پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
عینک‌های تدریجی یا عینک‌های پروگرسیو، عینک‌هایی هستند که قدرت عدسی آنها به طور تدریجی از بالا به سمت پایین طوری تغییر می‌یابد که امکان واضح دیدن را برای افراد پیر چشم در تمام فواصل فراهم می‌کند.

شعار سال: کسی نیست که از بالا رفتن سنش خوشحال شود خصوصا افراد بالای ۴٠ سالی که مشکل جدیدی به اسم پیرچشمی را نیز تجربه می کنند . خوشبختانه عینک های تدریجی می توانند جای عینک های خط دار دو کانونی را که چهره شما را پیرتر نشان می دهند بگیرند .

عینک های تدریجی که به عینک های بی خط نیز معروفند ، با حذف خطی که فاصله بین قسمت دور و نزدیک عینک قرار دارد ظاهر جوانتری را برای شما ایجاد می کنند .

اما علاوه بر حذف خط در عینک های تدریجی ، شیشه های مزبور مزایای دیگری نیز دارند : اولا ، فراهم آوردن امکان دید دور و در عین حال تامین دید نزدیک و کامپیوتر

تامین دید دوری بهتر نسبت به عینک های خط دار دو کانونی

عینک های خط دار دو پاور دارند : یکی برای دید دور و دیگری برای دیدن اشیا نزدیک . اما اشیای و مواردی مانند صفحه نمایش کامپیوتر که در حد فاصل این دو قرار می گیرند باز هم بخوبی دیده نمی شوند .

برای انکه فرد بتواند با عینک دو دید این فواصل را نیز ببیند لازم است با بالا و پایین بردن سر خود و نگاه کردن از بالا و پایین عینک خود بسته به انکه کجای عینک دید بهتری برایش فراهم می کند فواصل میانه را نیز ببیند .

عینک های دو دید باعث تشدید علایم سندرم دیدن کامپیوتر که در استفاده طولانی مدت از کامپیوتر ایجاد می شود نیز می شوند .

عینک های تدریجی بصورت کاملتری دید طبیعی دوران پیرچشمی را فراهم می کنند . در عینک های تدریجی بجای وجود تنها دو پاور دور و نزدیک ، بصورت یک لنز چند کانونی واقعی ودر روندی تدریجی انواع پاورها را یرای دید دور ، نزدیک و میانه فراهم می کنند.

با این لنزها لازم نیست که همانند لنزهای دو کانونی مرتبا سر خود را به بالا و پایین حرکت دهید تا بتوانید دید مناسبی برای کار با کامپیوتر و نوشته های چاپی داشته باشید .

با نگه داشتن سر خود در موقعیتی مناسب ، می توانید تنها با نگاه مستقیم و رو به جلو دور با کمی پایین اوردن چشم ها کامپیوتر و کمی بیشتر نوشته های چاپی را بخوانید .

دیدی طبیعی بدون اثر مزاحم پرش تصویر (Image Jump )

خطوط برجسته و واضح در عینک های دو دید و سه دید مناطقی هستند که در آن نواحی تغییری ناگهانی در پاور لنز اتفاق می افتد . وقتی رد نگاه فرد از این خطوط عبور می کند ، تصویر بطور ناگهانی و برای لحظه ای جابجا می شود .

ناراحتی ناشی از از این اثر که بنام پرش تصویر شناخته می شود ، می تواند از یک ناراحتی مختصر تا گاهی احساس تهوع بروز کند .

علاوه بر این از انجایی که تعداد محدودی لنز در عینک های دود دید و یا سه دید وجود دارد ، عمق فوکوس کردن بر روی تصویر در عینک های مزبور محدود است . برای انکه واضح ببینید لازم است اشیا در فاصله مشخصی از چشم ما قرار گیرند . اشیایی که خارج از فوکوسینگ پاور این لنزها قرار گیرند تار دیده خواهند شد .

عینک های تدریجی سطحی دارند یکدست که پاورهای مختلف در روندی تدریجی روی آنها تغییر می کند . بدین ترتیب این عینک ها می توانند با ایجاد عمق فوکوسی بهتر مانع پرش تصویر شوند .

با اینحال باید توجه داشت که اول باری که یک عینک تدریجی تهیه می کنید ، نوعی تاری دید را در قسمت های کناری و نیمه پایینی عینک به سمت چب و راست منطقه مربوط به دید نزدیک و میانه تجربه خواهید کرد . اگر اینطور باشد ظرف یک یا دو هفته استفاده مداوم از عینک ، مشکل مزبور برطرف خواهد شد . ولی اگر ادامه یافت ، به عینک ساز اطلاع دهید . اغلب با تعویض شیشه با شیشه ای جدید مسیله حل خواهد شد .

شیشه های تدریجی برای تمامی فریم ها و سبک های زندگی

به علت مزایایی که عینک های تدریجی نسبت به عینک های دو کانونی و سه کانونی دارند ، عینک های مزبور می توانند معمولترین شیشه هایی باشتد که برای اصلاح پیر چشمی مورد استفاده قرار گیرند .

طی سال های گذشته تعداد افراد امریکایی که از این عینک ها برای رفع مشکل پیرچشمی خود استفاده می کنند رو بفزونی است.

ظرف همین سال ها پیشرفت های قابل ملاحظه ای نیز در تکنولوژی ساخت این عینک ها صورت گرفته است.

از جمله این پیشرفت ها می توان به این موارد اشاره نمود .

منطقه وسیعتری از دید شفاف . در مدل های اولیه عینک های تدریجی ، ناحیه کناری برای دید نزدیک و کامپیوتر محدود تر بود . همین موضوع باعث می شد برای رسیدن به دید بهتر بیشتر از چرخش سر و نوک بینی به سمت شی مورد نظر مجبور شود .

در عینک هاجدید تدریجی ، سایز نواحی دید کامپیوتر و مطالعه بزرگتر شده است . و برای کاربران کامپیوتر ، طرح های مخصوصی تولید شده است که بطور قابل ملاحظه ای ناحیه میانه را برای برخورداری از دید بهتر کامپیوتر بزرگتر کرده اند .

راحتی بیشتر برای استفاده موثر تر . در طراح های اولیه عینک های تدریجی ، افراد از تاری دید و دیگر انواع اعوجاج تصاویر کناری عینک شاکی بودند بطوری که در جریان حرکت سر نوعی احساس شناور بودن تصویر را گزارش می کردند .

عینک های تدریجی جدید اپتیک بهتری داشته و اغتشاش تصاویر کناری آنها کمتر است بطوری که استفاده از این عینک ها برای فعالیت های روزمره بهتر نموده است . در بعضی از انواع این عینک ها با استفاده از همان تکنولوژیwavefront-guided که در لیزیک استفاده می شود ، شیشه هایی با قابلیتhigh-definitionتعبیه شده که کارایی اپتیکی کاملا شفافی را در نواحی مختلف دید فراهم می کنند .

سازگاری با فریم های کوچکتر . در طرح های قدیمی تر عینک های تدریجی ، برای تغییر تدریجی پاور عینک لازم بود از شیشه هاو فریم های بزرگتری استفاده شود . امروزه ، شیشه های فشرده کوچتری با طرح تدریجی می توان ساخت که امکان کار گذاری آنها در فریم های کوچکتر فراهم شده است . با استفاده از این شیشه های کوچک کسانیکه صورت کوچکتری داشته و یا مایلند از عینک های کوچکتری استفاده کنند عینک های آلامدی وجود دارد که می توانند پاسخگوی هر نیازی باشند.

استفاده از شیشه هایی از جنس بهتر : امروزه لنزهایی از عینک های تدریجی در دسترس هستند که آنها را نازک تر ، سبکتر و راحت تر از قبل کرده است . لنزهای تدریجی که از مواد پلاستیکی با ضریب شکست بالاتر ساخته شده اند می توانند تا ۵٠ درصد نسبت به مواد پلاستیکی بکار رفته در عینک های دو کانونی قدیمی تر نازک تر و سبکتر باشند.

به منظور ساخت عینک های ایمنی ، برندهای متعددی از عینک های تدریجی ارایه شده اند که از پلی کربنات سبکتر و ضد ضربه تهیه شده اند .

انتخاب های دیگری برای لنزهای تدریجی

برای برخورداری از دیدی بهتر ، راحتی بیشتر و نمایی زیباتر ، برای عینک تدریجی خود شیشه های با پوشش انتی رفلکس (anti-reflective (AR) coating)را استفاده کنید .

پوشش انتی رفلکس انعکاس نورهای مزاحم را که می تواند سبب خیرگی نور هنگام رانندگی شود مانع می شود . همینطور این پوشش باعث می شود که شیشه عینک شما کمتر به چشم امده و نمایی جذابتر پیدا کنید .

برای بیرون از خانه ، بسیاری از مدل های عینک های تدریجی وجود دارند که از شیشه های فتوکرومیک استفاده می کنند که در مقابل نور آفتاب به شما کمک می کنند تا کمتر دچار ناراحتی شوید . بعضی از انواع شیشه های تدریجی نیز بصورت شیشه های پلاریزه ارایه می شوند .

به توصیه های عینک ساز در مورد انتخاب بهترین مدل توجه نمایید

با اینهمه انواع مختلف عینک های تدریجی موجود بدون در نظر گرفتن توصیه های تخصصی عینک سازان شاید انتخاب عینک مناسب کمی سخت شود .

برای انکه بتوانید عینک مناسب تری انتخاب نموده و احیانا هزینه خود را اتلاف نکنید حتما به راهنمایی های فروشنده نوجه نمایید . عینک ساز با تجربه خواهد توانست متناسب با نیازها و سبک کار حرفه ای شما مدل مناسبتری را در اختیار شما قرار دهد .

همینطور عینک ساز می تواند راهنمایی های لازم را در کنار آمدن با مشکلات شروع استفاده از این عینک ها را به شما ارایه نماید .

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت چشم پزشکی امروز، تاریخ 9 آذر 93، کد مطلب: -: www.drkhanlari.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین