پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۱۶
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
مدیر پایگاه میراث جهانی شوش از مستند سازی اشیای تاریخی در این پایگاه میراث فرهنگی خبر داد و گفت:پاکسازی ، تثبیت ، حفاظت و مرمت گچ بری های دوره ساسانی در آزمایشگاه پایگاه میراث جهانی شوش انجام شد.

شعار سال: محمدحسین ارسطوزاده روز سه شنبه در تشریح اقدامات انجام شده در راستای مستندسازی اشیای تاریخی در این پایگاه میراث فرهنگی افزود:قطعه های گج بری مربوط به دوره ساسانیان می باشند که در گذشته بر روی دیوارهای موزه شوش قرار داشته که به دلیل نامشخص از آنجا جدا شده و به انبار منتقل شده اند.

وی تصریح کرد:با توجه به وفور اموال فرهنگی و اشیا تاریخی موجود در انبارهای شوش که اخیرا و در جریان ثبت جهانی شوش ساماندهی و طبقه بندی شدند جدیت ویژه ای در راستای مستند نگاری،حفاظت و مرمت اشیا لحاظ شده است.

ارسطو زاده افزود:با راه اندازی آزمایشگاه مجهز وکارگاه حفاظت و مرمت در پایگاه میراث جهانی شوش و نیز استفاده از کارشناسان متخصص در این زمینه یکی از فعالیت های مورد توجه و اصولی، نجات بخشی آثار تاریخی در معرض خطر می باشد.

کارشناس پایگاه میراث جهانی شوش نیزگفت:این گچ بری ها جهت انجام عملیات حفاظت و مرمت به آزمایشگاه پایگاه منتقل شدند و از کلیه گچ بری ها جهت مستند نگاری عکس های دقیق تهیه شد.

هادی میرولی افزود:علاوه بر پاک کردن آلودگی از روی این گچ بری های باستانی لایه محافظی که در گذشته بر روی آنها کشیده شده بود از روی کار برداشته شد.

پاکسازی آجرهای لعابدار دوره هخامنشی نیز جهت ساماندهی،گردآوری و طبقه بندی آنها در انبارهای شوش در حال انجام است.

شهر باستانی شوش پایتخت تمدن چندهزار ساله عیلامیان است که در دوره ای نیز پایتخت زمستانی هخامنشیان به شمار می رفت.

محوطه باستانی شوش تیرماه امسال به عنوان یک اثر جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاري ايرنا، تاریخ انتشار 24 آذر 1394، کد مطلب: 81878597 (5047270): www. irna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین