پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۶۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۲
گفتمان انتخاباتی ،همانند دیگر گفتمان ها ؛تلاش می کند تا از طریق تبدیل عمل به گفتار ،برای ایجاد تصویری روشن وواضح از هویت وعملکرد آتی کاندیدا وهمچنین رویش بستری ایمن ومعتبر جهت جولان وتحقق وعده وعیدهای خاص کاندیداتوری انتخاباتی ایجاد کند تا بدان حد که سبک وجنس گفتمان کاندیداها نیزبه اقتضای موعد تبلیغات انتخابات ،دستخوش تغییراتی فاحش می گردد .تغییرات مقطعی ایجاد شده در گفتمان تبلیغاتی انتخابات، معمولا در سطح انتزاع باقی می ماند وکمتر، مبدل به لایه های عینیت می شود ویا اینکه گاها درگلوگاه بوق وکرنای وعده های سرخرمن تبلیغات گیر کرده ودرنطفه خفه می شود.

شعارسال: گفتمان باید به مثابه ی بخشی جدایی ناپذیر از بافت موضعی وعام واجتماعی وفرهنگی خود مورد مطالعه قرار گیرد. متون وگفت وگو به اشکال وروش های متعدد، موضوعیت محتوایی خود را به نمایش می گذارند بنابر این ساختارهای بافت را باید با دقت مشاهده نمود ومورد تجزیه وتحلیل قرار د اد البته در این تجزیه وتحلیل باید به بافت در حکم عواقب احتمالی گفتمان نیز توجه کرد :فضا ،مشارکین ونقشهای ارتباطی واجتماعی آنها ،اهداف ،دانش اجتماعی مربوطه ،هنجارها وارزش ها ،ساختارهای نهادین یا سازمانی وسایر موارد باید مورد بررسی دقیق قرار گیرد. درحالی که بسیاری از مطالعات گفتمانی قدیمی تر در مورد ادبیات یا رسانه ها ،توجه شان به متون نوشتاری بوده ،عمده ی مطالعات گفتمانی عصر حاضر نیز ،بسوی تحلیل تعامل کلامی در حال تکوین چه در شکل گفت وگوی غیر رسمی ویا به شکل رسمی واداری ،سوق یافته اند . شاید رایج ترین مسأله در مطالعه گفتمان ،توجه تقریباانحصاری به متن وگفت وگوهایی است که عملا وبه صورت طبیعی تولید می شوند ،یعنی اصولا داده ها ،ویرایش یا اصلاح نمی شوند ،بلکه همان طور که هستند یعنی همانطور که واقعا در بافت اصلی خود به کار می روند مورد مطالعه قرار می گیرند .

بنا بر گفته ون دایک (1985- ص 69 ) ، فرض برآن است که زبان ، ارتباط وهمچنین گفتمان قاعده مند هستند . متن گفت وگو به مثابه ی تجلیات یا صورت های متحقق قواعد دستوری ،متنی ،ارتباطی یا تعاملی به لحاظ اجتماعی مشترک مورد تحلیل قرار می گیرند . کاربران زبان برای فهم واقعی گفتمان واجرای آن ونیز برای متحقق ساختن اهداف ارتباطی یا اجتماعی خود ،باید علاوه بر دانستن قواعد ،راهبردهای ذهنی وتعاملی مناسب را نیز بشناسد وآن ها را به کار ببندند. نقش اساسی شناخت یا به بیان دیگر ،نقش بازنمودها وفرایندهای ذهنی درتولید وفهم متن وگفتگو با آنکه کمتر مورد توجه واقع شده اما اهمیت وموضوعیت آن کم نیست .

علی اصغر سلطانی در کتاب قدرت، گفتمان وزبان، (1384،ص73 ) بیان می دارد: « در واقع از طریق زبان است که اشیایی که از نظرمان معنا دارند ساخته می شوند . زبان ها جهان خارج را به مقوله ها وگروه های مختلف تقسیم می کنند وکلیت آن را در نظرمان منسجم ویک دست جلوه می دهند . ما اشیا را از طریق ساختارهایی که زبان برایمان ایجادکرده است درک می کنیم.» بنا براین ، زبان وگفتمان افراد می تواند ابزارمناسب وبه بیان علمی تر ؛کاتالیزگر مطلوبی جهت پیشبردمراحل عملیاتی مهندسی شده ودرنهایت، سیر صعودی گام های اجرایی بشر در زمینه های متفاوت ومتعدد سیاسی ،اجتماعی ،اقتصادی وحتی فرهنگی موجود در جوامع، به حساب آورد. با اندکی تأمل وکنکاش در اخبار روز جهان وجوامع مدنی ، می توان به تأثیر شگرف ،گفتمان افراد در نیل به مقاصدشان پی برد.

اغراق وغلو نیست که به این مهم بپردازیم که از نظر لاکلا وموف نیز هر عمل وپدیده ای ، برای معنا دار شدن وقابل فهم شدن باید گفتمانی باشد . به عبارت دیگر فعالیت ها وپدیده ها وقتی قابل فهم می شوند که در کنار مجموعه ای از عوامل دیگر در قالب گفتمانی خاص قرار گیرند . هیچ چیزی به خودی خود دارای هویت نیست بلکه هویتش را از گفتمانی که در آن قرار گرفته است کسب می کند . زیرا پشت پرده ی موفقیت های انتخاباتی ،شگرد های برجسته تبلیغاتی ، تحولات نوین آموزشی ، انقلاب های اقتصادی موفق ، راهکارها ی ممتاز هنری ؛ یک گفتمان متفاوت نوین نهفته است .کاندیداهای انتخابات های شاخص ، دریافته اند که باید رویکرد نوینی بکار گیرند ،با استناد واتکا به الگوها وبرنامه های عملیاتی منسوخ شده ی فسیلی ، نمی توان راه بجایی برد بلکه بقول حضرت حافظ باید سقف فلک را شکافت وطرحی نو درانداخت . البته که نمی توان وجودمؤثر وتأثیر به سزای عوامل دیگری چون ثروت (تمکن واستطاعت مالی )، روابط اجتماعی مستحکم به جای ضوابط موضوعه مستعمل ، انبوه جمعیت ایل وتباردر انتخابات ایالتی (انتخابات شورای شهر وروستا ) و ... را نادیده گرفت؛ اما حتی اگر همه این عوامل یکجا تجمع یابند ، وگفتمان مناسب وکارسازی وجود نداشته باشد شکست وناکامی کانندیدا ،حتمی است.

برخی افراد نیز، بسیار سودجویانه تر ومنفعت طلب تر وارد میدان انتخابات می شوند وآن استفاد از ابزار ایدئولوژی در کشورهایی است که مردمی فوق العاده احساساتی ومقید به جهانبینی متکی به ایدئولوژی دارد، می باشد. اساسا ،این گونه افراد اگر هم موفق بشوند از قدرت گفتمان وکلام خود در نفوذ به کانون احساسات ومخیله افراد جامعه ی ایدئولوژیک، بی بهره نبوده اند. در جنگ ایدئولوژی ها معیاری برای قضاوت وجود ندارد. ایدوئولوژی« متضمن بازنمود جهان از دید منافعی خاص »(فرکلاف 1379، ص53)وابزار ایجاد وحفظ روابط نابرابر قئرت در جامعه است. هرچند دسترسی ما به واقعیت همواره از طریق زبان صورت می گیرد ،اما زبان بازتابی خنثی از واقعیتی از پیش موجود نیست، بلکه صرفا بازنمایی هایی از واقعیت خلق می کند ودر برساختن آن نقش دارد (یورگنس وهمکاران ،1389،ص29) بدین ترتیب ،انتقادی ها زبان را دارای بار ایدئولوژیک می دانند. از دید آنان ایدئولوژی با وساطت زبان در نهاد های اجتماعی به جریان می افتد . بنابراین آنچه همواره در موفقیت منتخبین انتصابات و انتخابات های سنتی ،راز و رمز بقا می باشد کاربست گفتمانی ایدئولوژیک است که به سهولت ،براذهان وافکار افراد نفوذ نموده ودر حفظ استحکام این بنا، از هیچ تلاشی فروگذار نمی باشند.

گفتمان انتخاباتی ،همانند دیگر گفتمان ها ؛تلاش می کند تا از طریق تبدیل عمل به گفتار ،برای ایجاد تصویری روشن وواضح از هویت وعملکرد آتی کاندیدا وهمچنین رویش بستری ایمن ومعتبر جهت جولان وتحقق وعده وعیدهای خاص کاندیداتوری انتخاباتی ایجاد کند تا بدان حد که سبک وجنس گفتمان کاندیداها نیزبه اقتضای موعد تبلیغات انتخابات ،دستخوش تغییراتی فاحش می گردد .تغییرات مقطعی ایجاد شده در گفتمان تبلیغاتی انتخابات، معمولا در سطح انتزاع باقی می ماند وکمتر، مبدل به لایه های عینیت می شود ویا اینکه گاها درگلوگاه بوق وکرنای وعده های سرخرمن تبلیغات گیر کرده ودرنطفه خفه می شود.

نویسنده : فریده فهمیمی

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اتحاد خبر، تاریخ انتشار: 3 فروردین1396، کدخبر: 75508: www.ettehadkhabar.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین