هژمونی فرهنگی بیگانه و چرت زدن جماعتی به اسم مدیران دولتی؟
چینیها صرفا با دو عروسک لبوبو و نژا۲، چیزی را خلق کردهاند که تاکنون به اندازه ۸.۶ برابر مجموع بودجه اعتبارات فرهنگ و هنر در دو سال اخیر فروش داشته است. آیا جای ندارد که از خودمان بپرسیم هزینه تبلیغاتی صرف شده برای دارا و سارا چه شد؟ آیا زمان آن نرسیده که درخصوص عملکرد مدیران فرهنگی کشور، مطالبه گری صورت گیرد؟ سونامی پیامد هشدارهای شنیده نشده درخصوص مخاطرات عملکردی مدیران سهمیه ای و مدیریت سیاسی- سفارشی در حال وارد شدن است،آیا هنوز وقت آن نرسیده که برای منافع ملی، ضرورت حفظ انقلاب و کشورمان ، تحکیم پایه های تمدنی مان، روش ها و رویه های اشتباه گذشته را کنار بگذاریم و شایسته گزینی مدیریتی خصوصا در حوزه فرهنگ را با تاکید بیشتری دنباله گیری کنیم؟در روزهای پس از جنگ دوازده روزه و در شرایطی که تقریباً زندگی به شرایط عادی درآمده بود، دو کالای ترند، فضای اینستاگرام ایران را در برگرفت. اولی ماچا و دومی لبوبو. ماچا یک نوشیدنی بدمزه و لبوبو یک عروسک زشت بود. در میان عروسکفروشیهای تهران گشتیم تا بپرسیم علت خرید این عروسک چیست. با یک کلمه نسل زدی مواجه شدیم: «لبوبو کیوته!» ماجرا درباره نژا۲ هم دقیقاً همین است. چه کاراکتر اصلی نژا۲ و چه لبوبو در قیاسِ در برابر پرنسس دیزنی و عروسک باربی هیچکدام از معیارهای زیبایی را ندارد. چینیها به جای آنکه عروسکی زیبا تولید کنند از کیوت بودن و بامزه بودن استفاده کردند. کاراکترهای اصلی هر دو محصول چینی، دهنهایی گشاد، چشمهایی درشت، و صورتی خندان دارند که دندانهای کج و کولهشان معلوم است اما وجود همین مسئله «کیوت بودگی» باعث شده مخاطبان بسیاری در جهان مجذوب این عروسکها بشوند.
واکنش محمدمهدی عسگرپور؛
محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما و مدیرعامل خانه هنرمندان مدعی شده است که برخی متوجه جمعیت خاموش که الان انگیزه ای برای بیرون آمدن ندارند، نیستند که با یک اتفاق دیگر ممکن است یک شکل دیگری شود. تا جای ممکن باید حاکمیت را متوجه کنیم که این نقش اجتماعی با سینماگران هست. بخشی اش هم واقعاً دست خودشان نیست و یک اتمسفری شکل گرفته است. این خشونت ممکن است تا چند نسل ما را درگیر کند و این عذاب آور است.
مصرف گرایی یا حیوان دوستی؛
حیوانات نیز با کالایی شدن در سبدِ مصرف قرار میگیرند و بازاری حول آنها شکل میگیرد. بازاری سرشار از سود که نه فقط انواع و گونهها و نژادهای مختلف حیوانات را مبادلهپذیر کرده است؛ بلکه از قبلِ غذا، لباس، اسباب بازی و مراقبتهای پزشکی ارتزاق میکند؛ بنابراین بدیهی است که حیوان دوستی تبلیغ شود.
توسط تحلیلگر یهودی؛
شبکههای معاند فارسی زبان خبر از نفوذ یک اسرائیلی در بین رسانههای ایران دادند و در رسانههای خود نوشتند:"کاترین پرز شکدم، تحلیلگر یهودی، ١٨ آذر ماه در یادداشتی در اسرائیل تایمز از نفوذی بودن خود در ایران پرده برداشت. "
نشر اخبار جعلی در چین
سفارت چین در لندن اخیرا "بیبیسی" را به دلیل ساخت مستندی در باره "کمپین اخبار جعلی یا اطلاعات غلط چین" زیر سوال برده و از آن انتقاد کرده است.
کیهان:
کیهان نوشت: وبگاه رسمی موزه هنرهای معاصر تهران چند صباحی است آثار نقاشی مستهجنی را با عنوان هنر غربی در معرض دید عموم قرار داده است!
حاشیهسازی ساسی
مدیر اجرایی خانه موسیقی میگوید اگر خودمان را به خواب نزده بودیم و تنها دنبال روشهای سلبی و واکنشهای قهری نمیگشتیم، از «جنتلمن» به «تهران توکیو» نمیرسیدیم.
افیون؛
انتشار کلیپی از یک خواننده پاپ با بازی یک پورن استار بحث داغ این روزهای فضای مجازی و حقیقی است. گزارش حاضر، اما به دنبال پاسخ به این سوال است که چرا تماشای پورنوگرافی در جامعه ایران در حال رواج است؟
جای خلاقیت در برنامههای صدا وسیما
اگرچه الگوبرداری از قالبهای برنامه سازی امری رایج است اما این کپی برداریها در برنامههای صدا و سیما در برخی موارد حتی به دکور و رنگ مبل و تیپ مجری هم کشیده شده است.
فیلم
ضرغامی در گفتگویی گفته است: بعضی دخترا پلنگاند فقط باید وایسی نگاهشون بکنی! بعضیهاشون هم شاخ هستن فقط باید ازشون لذت ببریم! البته از حرفاشون.
اینفوگرافی
مهمترین رسانههای فارسیزبان خارجی چقدر توانستهاند در فضای مجازی مخاطب جذب کنند؟
توسط مقامات سعودی صورت گرفت؛
القدس العربی نوشت: تصمیم عربستان سعودی درخصوص صدور مجوز فیلم برداری از مدل های زن جهان در یکی از مناطق مدینه منوره به هدف تهیه تیزرهای تبلیغاتی، موجی از انتقادها و جنجال ها را در پی داشته است.
تغییر افکار بدون کشتار؛
پخش بیبیسی برای مردم دنیا با دریافت اشتراک است اما چه میشود که پخش آن برای ما رایگان است؟ علاوه بر این بیبیسی به خیلی از زبان ها از جمله چینی، فرانسوی و ... مطلب منتشر نمیکند اما به زبان فارسی برنامه دارد.
نمایندگیهای فروش تلویزیون؛
پخش تصاویر نامتعارف در نمایندگیهای فروش تلویزیون، چند وقتی است که به دور از نظارت در فروشگاه ها جولان می دهد.
امروز جشن "گودبای پمپرز" شاینا جون بود!
«امروز جشن گودبای پمپرز شاینا جون بود؛ خیلی خوش گذشت.»، «آیتا جون امروز برای اولین بار راه رفت؛ مرسی از مهمونایی که تو جشنمون شرکت کردن.»، «امروز جشن تعیین جنسیت بچه ما بود؛ مرسی که اومدید؛ خیلی خوش گذشت.» و... این جملات کوتاه اینستاگرامی برایتان تکراری و آشنا نیست؟ روزانه عکس چند شاینا و آیتا و... را لایک میکنید و در جریان لحظه لحظه زندگیشان هستید؟
پیگرد قضایی را آغاز کردهایم؛
چند روزی است که تصاویری از برگزاری یک شوی لباس غیرمتعارف در تهران در صفحات مجازی منتشر شده است. دبیر کارگروه مد و لباس از غیر قانونی بودن این شو خبر داد و گفت: شکایت قضایی میکنیم.
رئیس قوهقضاییه:
آیتالله آملیلاریجانی گفت: متاسفانه در فضایی که همین صداوسیمای جمهوری اسلامی موجب الگو شدن برخی افراد سطحی و کم مایه تحت عنوان «سلبریتی» میشود، فاصله جامعه با الگوهایی که عوالم باطن را سیز کردهاند زیاد میشود و این کار آسیبهای زیادی خواهد داشت.
فراموشی سنن ملی؛
هر کشور برای خودش فرهنگ و آداب مخصوصی دارد، آدابی که قدمت و تاریخ آن کشور را به رخ دیگر ملتها میکشد. هرچه این فرهنگ غنیتر، قدمت آن کشور در بین دیگر مللها باشکوهتر به چشم میآید. از این روی ایران با قدمتی چندین هزار ساله یکی از بزرگترین کشورهای آسیاست که تاریخ باشکوهی دارد و با گذر از شادیها و رنجها، امروز فرهنگی را به نمایش گذاشته است که سال و ماه و روز را مشخص میکند.
معصومه نصیری:
قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران، ارتقای سواد رسانه ای در کشور را از الزامات مهم مقابله با دشمن در عرصه جنگ نرم برشمرد.