی است و انقلاب اسلامی به الگوی همه کشورهای دنیا تبدیل شده است.

**امام (ره) و اخلاق اسلامی
رییس دانشکده علوم قرآن کرمانشاه در ادامه در خصوص اخلاق اسلامی و شخصیت امام راحل گفت: امام (ره) علاوه بر اینکه فقیه و عارف بزرگی بود اخلاق پیامبری هم داشت.
حجت الاسلام احمدی به کتاب چهل حدیث امام اشاره کرد و افزود: معمولا بین بزرگان دین نوشتن چهل حدیث پیامبر رسم بوده است و امام(ره) نیز از بین تمام احادیث پیامبر، چهل حدیث اخلاقی انتخاب و شرح کرد.
وی ادامه داد: امام (ره) علاوه بر اینکه در اخلاق نظری کار کرده بود، صاحب اخلاق عملی بود و اکثر کتاب های ایشان صبغه اخلاقی داشت.
به گفته احمدی، امام (ره) برای خدا حرف می زد و مردم نیز اخلاص او را درک می کردند به گونه ای که حرف امام برای جوانان آن زمان مانند وحی منزل بود و باید در نظر داشت تا انسان به باور دقیق نرسیده باشد، کلامش نافذ نیست.
او ساده زیستی امام را برخاسته از اخلاق اسلامی عنوان کرد و ادامه داد: یکی از مسئولان به همراه پدرش به دیدار امام می رود و ایشان تذکر می دهد که چرا جلوتر از پدرش داخل شده است، امام (ره) حتی جلو همسرش پایش را دراز نمی کرد.
احمدی، صداقت در کلام را از ویژگی های بارز اخلاقی امام عنوان کرد و بیان داشت: امام (ره) می گفت ما مامور به وظیفه ایم نه نتیجه، لذا ایشان به دنبال پست و مقام نبود برای همین زمانی که سوار بر هواپیما به سمت ایران آمد وقتی از او پرسیدند چه احساسی دارید؟ پاسخ داد: هیچ!

**مردم سالاری دینی در نگاه امام
یکی از فعالان فرهنگی استان کرمانشاه نیز در ادامه این میزگرد نگاه امام را نشات گرفته از قرآن و سیره انبیاء و اولیا دانست و معتقد است که صدر اسلام الگو و منادی حرکت های حضرت امام (ره) بود.
حجت الاسلام مهدی کرمی، مردم سالار دینی را در نگاه امام دارای جایگاه والایی دانست و افزود: با توجه به اعتقاد راسخ امام به مردم، مقوله مردم سالاری دینی را در ساختار نظام سیاسی کشور مطرح کردند.
او گفت که حضرت امام انقلاب اسلامی را با همکاری گسترده با اقشار مختلف مردم به پیروزی رساند و براساس همین نگاه جمهوری اسلامی را مطرح کردند.
او با بیان یانکه حضرت امام در ابتدای شروع نهضت خود در سال 42 همواره بر حضور گسترده مردم در صحنه مبارزه با حکومت شاهنشاهی تاکید داشتند، افزود: امام اجازه حرکت مسلحانه به انقلابیون را نمی دادند و معتقد بودند که مردم باید جلودار این حرکت باشند.
او اعتقاد امام به مردم سالاری دینی را در چارچوب دین می داند و معتقد است که امروز این مردم سالاری به خوبی در کشور ما نهادینه شده و می بینیم که مردم در انتخابات بالای 70 درصد مشارکت می کنند.
او ایران اسلامی را نماد مردم سالاری دینی در دنیا دانست و اظهار کرد: مردم سالاری در کشور ما بر مبنای دین است و مردم دیندار ایران نیز به این نوع مردم سالاری که چارچوب دینی و شرعی دارد، معتقد هستند.

**امام (ره) و حقوق شهروندی
این فعال فرهنگی کرمانشاه در ادامه در خصوص جایگاه حقوق شهروندی در اندیشه های امام (ره) گفت: مباحث حقوق شهروندی مانند حقوق زنان، اقلیت های مذهبی و غیره از دیدگاه امام بسیار مهم است به گونه ای که می بینید اولین فرمانده سپاه همدان خانم مرضیه دباغ از ملازمان امام (ره) در پاریس بود و جالب آنکه حجاب ایشان مانتو بود.
حجت الاسلام کرمی تاکید کرد: در دیدگاه اسلام و امام (ره) حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است.
او تعریف جایگاه امر به معروف و نهی از منکر را گمشده حقوق شهروندی بیان کرد و گفت: حتی در قرآن زمانی که بحث 'لا اکراه فی الدین' مطرح می شود بلافاصله قرآن متذکر می شود که زمانی که راه آشکار شد راهی نداریم جز اینکه جامعه به سمت رشد برود و به سمت گمراهی نرود.
کرمی، تعیین مردم سالاری دینی را به واسطه جایگاه خاص مردم در اندیشه های امام (ره) عنوان می کند زیرا مردم انقلاب را پیروز کردند.
او ادامه داد: امام (ره) برای اقلیت های مذهبی احترام خاصی قائل بودند به گونه ای که می بینید تمام اقلیت ها در مجلس نماینده دارند ضمن اینکه تمام آنها در دوران دفاع مقدس نقش داشتند و شهید تقدیم انقلاب کرده اند.
این فعال فرهنگی به حرمت حریم خصوصی از دیدگاه امام (ره) و اسلام نیز اشاره کرد و گفت: در روایات است اگر به منظور فسادی مانند شرابخواری وارد خانه ای شدید و فساد دیگری مانند زنا را مشاهده کردید حق ندارید آن فرد را به خاطر زنا دستگیر کنید.
کرمی به برگزاری آزادانه انتخابات ریاست جمهوری اخیر نیز اشاره کرد و افزود: این از برکات انقلاب اسلامی و امام راحل است که شاهد برگزاری انتخاباتی رقابتی باشیم و بعد از انتخابات طرف بازنده به قانون تمکین کند و نتیجه انتخابات را بپذیرد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران ، تاریخ انتشار 14 خرداد 96، کدمطلب:82554160 (6016865)، www.irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین