پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۹۹۹۹
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی با اشاره به وجود ماشین چاپ موجود در کلیسای وانگ اصفهان گفت: این ماشین چاپ در فاصله کوتاهی از اختراع گوتنبرگ وارد ایران شده است اما نکته قابل تامل این است که چرا صنعت چاپ در ایران اشاعه پیدا نکرد!

شعارسال: سید محمد بهشتی با اشاره به تهیه اطلس گویش کشور در زمان ریاست خود در سازمان میراث فرهنگی وقت اظهارداشت: با توجه به بررسی‌های انجام شده حدود 20 تا 60 زبان و حدود 70 هزار گویش در کشور تخمین زده شده است.

وی گفت: به اعتقاد متخصصان، تهیه این اطلس و انتشار کتاب‌های مستند سازی شده از گویش های محلی که کمک می کرد با سنجیدن شاخص گویش اقوام مختلفی که در سراسر کشور در کنار هم زندگی می کنند، به نسبت همگرایی یا واگرایی آنها پی ببریم.

بهشتی افزود: به طور مثال با این بررسی‌ها می توان متوجه شد که آیا زابلی‌ها در استان گلستان با نسبت واگرایی با مردم محلی زندگی می کنند یا همگرا هستند و با آنها ازدواج کرده و رفت و آمد و معامله دارند.

وی در ادامه با اشاره به استفاده از نوآوری های نوین و کامپیوتر برای دستیابی و استخراج این نتایج از بررسی های موجود گفت: در آن زمان یک گروه خلاقانه ای راه انداختیم و افراد شجاع و کنجکاوی در کنار متخصصان چند سال کار کردند و براساس اطلاعات نقطه ای از ایران خروجی هایی گرفتند.

وی افزود: وقتی نتایج کار گروه خلاقانه در قالب یک مقاله به همایشی در ژاپن با عنوان راه ابریشم دیجیتالی برای سنجش توان کشورهای جاده ابریشم عرضه شد، برگزار کننده های همایش اذعان کردند ژاپنی ها یقه سفید پروژه هستند و می توانند آن را سازماندهی کنند.

بهشتی گفت: ژاپنی ها معتقد بودند در حالی که بیشتر کشورهایی که در این مسیر قرار دارند یقه آبی هستند و می توانند کارهای یدی پروژه را انجام دهند، ایران می تواند یقه طلایی پروژه باشد.

وی با تاکید بر اینکه نقش ایران در صنایع خلاقه، نقش یقه طلایی است، گفت: اگر قرار باشد ما نقش یقه آبی یا یقه سفید را ایفا کنیم به طور حتم موفق نخواهیم بود.

وی تصریح کرد: حضور مقوله میراث فرهنگی می تواند درس‌های بسیار جدی برای این حرکت ارزشمندی که آغاز شده، داشته باشد.

ایفای نقش واقعی ایران

بهشتی افزود: اگر به ظرفیت های ذاتی موجود در کشور توجه کنیم، بعد از 150 سال می توانیم راهش را پیدا کرده و نقش واقعی خودمان را در این نمایشنامه ایفا کنیم.

وی با تاکید بر اینکه ما از طریق ایران خودرو، سایپا و بسیاری از فعالیت ها در وزارت صنایع و وزارت کشور و غیره نمی توانیم این نقش را ایفا کنیم، گفت: در این شرایط ما در نهایت می توانیم بگوییم رکود شکن نابود کردن آب های شیرین کشورمان با ساخت سد هستیم یا در نابود کردن همه ذخایر گیاهان اهلی شده سرزمین مان با استفاده از روش های نوین کشاورزی هنرمندیم و بر همین اساس آمارهایی نیز ارائه کنیم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: اگر بحث آی تی را مبتنی بر هویت ایرانی پیش ببریم به نتایج درخشانی خواهیم رسید چون هیچ چیزی مانند آی تی قواره هویت ما نیست چرا که یکی از وِیژگی های هویت ما، جهانی بودن است و آی تی به ما اجازه می دهد سریع عرض اندام جهانی کنیم.

کیمیاگری یکی از ویژگی‌های ایرانی‌ها

بهشتی جهانی بودن کیمیاگر بودن، رندی و قائمیت به ذات داشتن را از ویژگی های ایرانی ها برشمرد و گفت: با توجه به همه اینها در مقوله ای مانند آی تی ما می توانیم عرض اندام کرده و ضمن حفظ ویژگی خاص خودمان، فعال باشیم.

وی با اشاره به وجود ماشین چاپ موجود در کلیسای وانگ اصفهان گفت: این ماشین چاپ در فاصله کوتاهی از اختراع گوتنبرگ وارد ایران شده است اما نکته قابل تامل این است که چرا صنعت چاپ در ایران اشاعه پیدا نکرد، در حالی که در کل میراث بشری در حوزه چاپ سنگی ایرانی ها سهم درخشانی داشتند؟

بهشتی گفت: ما در چاپ سنگی می توانیم بگوییم ما کی هستیم اما در چاپ گوتنبرگی ما این امکان را نداریم و ابزار کار را انجام می دهد.

وی گفت: در دانش های جدید هم اگر ما اجازه عرض اندام داشته باشیم می توانیم موفق شویم و سینما یکی از مصادیق آن است.

بهشتی تاکید کرد: موضوع میراث فرهنگی چیزی در عرض سایر مقوله ها نیست بلکه مانند زمینی است که به ما نشان می دهد در چه زمینه ای مستعد و حاصلخیز هستیم و باید با توجه به استعداد این زمین برنامه ریزی کنیم این در حالی است که در بسیاری از موارد ما به اشتباه زمین هایمان را نابود کرده ایم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار: 18تیر1396، کدخبر: 1459120: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین