پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۶۹۴
تاریخ انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۱
ارگ کریمخانی در حقیقت اندرونی و قصر سلطنتی سلسله زندیه در شهر شیراز بود . این ارگ به شکل قلعه آجری با دیواره های بلند ساخته شده که در هر چهار گوشه آن برجی بزرگ برپا است .

شعارسال: ارگ کریمخانی در حقیقت اندرونی و قصر سلطنتی سلسله زندیه در شهر شیراز بود . این ارگ به شکل قلعه آجری با دیواره های بلند ساخته شده که در هر چهار گوشه آن برجی بزرگ برپا است .

روی برجها نقش های آجری جانبی دیده می شوند و بر سردر ارگ مجلس کشته شدن دیو سفید به دست رستم با کاشی های هفت رنگ تصویر شده است . در چهار جبهه درونی ارگ ساختمانهای جالبی وجود دارند که بیشتر کاشی کاریهای آنها از بین رفته اند .

ساختمان شهربانی در مقابل این ارگ ساخته شده و از خود ارگ از سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۵۰ به عنوان زندان شهربانی استفاده می شد . زمانی که ارگ به عنوان زندان مورد استفاده قرار گرفت همه آثار نقاشی ها و مقرنس کاریهای آن با گچ پوشیده و دود گرفته شد .

بیشتر اتاق ها و تالارهای آن با سقف و دیوارهای بسیار به صورت سلولهای کوچک زندان درآمده اند . بخشی از تالارها و اتاقهای مرمت شده آن نمونه ای زیبا از سبک معماری دوران زندیه را نشان می دهند.


با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت گردشگری ایران، www.gardeshgariiran.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین