پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۶۱۵۷
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
با وقوع انقلاب مشروطه ، شور انقلابی باعث شد در هر شهر مجمعی از بزرگان انقلاب در آنجا تشکیل جلسه داده و تحولات انقلاب را پیگیری نمایند، هم چنین به نوعی مدیریت شهر را بر عهده گیرند.
شعارسال: مجلس اول با تصویب قانون «انجمن های ایالتی و ولایتی »که نحوه انتخاب اعضای این مجمع را معین می کرد هم چنین حدود و ثغور قدرت آن را اعلام می نمود، به نوعی این مجامع را وارد ساختار حکومتی نمود. یعنی از این پس ما در کنار حاکم شهر ، یک مجلس محلی هم داریم که کارها باید با مشورت آن به سرانجام می رسید.

نحوه تشکیل و اعضای انجمن ولایتی اصفهان را در سه دوره فعالیت خویش، در کتاب خود به نام (تاریخ مشروطیت اصفهان) نوشته ام. به طور خلاصه هر طبقه ای از طبقات اجتماع، از جمله علما، طلاب، تجار، اصناف و... نمایندگان خود را در سال 1325ق در اصفهان تعیین کردند و در عمارت چهلستون نخستین «انجمن ایالتی اصفهان» تشکیل جلسه داد. آنها همگی به اتفاق آرا حاج آقا نورالله نجفی را به عنوان ریاست مجمع انتخاب کردند. برای انعکاس مذاکرات مجلس مذکور ، به شخصی به نام سید سراج الدین صدر جبل عاملی ابلاغ شد که روزنامه ای برپا نماید و اینچنین بود که «روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان» در سال 1325ق تاسیس گردید.

این روزنامه به صورت هفتگی صورت مذاکرات انجمن ایالتی را منعکس می کرد. البته روزنامه های محلی دیگر نیز چنین می کردند اما نه به تفصیل این روزنامه . چرا که یکی از دلایل ایجاد آن روزنامه انعکاس این مذاکرات بود. البته اخبار دیگری نیز از تحولات شهر در روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان منعکس می گردید. در یکی دو ماه به پایان انجمن ایالتی اول که استبداد صغیر آن را پایان داد، نام روزنامه به «انجمن ولایتی اصفهان» تغییر یافت.

استبداد صغیر اتفاق افتاد، مجلس شورای ملی برچیده شد و مشروطه بر افتاد. در شهرستان ها نیز مشابه همین حادثه با تاخیر یکی دو ماهه اتفاق افتاد. حاکم جدید محمدعلی شاه به نام اقبال الدوله به اصفهان آمد. انجمن ولایتی بسته شد و روزنامه ها خفه گردیدند. چنین بود تا چند ماه بعد که بختیاری ها اصفهان را متصرف شدند و اقبال الدوله گریخت. صمصام السلطنه بر تخت حکمرانی اصفهان نشست و دوباره انجمن ولایتی را افتتاح کرد. روزنامه ها نیز دوباره از چاپخانه به در آمدند. تفصیل این داستان طولانی را در همان «تاریخ مشروطیت اصفهان» گفته ام.

این بار سید سراج الدین صدر جبرعاملی تصمیم گرفت نام روزنامه را به طور مختصر به «انجمن اصفهان» تغییر دهد. روزنامه با نام جدید حدود سه سال دیگر دوام آورد. بنابر این «روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان» حدود دو سال و «روزنامه انجمن اصفهان» حدود سه سال در اصفهان در عصر مشروطه منتشر می شدند.

اما آن چه توسط مرکز اصفهان شناسی منتشر شد «روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان» است یعنی همان دوسال اول انتشار روزنامه. خیلی بجا و مناسب است که سه ساله دوم نیز جمع آوری شده و به چاپ مجدد برسد.

بی گمان روزنامه ها یکی از مهترین منابع عصر مشروطیت به شمار می روند. از وقتی روزنامه «انجمن تبریز» توسط کتابخانه ملی بازچاپ گردید، منبعی با اهمیت به منابع مشروطه پژوهی این شهر عرضه گردید. بسیاری از پژوهشگران از آن سودجستند. امروز نیز با انتشار مجدد روزنامه انجمن مقدس ملی اصفهان، می توان گفت منبعی غنی و مهم درباره تحولات مشروطه این شهر در اختیار قرار گرفته است. البته مجموعه روزنامه های انجمن مقدس ملی اصفهان و نیز مجموعه دیگری به نام «روزنامه های اصفهان در عصر مشروطه» در سال 1385 انتشار یافته اند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ تاریخ مردم اصفهان، تاریخ انتشار: 5 دی 1395، کدخبر: - ، www.esfahanpeople.persianblog.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین