پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۴:۵۸
یکی از اساتید حوزه علمیه گفت: مهاجرت حضرت معصومه(س) برای پیوستن به برادر بزرگوارشان و دفاع از ولایت بود و دفاع از ولایت را باید از ایشان آموخت.
شعار سال: دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری است و بهار جوانی حضرت معصومه(س) را خزانی نابهنگام فراگرفته است و مردم قم در سوگ این بانو اشک می‌ریزند.

از روز ۲۳ ربیع الاول که کریمه اهل بیت(ع) وارد شهر قم شده بودند، دردهای توأمان رهایشان نمی‌ساخت؛ گاهی به دیدار نافرجام برادر می‌اندیشیدند و گاهی برای شهادت یاران و همراهانشان می‌گریستند.

مأمون عباسی در سال ۲۰۰ هجری قمری، با نامه‌ها و پیام‌های بسیار، حضرت امام رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفتند و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به‌سوی خراسان آمدند.

یک سال بعد (سال ۲۰۱) حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادرشان حضرت رضا(ع) عازم خراسان شدند و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی‌دار و عظیم حضرت معصومه(س) برای حمایت از ولایت امام علی بن موسی الرضا(ع) و تقویت مسئله رهبری بود که در ظاهر به‌صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می‌شد.

وقتی حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر از مدینه رهسپار خراسان شدند وقتی که به ساوه رسیدند بیمار شدند، آن حضرت پرسیدند: از این مکان تا قم چقدر راه است؟ به ایشان گفتند: ده فرسخ. به خدمتکار دستور دادند که به جانب قم رهسپار شوند؛ ‌ به این ترتیب ایشان به قم آمدند و به منزل موسی بن خزرج ‌بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود وارد شدند.

موسی بن خزرج در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیرایی کرد، ولی پس از ۱۶ یا ۱۷ روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربستند و آرزوی دیدار برادر در دلش ایشان ماند و با دنیایی از غم و اندوه با این جهان وداع گفتند.

ولایت‌مداری یکی از مهم‌ترین خصوصیات اخلاقی این بانوی پرهیزگار بود که این خصوصیت را نه در سخن بلکه در عمل اثبات کردند. حضرت معصومه(س) پس از شهادت امام موسی کاظم(ع) برای ملحق شدن به امام رضا(ع) کاروانی را آماده کردند و همراه بیش از ۳۰۰ نفر از شیعیان، شهر مدینه را به سوی خراسان ترک کردند.

حضرت معصومه(س) دارای فضائل و ویژگی‌های بی‌نظیری بودند که این خصوصیات سبب شد امام جواد(ع) و امام رضا(ع) به زیارت بارگاه کریمه اهل بیت(ع) تأکید کنند و بهشت را پاداش شخص زیارت کننده بدانند.

زنان و دختران جامعه باید «عفت و حیا» و همچنین «پاکدامنی و ولایت مداری» که از مهم‌ترین خصوصیات این بانوی بزرگوار است را سرلوحه خود قرار دهند و با الگوگیری از کریمه اهل بیت(س) در مسیر رضای الهی گام برداشته و سعادتمند شوند.

حضرت معصومه(س) الگویی ارزشمند در کسب علم و معرفت و اخلاق هستند

حجت الاسلام محسن غرویان، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشت: با توجه به اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) در نزد ائمه معصومین(ع) از جایگاه بالای علمی و منزلت بسیار رفیعی برخوردار بودند، مردم نیز جایگاه ویژه‌ای برای آن حضرت قائل بودند.

حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر، ترویج دین و خلاصی از استبدادی که در مدینه وجود داشت به سمت خراسان حرکت کردند

وی ادامه داد: مهاجرت ایشان برای پیوستن به برادر بزرگوارشان و دفاع از ولایت بود که در این مسیر سختی‌ها و رنج‌های فراوانی را تحمل کردند و دفاع از ولایت را باید از این بانوی باعظمت آموخت.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: حضرت معصومه(س) الگویی ارزشمند در کسب علم و معرفت و اخلاق برای جوانان به ویژه بانوان و دختران هستند.

مدرس حوزه علمیه قم اظهار داشت: مقام علمی ایشان آن‌قدر بالا بود که در غیاب حضرت موسی بن جعفر(ع) پاسخگوی سؤالات فقهی، علمی و کلامی مردم بودند.

حضرت معصومه(س) برای نشر دین و دفاع از ولایت سفر کردند

حجت الاسلام عسگر دیرباز، عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: به دنبال فعالیت‌های امام باقر(ع) و امام صادق(ع) که باعث شده بود معارف اهل بیت(ع) رشد کند؛ دوران امام کاظم(ع) با خلافت هارون مواجه بود که هارون خلیفه مقتدری بود و همین اقتدار او موجب شده بود که مخالفین خود را زندانی کند.

وی ادامه داد: در اثر این اختناق و فشارها اهل بیت(ع) تحت فشار شدید حاکمیت بودند در نتیجه برای رهایی از ظلم از شهر مدینه خارج می‌شدند و به مکان‌های جغرافیایی مختلف می‌رفتند و این پراکنده شدن موجب ترویج دین و خوبی‌ها می‌شد و هم جایگاه و منزلت اهل بیت(ع) بیشتر مطرح می‌شد و در این راستا حرکت امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) را می‌توانیم به خوبی تحلیل کنیم.


رئیس دانشگاه قم افزود: به دنبال حرکت امام رضا(ع) به مرو حضرت معصومه(س) هم حرکت کردند که در جاهای دیگر نشر دین کنند که شدت حاکمیت هم وجود نداشت.

حجت الاسلام دیرباز تصریح کرد: حضرت معصومه(س) هم برای دیدار برادر، ترویج دین و خلاصی از استبدادی که در مدینه وجود داشت، به سمت خراسان حرکت کردند که این مهم نشان از ولایت مداری ایشان بود.

لقب معصومه برازنده‌ترین لقب برای کریمه اهل بیت(ع) است

وی عنوان کرد: حضرت معصومه(س) وقتی به نزدیکی ساوه رسیدند بیمار شدند و نزدیک‌ترین مکان، شهر مقدس قم بود و چون‌ احادیث مربوط به اهمیت قم در زمان امام صادق(ع) مطرح شده بود لذا ایشان این شهر را برای اقامت خویش برگزیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری یادآور شد: مردم قم استقبال شایانی از حضرت معصومه(س) انجام دادند و مردم با احترام در بهترین جای شهر ایشان را منزل دادند.

باید با الگوگیری از کریمه اهل بیت(س) ولایت مداری را در عمل اثبات کنیم

وی با اشاره به خصوصیات اخلاقی حضرت معصومه(س) افزود: نام این بانوی کرامت «فاطمه» است ولی به دلیل دوری از گناه در درجه بالایی قرار داشتند و به همین دلیل لقب «معصومه» را برای ایشان گذاشتند که به حق برازنده‌ترین لقب برای کریمه اهل بیت(س) است.

حجت الاسلام دیرباز با تأکید بر لزوم الگوگیری از خصوصیات اخلاقی و صفات حسنه حضرت معصومه(س) بیان کرد: ما باید در زندگی خود با تأسی به چنین الگوهایی از گناهان و لغزش‌ها دوری کرده و با مطالعه زندگی چنین اشخاصی که توانستند در جامعه خود و حتی قرن‌های متمادی الگوی بی‌نظیری در زمینه اخلاق و عفت و پاکدامنی باشند سعادتمند و عاقبت به خیر بشویم.

حضرت معصومه(س) میان راویان به محدثه معروف بودند

حجت الاسلام محمدرضا کریمی والا، عضو هیئت علمی دانشگاه قم هم در همین زمینه، با بیان اینکه مدارک متعددی وجود دارد که حضرت معصومه(س) در سال ۲۰۱ هجری قمری در قم وفات نموده‌اند، اظهار داشت: برخی منابع تاریخی وفات حضرت معصومه(س) را دهم ربیع الثانی و برخی دیگر نیز دوازدهم ربیع الثانی می‌دانند.

وی ادامه داد: حضرت نجمه مادر حضرت معصومه(س) بعد از ولادت امام رضا(ع) تا ۲۵ سال صاحب فرزند نشد و بعد از ۲۵ سال حضرت معصومه(س) به دنیا آمدند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه عمر حضرت معصومه(س) کوتاه بود، افزود: از ۱۰ سالگی که پدر بزرگوار حضرت معصومه(س) به شهادت رسیدند، تنها انیس و مونس ایشان امام رضا(ع) بود.

وی بیان کرد: یک سال بعد از رفتن امام رضا(ع) به سرزمین خراسان یعنی در سال ۲۰۱ هجری، حضرت معصومه(س) برای زیارت برادر از مدینه به مقصد خراسان حرکت کردند.


وی تصریح کرد: زمانی که شیعیان نزد امام موسی کاظم(ع) برای طرح سئوالات می‌رسیدند، کریمه اهل بیت(س) سئوالات آنان را پاسخ می‌دادند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم بیان کرد: حضرت معصومه(س) از علوم اسلامی آگاهی داشتند و در بین راویان به‌عنوان محدثه معروف هستند.

حجت الاسلام کریمی والا گفت: حضرت معصومه(س) نقل کننده احادیث بسیاری از اهل بیت(ع) و پیامبر اکرم(ص) است که علامه امینی در الغدیر به برخی از آن‌ها اشاره می‌کند، اما این گواه مقام علمی حضرت معصومه(س) است.

نیازمند شناخت عمیق خصوصیات اخلاقی و علمی حضرت معصومه(س) هستیم

حجت الاسلام عبدالله حاجی صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران نیز  گفت: حضرت معصومه(س) تنها امام‌زاده‌ای هستند که زیارت‌نامه ویژه‌ای دارند و زیارت بارگاه ایشان مورد تأکید امام معصوم قرار گرفته و همانند حضرت عباس(س) برجسته‌ترین فرزند امام(ع) هستند.

وی تصریح می‌کند: نیازمند شناخت عمیق خصوصیات اخلاقی و علمی حضرت معصومه(س) هستیم و باید آن را در زندگی خود جاری کنیم، این بانوی بزرگوار از خصوصیات برجسته‌ای برخوردار بودند که یکی از مهم‌ترین آن‌ها ولایت مداری بود که باید با الگوگیری از آن در عمل همانند کریمه اهل بیت(س) ولایت مداری را در عمل اثبات کنیم. آ

حجت الاسلام حاجی صادقی با بیان اینکه وجود بارگاه کریمه اهل بیت(س) آثار و برکات بی‌نظیری را برای شهر مقدس قم به ارمغان آورد، بیان کرد: ایجاد حوزه علمیه در قم یکی از مهم‌ترین و با ارزش‌ترین برکات وجود بارگاه این بانوی بزرگوار است که به لطف حرم ایشان علما و بزرگان دینی رهسپار شهر قم شدند و این شهر به پایگاه دین و دانش مطرح شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه حضرت معصومه(س) ولایت مداری را در عمل اثبات کردند، افزود: کریمه اهل بیت(س) در همت و یاری رساندن به امام رضا(ع) بسیار عالی اقدام کردند و همانند حضرت زینب(س) که در عمل به یاری امام حسین(ع) پرداختند، کریمه اهل بیت(ع) نیز هیچ‌گاه امام رضا(ع) ولی و امام خود را تنها نگذاشتند.

با اندکی تخلیص و اضافات، برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 20 دی 1395، کد مطلب: 3872290، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین