پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۰۵۵۴
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
مشاور بهداشتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: شاخص‌های مرگ‌ومیر مادران باردار و کودکان زیر دو و پنج سال در لرستان کاهش پیداکرده است.

شعار سال: طهماسب نظری اظهار داشت: شاخص‌های سلامت استان لرستان طی سال‌های گذشته و درحال حاضر تغییرات خوبی داشته است و در اثر اقدامات بهداشتی و فعالیت‌های همکاران ما در سطح استان لرستان منجر به تغیر در شاخص‌ها شده است.

وی افزود: دو شاخص مهم مرگ‌ومیر مادران باردار و کودکان وجود دارد که برای ما ارزشمند است که دنبال این هستیم در برنامه‌ریزی‌های دانشگاه علوم پزشکی آن‌ها را اصلاح و بهبود ببخشیم.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان عنوان کرد: درگذشته آمار مرگ‌ومیر ناشی از حاملگی، زایمان و عوارض آن بالا بوده اما درطی چند سال اخیر این آمار کاهش پیداکرده است به‌نحوی‌که می‌توان گفت از پنج سال پیش که مرگ‌ومیر ماحدود22 درصد هزار نفر را داشتیم و اگر امسال تا پایان سال همین روند حفظ شود تنها یک نفر مرگ مادر باردار را در لرستان داشته‌ایم و آمار مرگ‌ومیر مادران به کمتر از12درصد در هزار برسد.

وی بیان کرد: در شاخص مرگ‌ومیر کودکان زیر دو سال و زیر پنج سال در لرستان و شهرستان پلدختر نیز روند خوبی درسال‌های گذشته داشتیم به‌طوری‌که به 12 درصد رسیده درحالی‌که درگذشته این آمار بیشتر بوده است.

نظری گفت: حاصل این تلاش‌ها این بوده که شاخص‌های مرگ‌ومیر کودکان و مادران باردار روندی را طی بکند که با شاخص و میانگین کشوری همخوانی داشته باشد و گاهاً شاخص مرگ و میر مادر باردار در لرستان از میانگین کشوری کاهش بیشتری را داشته باشد.

وی تأکید کرد: با توجه به اینکه برنامه‌هایمان در لرستان به نحوی است که همه شهرستان‌ها را بر اساس برنامه‌ریزی سالانه عمل می‌کنند بنابراین تفاوت چشمگیری در ارتباط با مرگ‌ومیر نداریم و شهرستان پلدختر نیز یکی از شهرستان‌هایی است که آمار مرگ‌ومیر مادران و کودکان از کل آمار لرستان تبعیت می‌کند وبا میانگین استانی همخوانی دارد.

مشاور رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان درباره شاخص مرگ‌ومیر کودکان نیز گفت:در بحث شاخص‌های مرگ‌ومیر کودکان زیر دو سال و پنج سال شاخص پوشش ایمن‌سازی تقریباً 100درصد است و شاخص مراقبت مادران باردار بالای 95درصد، شاخص مراقبت کودکان زیر دو سال تقریباً بالای 95 درصد است شاخص‌هایی است که ما می‌توانیم خودمان را با آن بسنجیم.

وی در رابطه با مشکلات بهداشت عمومی نیز اظهارداشت: مادر بحث زباله‌ها، بهداشت محیطی و فضولات حیوانی در روستاها با مشکل روبه‌رو هستیم و علتش این است که در برخی مشکلات و چالش‌های بهداشتی باید ارگان‌ها و مردم کمک کنند، ما در شاخص‌هایی که خود دانشگاه علوم پزشکی لرستان اقدام می‌کند و به نوعی این شاخص‌ها در اختیار دانشگاه علوم پزشکی است با تلاشی که انجام می‌گیرد و امکاناتی که در اختیارمان است این شاخص‌ها را توانستیم ارتقا بدهیم.

نظری افزود: در شاخص‌های عمومی نیز ارتقا داشتیم اما چون نیازمند حمایت سایر ارگان‌ها و همکاری مردم است یک مقدار در این شاخص‌ها نیازمند کار تلاش بیشتر و مشارکت سه رأس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، دستگاه‌ها و ارگان‌ها مختلف و مردم هستیم تا بتوانیم بهداشت عمومی و وضع موجود راکه خودمان هم از آن راضی نیستیم بتوانیم این شاخص‌ها را هم ارتقا دهیم.

وی عنوان کرد: وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی در حالت غیرعادی و اضطرار برای به حداقل رساندن صدمه به مردم و افزایش ارتقای سلامت آن‌ها در مناطق حادثه‌خیز برنامه‌هایی دارد و اقداماتی در این راستا انجام می‌دهد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ 13 آبان 96 ، کد مطلب: 1564257: www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین