پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۷۹۱۹۹
تاریخ انتشار : ۱۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۴
علت عینک آفتابی زدن ، در امان ماندن چشمها از اشعه ماورای بنفش خورشید یا همان UV است.

شعارسال: حوالی ساعت دو ظهر وقتی از ساختمان محل کارم خارج می شوم، نور شدید خورشید وادارم می کند تا چشم هایم را لحظاتی ببندم، سپس در حالی که اشکهای ناشی از سوزش چشم هایم توسط نور آفتاب را پاک می کنم، دستم را سایبان قرار داده و با چشمانی جمع کرده به راه خود ادامه می دهم. در دل خود را ملامت می کنم که چرا زودتر به فکر خرید عینک مناسب نیفتاده ام؟! و بعد با خود عهد می کنم که در اولین فرصت نسبت به خرید عینک اقدام کنم.وارد مغازه عینک فروشی که می شوم با انبوهی از عینک ها در اشکال، رنگ ها و قیمت های متفاوت روبه رو می شوم، سرگردان در حال نظاره عینکها هستم که فروشنده از این بلاتکلیفی ام آگاه شده قدم پیش گذاشته و چند عینک را روی میز می گذارد و اصرار می کند آن ها را به چشم بزنم، چند تایی را امتحان می کنم اما بدون اطلاعات خرید کردن در ذات من نیست! ضمن آنکه حرف های فروشنده قانعم نمی کند، این موضوع سبب می شود به خانه بازگردم و اطلاعاتی را در زمینه خرید عینک جمع آوری کرده و با آگاهی وارد بازار شوم . ماحصل جمع آوری اطلاعات من مطالبی است که در ادامه می خوانید.

چرا باید عینک آفتابی به چشم بزنیم؟

علت عینک آفتابی زدن ، در امان ماندن چشمها از اشعه ماورای بنفش خورشید یا همان UV است. این اشعه سه نوع دارد: نوعA آن بیشتر توسط عدسی چشم جذب شده و ضرری برای چشم ندارد.نوع C آن در لایه ازن جذب می شود و به زمین نمی رسد که البته با وجود نظریاتی مبنی بر نازک شدن و یا سوراخ شدن لایه ازن باید به آن توجه بیشتری کرد و سرانجام نوعB آن که برای چشم مضر است. اشعه UV در دراز مدت ممکن است باعث بروز بیماری های چشمی چون آب مروارید، ماکولا، ناخنک، خشکی_قرمزی چشم و ... شود.

1 - حفاظت از چشم در برابر اشعه یو وی

اولین نکته این است که عینک آفتابی بیش از هر چیزی باید قدرت محافظت از چشم در برابر اشعه یو وی را داشته باشد، اما چطور بدانیم که عینک مورد نظرمان این ویژگی را داراست؟

خرید از فروشگاه ها و مراکز معتبر

حتما شما هم بساط دستفروشان عینک های آفتابی را در کنار خیابان دیده اید، عینک هایی که قیمت هایی حدود ۵ هزار تا ۲۰ هزار تومان دارند، همچنین فروشگاههای کمربند فروشی که به فروش عینک نیز اقدام می کنند و یا خرازی هایی که در کنار سایر اجناس خود به فروش عینک هم می پردازند. باید بدانید استفاده از عینک های آفتابی بی کیفیت ضرر بیشتری نسبت به استفاده نکردن از هیچ گونه عینکی دارد، زیرا وقتی عینک آفتابی به چشم می زنید مردمک چشم گشادتر شده و اگر عینک بی کیفیتی باشد اشعه های مضر نور خورشید وارد چشم می شوند.

آقای تفقدی فروشنده عینک می گوید: تنها از فروشگاه هایی عینک آفتابی بخرید که دارای پروانه کسب از اتحادیه عینک سازان هستند، زیرا متصدیان این فروشگاه ها در زمینه فروش و ساخت عینک آموزش های لازم را دیده اند.

دستگاه یو وی سنج

اکثر فروشگاههای معتبر دارای دستگاه یووی سنج هستند، می توانید از فروشنده بخواهید تا میزان جذب یو وی عدسی عینک مورد نظرتان را اندازه بگیرد. این عدد باید بین ۹۸ تا ۱۰۰ درصد باشد.اگر دستگاه یو وی سنج عدد ۴۰۰ نانو را نشان بدهد به معنی جذب ۱۰۰ درصد یو وی توسط عدسی عینک بوده و نشانه استاندارد بودن آن است.به برچسب یو وی ۴۰۰ برروی دسته عینک ها بسنده نکنید و حتما بخواهید توسط یو وی سنج اندازه گیری شود.البته دقت داشته باشید که انواع تقلبی این دستگاه نیز در بازار وجود دارد که میزان جذب یو وی را در همه عینکها ۱۰۰ نشان می دهد، از فروشنده بخواهید چند عینک مختلف را برای شما تست کند تا از عملکرد صحیح دستگاه مطمئن شوید.

2 - رزولوشن و شفافیت خوب

دومین نکته، شفافیت و رزولوشن تصاویر است. متصدی فروشگاه عینک های طبی و آفتابی می گوید: وقتی عینک را بر چشم می گذارید تصاویر نباید مات نشان داده شوند. وی ادامه می دهد: عینک هایی که رزولوشن خوبی ندارند بعد از گذشت ده دقیقه تا نیم ساعت چشم را خسته می کنند ولی اگر عینک با کیفیتی به چشم بزنید بعد از ساعت ها رانندگی هم چشم اذیت نمی شود. ایشان همچنین برای درک بهتر رزولوشن توصیه می کنند چند عینک را به چشم زده و کیفیت و شفافیت تصاویر را در آن ها مقایسه کنید.

3 - عدسی یکنواخت و سالم

نکته سوم این است که عدسی نباید دارای هیچ گونه موج و ناهمواری باشد. ممکن است عینکی درصد بالایی از موج یووی را جذب کند اما وقتی عدسی آن موج دار باشد، ارزشی ندارد زیرا با بالا و پایین نشان دادن سطوح به چشم آسیب می زند.

یک آزمایش برای موج دار نبودن عدسی

آقای تفقدی می گوید: عینک را در فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری از چشم خود در برابر نوشته ای قرار دهید و شروع به بالا و پایین تکان دادن عینک خود در مقابل نوشته کنید، بعد از مکث، به اصطلاح نوشته نباید راه برود، به این معنی که در تمام جهات به یک اندازه نشان داده شود و بیضی، سایه دار و درهم نشان داده نشود.همچنین جنس عدسی ها، معمولا شیشه ای و یا پلاستیکی است. نوع شیشه ای گزینه بهتری است زیرا کمتر خش می افتد اما به نسبت پلاستیکی سنگین تر است. همچنین شکنندگی عدسی های شیشه ای بیشتر است.

رنگ عدسی ها

بهترین رنگ برای عدسی ها، رنگی است که کمترین تاثیر را در تغییر رنگهای تصاویر داشته باشد، زیرا بعضی رنگها مانند رنگ آبی و یا صورتی باعث حذف برخی رنگ ها و تغییر آن به رنگهای دیگر می شوند.بهترین رنگ ها برای عدسی عینک های آفتابی، خاکستری و قهوه ای تیره هستند زیرا کمترین تغییر رنگ ممکن در اشیا را دارند.

شکل صورت و فریم متناسب با آن

برای افراد با صورت های بیضی شکل، فریم های مستطیلی و کشیده پیشنهاد می شود.صورت های گرد با فریم های مربعی و زاویه دار هماهنگ می شوند و برای صورت های مربع شکل فریم های بیضی و گرد توصیه می گردد.

رنگ فریم متناسب با پوست

کسانی که سفید پوست هستند بهتر است از رنگهای تند مانند مشکی، قهوه ای، قرمز و آبی استفاده کنند و برای افرادی که پوست تیره تری دارند و یا گندمی هستند، رنگ های سفید، مشکی و خاکستری مناسب تر هستند.

عینک های پلاریزه

به اغلب ما در هنگام خرید عینک، تصویر یک دلفین نشان داده می شود که بعد از زدن عینک پلاریزه آن را واضح می بینیم و بعد گفته می شود پس این عینک خوبی است! در حقیقت خاصیت پلاریزه بودن این است که خطوط افقی را حذف کرده و فقط به امواج عمودی اجازه عبور می دهد. این خاصیت در مقابل نورهای منعکس شده از سطح دریا، سراب در جاده ها و از سطح برف ها بسیار موثر و کمک کننده است اما در بقیه موارد نباید از این خاصیت استفاده کرد.سازنده و فروشنده عینک در مورد عینکهای پلاریزه می گوید: در اروپا ۵ درصد از عینک ها، پلاریزه ساخته می شوند در حالی که ۹۹ درصد عینک های چینی که به ایران وارد می شوند، پلاریزه هستند.عینک های پلاریزه فقط باید در مواقع خاصی استفاده شوند مثلا برای اسکی بازان و یا دریانوردان و همچنین رانندگی به مدت طولانی در جاده ها. در غیر اینصورت استفاده از عینک های پلاریزه در مواقع عادی به خاطر حذف نورهای افقی باعث می شود مغز به خود بقبولاند که این نور افقی وجود ندارد و همین موضوع سبب می شود هنگامی که از عینک استفاده نمی کنیم احساس سردرد کنیم.

کمترین قیمت یک عینک مناسب برای سلامت چشم

آقای تفقدی این میزان را بین ۸۰ تا ۱۰۰ تومان اعلام و تاکید می کند: قیمت، ملاک مناسبی برای خرید نیست زیرا ممکن است عده ای تخلف کرده و عینک بیست تومانی را به این قیمت بفروشند. اما اگر از مکان های معتبر خرید کنید می توانید با ۸۰ تومان یک عینک یو وی دار با کیفیت فریم پایین بخرید اما اگر عینک یووی دار با عدسی و فریم با کیفیت بخواهید کف قیمت آن ۲۵۰ هزار تومان است.

عینک های برند

اگر اوضاع مالی تان خوب است و مارک خاصی از عینک های آفتابی را مدنظر دارید، بهتر است از نمایندگی های معتبر همان برند خریداری کنید. اغلب عینک های برند، شناسنامه دار هستند و از حدود ششصد هزار تومان تا هجده میلیون تومان در بازار ایران وجود دارند.برخی از برندهای معروف در صنعت عینک های آفتابی؛ ری بن، گوجی، دی اند جی، شنل، پرادا، آرمانی، فندی، روبرتو کاوالی، بولگاری، پلیس، تام فورد و ورساچه هستند.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت اقتصاد آنلاین، تاریخ انتشار:18خرداد1396، کدخبر: 198235 : www.eghtesadonline.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین