پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۹۶۶
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳
در ترکمن صحرا نیز مانند نقاط دیگر میهن ما زیارتگاه هایی قرار دارد که عده ای از ترکمن ها به دیدار آن می روند. امامزاده انشمند، زکریای نبی، زیارتگاه یحیی بن زید ،خالد نبی ، بهاءالدین نقشبند بخارایی ، از جمله امامزاده های مدفون در این منطقه هستند.

 شعار سال:در ترکمن صحرا نیز مانند نقاط دیگر میهن ما زیارتگاه هایی قرار دارد که عده ای از ترکمن ها به دیدار آن می روند و مهمترین زیارتگاه ها عبارتند از :

*** امامزاده دانشمند (دالیشمان): این امامزاده در نزدیکی روستای "اینچه بورون" نزدیک مرز ایران و شوروی قرار دارد (شمال غرب گنبد). نام امامزاده "ملا علی" بوده و علاوه بر فضل و دانش سرشاری که داشته نسبت او به اولاد و احفاد یکی از چهار یار (علی،عمر،ابوبکر،عثمان) می رسیده است. "اینچه بورونی" ها می گویند ملا علی دانشمند در همان محلی که اینک مقبره اش قرار دارد شهید شده (متولی و دانشمند می گفت که ملا علی در مبارزه با روس ها به شهادت رسیده که جسد وی و اسبش در دره مجاور پیدا شده ،سپس بقعه ای ساخته شد).

*** زکریا پیغمبر: یکی از زیارتگاه های ترکمن هاست که آن را "اولیا" (بخشنده پدربزرگ) هم می گویند که در 8فرسخی شمال گنبد قرار دارد و نمایی از آجر دارد .

*** زیارتگاه یحیی بن زید: که به آن "قرنقی امام" می گویند، این زیارتگاه متعلق به یحیی بن زید که هنگام زد و خورد به سال 125 هـ . ق. با نیروی ابومسلم در این محل به شهادت رسید و به خاک سپرده شد و چون کتیبه ای بنام او یافت نشده در یافتن نام ایشان تا سال های اخیر دچار مشکلاتی شده اند. این زیارتگاه اینک در شهر گنبد قابوس واقع شده و اصل بنای این امامزاده از دوره صفویه است که در سال های اخیر مرمت شده و بلندی گنبد آن 15ذرع است .

*** خالد نبـی: در قله کوه گوگچه داغ مرقدی است که زیارتگاه عموم ترکمن ها است، در مورد این زیارتگاه روایت است که بین حضرت عیسی و حضرت محمد (ص) چهار نبی آمده است که یکی از آنان خالد نبی اهل عدن است که از دست قوم خورشید آزار می بیند و به این مکان پناهنده می شود و در این مکان به امر خدا به صورت سنگ منجمد شدند تا اموال شان به دست دشمن نیافتد .

*** بهاءالدین: یکی دیگر از زیارتگاه هایی که هر ترکمن آرزوی دیدار آن را دارد مقبره خواجه بهاءالدین نقشبند بخارایی است که مقبره اش در بخارا است، او عارف مقدسی بود که مریدان او هنوز در ایران،چین،عربستان و هند زندگی می کنند، او در سال ( 1388 میلادی / 791 قمری ) فوت کرده و صومعه و مسجد و مقبره محصوری دارد که در قریه "بهاءالدین" است و کتاب های خطی بسیار دارد و در مقبره او سنگ مزاری وجود دارد که از بس پیشانی به آن ساییده اند این سنگ در حال از بین رفتن است. در بالای مقبره چند شاخ قوچ و یک پرچم آویزان است. "اجداد بهاءالدین به عدد هفت علاقه مخصوصی دارند زیرا هفت ماهه به دنیا آمده اند، در هفت سالگی قرآن را حفظ کرده و در هفتاد سالگی از دنیا رفتند بنابراین هدایای روی قبر را قابل تقسیم به هفت یا مضربی از این عدد می کنند".در شرق بندرترکمن نزدیک روستای "خواجه لر" یادبودی از بهاءالدین ساخته اند گویا خواجه در سفر به مکه در این جا استراحت کرده است .

در 10کیلومتری شرق بندرترکمن زیارتگاهی است که به آن "قدمگاه خواجه بهاءالدین" می گویند و زایران ترکمن روز های جمعه در آن گرد می آیند

با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از پایگاه خبری اسپی دژ، تاریخ انتشار: -، کد مطلب: -: www. spidezh. ir / سایر منابع .

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین