پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024 March 19
کد خبر: ۱۱۲۱۴۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
از میان همسایگان مرزی و منطقه‌ای ایران دو کشور افغانستان و عراق بدتر از ایران هستند و مابقی همسایه‌های منطقه ای ایران وضعیت بهتری دارند و امارات و قطر به ترتیب در بهترین جایگاه در میان کشورهای منطقه قرار دارند.

شعارسال: گزارش جدید شاخص فساد جهانی از سوی "سازمان بین المللی شفافیت" منتشر شده که در این گزارش جایگاه ایران با رشد یک نمره‌ای از شاخص 29 در سال 2016 به شاخص 30 در سال 2017 رسیده است.

به نقل از وب سایت "سازمان شفافیت بین المللی"، در گزارش جدید وضعیت فساد در کشورها در سال 2017 شاخص متوسط 180 کشور جهان بدون تغییر در عدد 43 مانده است.

گفتنی است این شاخص بین 0 و 100 است و هر چه امتیاز کشورها به 100 نزدیک‌تر باشد نشانه عدم فساد و هر چه شاخص عددی کشورها به 0 نزدیک تر باشد نشانه فساد پذیری بیشتر کشورهاست.

بر اساس گزارش سازمان شفافیت بین المللی وضعیت بیش از دو سوم کشورهای جهان – بیش از 120 کشور- از منظر وجود فساد زیر شاخص 50 است و این مساله نشان دهنده فساد نسبی در این کشورهاست.

همچنین بر اساس گزارش جدید، در بسیاری از کشورهایی که فساد در آنها زیاد است روزنامه‌نگاران و فعالان مدنی به قیمت جانشان به شفافیت‌پذیری بیشتر سیستم کمک می کنند.

در گزارش امسال 3 کشور نیوزیلند، دانمارک و فنلاند با کسب شاخص‌های به‌ترتیب ‌89، 88 و 85 پاک ترین کشورهای جهان و 3 کشور سومالی ، سودان جنوبی و سوریه به ترتیب با کسب شاخص‌های 9، 12 و 14 فاسد ترین کشورهای جهان هستند.

ایران در سال 2017 در رده 130 ام ایستاده است و شاخص این کشور با افزایش 1 نمره ای از عدد 29 در سال 2016 به عدد 30 در سال 2017 رسیده است. وضعیت ایران در جدول با 4 کشور گامبیا، اوکراین،میانمار و سیئرالئون یکسان است.

نکته دیگر اینکه آمار 4 سال گذشته نشان می‌دهد وضعیت ایران در زمینه شاخص فساد در این سال‌ها رو بهبود بوده و از شاخص 25 در سال 2013 – نخستین سال آغاز به کار دولت یازدهم- به شاخص 30 در سال 2017 میلادی رسیده است.

از میان کشورهای همسایه ایران تنها دو کشور افغانستان و عراق وضعیت بدتری از ایران دارند و با کسب شاخص‌های 15 و 18 به ترتیب در رده 177 و 169 جهان قرار دارند.

از میان همسایه‌های منطقه ای ایران، کشور امارات متحده عربی با کسب شاخص 71 بهترین وضعیت را دارد و به طور مشترک با کشور اروپایی استونی در جایگاه بیست و یکم پاک‌ترین کشورهای جهان قرار گرفته است. امارات حتی یک پله بالاتر از فرانسه ایستاده است. کشور قطر همسایه منطقه ای بعدی ایران است که با کسب شاخص 63 در کنار دو کشور تایوان و پرتغال در رده بیست و نهم دنیا قرار گرفته است.

کشورعربستان سعودی با شاخص 49 به همراه کشور کرواسی در رده 57 جهان قرار دارد.

روسیه نیز با کسب شاخص 29 در رده 135 ام جهان قرار گرفته است.

نقشه جهانی میزان فساد در 180 کشور جهان؛ هر چه پررنگ تر فساد بیشتر

جایگاه ایران در جدول شاخص فساد جهانی و مقایسه شاخص فعلی با شاخص 5 سال گذشته

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت خبری تحلیلی عصرایران، تاریخ انتشار: 3اسفند1396، کدخبر: 594476: www.asriran.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
یک مافیای اقتصادی بزرگ به نظر من در ایران وجود دارد که بر اقتصاد ایران چنبر زده است
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین