پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۸۷۸۱
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۹
این بند خاکی اجازه نخواهد داد آب دریا وارد شبکه آبیاری و تصفیه خانه آب شهر‌های آبادان، خرمشهر و روستا‌های مسیر رودخانه کارون شود. با ساخت این بند خاکی رودخانه کارون کامل مسدود شده و اتصال این رودخانه با خلیج فارس قطع و آب شور و شیرین جداسازی شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از اجرای طرح اضطراری ساخت بندخاکی "مارد" در خرمشهر با هدف جلوگیری از پیشروی آب خلیج فارس به رودخانه کارون و کاهش شوری آب خبر داد.

فرهاد ایزدجو افزود: با ساخت این بند خاکی مدت یک ماه، از ورود آب خلیج فارس به کارون در زمان  "مد دریا "  جلوگیری خواهد شد.

وی با اشاره به کاهش شدید آورد رودخانه کارون در سال جاری که با خشکسالی شدید و بی‌سابقه همراه بوده است افزود: این بند خاکی اجازه نخواهد داد آب دریا وارد شبکه آبیاری و تصفیه خانه آب شهر‌های آبادان، خرمشهر و روستا‌های مسیر رودخانه کارون شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه برای ساخت و تکمیل این بند خاکی ۱۸۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: بند اضطرای خاکی مارد با طول ۱۹۰ متر و عرض تاج ۱۱ متر و ارتفاع تقریبی ۱۹ متر ساخته شده است.

ایزدجو افزود: با ساخت این بند خاکی رودخانه کارون کامل مسدود شده و اتصال این رودخانه با خلیج فارس قطع و آب شور و شیرین جداسازی شده است.

به گفته وی با ساخت بند خاکی مارد، شوری آب در کارون در حال کاهش قابل ملاحظه است و انتظار می‌رود شوری آب تا ۵۰ درصد کاهش یابد.

ایزدجو پیش بینی کرد با اجرای بند خاکی مارد شوری آب در انتهای در خرمشهر از ۱۶ هزار میکروموس به هشت هزار میکروموس کاهش یابد.

بر اساس اعلام سازمان آب و برق خوزستان آورد رودخانه کارون از ۴۰۰ متر مکعب در ثانیه به ۲۰۰ متر مکعب در ثانیه کاهش یافته است ضمن آنکه بخشی از آورد کارون را فاضلاب‌های صنعتی، کشاورزی و خانگی تشکیل می‌دهد.

رودخانه کارون که به منزله شاهرگ حیاتی خوزستان محسوب می‌شود پس از عبور ازمناطق مرکزی استان در خرمشهر به اروندرود پیوند می‌خورد و سپس راهی خلیج همیشه فارس می‌شود.

در سال‌های اخیر با کاهش دبی رودخانه کارون، آب خلیج فارس در هنگام مد دریا، بر رودخانه غالب می‌شد و شوری آب رودخانه کارون را به شدت افزایش می‌داد.

پیشروی آب دریا (خلیج فارس) از طریق کارون گاهی تا "دارخوین" در ۵۰ کیلومتری خرمشهر ادامه می‌یافت و مشکلات زیادی برای کشاورزان و روستا‌های همجوار کارون بوجود می‌آورد.

 

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مانا، تاریخ انتشار: 9 تیز ۱۴۰۰، کد خبر: ۹۰۲۲۱، www.mana.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین