پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۳۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۱
معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور گفت: ایران در صورتی که به چهار الگوی تمدن دست یابد، می تواند الگوی تمدن سازی نوین اسلامی برای تمام جهانیان شود.

شعارسال: حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر حصاری روز پنجشنبه در آئین پایانی همایش جمعیت، خانواده و سبک زندگی اسلامی که توسط حوزه علمیه خواهران استان البرز در مدیریت حوزه علمیه خواهران استان برگزار شد، افزود: دستیابی به این هدف نیازمند چهار منبع اساسی اقتصاد قوی، جامعه پایدار، سبک زندگی و فرهنگ پیشرو و اقتدار سیاسی و حاکمیت ملی مقتدر است.

وی با اشاره به اینکه تا این چهار عامل نباشد حرف زدن از تمدن کار عبثی است، اظهار داشت: تمدن نه در کشور ضعیف و کوچک فقیر و نه کشوری که بهره ای از نخبگی و علم نداشته باشد، جای دارد.

وی به تحقیقات در حوزه سبک زندگی به عنوان ابرپروژه ی تحقیقاتی سبک زندگی یاد کرد که اکنون 10 ها و صدها پروژه بزرگ زیرمجموعه آن در کشور است تا به آنچه که مقام معظم رهبری در حوزه جمعیت و زندگی اسلامی مدنظرشان است و تاکید دارند، دست یابیم.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور گفت: این موضوع اکنون مهمترین و حساس ترین موضوعی است که باید همه ی مراکز علمی تحقیقاتی کشور بخصوص حوزه های علمیه با پایه های دینی و دست مایه ها ی ثقلین به آن مبادرت کنند.

وی موضوع خانواده را یکی از کلان پروژه های مبحث سبک زندگی دانست و افزود: تمدن زندگی اسلامی که مورد تاکید رهبری است باید در سطح جهانی محقق شود که نه تنها معرفی بلکه باید آن را بسازیم.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری بیان کرد: تمدن اسلامی کتاب نیست که نوشته شود بلکه بایستی به عینیت جامعه در آید و برای استقرار تمدن نوین اسلامی در عرصه های مختلفی کارهای بزرگی انجام دهیم و رسیدن به این منظور چهارمحور اصلی وابسته به جمعیت دارد.

وی گفت: اکنون علاوه بر اینکه نگران رشد جمعیتی هستیم و نگران پایداری جمعیت نیز هستیم زیرا وقتی رشد جمعیت کم شد ناپایدار هم می شود و تعامل در انتقال آداب و سنن دینی یکی از اصول فراموش شده ی ماست و همچنین شکل گیری عینیت خانواده در جامعه ما با خانواده بزرگ امکان پذیر است.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور یکی از چهار محور اصلی وابسته به جمعیت را عرصه فرهنگی دانست و افزود: تمام آداب و رسوم دینی و رفتارهای زیستی صحیح مربوط به عینیت خانواده می شود.

وی، جمعیت را به عنوان سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت: بسیاری از تغییرات و تحولات اجتماعی با جمعیت دنبال می شود پس بایستی جمعیت همیشه رشد داشته باشد وهمیشه جوان و پویا باشد.

وی اضافه کرد: امروزه بسیاری از کشورهای توسعه یافته رشد جمعیتی پائین، صفر یا منفی دارند و تلاش می کنند که قوانین شان را عوض کرده تا جمعیت شان رشد یابد.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری به مقایسه ارزش جمعیت در کشورهای پیشرو در دنیا همچون چین و ژاپن اشاره کرد و گفت: کشوری مثل ژاپن به دلیل توسعه خاکش، خاک وارد می کند تا جمعیتش رشد یابد زیرا جمعیت را سرمایه اجتماعی می دانند در حالیکه تراکم جمعیت در کشور ما نسبت به تراکم خاک مان خیلی کم است.

وی محور دیگر موثر در توسعه جمعیت را نیروی کار دانست و افزود: در کشوری همچون چین که ثروتمندترین کشور جهان و همچنین طلب کارترین کشور جهان است و آمریکا بدهکارترین کشور به چین است که این ثروت و اقتدار را از نیروی کار و جمعیت بالایش دارد.

وی ادامه داد: چین برای رسیدن به اقتصاد برتر کارش را با صنعت دستی یعنی با استفاده از نیروی کار گسترده شروع کرد.

این مقام مسئول بعد چهارم موثر در جمعیت را بعد سیاسی دانست و گفت: جمعیت و عامل انسانی منبع اقتدار است یعنی رژیمی که همه ی دار و ندارش بر اساس رای مردم و پشتیبانی مردم سرپا است نه قدرت نظامی و پول و ثروت و نه قدرت صنعتی است بلکه مهمترین منبع اقتدارش جمعیت و مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین حصاری افزود: برخورداری از یک جمعیت آماده ی کار و پرتوان و پرنشاط جهام هرم جمعیتی جوان که همان چهار رکن اساسی تمدن هستند را تامین می کند.

*با انقلاب اسلامی پنجه در پنجه ی ایدئولوژی های مدعی جهان انداختیم

وی در ادامه با اشاره به توانمندی های مختلف جوانان انقلاب اسلامی گفت: با ورود به عرصه زندگی اجتماعی با موضوع انقلاب اسلامی پنجه در پنجه ایدئولوژی های مدعی جهان انداختیم و اتفاق بسیار بزرگی که با انقلاب افتاد رویارویی این ایدئولوژی ها بود.

معاون پژوهشی حوزه علمیه خواهران کشور تاکید کرد: در این سال ها دنیا به شدت به هم وابسته و تنیده شده و این قرن، قرن رقابت ایدئولوژی های جهانی است یعنی همه ی مکاتب و مذاهب ایدئولوژی قوی نداشتند از چرخه ی رقابت حذف شده و فقط ایدئولوژی هایی که حرف برای گفتن در عرصه جهانی داشتند باقی ماندند.

وی گفت: این واقعیت بسیار مهم یعنی اینکه بالاترین نیاز را به پرداختن به موضوع سبک زندگی داریم و باید مدل زیست بشر را در جامعه متلاطم امروز در ابعاد جهانی داشته باشیم.

*110 مقاله به دبیرخانه همایش جمعیت، خانواده و سبک زندگی رسید

مدیر حوزه علمیه خواهران استان البرز نیز به ارائه گزارش در خصوص این همایش پرداخت و افزود: برگزاری این همایش تحقیقاتی در شورای سیاست گذاری حوزه علمیه استان در ابتدای سال جاری برنامه ریزی شد تا یکی از دغدغه های نظام که جای کار در حوزه علمیه را داشت، برطرف شود.

حجت الاسلام والمسلمین ابوالفضل بنی احمدی افزود: با فراخوان این همایش تحقیقاتی، 110 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که در داوری اولیه 70 درصد آن ها قابلیت طرح در همایش را داشت و در داوری دوم نیز نفرات اول تا سوم انتخاب و هفت مقاله شایسته تقدیر نیز انتخاب شدند.

وی اظهار داشت: مجموع این مقالات به صورت کتاب منتشر خواهد شد تا برای بهره وری در اختیار مجامع علمی قرار گیرد.

در پایان این همایش از نفرات برتر تجلیل به عمل آمد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار خبر 10 دی 1394، کدمطلب: 81901487 (5080570)، www.irna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
همین الانشم خیلی از مردم دنیا به تمدن و فرهنگ ما قبطه میخورن
ن.ف83
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۳
0
0
خیلی شعاری بود
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین