پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
سه سامانه دفاع هوایی و موشکی "کرملین" تاکنون در سوریه مستقر شده است.

شعارسال: فدراسیون روسیه در چند ماه اخیر اراده جدی بر ایجاد یک دفاع هوایی مستحکم در سوریه را داشته و در این مسیر سامانه های موشکی خود را در این کشور مستقر کرده است.

این سامانه‌ها به منظور مقابله با اهداف متخاصم تدارک دیده شده اند و مهمترین اهداف آن‌ها ممانعت از پروازهای خارج از عرف جنگنده های ارتش اسرائیل و ترکیه است. این سامانه ها که در پایگاه های نظامی سوریه و روسیه و علی الخصوص پایگاه هوایی "حمیمیم” در "لاذقیه” استفاده می‌شود ، قدرت مانور جنگنده‌های متخاصم را کاهش خواهد داد.

"ولادیمیر پوتین” رئیس جمهورفدراسیون روسیه در این زمینه اظهار داشت: با وجود استقرار سامانه‌های دفاع موشکی"اس‌۴۰۰” در پایگاه هوایی "حمیمیم” ، ترکیه دیگر قادر نخواهد بود به حریم هوایی سوریه تجاوز کند.

سیستم‌های دفاع هوایی و موشکی که فدراسیون روسیه در سوریه به کار می‌برد عبارتند از : سیستم دفاع موشکی "اس ۴۰۰” ، "اس ۳۰۰” و "سامانه دفاع هوایی-موشکی پانتسیر اس یک” که این سامانه ها برد کوتاه تا بلند را پوشش می‌دهند.

*سامانه موشکی"اس ۴۰۰

اخیرا سامانه موشکی "اس ۴۰۰ ” فدراسیون روسیه به دلایلی که "کرملین” آن را حفاظت از امنیت جنگنده‌ها در مواجهه با تروریست‌ها می‌داند، مستقر کرده که این مساله نگرانی‌های بسیاری را برای برخی از همسایگان سوریه به وجود آورده است. شواهد و قرائن نشان می‌دهد استقرار سامانه موشکی "اس ۴۰۰” در منطقه مدیترانه از تهدیدات تروریستی جلوگیری می‌کند و اقدامات خصمانه برخی از دشمنان سوریه همچون ترکیه و اسرائیل را در حمله هوایی به سوریه خنثی خواهد کرد.

سامانه "اس ۴۰۰ ” از موشک هایی در برد ۱۲۰ تا ۴۰۰ کیلومتر، لانچر و رادار تشکیل شده و می‌تواند اهداف تعیین شده در اطراف "مدیترانه” را هدف قرار دهد. اخیرا یک نقشه از برد سامانه موشکی "اس ۴۰۰” منتشر شده که نشان می‌دهد این سامانه پوشش قابل قبولی از جهات شمال، جنوب، غرب و شرق داشته و می‌تواند از تهدیدات و هجمه‌هایی که از سوی اسرائیل، ترکیه و اردن وجود دارد جلوگیری کند.

*کنترل پشتیبانی هوایی تروریست‌های تکفیری توسط اسرائیل و ترکیه /نگرانی "تل آویو” از استقرار سامانه های موشکی روسی

اگربه نقشه نگاه کنیم، می‌بینیم که لایه اول سامانه موشکی "اس ۴۰۰” بردی معادل ۱۲۰ کیلومتر داشته که خط اول سامانه موشکی "اس ۴۰۰” می‌تواند سواحل مدیترانه از غرب، اطراف شهر مرزی "آدانا” ترکیه در شمال و مناطقی در نزدیکی "غازیان تپ” در نزدیکی مرز با حلب را پوشش خواهد داد. با توجه به تنوع گروه‌های تروریستی در اطراف "لاذقیه و حلب” این سامانه در خط اول پدافندی از پشتیبانی هوایی ترکیه و اسرائیل جلوگیری خواهد کرد.

خط دوم پدافندی که به رنگ زرد نشان داده شده پوششی با برد ۲۵۰ کیلومتر بوده که از ۴ جهت می‌تواند مناطقی همچون "نیکوزیا” پایتخت قبرس را از غرب، بندر "مرسین” در شمال غرب و تقریبا کل منطقه "آدانا و توابع آن” را در شمال و شمال شرق، بخشی از سرزمین‌های اشغالی را در جنوب تحت پوشش قرار دهد.

اهمیت خط دوم پدافندی دراین است که این سامانه می‌تواند پاپگاه "اینجرلیک” ترکیه را در شهر "آدانا” به طور کامل پوشش دهد و این بدان معناست که هر حمله‌ای که از سوی جنگنده‌های ارتش ترکیه یا ایالات متحده آمریکا بخواهد صورت بگیرد، فدراسیون روسیه از آن مطلع خواهد شد.

خط سوم پدافندی سامانه موشکی "اس ۴۰۰” پوششی تا ۴۰۰ کیلومتر را دربر می‌گیرد که بخش‌های عمده‌ای از ترکیه و سرزمین‌های اشغالی را رصد خواهد کرد. اسرائیل به دلایل مختلف از استقرار این سامانه نگران است که از جمله آن‌ها می‌توان به عدم اطمینان از حمایت‌های هوایی به تروریست‌ها، عدم اطمینان از حمله به تأسیسات نظامی ارتش سوریه (برای مثال در ۴ سال گذشته ارتش اسرائیل حملات هوایی را برای حمایت از تروریست‌های تکفیری به مناطقی در سوریه همچون "مرکز امنیتی دیماس”، "مرکز تحقیقات نظامی ریف دمشق” ، "قنیطره” و انجام داده است) و اشاره کرد.

اسرائیل نگران است که با استقرار سامانه موشکی "اس ۴۰۰” نتواند همچون گذشته پشتیبانی لجستیکی در جبهه شمالی و جنوبی سوریه انجام دهد و از این موضوع احساس نگرانی عمیقی دارد. همچنین مقامات "تل‌آویو” دیگر نمی‌توانند با یک حمله هوایی ساده همچون اقدامی که علیه "نیروگاه اتمی اوسیراک” در سال ۸۰ میلادی انجام داد، سامانه موشکی "اس ۴۰۰” را از بین ببرند؛ چون پاسخ روسیه در این زمینه قطعا غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

*استقرار سامانه موشکی پیشرفته"اس ۴۰۰” روسیه در سوریه، قواعد بازی را به هم می زند

روزنامه "رای الیوم” در گزارشی به بررسی تحلیل محافل رسانه‌ای و امنیتی رژیم صهیونیستی از تحولات تازه در سوریه پرداخت و نوشت: "الکس فیشمن”، تحلیلگر مسائل نظامی در روزنامه "یدیعوت احارونوت”، از جمله عناصر نزدیک به دستگاه حاکم در اسرائیل به حساب می آید و تحلیل هایی که در این روزنامه پرتیراژ منتشر می کند؛ عملا اظهارات و سخنان افسران عالی رتبه امنیتی اسرائیل است. به بیان دیگر؛ وقتی که فیشمن می گوید استقرار سامانه موشکهای پیشرفته اس ۴۰۰ روسیه در سوریه، قواعد بازی را به هم می زند؛ در واقع نظرات افسران عالی رتبه ارتش اسرائیل در پشت درهای بسته را بازگو کرده است.

*سامانه موشکی "اس ۳۰۰

"اس۳۰۰” یک سامانه موشکی سطح‌ به‌ هوای دوربرد با قابلیت استفاده در ارتفاع های گوناگون تا سقف مشخص است. "اس۳۰۰ ” در حال حاضر یک خانواده است و انواع مختلفی از این سامانه با کاربردهای متفاوت در وزارت دفاع روسیه تولید شده است.

هم‌اکنون "اس۳۰۰ پی‌ام‌یو (S-300PMU)” به‌عنوان یکی از مرگبارترین و پیشرفته‌ترین سامانه‌های موشکی خانواده "اس۳۰۰ ” است که توانایی ردیابی و انهدام حدود ۱۰۰ هدف را دارد. آن‌ طور که روس‌ها اعلام کرده‌اند، زمان آماده‌سازی این نوع از سامانه‌ها، حدود ۵ دقیقه‌ بوده که این خود یکی از ویژگی‌های مهم سامانه موشکی اس۳۰۰ پی‌ام‌یو به شمار می‌رود.

سایت گلوبال سیکیوریتی درباره "سامانه موشکی اس ۳۰۰” نوشت: این سامانه یک سیستم دفاع ضد موشکی در برد بلند است که قادر به مقابله و حمله به هواپیماهای جنگی، موشک‌های کروز و موشک‌های تاکتیکی و را در برد ۲۰۰ کیلومتر دارد. نوع ” S-300PMU2 ” یک موشک جدید با سر جنگی بزرگتر و راهنمایی بهتر است که طیف وسیعی از اهداف را تا ۲۰۰ کیلومتر مورد اصابت قرار می دهد. "سامانه موشکی اس ۳۰۰” یک سیستم دفاع هوایی برای دفاع از تأسیسات حیاتی دولت و نیروهای مسلح و مقابله و انهدام هواپیماهای پیشرفته، موشک های کروز استراتژیک، موشک های بالستیک تاکتیکی و سلاح های دیگر است.

این سایت ادامه داد: "سامانه موشکی اس ۳۰۰” سرعت عمل بالایی برای مقابله با هواپیماهای دشمن (فرضی) دارد و از ۴ قسمت پست فرماندهی ، شش مجتمع موشکی دفاع هوایی ۹۰Zh6E2 ؛ موشک دفاع ضد هوایی ۴۸N6E و امکانات و تاسیسات پشتیبانی تشکیل شده است.

سایت گلوبال سیکیوریتی یادآور شد: پست فرماندهی با ساز و کار تعریف شده شرایط را برای مورد اصابت قرار دادن انواع هواپیماها، موشک های سطح به سطح کروز و بالستیک مهیا می‌کند.

*سامانه موشکی "پانتیسر

"پانتسیر -اس ۱ (Pantsir-S1)” که پیمان آتلانتیک شمالی ناتو آن را "سام-۲۲” نام‌گذاری کرده‌است، یک سامانه دفاع هوایی است که از ترکیبموشک زمین به هوا میان‌برد و توپ ضدهوایی تشکیل گردیده و توسط فدراسیونروسیه تولید شده‌ است.

سامانه دفاع موشکی "پانتسیر” یک سامانه دفاع ضد هوایی در برد قریب به ۱۲ تا ۳۶ کیلومتر (مجموع برد موشک‌ها و رادار) بوده که قادر است انواع بالگردها، هواپیماهای جنگی و بدون سرنشین، موشک‌های سطح به سطح و بمب‌های هدایت شونده هوا به زمین را مورد اصابت قرار دهد. این سامانه برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی و غیرنظامی (نیروگاه های برق اتمی و تاسیسات بزرگ) یا پوشش دادن پایگاه ضدموشکی با شعاع گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

"پانتسیر” دارای سیستم هدایت شونده ضد زره و ضدهوایی، سرعت عملیاتی بالا و نواخت تیر گسترده بوده که پتانسیل‌های بالفعلی دارد. این سامانه دارای اجزا مختلفی از موشک‌های سطح به هوا کلاس "سام”، رادار و سیستم فرماندهی و کنترل، تیربارهای خودکار و سامانه‌های پشتیبانی است.

سایت آرمای تکنولوژی (Army Technology) درباره این سامانه می‌نویسد: "پانتسیر” سیستم دفاع هوایی طراحی شده برای دفاع استحکامات زمینی در مقابل انواع سلاح از جمله هواپیماهای جنگی و هلیکوپتر، موشک های بالستیک و کروز، مهمات هدایت شونده دقیق و وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین است.

این سایت ادامه داد: نام دیگر این سیستم دفاع هوایی اس ای ۲۲ گری هاوند ( SA-22 Greyhound) بوده و ساخت فدراسیون روسیه است؛ "پانتسیر از توپ های ۳۰ میلی متری توسعه یافته که قابلیت مورد اصابت قرار دادن هواپیما را دارند به همراه اجزا آن تشکیل شده و دارای رادار پیشرفته اپتیکی است.

سایت آرمای تکنولوژی(Army Technology) با اشاره به اجزای مختلف این سامانه اعم از موشک های سطح به هوا با برد تا ۱۲ کیلومتر و با وزن ۱۶ کیلوگرم و داشتن دو سری توپ ۳۰ میلی متری ضد هوایی عنوان داشت: سیستم کنترل آتش "پانتسیر” شامل یک رادار هدف یابی و رادار ردیابی باند موج دوگانه بوده و سیستم کنترل آتش دارای یک کانال الکترو نوری با طول موج تصویرساز گرمایی و جهت یاب مادون قرمز، از جمله پردازش و ردیابی هدف به صورت اتوماتیک است.

این سایت درباره حمل کننده سامانه دفاع هوایی "پانتسیر” ادامه داد: این سامانه بر روی شاسی کامیون ” ۱۰T ها Ural-5323 ” با گرداننده لوله، حسگرها، تجهیزات کنترل و خدمه نصب شده چهار محور، ۸ × ۸ و تمام چرخ ها با چرخ تایر تک است.

سوریه از سامانه دفاع هوایی -موشکی پانتسیر -اس ۱ (Pantsir-S1) ” بهره می‌برد و این سامانه می‌تواند با توجه به اینکه تلفیقی از توپ های ضد هوایی و موشک‌های ضد هواپیماست، می‌تواند رصد عملیاتی مرزی در فاصله نزدیک را به خوبی انجام دهد.

در مجموع "مسکو” با استقرار سامانه‌های دفاع موشکی پیشرفته خود تلاش می‌کند تا از بروز برخی اقدامات تحریک برانگیز که ثبات منطقه را به خطر می‌اندازد، جلوگیری کرده و یک امنیت هوایی نسبی در آسمان سوریه به وجود آورد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وبسايت خبري کاشمر بصیر، تاریخ انتشار خبر 12 دی 1394، کدمطلب: 7217، www.kashmarbasir.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین