پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۵۲۷۰۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰
مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان گفت: سیلک بعد از ۹۰ سال از مسیر اصلی گردشگری کاشان که همان خیابان امیرکبیر است، در دسترس خواهد بود.
شعار سال: جواد حسین‌زاده (عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان) با اشاره به آنکه وضعیت و شرایط حفاظتی این محوطه پایدار است، گفت: به کمک نهاد‌های نظارتی و اجرایی از جمله دادستانی و دادگستری شهرستان، شهرداری، فرمانداری توانستیم تا اندازه‌ای ساخت و ساز‌ها را کنترل کنیم. گرچه هنوز این ساخت‌و ساز‌ها متوقف نشده و هیچگاه متوقف نمی‌شود، اما به شدت با آن‌ها برخورد می‌شود و تلاش برآن است که جلوی ساخت و ساز‌های جدید که در حریم درجه یک و عرصه سیلک انجام می‌شود، گرفته شود.

به گفته او، طی دو سال گذشته اجرای ۱۸ مورد حکم را شاهد بودیم. این امر برای جلوگیری از ساخت و ساز‌های جدید بسیار تاثیرگذار بود. از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها نیز سعی کردیم درباره اهمیت تپه سیلک و این محوطه آگاهی بخشی کنیم.

حسین‌زاده یادآور شد: برخی مراسم‌ها از جمله کارگاه‌های عکاسی و رونمایی از کتاب در سیلک برگزار شد. حتا از برخی انجمن‌های مردم نهاد دعوت شد تا در این محوطه تاریخی حاضر شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان اذعان داشت: یکی از برنامه‌هایی که برای سال ۱۴۰۰ داریم، خرید و تملک زمین‌ها جهت ایجاد مسیر دسترسی جدید از محور اصلی امیرکبیر به سیلک است که تاکنون یک پلاک از ۳ پلاک خریداری شده و درحال آماده‌سازی و تهیه طرح ورودی هستیم که طی دو هفته آینده محقق خواهد شد. دو ملک دیگر در حال کارشناسی هستند و طی دو ماه آینده خریداری خواهند شد و سیلک بعد از ۹۰ سال از مسیر اصلی گردشگری کاشان که همان خیابان امیرکبیر است، در دسترس خواهد بود. درواقع گردشگران از این پس می‌توانند سیلک را از مسیر اصلی کاشان در دسترس خود داشته باشند.

او همچنین از آماده‌سازی پروانه ثبت جهانی سیلک خبر داد و گفت: بیش از ۲۵ سال از ثبت سیلک در فهرست موقف یونسکو می‌گذر، اما فعالیت خاصی برای ثبت آن انجام نشده. سعی ما برآن است تا بتوانیم طی سال آینده پرونده ثبت جهانی سیلک را ارائه دهیم.

حسین‌زاده درخصوص وضعیت بازدید‌های تپه سیلک گفت: در نوروز سال جاری با توجه به امکان بازدید، سیلک روزانه میزبان حدود ۳۰۰ گردشگر بود. این میزان بازدید در مقایسه با سال‌های گذشته با ۹۰ درصد کاهش در تعداد بازدیدکنندگان همراه بود چراکه در نوروز ۹۸ روزانه درحدود ۲ هزار تا ۳ هزار بلیت می‌فروختیم. البته در ادامه با بروز پیک چهارم شیوع کرونا، محوطه تعطیل شد و در خردادماه زمانی که محوطه باز شد، روزانه در حدود ۵۰ نفر بازدیدکننده داشتیم که بازهم نسبت به سال‌های گذشته با ۸۰ تا ۹۰ درصد کاهش روبه رو بود. اکنون نیز محوطه تعطیل است.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار:۷ مرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۱۱۱۰۳۳۶، ilna.news
اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
0
0
این راه می‌تواند باعث رونق گردشگری در این منطقه شود
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین