پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۴۸
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
شرکت سارویه شمال ـ کارخانه ساریت نکا ـ که روزی جزو پیشتازان عرصه صنعت در مازندران و حتی کشور به شمار می‌رفت، امروز در سایه ناکارآمدی تدبیر مسئولان، امیدی به آینده بازگشت شکوفایی دوران گذشته ندارد.

شعارسال: دقت ناکافی در واگذاری و مدیریت نادرست در برخی صنایع، به‌راحتی می‌تواند روند رو به رشد هر شرکت و صنعتگری را از حرکت باز دارد، لذا توجیه فشار تحریم و وجود مشکلات اقتصادی ناشی از آن، تنها بهانه‌هایی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت و انجام تعهدات است.

البته زمانی که از ابتدا بنا را بر حل مشکلات اقتصادی با نگاه سیاسی، آن هم در بیرون از مرزهای کشور و در قالب مذاکرات گذاشته باشند و نه نگاه اقتصاد مقاومتی با استفاده از نیرو و سرمایه داخلی درون‌زا، حاصلش را باید در تجمعات، اعتراض‌ها، اعتصاب‌ها و در آخر هم بن‌بست حل مشکلات صنعت، نیروی کار و تعطیلی صنایع مشاهده کرد.

روزهای پایانی سال ۹۳ بود که کارکنان کارخانه ساریت شهرستان نکا پس از نیافتن گوش شنوا جهت شنیدن مطالبات و انجام اقدامی در راستای حل مشکلات آن‌ها در شهرستان، با حضور در مقابل استانداری مازندران، طی ۲ روز متوالی، خواستار دریافت مطالبات خود می‌شوند.

این حرکت که به مذاق مدیران ارشد شهرستان خوش نمی‌آید، تحرکاتی را در این رده به همراه دارد و طی تماس‌هایی با کارکنان معترض حاضر در تجمع، ضمن دلجویی از آنها، وعده تشکیل جلسه با حضور معترضان و مالک کارخانه به آنان داده می‌شود تا با بررسی مجدد شرایط کارخانه برای رفع مشکلات، تدبیری اندیشیده شود.

کارکنان معترض این کارخانه که نه فقط برای اعتراض و تجمع، بلکه برای احیای حق خود در سایه بی‌توجهی مسئولان شرکت و شهرستان، ناچار به این حرکت شده بودند نیز دست از اعتراض برداشته و به امید تشکیل جلسه منتظر می‌مانند تا اینکه در حرکتی امید بخش در جلسه شورای تأمین شهرستان، مالک کارخانه نسبت به تسویه تمام مطالبات متعهد می‌شود.

پس از این جلسه با توافق مدیران کارخانه و مالک شرکت، ابتدای سال ۹۴ با ۴۰ درصد از کارکنان کارخانه تسویه شده و فسخ قرارداد می‌شوند و ۶۰ درصد باقی مانده با وعده پرداخت مطالبات و حفظ حضور و کار در کارخانه تا تاریخ ۱۰ الی ۱۵ اردیبهشت مواجه می‌شوند که به امید دریافت حق خود، به تاریخ وعده داده شده امیدوار می‌مانند.

انتظار دریافت معوقات و مطالبات کارکنان این شرکت تا ۲۸ اردیبهشت نیز به طول می‌انجامد اما خبری از وعده داده شده نمی‌شود تا اینکه در این روز با مدیر شرکت دیدار می‌کنند و در این ملاقات تنها با پیشنهاد پرداخت مطالبات فروردین و انصراف از دریافت مطالبات سال گذشته که به طور میانگین برای هر نفر حدود ۴ میلیون نفر بوده، مواجه می‌شوند که در واقع نقض تعهد داده شده به شورای تأمین شهرستان نیز به‌شمار می‌رود.

نکته قابل توجه تشکیل جلسه‌ای ۳ ساعته با بازرسان اداره کار و معاون فرمانداری نکا در محل کارخانه پیش از جلسه ۲۸ خرداد است که در جریان آن جلسه، به نوعی ادامه روند را به ضرر کارگران توصیف کرده و در جمع‌بندی جلسه، شرایط را علیه کارگران دانسته و از آنان درخواست کوتاه آمدن می‌شود که با این درخواست از سوی کارکنان موافقت صورت نمی‌گیرد.

اما چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت، تجمعی اعتراضی در مقابل فرمانداری نکا در اعتراض به عدم پیگیری مجدانه نسبت به آنچه در مقابل شورای تأمین و شخص سرپرست فرمانداری تعهد داده شده بود، صورت می‌گیرد که بازهم با وعده‌ای جدید روبه‌رو می‌شوند، این‌بار وعده جلسه در تاریخ شنبه ۲ خرداد برای رفع نهایی مشکل آنان داده می‌شود.

اما زمانی که کارکنان و کارگران کارخانه ساریت در تاریخ وعده داده شده به فرمانداری نکا مراجعه می‌کنند با غیبت سرپرست فرمانداری نکا و جواب سربالای مسئولان فرمانداری مبنی بر عدم توانایی بر رفع مشکل آن‌ها و پیشنهاد عجیب ادامه دادن به اعتراضات تا گرفتن حق خود مواجه می‌شوند.

این کارگران و کارکنان که خود را بازیخورده مدیران شرکت و فرمانداری نکا می‌بینند، با سرخوردگی کامل نسبت به فردای خود، این روز‌ها در یک کارخانه علناً تعطیل، ساعات اداری را با گپ و گفت و صرفاً گذران زمان می‌گذرانند.

قابل توجه است که کارخانه ساریت در سال ۱۳۷۲ با ظرفیت اسمی ۳۰ هزار تن تولید انواع ورق سیمانی در سال؛ در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار در کنار کارخانه سیمان مازندران و با بهره‌گیری از ماشینآلات و تکنولوژی شرکت VOITH اتریش (بعد‌ها بهنام MFL تغییر نام پیدا کرد) احداث شد.

در سال ۱۳۷۴ خط تولید آرد و از راه‌اندازی و متعاقباً ورق صاف و تیزه نیم‌گرد نیز در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۸۳ به جمع محصولات این کارخانه اضافه شد.

بهعلت ممنوعیت استفاده از آزبست در سال ۱۳۹۰ و اهتمام مدیریت این شرکت به نوآوری و حفظ کیفیت بر‌تر و ارتباط مستمر با متخصصان و مشاوران بین المللی در این صنعت، موجب گردید تا این کارخانه با همکاری شرکت MFL اتریش به تولید محصولات بدون آزبست، با آخرین تکنولوژی اروپا روی آورده و در سال ۱۳۹۲ مجدداً کارخانه راه‌اندازی و به‌عنوان اولین کارخانه تولید انواع ورق‌های سیمانی بدون آزبست استاندارد در ایران با ظرفیت ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار مترمربع در سال به بهره‌برداری رسید.

هم چنین این شرکت در مهرماه‌‌ همان سال۹۲ به‌عنوان اولین تولیدکننده ورق‌های موج‌دار و محصولات الیاف سیمانی «غیر آزبستی» در ایران از سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و اداره‌کل استاندارد مازندران در رده کلاس ۱ موفق به اخذ پروانه استاندارد اجباری و ملی ۱۲۲۷۶ شد که استاندار مازندران را مجاب کرد تا در اسفندماه‌‌ همان سال، از این کارخانه بازدید و در آن بازدید دستورات لازم را به ارگان‌های ذیربط حاضر در محل بازدید برای رفع مشکلات این کارخانه صادر کند.

اما امروز با گذشت بیش از یک‌سال‌ونیم از بازدید استاندار مازندران از این کارخانه و پس از تغییر مالک شرکت، نه تنها روند رو به رشد کارخانه ساریت، شتاب بیشتری نگرفت، بلکه امروز به تعطیلی نیز کشیده شده است لذا به نظر می‌رسد استاندار مازندران یک بار دیگر نیز باید در این کارخانه حضور پیدا کرده و فکری برای چرایی نتیجه نگرفتن رویکرد اقتصادی دولت تدبیر و امید در استاندار مازندران بیاندیشد.

امید است تا در آینده‌ای نزدیک، شهرستان نکا که به عنوان صنعتی‌ترین شهر مازندران شهرت یافته است، در سایه تدبیر درست مسئولان و با اتکا به سرمایه‌های درونی اقتصاد استان، از بحران‌های صنایع که سهم حداکثری ایجاد آن در سایه مدیریت ضعیف برخی مسئولان بعضاً دارای پست‌های حساس است، شاهد بازگشت دوران قابل قبول شکوفایی گذشته باشد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری بلاغ، تاریخ انتشار خبر 7 خرداد 1394، کدمطلب: 105285، www.bloghnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین