پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۸۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۶
قبلا این هشدار داده شد در صورت عدم برخورد جدی با گروگانگیری اتباع خارجی فردا شاهد ضجه فرزندان خود جیرفتی‌ها در چنگال گروگانگیرانی هستیم که انسانیتشان را فراموش کرده و به این کار عادت کرده‌اند.

شعارسال: معین عارفی مدیر مسئول سایتصبح هنردر نشریه روایت جنوب طی یادداشتی نوشت: در دو شماره اول نشریه به مسئله گروگانگیری برادران افغانستانی در جیرفت پرداختیم، پرداختی که فقط اخم مسئولین مرتبط را به همراه داشت؛ عده‌ای مشکل را در خلا قانونی دانستند و عده‌ای در فقر فرهنگی، اما برای رسیدن به همین دو آدرس خرد هم کاری مزید بر سایق انجام نشد، نتیجه اینکه هر روز شاهد گسترش بیشتر این پدیده شوم فرهنگی و امنیتی هستیم.

حضور باندهای بزرگ قاچاق در شهرستان و استخدام نیروهای بومی برای به بند کشیدن و شکنجه و اخاذی از افغانستانی‌ها، جیرفت را به بهشت گروگانگیران تبدیل کرده است جالب اینکه قریب به اتفاق گروگانها در شهرهای دیگر مثل بم گروگان می‌شوند و فقط برای نگهداری به جیرفت منتقل می‌شوند بااین‌حال عمده‌ترین اقدام مسئولین تصویب طرح منع تردد افغانستانی‌ها در جیرفت بوده که به نظر می‌آید فقط فضا را برای افغانستانی‌ها امنیتی کرده و از این بابت گروگانگیران با آسودگی خاطر بیشتر مبادرت به گروگانگیری و اخاذی می‌کنند.

در همان شماره اول این هشدار را دادیم که در صورت عدم برخورد جدی با این پدیده فردا شاهد ضجه فرزندان خود جیرفتی‌ها در چنگال گروگانگیرانی هستیم که انسانیتشان را فراموش کرده و به این کار عادت کرده‌اند. پیش‌بینی‌ها خیلی زودتر از آنچه فکر می‌کردیم تحقق یافت و در همین مدت کوتاه شاهد چند مورد گروگانگیری و اخاذی از ایرانی‌های این منطقه بودیم، جالب اینکه برای یک مورد آزادسازی گروگان همه مسئولین انتظامی استان از بالا تا پایین تقدیر شدند که البته بی‌جا هم نبود اما چرا در برابر روزانه چند گروگانگیری و شکنجه و آزارهای غیرانسانی افغانستانی‌ها در محدوده یک شهر کسی حرفی نمی‌زند،؟! چرا از ماموران آزادسازی گروگان افغانستانی مانند آزادسازی آن گروگان ایرانی تقدیر نمی‌شود؟! آیا پیام این اقدام چیزی جز چراغ سبز به گروگانگیران است که شما بتازید گروگان افغانستانی اتباع بیگانه حساب می‌شوند.

این تازه میانه راه این بلای انسانی است که بر سر یک جامعه می‌آید، هرچه تلاش برای اختفای این مسئله و سهل‌گیری برای برخورد با آن بیشتر شود، این بلای خانمان‌سوز بیشتر گریبان ما را خواهد گرفت زیرا که گرگ‌صفتان گروگانگیر متبحرتر و جسورتر شده و با احساس امنیتی که در آن‌ها ایجاد می‌شود تعدادشان روز به روز بیشتر شده و این مسئله در وهله اول، کار مسئولین امنیتی را سخت‌تر کرده و این فضا را از کنترل همه خارج می‌کند.

البته به نظر می‌آید دستگاه قضایی عزم لازم برای برخورد با پدیده گروگانگیری فارغ از ایرانی یا افغانستانی بودن فرد گروگان دارد، بااین‌حال برای مثال مسئله ساده‌ای مثل رد مرز افغانستانی‌های غیرمجاز که از گروگانگیر شکایت می‌کنند باعث شده در بیشتر موارد فرد گروگانگیر پس از آزادی اصلا تمایل به شکایت نداشته باشد و این مسئله فقط یک حصار امنیتی دور فرد گروگانگیر می‌کشد بنابراین تا زمانی که برنامه جدی و هماهنگ بین دستگاه‌های امنیتی و قضایی و نیز طرح اختصاصی برای مقابله با این پدیده وجود نداشته باشیم نباید انتظار برون‌رفت از این اوضاع را داشته باشیم بلکه روز به روز شاهد گسترش این ناهنجاری فرهنگی، امنیتی و اجتماعی هستیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری سلام سبزواران، تاریخ انتشار خبر 21 بهمن 1394، کدمطلب: 19932، www.salamsabzevaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین