پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۹۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۵
کویر عظمتی بی پایان، سرزمین بی انتها ، آرزوی دست نیافتنی. دشتی با اشک و آه، دستی در انتظار، چشمی غم بار، قلبی غمین، شور و شیرین، اشکی خشکیده، آه ! این چه حکمتی است که بر آوردن خواسته هایش، بی نهایت را به صفر مبدل کرد؟ آری! کویر زبان دگر دارد.

شعارسال : این چه قدرتی است که در شگفت آن حیرانیم، زنهار این دشت بی کرانه که روزی ترانه هایش ، با آبشار پر آبش ، دلنشین بود.
کویر در دلهایمان گریان است، غم کویر با غم دل هایمان یکسان است، کویر سرزمینی پر آب اما کم آب است، کویر در انتظار است.
جغرافیای کویر ایران به وسعت چشمانمان در حصار کوهستان البرز و الوند گرفتار است، دشت کویر . دشت لوت. دشت نمک در این حصار پنهان است.
در بالای قله های البرز بنشین و منظره کویر سمنان را تماشا کن ، این جا همه چیز مهیاست. اما معماست، کویر آب دارد ، معدن دارد، نمک دارد، خورشید دارد، باد دارد، آنچه بر این عظمت تقلیل شد و بر برکه آرام نشست و در خمیازه فرو رفت و هیچ دستی به سویش دراز نشد، ناشی از ناآگاهی ماست، ناچاری ماست.
یادمان هست روزی کویر امروز در دهانش ماهی داشت، مروارید داشت ، الماس ناب هم داشت ، کجاست آن شکوه بی ترانه ، آن پیمانه بزرگ بی بهانه، آن معادن و آن نشانه.
آری ! کویر امروز دریای دیروز است و یا نتیجه تخریب جانسوز است ، تخریب جنگل و درخت و سبزه و گل بی محابا نتیجه اش امروز است که می بینیم.
کویر زندگی آرام بستری بی نام، با ما هم آغوش است، القصه ، دیروز کودکانه از کنارش گذشته بودم ولی امروز نه، نه.
کویر ، دشتی پهن. گستره ای از مرهم ، پنهان ولی مدهوش است.
باری - در جغرافیای کویر باید اندیشه نو را رقم زد و با دستی نو و چشمی باز، راز این گنجینه های پنهان را باز کرد و از دستان طلایی این کویر گوهر نشان، نشانه های هستی را تمرین کرد.
باید هندسه این اقلیم خشک را بر هم کرد و با نشانه پر رونق هستی، کویر را باز شناسی کنیم، و دست بی آب کویر در بستر آبیش آبیاری کنیم.
آب کویر گرچه شور است و در انبار نمک محصور است ولیکن مقدور است، منظور همین است، زندگی هم در کویر تدبیر است، بی آبی کویر این است باید برخاست و از آب پنهانش صنعت و زیبایی و زیستن را در کویر باهم کرد.
از کویر نباید ترسید، نباید رمید ، باید دید و دیده جدید در کویر را باید دید، از این منظر با کویر باید نشست با کویر دست داد. ازین گوهر پنهان پهن دشت زندگی را تمرین کرد و از تهدیدهای مجاز کویر نباید رمید و از بی آبی آن نباید ترسید ، کویر آب مجازی و مجانی، ولی مخفی است، این فرصت طلایی است و باید در این کنج بی انتها جست و از جبران شکست بی آبی صنعت، زیست را به تصویر کشید، کم نیست این گنج پنهان این معدن نهفت ، کیست منزلت کویر را باز گوید و باز جوید.
کویر پست ترین نقطه سرزمین داخلی کشور ماست که با بی مهری و کم توجهی مواجه است ، چرا کویر تنهاست و از کشف معادن و ایجاد بستری مناسب برای توسعه و گسترش کاربردی آن غافلیم ، چگونه باید در این باره سرمایه گذاری کرد، چرا شناخت کویر سخت است و اغلب کارشناسان کویر را منبع یاس و دلسردی می دانند، چرا گرایش برای ایجاد اشتغال و استخراج در این منطقه دشوار و کم مشتری است.
بی شک باید بدانیم که کویر یک پتانسیل و سرمایه است نه یک بحران و یک معضل، بیشتر کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی از دشت کویر بعنوان یک ترمز و ضرر در سرمایه گذاری نگاه می کنند و کمتر تمایل به استخراج ، اکتشاف و استفاده از منابع زمینی و زیر زمینی آن هستند.
اگر واقع بینانه به این منبع مهم معدنی و انرژی بیاندیشیم و از نگاه اقتصادی بررسی دقیق کنیم تنگنا های کویر ریز تر می گردد و موانع آن تبدیل به مواهب و منبع کمک و بهره وری و سود سرمایه گذاری محسوب می شود. پس مشکل کجاست و از چه نقطه ای باید شروع کرد و از چه موانعی باید گذشت. چراغ رهگشای این مسیر بی مشتری کی روشن می گردد.
اساسا می توانیم از این موهبت الهی استفاده اقتصادی کرد و این بحران رایج اوج درآمد داشت. نخستین مسئله حل نشده در کویر شناخت آن می باشد، بدون درک موضوع کویر و جایگاه آن امکان استخراج و اکتشاف و بستر سازی ممکن نخواهد شد. کویر مرکز ثقل چشم انداز هاست و از این جلوه گاه خاص باید با امکانات کویرشناسی بهره گردشگری جست.
کویر منبع انرژی های رایگان خورشید و باد است که اگر با برنامه ریزی و به رایگان واگذار گردد ماخذ خوبی برای جذب سرمایه و تشویق دیگران خواهد شد. آری - کویر زبان دگر دارد که برای بهره برداری از این منبع خدادادی باید ابتدا زبان آن را شناخت.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری جمهوری اسلامی "ایرنا" ، تاریخ انتشار سه شنبه 24 آذر 1394 ، کد مطلب : 81878934 (5048299) : www.Irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین