پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۰۶۹۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۳
اهالی منطقه گلسار ۱۵ ایزدشهر تابستان امسال با دیوارکشی منطقه‌ای نزدیک ساحل مواجه شدند، منطقه‌ای به مساحت ۴ هزار و ۴۲۱ متر که چند ماهی است با دیوار‌های بتنی محصور شده است و اهالی می‌گویند قرار است مجتمع‌های گردشگری چندین طبقه در کنار ساحل ساخته شود.

شعار سال:ماجرای محصور شدن ۴ هزار و ۴۲۱ متر از ساحل ایزدشهر با بلوک‌های سیمانی چیست؟
 
 اهالی منطقه گلسار ۱۵ ایزدشهر تابستان امسال با دیوارکشی منطقه‌ای نزدیک ساحل مواجه شدند، منطقه‌ای به مساحت ۴ هزار و ۴۲۱ متر که چند ماهی است با دیوار‌های بتنی محصور شده است و اهالی می‌گویند قرار است مجتمع‌های گردشگری چندین طبقه در کنار ساحل ساخته شود.
 
برخی از آن‌ها می‌گویند برای مصاحبه از طرف کسانی که احتمالا می‌خواهند اینجا ساخت و ساز کنند امنیت ندارند اما تعدادی از ساکنان این منطقه معتقدند این ساحل ۳۰ سال قبل کاملا زیرآب بود و دو هفته مانده به پایان عمر دوره پنجم شورای اسلامی ایزدشهر دیوارکشی این منطقه شروع شد.
 

حسین غلامی عضو شورای شهر ایزدشهر می‌گوید: شرکت هومت پارس کاسپین با این شهرداری قرارداد اجرای دو طرح در حوزه گردشگری شامل ساخت پارک جنگلی ایزدشهر و اجرای طرح گردشگری در ساحل این شهر را منعقد کرده است.
 
او می‌گوید: این شرکت بخشی از زمین‌های ساحلی را برای ایجاد طرح گردشگری خریداری کرده است اما اینکه این زمین جزو زمین‌های مستحدثه و در اختیار منابع طبیعی است اطلاعی ندارم.
 
گفته‌های این عضو شورا در حالی است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نور در دو نامه‌ای که به مورخه اول و پانزدهم آذرماه ۱۳۹۵ به دادستان دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان نور و شهرداری ایزدشهر نوشته بود اعلام کرد این پلاک جزو اراضی ملی است و هرگونه اقدام در این محدوده غیر قانونی و صدور هرگونه مجوز نیز در این عرصه ممنوع است.


مهدیزاده رییس وقت منابع طبیعی شهرستان نور که این نامه را امضا کرده است می‌گوید: مقرر شده بود حفاظت جدی در این عرصه داشته باشیم و از هرگونه ساخت وساز و دیوار کشی در اراضی مستحدثه ساحلی جلوگیری شود.
 
حالا بعد از گذشت پنج سال از این نامه نگاری‌های بازدارنده، این عرصه دیوار کشی شده است.
 
مقیمی معاون حفاظت اراضی و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری می‌گوید: عرصه مد نظر بر اساس مستندات و نامه نگاری‌های موجود جزو عرصه ساحلی شهرستان نور است، اما ظاهرا رای مرجع قضایی در این خصوص صادر شده است که باید پرونده مطالعه تا مشخص شود این عرصه چگونه واگذار شده است.
 
پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان مازندران از این موضوع نشان می‌دهد شرکت هومت پارس کاسپین که اجرای دو طرح ساخت پارک جنگلی و اسکله تفریحی را در ایزدشهر به عهده گرفته است بدنبال اجرای طرحی است تا گردشگران از مسیر دریا تا جنگل را بتوانند با قایق‌های تفریحی طی کنند.
 
علی شادمان فرماندار شهرستان نور در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: این شرکت برای اجرای طرح گردشگری و اسکله تفریحی در ساحل گلسار ایزدشهر این زمین را از شخصی به نام الف - ح که بازنشسته یکی از دستگاه‌های اجرایی استان است خریداری کرده و او نیز این زمین را از بنیاد مستضعفان خریداری کرده بود.
 
پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان و اسناد به دست آمده نشان می‌دهد این زمین متعلق به بیوه پهلوی اول و از جمله زمین‌های تصاحب شده توسط خاندان پهلوی است که پس از انقلاب مصادره و به نفع بنیاد مستضعفان تثبیت مالکیت شده بود و سپس با رعایت تشریفات قانونی در سال ۷۷ به شخص الف – ح واگذار گردید.
 

بنیاد مستضعفان معتقد است این اراضی جزو اراضی مستحدثه ساحلی نبوده و واگذاری آن به افراد کاملا قانونی است، موردی که شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر استان تهران هم در تاریخ چهاردهم فروردین امسال به آن صحه گذاشته است.
 

اما اینکه منابع طبیعی شهرستان نور با چه مستنداتی این زمین را جزو اراضی ساحلی ملی اعلام کرده است پاسخ را دوباره از مقیمی معاون حفاظت اراضی و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری پیگیری کردیم.
 
مقیمی می‌گوید: ابهاماتی در این پرونده وجود دارد که اداره حقوقی منابع طبیعی در حال بررسی است.
 
او در پاسخ به این پرسش که آیا شواهدی دارید که نشان دهد این قطعه زمین ۴ هزار متری از ابتدا جزو اراضی ملی بود و پهلوی اول آن را غصب و به بیوه خود داده باشد؟ گفت: با فرض غصب این زمین توسط پهلوی اول اگر سابقه واگذاری آن در دفتر املاک و اسناد ثبت شده باشد امکان الحاق آن به عرصه ملی بسیار ناچیز است.
 
مقیمی افزود: قرار است تیم کارشناسی امروز ۲۹ دی ماه به منطقه اعزام و همه موارد را به صورت میدانی بررسی کند که نتیجه اطلاع رسانی می‌شود.
 
 
شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان  ، تاریخ انتشار:29 دی 1400، کدخبر: 8035243،www.yjc.news

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین