پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۷۷۲۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۲۱
رشد ۱۰۰ درصدی رقم زکات فطریه که نشانه آشکاری از کوچک‌تر شدن سفره‌های مردم است، واکنش‌های گوناگونی را برانگیخته، اما هنوز با واکنش علنی مراجع تقلید مواجه نشده است.
شعار سال: زکات فطریه امسال برای قوت غالب برنج، حداقل ۱۵۰ هزار تومان و برای قوت غالب گندم (نان) ۴۰ هزار تومان برای هر نفر اعلام شده است در حالی‌که همین ارقام سال پیش ۷۵ و ۲۰ هزار تومان اعلام شده بود.

معنای این رشد ۱۰۰ درصدی آن است که یک خانواده نه چندان پرجمعیت شهری، که اغلب برنج مصرف می‌کنند، باید حداقل ۶۰۰ هزار تومان فطریه بپردازد که با توجه به حداقل دستمزد و وضعیت تورم، عدد بالایی محسوب می‌شود.

۲ برابر شدن رقم فطریه در مدتی کمتر از ۳۶۵ روز، نشانه آشکاری از رشد سرسام‌آور قیمت‌ها به‌ویژه در حوزه اقلام خوراکی است و به خوبی روشن می‌کند که طبقات میانی و محروم جامعه با چه فشار‌های سنگین معیشتی روبه‌رو هستند.

کوچک‌شدن سفره‌های مردم گرچه واکنش دو امام جمعه‌ی موقت تهران، حجت‌الاسلام کاظم صدیقی و حجت‌الاسلام احمد خاتمی، را به دنبال داشته است، اما تجربه‌ی گذشته نشان می‌دهد که تا مراجع تقلید در این باره هشدار‌های جدی به دولت ندهند، مسئولان دولتی موضوع را جدی نمی‌گیرند و مهار تورم از حد حرف و وعده فراتر نخواهد رفت.

زکات فطریه در سال ۱۳۹۹، برای نان ۹ هزار تومان و برای برنج ۶۰ هزار تومان بود و به این ترتیب در یک بازه دو ساله، فطریه از نان بیش از ۴۰۰ درصد و فطریه از برنج حداقل ۲۵۰ درصد تورم را تجربه کرده است.

تاریخ تشیع گواهی می‌دهد که اغلب مراجع تقلید شیعه در بزنگاه‌های سیاسی و اجتماعی، کنار مردم قرار گرفته‌اند و به حاکمان نهیب زده و هشدار داده‌اند؛ بنابراین در موضوع روشنی مانند گسترش فقر، که به گفته‌ی کارشناسان مذهبی، به اشکال گوناگون ایمان و اخلاق جامعه را تهدید می‌کند، باید دید که آیا صدای مراجع تقلید به گوش همه دولتمردان و مردم خواهد رسید تا هم دولتمردان تدبیری بیاندیشند و هم مردم احساس کنند در برابر نهاد قدرت، ملجأ و پناهی دارند.

برخی معتقدند در شرایطی که گرانی امان مردم را بریده، روزه سکوت مراجع تقلید، که احتمال قریب به یقین با گزاره «حفظ حرمت دولت» و مصلحت‌اندیشی‌هایی از این دست هدف‌گذاری شده است، هیچ حاصلی جز ضربه‌زدن بیشتر به اعتماد مردم ندارد.



شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری و تحلیلی انصاف، تاریخ انتشار:۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱، کدخبر:۳۴۴۰۶۶، www.ensafnews.com
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین