پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۶۹۵۰
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴
طبق قانون، وسایل نقلیه فاقد پلاک برای تردد در سطح شهر باید پلاک روز دریافت کنند. بر اساس ماده دو آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی تردد خودروهای بدون پلاك ممنوع بوده و ماموران در صورت مشاهده این خودروها، ضمن توقیف و هدایت آن‌ها به پاركینگ، بر اساس مقررات با رانندگان برخورد می‌کنند.

شعار سال: اما گویا این موضوع در شهر خرم‌آباد صدق نمی‌کند. وسایل نقلیه‌ای چون تراکتور و سه‌چرخه‌ها که دارای پلاک نیستند و یا کاربری کشاورزی دارند بدون پلاک و مجوزهای قانونی در شهر تردد و فعالیت دارند و کار و کاسبی خوبی برای خودشان راه انداخته‌اند.

حمل و انتقال مصالح و نخاله‌های ساختمانی از سوی سازمان مدیریت پسماند شهرداری ساماندهی شده است. افرادی که قصد تجدید بنا دارند پس از اخذ مجوز از سازمان پسماند سایر مراحل را نیز قانونی انجام می‌دهند، اما گویا در مزارع کشاورزی کار برای تراکتور‌داران وجود ندارد که برای امرارمعاش روانه شهرها شده‌اند و به انجام این‌گونه امور مشغول هستند. بعد از مهاجرت افراد به شهر گویا حالا نوبت مهاجرت تراکتورها شده است.

گلایه شهروندان

«محمد‌مهدی فراز» یکی از شهروندان خرم‌آبادی بیان می‌کند: در مناطقی که کار ساخت‌وساز رونق دارد، وجود تراکتورها به یک معضل تبدیل شده است. نمونه بارز این موضوع را می‌توان در منطقه کوی بسیج که افراد زیادی در حال ساخت و تعمیر منازل هستند به‌وضوح مشاهده کرد.

«ایوب زیودار» دیگر شهروند خرم‌آبادی نیز می‌گوید: حالا که مردم برای انجام فعالیت‌های ساختمانی به تراکتورها نیاز دارند حداقل این موضوع از سوی مسئولان برنامه‌ریزی و ساماندهی شود؛ زیرا این وسایل نقلیه با تریلی که به آن متصل شده است، با سرعت 5 کیلومتر در ساعت مشکلات ترافیکی زیادی را به وجود می‌آورند.

معاون امور عمرانی استانداری لرستان با بیان اینکه تراکتور‌سواران به جای پرداختن به کشاورزی، به جابجایی نخاله‌های ساختمانی در شهر روی آورده‌اند، اظهار می‌کند: مرکز استان به جولانگاهی برای تردد تراکتورها تبدیل شده است.

«محمد اصلانی» ادامه می‌دهد: تراکتورسواران به دلیل ناآشنایی با قوانین و مقررات شهری همواره باعث مشکلاتی برای شهروندان و گاها تصادفات می‌شوند و این زیبنده نیست. در هیچ یک از مراکز استان‌ها، تراکتور برای فعالیت به حوزه شهری ورود پیدا نمی‌کند. این موضوع تنها خاص لرستان است که تراکتورسواران به جای فعالیت در روستا همراه با تریلی عقب در شهر جولان می‌دهند.

اصلانی عنوان می‌کند: این اقدام باید از سوی پلیس راهنمایی و رانندگی کنترل و رصد شود. تا کنون هیچ اقدامی برای جلوگیری از ورود این وسایل نقلیه به داخل شهر صورت نگرفته است.

کاربری تراکتورها کشاورزی است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری خرم‌آباد هم در این باره اظهار می‌کند: سه‌چرخه‌ها و تراکتورها با کاربری کشاورزی به جای فعالیت در شهر باید در روستا فعالیت داشته باشند و نباید در شهر تردد کنند.

«رضا ماجدی» می‌افزاید: در لرستان راهنمایی و رانندگی اجازه ورود این وسایل نقلیه را به داخل شهر می‌دهد و در قسمت حمل نخاله و مصالح ساختمانی فعالیت دارند. راهنمایی و رانندگی هیچ همکاری برای توقیف این نوع وسیله نقلیه ندارد. سازمان مدیریت پسماند، کامیون‌ها و نیسان‌های حمل نخاله را در این زمینه ساماندهی کرده است.

تراکتورها نخاله‌های تعمیرات داخلی را جا‌به‌جا می‌کنند

معاون خدمات شهری شهردار خرم‌آباد با بیان اینکه طبق قانون تردد هر وسیله نقلیه بدون پلاک ممنوع است، بیان می‌کند: تراکتورها و سه‌چرخه‌ها پلاک ندارند و قانونا نباید در سطح شهر تردد داشته باشند. پلیس راهنمایی و رانندگی و نیروی انتظامی باید از ورود و تردد این گونه وسایل نقلیه به داخل شهر جلوگیری کند.

«علی محمدخانی» می‌گوید: سازمان مدیریت پسماند شهرداری با کامیون‌داران برای خروج نخاله‌های ساختمانی قرارداد دارد.

با صدور مجوز، خودروهای مشخص به مکان مورد نظر مراجعه و پس از جمع‌آوری، این نخاله‌ها را به سکوی زباله در منطقه کمالوند منتقل می‌کنند؛ اما در حال حاضر تراکتورها نخاله‌های تعمیرات داخلی ساختمان‌ها را در شهر جا‌به‌جا می‌کنند و راهنمایی و رانندگی نیز به آن‌ها اجازه ورود می‌دهد.

رد یک ادعا

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی لرستان، ادعای معاون عمرانی استانداری لرستان در خصوص جولان تراکتورها را در شهر رد می‌کند و می‌افزاید: این ادعا به‌هیچ‌وجه قابل‌پذیرش نیست. اکثریت مردم در لرستان کشاورز هستند و در حال حاضر نیز فصل کشاورزی است، وجود تراکتورها در جاده‌ها موضوعی اجتناب‌ناپذیر است.

سرهنگ «منوچهر مرادی» بیان می‌کند: از سوی دیگر چون در خرم‌آباد جاده کمربندی و یا کنارگذر وجود ندارد، این وسایل نقلیه برای جابه‌جایی بار از سمت رباط نمکی به طرف کمالوند باید از جاده اصلی عبور و به شهر ورود کنند. در حاشیه شهر نیز تعدادی تراکتور وجود دارد که مربوط به شهرداری است. این تراکتور‌ها به دلیل انجام کارهای عمرانی و نیاز مردم به خرید مصالح ساختمانی یا انتقال نخاله‌های ساختمانی در ساعاتی از روز با هماهنگی و اجازه به شهر ورود پیدا می‌کنند و مشکلی نیز در این زمینه وجود ندارد.

در نتیجه صحبت‌های معاون عمرانی استانداری لرستان را در این زمینه قبول نداریم.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری یافته، تاریخ انتشار 27 خرداد 96، کد مطلب: 18566:www.yaftenews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین