پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۲۸۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۷
پروژه احداث فاضلاب شهری نی‌ریز که از ۶ سال گذشته شروع شده همچنان چراغ خاموش حرکت می‌کند و روند پیشرفت آن کند است.

شعار سال: احداث فاضلاب‌های شهری یکی از مصادیق حفظ محیط زیست و رعایت بهداشت و سلامت مردم است اما بسیاری از شهرهای استان فارس از جمله نی‌ریز از داشتن فاضلاب شهری محروم هستند.

87 درصد شهرهای استان فارس فاضلاب شهری ندارند

محمدعلی جلیلی مدیر اجرائی طرح‌های فاضلاب استان فارس می‌گوید: 87 شهر تحت پوشش اداره آبفای استان هستند که 12 شهر فاضلاب دارند و برای 7 شهر نیز مطالعات احداث فاضلاب انجام شده البته این آمار غیر از شهر شیراز است.

فاضلاب شهری نیریز که نزدیک به 6 سال از آغاز آن می‌گذرد تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و همین امر سبب شده که مردم این شهرستان این موضوع را به عنوان یک مطالبه از طریق رسانه‌ها پیگیری کنند. بنا به اطلاعات مندرج در سایت‌های محلی این شهرستان این پروژه از سال 89 شروع شده است.

پس از مدتی بانک توسعه اسلامی برای سرمایه‌گذاری برای احداث فاضلاب و تصفیه‌خانه آن در نی‌ریز و 5 شهر دیگر استان فارس اعلام آمادگی می‌کند و پس از این موضوع احداث فاضلاب شهری نی‌ریز در دو بخش دولتی و توسط بانک توسعه اسلامی پیگیری می‌شود.

به گفته محمد شکوهی مدیر آبفای شهرستان نی‌ریز در بخش دولتی 2800 متر از خط انتقال و 4 کیلومتر از شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده و 10 کیلومتر دیگر باقی است که به شرکتی به نام زرنگار واگذار شده که این شرکت پس از انجام 1300 متر به دلیل کمبود اعتبارات کار را متوقف کرده است.

فاضلاب شهری نی‌ریز در بن‌بست کمبود اعتبارات

وی می‌گوید: برای جبران کمبود اعتبار و مطالبه پیمانکار اسناد خزانه اسلامی به پیمانکار داده شده تا با فروش این اسناد در بورس مطالبه خود را نقد کند که پس از انجام این کار عملیات احداث فاضلاب شهری نی‌ریز توسط بخش دولتی از سر گرفته می‌شود.

به باور شکوهی به دلیل اینکه کمبود اعتبارات دلیل اصلی توقف کار بوده نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه زمانی این کار به اتمام برسد از سوی دیگر بخش اعظم کار احداث فاضلاب و تمام کار احداث تصفیه‌خانه به بانک توسعه اسلامی واگذار شده که اگر بانک به موقع کار خود را شروع کند ظرف سه سال این پروژه به سرانجام می‌رسد.

در شهریور 94 از سوی مسئولان آبفای استان فارس اعلام شد که بانک توسعه اسلامی با سرمایه‌گذاری 143 میلیون یورو نسبت به احداث تصفیه‌خانه در 6 شهر استان اقدام می‌کند. شروع عملیات ابتدای سال 95 اعلام شده بود.

به گفته شکوهی بانک توسعه اسلامی برای احداث بخشی از فاضلاب شهرستان نی‌ریز به طول 93 کیلومتر و تصفیه‌خانه 10 هزار مترمکعبی در این شهرستان اعلام آمادگی کرده است که در بحث فاضلاب عملیات اجرایی از ابتدای سال آینده آغاز می‌شود و در زمینه احداث تصفیه‌خانه نیز 21.5 میلیون یورو اعتبار قرار داده است.

سال 96 آغاز ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب نی‌ریز

جلیلی درباره روند احداث تصفیه‌خانه در شهرستان نی‌ریز توسط بانک توسعه اسلامی می‌گوید: سند مناقصه تصفیه‌خانه نی‌ریز در حال آماده شدن است و در صورتی که مشکلی پیش نیاید این هفته برای بانک ارسال می‌شود.

به گفته مدیر اجرایی طرح‌های فاضلاب استان فارس در صورت تائید سند از سوی بانک تشریفات مناقصه اعم از اعلام قیمت از سوی پیمانکاران انجام می‌شود و پس از طی مراحل اداری و مشخص شدن پیمانکار عملیات احداث تصفیه‌خانه آغاز می‌شود و از ابتدای سال 96 می‌توان امیدوار بود که کار احداث تصفیه‌خانه نیز آغاز شود.

جمع‌آوری و دفع بهداشتی فاضلاب، جلوگیری از ورود فاضلاب به سطح معابر شهری و کانال آب‌های سطحی و پیشگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، حفظ منابع آب زیرزمینی و رعایت بهداشت از مزایای احداث فاضلاب‌های شهری است همین امر لزوم تسریع احداث فاضلاب شهری نی‌ریز را دو چندان می‌کند به ویژه اینکه مردم این شهرستان سال‌هاست چشم انتظار تحقق این وعده مسئولان هستند.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 30 دی 95، کد مطلب: 1259655: www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین