پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۹۷۱
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت تضمین استقلال قانون وکلا گفت: حفظ استقلال کانون وکلا و وکیل، می‌تواند تضمین‌کننده حقوق شهروندی و قانون‌مداری باشد.

شعارسال: استاندار خوزستان با تاکید بر ضرورت تضمین استقلال قانون وکلا گفت: حفظ استقلال کانون وکلا و وکیل، می‌تواند تضمین‌کننده حقوق شهروندی و قانون‌مداری باشد.

غلامرضا شریعتی در آیین افتتاحیه بیست و نهمین همایش اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران که امروز (6 دی‌ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در اسناد حقوق بشری و در قوانین داخلی اکثر کشورها حق داشتن وکیل یکی از حقوق اساسی برای برقراری یک محاکمه عادلانه و تضمینی برای حفظ حقوق متهم است.

وی ادامه داد: در اصل 35 قانون اساسی جمهوری اسلامی به این امر اشاره شده است که به روشنی می‌گوید در همه دادگاه‌ها طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل نداشته باشند باید برای آنان امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

استاندار خوزستان تصریح کرد: قانون اساسی برترین قانون است و هیچ یک از قوانین و مقررات نباید در تضاد با آن باشد. اصل به رسمیت شناختن حق انتخاب وکیل برای طرفین در قانون اساسی حاکی از نگاه ویژه، مهم و اساسی حاکمان نظام اسلامی در هنگام تدوین این قانون است.

شریعتی ادامه داد: این حق به دلیل اهمیت و حساسیتی که دارد در ماده 3 قانون احترام به آزادی مشروع و حقوق شهروندی و همچنین در موارد و قوانین دیگری نیز مورد اشاره قرار گرفته است.

وی عنوان کرد: اگر فرهنگ وکالت در جامعه به خوبی بیان شود می‌توان از تعداد پرونده‌های قضایی، بسیاری از هزینه‌های جاری و شلوغ شدن محاکم قضایی جلوگیری کرد.

استاندار خوزستان گفت: به استناد قانون، شأن رئیس کانون وکلا همانند دادستان است و همچنین وکلا از مصونیت و حیثیت و حرمت شغل قضا برخوردار هستند.

شریعتی تصریح کرد: کانون وکلا به عنوان یکی از مهمترین نهادهای مدنی و صنفی افتخار دفاع از حقوق شهروندی را دارد. ضرورت تضمین استقلال قانون وکلا یکی از دغدغه‌های این کانون است که باید مورد اهتمام جدی قرار بگیرد.

وی ادامه داد: کانون‌ وکلا را شاید بتوان یکی از معدود نهادهایی دانست که توانسته استقلال خود را حفظ کند. ادامه این روند یعنی حفظ استقلال کانون وکلا و وکیل، می‌تواند تضمین کننده حقوق شهروندی و قانون‌مداری باشد.

استاندار خوزستان عنوان کرد: جایگاه وکالت و حق دفاع با میزان پیشرفت و توسعه‌یافتگی کشورها و جوامع رابطه مستقیم دارد. به عبارت دیگر هر چه جامعه پیشرفته‌تر و توسعه‌یافته‌تر باشد جایگاه وکالت در آن رفیع و مستحکم‌تر است.

شریعتی با اشاره به اهتمام دولت به حقوق شهروندی و تدوین منشور حقوق شهروندی، بیان کرد: اخیرا هم با حضور رئیس جمهور اولین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق شهروندی برگزار شده است.

وی ادامه داد: بنا داریم در همین زمینه سمینار حقوق شهروندی را در آینده‌ای نزدیک در خوزستان برگزار کنیم.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 6 دی 1396، کدخبر: 96100603216، www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین