پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۰۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
به نظر می رسد اگر سه خواسته زیر با شفافیت تمام از سوی مسئولان استان مطرح و معاون اول رییس جمهور بر آن صحه گذاشته و برای تدوین بخشنامه و ابلاغیه های مربوطه اقدام عملی نماید، می توان سفر امروز را برای استان پرخیر و برکت دانست، وگرنه می شود مشابه سفر وزیر نفت که آمد و دید و رفت.
شعارسال: دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور در راس هیاتی شامل برخی وزرا به بوشهر سفر و در مراسم کلنگ زنی نیروگاههای 2 و 3 این شهر شرکت می کند.

فارغ از آنچه درباره روستاههای همجوار نیروگاه اتمی طی روزهای اخیر مطرح شده و مسئولان با اعلام ماندگاری این مناطق در همسایگی راکتور هسته ای، قول بازگشت زندگی به روال عادی داده اند - که البته در یادداشتی به نقدهای وارده به این موضوع اشاره شده- با این حال حضور معاون اول رییس جمهور و فرمانده قرارگاه اقتصاد مقاومتی می تواند به طرح مطالبات اصلی استان و دستورات موثر وی مبدل شود.

به نظر می رسد اگر سه خواسته زیر با شفافیت تمام از سوی مسئولان استان مطرح و معاون اول رییس جمهور بر آن صحه گذاشته و برای تدوین بخشنامه و ابلاغیه های مربوطه اقدام عملی نماید، می توان سفر امروز را برای استان پرخیر و برکت دانست، وگرنه می شود مشابه سفر وزیر نفت که آمد و دید و رفت.

خواسته ها از این قرارند:

1 پهنه استان بوشهر در شرایطی عرصه فعالیت صنایع از نفت و گاز تا نیروگاه اتمی شده که این نهادها هیچگونه پاسخگویی به مسئولان استان ندارند. توقع می رود این گلایه با شفافیت تمام به معاون اول رییس جمهور منتقل گردیده و استان خواستار آن شود که مسائل تکنیکی و فنی پروژه ها با مرکز کشور هماهنگ شود، ولی در حوزه مسائل اجتماعی و پیرامونی صنایع، ترتیباتی اتخاذ گردد تا صنایع بزرگ به استان پاسخگو شوند.

2 خواسته مهم دیگر این است که سهمی از درآمدهای حاصله از استان بصورت مشخص برای جبران عقب ماندگی زیرساخت های این استان در نظر گرفته و اجرایی شود. البته از دولت های گذشته و با مصوبه مجلس، سهم 2 درصدی اعتبارات نفتی برای استان هایی نظیر بوشهر و خوزستان پیش بینی شده، ولی شوربختانه طی سالیان اخیر در قبال بوشهر به شکلی عمل شده که عملا این مصوبه مبلغ اضافه ای بر اعتبارات استان نیفزوده و تاثیرگذار نبوده است.

مردم می گویند این استان عابر بانک کشور شده و به واسطه میزبانی تاسیسات نفتی، بنادر، گمرکات و نظایر آن به نقطه ای درآمدزا برای کشور مبدل گردیده، اما انصاف است که هیچ سهم مشخص و توسعه بخشی از این اعتبارات نداشته باشد؟ آیا رواست بابت این میزبانی شایسته و بدون چالش، مشابه دیگر مناطق در توزیع اعتبارات به این استان نگاه شود و گامی اساسی برای فاصله گرفتن از محرومیت های تاریخی اش برداشته نشود؟

انتظار می رود خواسته بالا به شکل صریح از معاون اول رییس جمهور خواسته و گفته شود برای تحقق آن برنامه ای اجرایی با ضمانت های کافی پیش بینی گردد.

3 براساس برنامه پنجم توسعه که در لایحه برنامه ششم نیز ذکر شده، صنایع بزرگ باید همزمان با ایجاد یا توسعه فعالیت های خود، پیوست سلامت آن را نیز در نظر گرفته و اجرایی کنند، ولی در این سامان همواره بعد از راه اندازی پروژه ها، برای رفع عوارض ناشی از آن اقداماتی صورت می گیرد که به دلیل عجله ای بودن، با اشکالات زیادی هم مواجه است.

انتظار می رود در جلسه امروز استان با معاون اول رییس جمهور، خواسته بالا با صراحت یادآوری شده و از جهانگیری در این خصوص درخواست کمک و اقدام عملی شود.

مصداق این مهم نیز می تواند تحقق تفاهم نامه سال گذشته رییس سازمان انرژی اتمی با وزیر بهداشت برای آغاز ساخت بیمارستان 160 تختخوابی قلب بوشهر باشد تا در سفر مهرماه وزیر بهداشت کلنگ زنی شود، سفری که اورژانس هسته ای نیز یکی از طرح هایش می باشد.

البته پیوست سلامت ابعاد گسترده ای از اقدامات و نیز حوزه جغرافیایی استان را در بر می گیرد که فعالیت موثر و نوین برای کاهش آلاینده ها، مشارکت در برطرف کردن آسیب های پیرامونی و در یک کلام نقش فعال در حوزه سلامت محوری استان در این راستا خواهد بود.

موضوع مهمی که در صنایع استان بوشهر مغفول واقع شده و اگر اقدام ناچیزی هم صورت گرفته، با تمرکز بر نیروهای تحت پوشش خود بوده است.

باید منتظر ماند و دید رهاورد استان از سفر امروز معاون اول رییس جمهور و برخی اعضای کابینه چه خواهد بود و می تواند رضایت خاطر بوشهری ها در سال پایانی این دوره ریاست جمهوری را تامین نماید؟

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری خلیج فارس، تاریخ انتشار: 20 شهریور 1395، کدخبر: 115596، www.pgnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین