پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۲۰۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۲
وال استریت ژورنال از تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای نزدیک شدن به همتای ترکیه‌ای خود و جلوگیری از گرایش وی به ایران و روسیه خبر داد.
شعارسال:وال استریت ژورنال از تلاش‌های رئیس‌جمهور آمریکا برای نزدیک شدن به همتای ترکیه‌ای خود و جلوگیری از گرایش وی به ایران و روسیه خبر داد.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در پایگاه اینترنتی خود و در گزارشی نوشت: پنج ماه پیش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همتای تُرک خود را یک دوست خواند و تاکید کرد این دو متحد و عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هیچگاه تا این اندازه به هم نزدیک نبوده اند.

اما این دیدگاه خوش‌بینانه ترامپ واقعیت‌های پیچیده‌تری را می پوشاند. اینکه روابط ترکیه با آمریکا به سرعت به یکی از دردسرسازترین روابط برای ترامپ تبدیل می شود. به اذعان رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا روابط این دو کشور اکنون در نقطه ای بحرانی قرار دارد. به نظر نمی رسد نقشه راه روشنی برای این دو کشور وجود داشته باشد تا بتوانند بر اختلاف های خود غلبه کنند.

دولت ترامپ تلاشی را به منظور ترمیم این روابط و جلوگیری از تعمیق اتحاد ترکیه با روسیه و ایران آغاز کرده است. به عنوان بخشی از این تلاش ها مقامات ارشد آمریکایی ازجمله تیلرسون، ژنرال اچ آر مک مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ و جیمز ماتیس، وزیر دفاع در روزهای اخیر مذاکرات فشرده ای را با سران ترکیه انجام داده اند تا از این طریق رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور را متقاعد کنند از نزدیک شدن به مسکو و تهران منصرف شود.

آمریکا می خواهد درحالیکه برای خارج کردن ایران و متحدانش از سوریه تلاش می کند، ترکیه را در کنار خود داشته باشد. از طرف دیگر نگران است روسیه با فروش سامانه های دفاع موشکی پیشرفته به ترکیه به شکاف ها در ناتو دامن زند.

مقامات ترکیه روز چهارشنبه از هرگونه اظهارنظر در این باره خودداری کردند، اما آمریکا و ترکیه آخر هفته توافق کرده اند کارگروه های جدیدی تشکیل دهند تا به منظور یافتن راهی برای پایان دادن به اختلاف ها به بررسی موضوعات کلیدی بپردازند.

یک مقام ترک گفت: ما ترجیح می دهیم درباره چنین موضوعاتی با همتایان آمریکایی خود به طور مستقیم گفتگو کنیم.

اردوغان اوایل این هفته با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفتگو کرد و این سه نفر اکنون درحال زمینه سازی برای دیدار با یکدیگر در ترکیه هستند تا درباره درگیری های سوریه با هم مذاکره کنند. اما یک مقام ارشد دولت آمریکا تلاش های مسکو برای همکاری با تهران و آنکارا را بر روی راهبرد سوریه آنهم بدون حضور آمریکا تمسخر کرد تا نشان دهد که این طرح، خالی از محتواست.

از نظر دولت ترامپ موضوع اصلی که موجب بروز اختلاف میان آمریکا و ترکیه شده است، به حمایت آمریکا از مبارزان کُرد در سوریه مربوط می شود. از این رو مقامات آمریکایی در تلاشند راهی بیابند که به نگرانی های ترکیه در این زمینه پایان دهد، اما آنها باید برای ایجاد توازن درباره آنچه یک سری اختلاف های لاینحل به نظر می رسند نیز راه چاره ای پیدا کنند.

مقامات ‌آمریکایی پیشنهاد می کنند برای تضمین این که مبارزان کُرد از شمال سوریه به خاک ترکیه حمله نمی کنند، آمریکا و ترکیه پست های دیده بانی نظامی مشترک برپا کنند. آنها همچنین به دنبال راه هایی برای کاهش قدرت مبارزان کُردی هستند که آمریکا با کمک های مالی، تسلیحاتی و حمایت مستقیم نیروهای نخبه آمریکایی آنها را تقویت کرده است. اما دولت ترامپ نمی خواهد با درخواست علنی ترکیه مبنی بر پایان دادن به همکاری با گروه‌های کُرد، موسوم به یگان های مدافع خلق که ترکیه آنها را تروریست می خواند، موافقت کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار 3 اسفند 96، کدخبر: 6448018، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
شاید ترکیه به تنهایی قدرت به حساب نیاد ولی وقتی با اجتماع روسیه و ایران جمع بشه در منطقه حضور قدرتمندی ایجاد میکنه
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین