پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۲۷۱
تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۷
در حالیکه مسئولان از آبرسانی به تمام مناطق روستایی رودان هرمزگان خبر می دهند،اما تأﺧﯿﺮ دراجرای ﭘﺮوژه هﺎی آﺑﺮﺳﺎﻧﯽ ﺑﻪ روﺳﺘﺎهﺎ و اﺧﺘﺼﺎص اﻋﺘﺒﺎرات ﻣﺤﺪود ﺑﻪ اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻣﻮﺟﺐ ﺷﺪه هﻢ اﮐﻨﻮن بیش از یک و هزار و 500 نفر از اهالی ناصرآباد بخش جغین این شهرستان از آب ﺷﺮب ﺳﺎﻟﻢ و ﺑهداﺷﺘﯽ محروم بمانند.
شعارسال: روستای 250 خانواری ناصرآباد تنها یکی از این مناطقی است که بخاطر خشکسالی های اخیر، به شوری گراییدن آب و نبود اعتبار و تاخیر در اجرای پروژه های آبرسانی، از داشتن آب شرب سالم و بهداشتی محروم است.

در گرمای 50 درجه تابستان که آدم دلش یک دل سیر آب خنک می خواهد، چشمان اهالی این روستا به تانکرهای آب دوخته شده، تانکرهای آبی که حالا تنها امید اهالی روستاست.

با وجود اینکه روستای ناصرآباد دارای سیستم لوله کشی و شبکه آبرسانی است و پایان هر دوره برای مشترکین قبض صادر می شود ، اما شکستگی خطوط انتقال آب، افت و کمبود آب موجب شده ساکنان محله های پاریگ، سه راهی ناصرآباد، زگشکی، کم باران، قوچی و ناصرآباد مرکزی، همچنان تشنه و در حسرت آب شرب سالم و بهداشتی بمانند.

البته دولت برای برطرف کردن مشکلات مردم در این بخش، پروژه آبرسانی به روستای ناصرآباد را در دستور کار قرار داد و در سال 92 برای برطرف کردن مشکل کم آبی و تأمین آب اهالی روستا یک حلقه چاه در منطقه حفر شد.

اهالی که همچنان در انتظار تحقق وعده آبرسانی مسئولان به سر می بردند با پیگیری های مکرر و مداوم خواستار توجه و رسیدگی به این موضوع بودند، اما هیچگاه تصور نمی کردند، پروژه ای با این درجه اهمیت، حدود سه سال تعطیل و معطل بماند.

با آغاز فصل تابستان و گرمای طاقت فرسا و محرومیت از آب شرب سالم و بهداشتی، مشکلات تأمین آب این روستا بیشتر شده است.

در حالیکه اهالی روستا با مشکلاتی نظیر فرسودگی شبکه آبرسانی، نوسان، افت، کمبود و شوری آب دست و پنجه نرم می کنند، اقدام نسنجیده شماری از اهالی موجب شد تا آب این روستا در ماه مبارک رمضان و در ظل گرما قطع شود.

به گفته یک منبع آگاه، بعدازظهر روز چهارشنبه دوم تیرماه 95 شماری از اهالی روستای ناصرآباد که از وضع و اوضاع نابسامان آب منطقه به ستوه آمده بودند، با شکستن لوله های شبکه آبرسانی و قفل زدن به در ساختمان موتورخانه آبفای روستایی، موجب قطع شدن آب در تمامی محله های این روستا شدند.

شنیده ها حاکیست که برخورداری برخی از محله ها از آب و کمبود، نوسان و نبود آب در سایر محله ها، نارضایتی شدید در پی داشته وبرخی از اهالی که از وضعیت موجود ناراضی بودند؛ تنها راه برقراری عدالت و رسیدن به حق و مطالبه دیرین خود یعنی برخورداری از آب شرب سالم و بهداشتی را در شکستن لوله های آب و قفل زدن به در موتورخانه آبفای روستایی دیدند و با شکستن لوله های انتقال آب، اعتراض خود را به وضع موجود نشان دادند.

آنان با این اقدام اعلام کردند ، اگر قرار است خدماتی ارائه شود باید همه از آن برخوردار شوند ، بقول معروف؛ یا همه یا هیچ کس و این امر موجب شد تا آب محله های روستا بطور کامل قطع شود و از بعدازظهر چهارشنبه هفته گذشته تاکنون آبرسانی بصورت سیار و با استفاده از تانکر و ماشین های آتش نشانی انجام شود.

رئیس شورای اسلامی روستای ناصرآباد با تأیید خبر قطعی آب در این روستا، اظهار داشت: اقدام خودسرانه برخی از اهالی در بعدازظهر چهارشنبه دوم تیرماه 95 موجب شد تا آب روستا قطع شود و اهالی با مشکل مواجه شوند.

علی نیکخو افزود: این اقدام موجب شد آب چهار محله پاریگ، زگشکی، سه راهی ناصرآباد و کم باران از روز چهارشنبه تاکنون قطع شده و با توجه به گرمای هوا و ماه مبارک رمضان، آب مورد نیاز اهالی بصورت آبرسانی سیار، تأمین شود.

وی بیان کرد: طی گفت وگو، نوشتن نامه و نشست های متعدد با مسئولان بویژه استاندار، مدیر عامل آبفار، فرماندار و آب و فاضلاب روستایی رودان، مسئولان همواره از برطرف کردن مشکل آب روستای ناصرآباد خبر دادند، اما این وعده تاکنون عملی نشده است.

نیکخو اظهار داشت: وعده برطرف کردن مشکل آب روستای ناصرآباد که یکی از مصوبات سفر استاندار در سال 94 به بخش جغین بود، همچنان روی زمین مانده است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی های اخیر و برداشت بی رویه از آب، موجب از بین رفتن آب شیرین در منطقه شده و زندگی اهالی را با مشکلات فراوانی روبرو کرده است، رفع این معضل و نارسایی های حوزه آب در منطقه ، نیازمند توجه و حمایت ویژه مسئولان ، بویژه دولت دانست.

نیکخو ﺑﺮﺧﻮرداری از آب ﺷﺮب ﺳﺎﻟﻢ را حق اولیه و بدیهی هر شهروند برشمرد و اظهار امیدواری کرد: با توجه و عنایت ویژه دولت به مناطق محروم و دور افتاده، تخصیص و تأمین اعتبار جهت اجرای پروژه های آبرسانی، این خواسته و مطالبه بحق مردم روستای ناصر آباد ، محقق شود.

وی از فرسودگی شبکه و خطوط آبرسانی به عنوان اصلی ترین مشکل افت و کمبود آب در روستا نام برد و افزود: شبکه توزیع آب روستای ناصرآباد نیاز به اصلاح و بازسازی دارد.

وی خاطر نشان کرد: وجود شکستگی ها موجب ورود گل و لای به درون خطوط انتقال آب می شود و به این ترتیب آبی که به دست اهالی روستا می رسد آبی گل آلود و غیر قابل استفاده است.

نیکخو اصلاح شبکه آبرسانی و تأمین آب شرب سالم و بهداشتی را مهمترین و بزرگترین مطالبه مردم روستای ناصرآباد از مسئولان دانست.

به گفته رئیس شورای روستای ناصرآباد؛ بعلت فرسودگی و شکستگی خطوط انتقال آب، قریب به دو ماه است که آب مورد نیاز اهالی روستاهای پاریگ، زگشکی و سه راهی ناصرآباد بصورت آبرسانی سیار توسط دهیاری و اهالی روستا از چاه های کشاورزی تأمین می شود، که در پی خشکسالی های اخیر و به شوری گراییدن آب چاه های منطقه، مردم روستا در زمینه تأمین آب با مشکلات متعددی روبرو هستند.

مدیر آبفای روستایی رودان در گفت و گو با ایرنا' با تأیید مشکل کم آبی و فرسودگی شبکه آبرسانی در این روستا، اظهار داشت: آب مورد نیاز روستا از طریق یک حلقه چاه تأمین می شود اما فرسودگی شبکه و خطوط آبرسانی، عامل اصلی افت فشار آب در منطقه و نارضایتی اهالی روستای ناصرآباد است.

منوچهر خوشدل با اشاره به حوادث چند روز اخیر در روستای ناصرآباد جغین، گفت: برای دومین بار است که تأسیسات آبرسانی در این روستا از سوی عده ای فرصت طلب مورد تخریب قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه عوامل تخریب اموال بیت المال در روستای ناصرآباد شناسایی شده اند، از تنظیم و ارائه شکوائیه آبفای روستایی علیه چهار نفر از اهالی ناصرآباد به اتهام تخریب تأسیسات آبرسانی و ضرر زدن به اموال بیت المال خبر داد.

خوشدل میزان خسارت وارد شده به تأسیسات آبرسانی در این روستا را حدود 200 میلیون ریال عنوان کرد و افزود: در پی این اقدام، به ساختمان موتورخانه، دستگاه کلریناتور، خطوط پمپاژ و انتقال و شبکه توزیع، حدود 200 میلیون ریال خسارت وارد شده است.

وی در ادامه با اشاره به اقدام آبفای روستایی در راستای آبرسانی به روستای ناصرآباد، اظهار داشت: در سال 92 یک حلقه چاه برای برطرف کردن مشکل کم آبی منطقه، پیش بینی و حفر شد اما بعلت نبود اعتبار این حلقه چاه تاکنون وارد مدار نشده است.

خوشدل اضافه کرد: با پیگیری های انجام شده، این حلقه چاه نیز ظرف دو ماه آینده تجهیز و وارد مدار می شود و مشکل کم آبی منطقه برطرف خواهد شد.

وی بیان کرد: بمنظور تأمین آب مورد نیاز روستای ناصرآباد و با همکاری فرمانداری و آب منطقه ای، یک حلقه چاه کمک جدول متعلق به آب منطقه ای نیز تجهیز و از امروز وارد مدار شد.

خوشدل در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درخصوص آبرسانی سیار در این روستا، اظهار داشت: روستای ناصرآباد دارای شبکه لوله کشی آب شرب است و تاکنون آب روستا از طریق یک حلقه چاه آبفای روستایی تأمین شده که با وارد مدار شدن چاه کمک جدول آب منطقه ای، هم اکنون آب این روستا از طریق این دو حلقه چاه تأمین خواهد شد.

رودان یکی از قطب های مهم کشاورزی استان هرمزگان بشمار می آید و اشتغال و اقتصاد آن وابسته به کشاورزی است و هم اکنون 80 درصد از جمعیت این شهرستان بطور مستقیم و غیر مستقیم در بخش کشاورزی، دامداری و صنایع وابسته به آن مشغول فعالیت هستند و 65 درصد از جمعیت شهرستان در مناطق روستایی و 35 درصد در مناطق شهری سکونت دارند.

بخش جغین با بیش از 15 هزار و 300 نفر جمعیت در فاصله 50 کیلومتری مرکز شهرستان رودان واقع شده است و اهالی آن به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری سرمایه دار، تاریخ انتشار: - ، کدخبر: 3633، www.sarmayedar.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین