وی افزود: در اندونزی بیشتر دپارتمان فلسفه اصول عقاید است، مالزی اصلاً فلسفه ندارد و اصول عقاید دارند که مبتنی بر اشعریگری است یا اگر فلسفه دارند مستقیم از غرب گرفتهاند و حکمت نیست، حتی مصر نیز مصداق همین وضعیت است.
اعوانی ادامه داد: مشابه ابنسینا، ابن رشد، صدرا، سهروردی و ملاهادیسبزواری در دنیا پیدا نمیشوند و امروز دنیا به این حکمت نیاز دارد و حتی فلسفه غرب نیز در ایران مستحکم است.
وی تصریح کرد: ابنرشد بزرگترین شارح و البته ارسطویی محض است و حاضر نیست از مواضع خود کوتاه بیاید و ارسطو را مطلق میداند و به دو مطلق قائل بوده و حقیقت مضاعف از همین جا پیدا شده است.
وی با بیان اینکه ولایت انحصار به معصوم ندارد و تنها ولایت مطلق است که انحصار دارد، ابراز داشت: تصوف و صوفیگری در شکلگیری عرفان شیعی از دوره صفویه نقش داشته و بر بالای مقبره مولانا در قونیه نام 12 امام به درشتی حک شده و بکتاشهای ترکیه در واقع شیعه هستند.
رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران گفت: عرفانهای ساختگی و نوظهور دور از سایه ولایت شکل گرفته و دستیابی به عرفان حقیقی تنها با ولایتپذیری امکانپذیر است.
با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار: 22 آذر 1395، کد مطلب: 13950922000870، www.farsnews.com