پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۶۶۱۷۲
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - ۲۳:۰۶
یکی از سوالاتی که از جنبه‌های شرعی و بهداشتی برای برخی از شهروندان جامعه اسلامی مطرح است، مقایسه وضعیت طهارت گرفتن با آب و با دستمال کاغذی است. از نظر شرعی، طهارت گیری مخرج غائظ با کشیدن سه باره دستمال کاغذی و وجود شروط خاص، می‌تواند درست باشد. در خصوص بول، الزاما استفاده از آب باید مدنظر قرار گیرد. اما از بعد بهداشتی، توجه به کلیپ ضمیمه متن، می‌تواند پاسخگو به سوالات مطرح شده و جنبه‌های گنگ داستان باشد.
شعار سال: بر طبق دستور علمای دینی، استفاده از کاغذ توالت فقط برای طهارت از مدفوع جایز است. بر این اساس، مخرج غائط (مدفوع) را می‌توانید با سه شرط با دستمال کاغذی پاک کنید:

۱. همراه با غائط نجاست دیگری مثل خون نیامده باشد.

۲. نجاست دیگری به مخرج غائط نرسیده باشد.

۳. غائط به صورت غیر معمول اطراف مخرج را آلوده نکرده باشد.

اگر سه شرط بالا محقق شده، می‌توانید با سه بار کشیدن دستمال کاغذی مخرج غائط را پاک کنید. حتی اگر با یک مرتبه کشیدن دستمال هم پاک شده باشد، کافی است. در این صورت ذره‌های کوچک و لزوجت محل اشکالی ایجاد نمی‌کند. چیزی هم اگر به آن جا برسد، نجس نمی‌شود. می‌توانید بدون مشکلی وضو بگیرید و نماز بخوانید.

برای گرفتن طهارت از ادرار، حتما باید با آب باشد. توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج‏۱، ص: ۵۹، مسأله ۶۶ بیان می‌دارد، مخرج بول با غیر آب پاک نمى ‏شود. مرد‌ها اگر بعد از برطرف شدن بول یک مرتبه بشویند کافى است، ولى زن‌ها و هم چنین کسانى که بول شان از غیر مجراى طبیعى مى ‏آید، احتیاط واجب آن است که دو مرتبه بشویند.

موارد توضیح داده شده، مربوط به جنبه شرعی این داستان است. اما در بخش بهداشتی این موضوع نیز نظرات مختلفی مطرح بوده و کلیپ زیر، نگاه ظریفی به ابعاد مختلف این مسئله با نگاهی نسبتا طنز دارد.
 
تعداد بازدید : 538

اختصاصی پایگاه تحلیلی خبری شعار سال
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین