پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۲۹۲۶۰
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
تفسیر اجمالی آیه ۶۳ سوره نمل را در این گزارش بخوانید.
شعار سال : قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

أَمَّنْ یَهْدِیکُمْ فِی ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَنْ یُرْسِلُ الرِّیَاحَ بُشْرًا بَیْنَ یَدَیْ رَحْمَتِهِ ۗ أَإِلَٰهٌ مَعَ اللَّهِ ۚ تَعَالَى اللَّهُ عَمَّا یُشْرِکُونَ

یا آن کس که در تاریکی‌های برّ و بحر عالم شما را هدایت می‌کند و آن کس که باد‌ها را به مژده باران رحمت خود می‌فرستد؟ آیا با وجود خدای یکتا خدایی هست؟ (هرگز نیست)، خداوند بسی برتر و بالاتر است از آنچه (مشرکان جاهل) شریک وی می‌شمرند.

تفسیر آیه ۶۳ سوره نمل

مراد از ظلمات بر و بحر، ظلمت هاى شب‌ها در خشکى و دریا است. بنا بر این، در آیه شریفه مجاز عقلى به کار رفته، (یعنى ظلمت شب دریا را به دریا و ظلمت شب خشکى را به خشکى نسبت داده) و مراد از (ارسال ریاح بشرا)، این است که: باد‌ها را قبل از فرستادن باران مى فرستد تا مردم را با آمدن باران مژده دهد و مراد از (رحمت) همان باران است، و بقیه الفاظ آیه روشن است.

شاید مراد از هدایت در تاریکی‌های دریا و خشکی، هدایت از طریق ستارگان باشد؛ زیرا در جای دیگر می‌خوانیم: «وَ بِالنَّجْمِ هُمْ یَهْتَدُونَ»

پیام‌های آیه ۶۳ سوره نمل

۱- بهترین راه خداشناسی، توجّه کردن به مشکلات و بن بست‌های زندگی و پیدا شدن راه حل و روزنه‌های امید به لطف خداوند است. «أَمَّنْ یَهْدِیکُمْ - مَنْ یُرْسِلُ»

۲- حرکت باد‌ها با تدبیر اوست. «یُرْسِلُ الرِّیاحَ»

۳- اگر وجدان خود را قاضی کنیم، در می‌یابیم که جز او خدایی نیست. «أَ إِلهٌ مَعَ اللّهِ»

۴- هرگونه شرک، محکوم است. «عَمّا»

۵-قرار دادن شریک برای خداوند، توهین به مقام اوست. «تَعالَی اللّهُ عَمّا یُشْرِکُونَ»

 
 
شعار سال ، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از باشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 3 اسفند 99 ، کد خبر : ۷۶۷۲۹۷۵ ، yjc.ir
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین