پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۰۹
تاریخ انتشار : ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۰
رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گفت: حوزه فرهنگی سیمره یکی از حوزه‌های زیستیِ مدیریت شده و از شاخص‌ترین و مهمترین چشم‌اندازها و پهنه‌های ارزشمند طبیعی و باستان‌شناسی کشور است که در روند توسعه و سدسازی به خطر افتاد و بخش عمده ای از آن از بین رفت.

شعار سال: حمیده چوبک ادامه داد: هرچند که با تفاهم و تعامل و گفت‌وگویی که بر پایه خِرد و تدبیر بین دستگاه‌های کشور «پژوهشگاه میراث فرهنگی و وزارت نیرو» انجام گرفت، پس از وقفه‌ای امکان دوباره فعالیت باستان‌شناسی در حوزه سد سیمره فراهم شد.

او پژوهشکده باستان‌شناسی را متولی پژوهش‌های باستان‌شناسی کشور دانست که با تعریف و رویکردی تازه تلاش می‌کند برپایه وظیفه و موارد قانونی صریح و روشن و نیز برپایه توصیه‌های منشورهای جهانی حفاظت میراث فرهنگی، با راهکار حفاظت پیشگیرانه و شناخت، میراث باستان شناسی را در مقیاس کلان و جامع مدیریت کند.

چوبک تاکید کرد: با کاوش‌های هرچند شتاب‌زده و ناکافی سیمره، داده‌ها و داشته و دانسته‌های ارزنده‌ای به مطالعات باستان‌شناسی این حوزه و کشور افزوده شد.

او که صبحسه‌شنبه 1 دی در مراسم افتتاحیه «همایش پژوهش‌های باستان‌شناسی حوضه آبگیر سد سیمره» در موزه ملی سخن می‌گفت، با اشاره به نمایش بخشی از مجموعه یافته‌های این محوطه‌ی بزرگ تاریخی در موزه‌ی موقت ملی ایران اظهار کرد: بخشی از این بایگانی ثروت ملی در روند توسعه‌ی عمرانی به زیر آب فرو رفته و این یافته‌ها تنها یادگار و یادمانی از گمشدگان و ازدست رفته‌ها است.

او در ادامه با ابراز امیدواری برای تبدیل سیمره به «سایت موزه» نیز گفت: با توجه به نقش استراتژیک میراث فرهنگی به عنوان زیرساخت‌های توسعه و آمایش سرزمین، چشم‌داشت ما از برآیند این همایش تداوم همکاری در زمینه پژوهش‌های کافی، حفاظت، احترام و پذیرش قانون و ضوابط و سرمایه‌گذاری در این حوزه برای حفظ منافع ملی و مصلحت نظام است.

* وضعیت میراث فرهنگی بغرنج است

علی‌رضا سرداری زارچ، سرپرست واحد باستان‌شناسی طرح‌های عمرانی پژوهشکده‌ی باستان‌شناسینیز در سخنانی با اشاره به حد مخزن سد سیمره که حدود 2.8 میلیارد مترمکعب را شامل می‌شود، افزود: در این منطقه 103 محوطه شناسایی و 21 محوطه کاوش شدند.

او افزود: تا کنون بیش از 600 سد در سطح کشور در دست ساخت یا در دست مطالعه هستند که هنوز بررسی مطالعاتی آن‌ها انجام نشده است.

سرداری در ادامه با تاکید این نکته که وضعیت میراث فرهنگی در کشور بسیار بغرنج است، افزود: ما امروز در این حوزه دچار روزمرگی هستیم. بخش باستان شناسی باید از این بحث که هر بار گوشه‌ای را کاوش کند دور شود و بتواند تامین اعتبار مناسبی داشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایسنا,تاریخ انتشار 1 دی 1394,کد مطلب: 94100100525 www.isna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین