پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۵۴۱۶
تاریخ انتشار : ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۸
موضوع مذاکرات برای ازسرگیری مناسک حج تمتع از ماه های پایانی سال گذشته که آغاز شد، کمتر کسی انتظار داشت که به سرانجام برسد اما پیگیری نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برای وقفه نیفتادن در امر واجب حج و تلاش های رییس سازمان حج و زیارت در مذاکرات دو طرفه، سرانجام این مسیر را گشود.

شعارسال: با وجود فضاسازی منفی درنهایت مذاکرات با محوریت عزت و امنیت زائران به سرانجام رسید و اگرچه زمان اندکی فرصت برای مهیا کردن شرایط اعزام در اختیار بود اما خادمان ضیوف الرحمن از پای ننشستند تا عملیات اجرایی و اعزام زائران ایرانی در بهترین شرایط کلید بخورد.

جوسازی در فضای مجازی اما ادامه داشت و عده ای نمی خواستند حج برگزار شود؛ با این وجود در تصمیم بسیاری از زائران خللی ایجاد نشد و اکنون در سرزمین وحی مشغول راز و نیاز با معبود خویش هستند.

در حاشیه یکی از برنامه های بعثه مقام معظم رهبری که ویژه روحانیون کاروان ها در مکه مکرمه برگزار شد، فرصتی بود تا از برخی از روحانیون کاروان ها درباره شرایط کنونی زائران سوالاتی کنم و پاسخ آنها را در این زمینه بشنوم.

محسن عباس آبادی روحانی کاروانی از زائران استان سمنان گفت: امسال برعکس آنچه تصور داشتیم که با زحمات و مشقاتی همراه باشد، شرایط مناسب است.

وی افزود: برخوردها با زائران ایرانی در فرودگاه، طول مسیرها و داخل مکه مکرمه، مناسب و حتی بهتر از سنوات گذشته بوده و حتی بعضی زحمات سال های قبل را هم نداشته ایم.

او ادامه داد: با تبلیغات منفی، ذهنیاتی برای زائران ایجاد کرده بودند اما اکنون خود زائران اقرار می کنند که شرایط خارج از آن چیزی است که تصورمی کردند و همه چیز برای انجام فرایض و اعمال حج تاکنون مطلوب بوده است.

عباس آبادی با بیان اینکه اضطراب زائران رفع شده و خود را با شرایط کنونی به خوبی تطبیق داده اند، اظهارکرد: اقدامات از سوی میزبان به گونه ای است که تاکنون شاهد برخوردی نبوده ایم و البته رفتار زائران هم که کاملا پیش از سفر توجیه شده اند، در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

محمد حسن ذاکری روحانی کاروان اعزامی از شهر مقدس قم گفت: شرایط بسیار متفاوت از آن جوسازی های منفی است که پیش از سفر شاهد بودیم.

وی افزود: آرامش حاکم و وضعیت مناسبی که از بدو ورود به فرودگاه جده و پس از آن با وارد شدن به مکه مکرمه شاهد هستیم، در روحیه زائران تاثیر بسزایی داشته است.

او اظهارکرد: زائران قبل از آمدن به مکه مکرمه دغدغه هایی داشتند حتی این مساله در میان برخی خانواده ها نیز مشهود بود اما پس از ورود شرایط کاملا متفاوت شد.

ذاکری با تاکید بر اینکه استرس زائران کاملا برطرف شده است، گفت: آرامش موجود بر روحیه آنها موثر بوده و اکنون فقط متمرکز بر انجام اعمال هستند چون کاملا ذهنیت آنها از تبلیغات سوء و شرایطی که در فضای مجازی ترسیم شده بود، پاک شده است.

وی، شرایط کنونی زائران را بسیار خوب و با نشاط توصیف کرد و گفت: زائرانی که سفر اولشان به سرزمین وحی است نگاهی معنوی نسبت به این سفر دارند و می دانند شاید شرایط برای حضور در مناسک حج تمتع ممکن است دیگر برایشان فراهم نشود بنابراین تلاش می کنند که از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنند.

ذاکری تصریح کرد:‌ زائران سال ها حضور در چنین فضایی را انتظار کشیده اند و در چهره تک تک آنها کاملا مشخص است که لحظه لحظه این سفر معنوی و خاطره ساز برای آنها اهمیت دارد.

اسماعیل سلطانی روحانی کاروان اعزامی از آذرشهر در استان آذربایجان شرقی، گفت: تمام تبلیغات منفی که در ماه های گذشته و پیش از آغاز اعزام زائران به سرزمین وحی صورت گرفت، برای خارج کردن زائران ایرانی از صحنه بزرگ اجتماع امت اسلامی بود.

وی تصریح کرد: برخی بدخواهان در خارج از مرزهای ایران که ریشه آنها کاملا مشخص است، این جو منفی را در کشور ایجاد کردند تا عده ای انصراف بدهند و تبلیغاتی را ترتیب دادند که زائران به جای هزینه برای حج در امور دیگری مانند انفاق و صدقات هزینه کنند در حالی که حج امری واجب است.

او تصریح کرد: خوشبختانه اقدامات و تلاش های بعثه مقام معظم رهبری و تمهیداتی که از سوی سازمان حج و زیارت اندیشیده شد، شرایط را تغییر داد و اکنون که 11 روز از حضور ما در سرزمین وحی می گذرد، شاهد آرامشی حتی بیشتر از سال های گذشته هستیم.

سلطانی به اقدام برخی زائران در زمینه ایجاد آرامش درخانواده ها در داخل کشور اشاره کرد و گفت:‌ با وجود اینکه هنوز برخی سعی می کنند جو را مسموم کنند، اما زائران با بهره گیری از عکس ها و فیلم هایی که از خودشان در فضای مجازی منتشر می کنند؛ ابتکار عمل را در دست دارند و خانواده ها را از نگرانی خارج می کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 26 مرداد 1396 ، کدخبر:   82634787 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین