پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۵۶۸۶
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۳
روز دوشنبه قیمت نفت آمریکا نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه افزایش یافت و به ۶۲.۱۰ دلار رسید. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به کاهش تعداد دکل های فعال نفتی در آمریکا و افزایش میزان شغل در این کشور اشاره کرد. ایجاد موقعیت های شغلی جدید آمریکا می تواند به نوبه ی خود میزان تقاضای جهانی نفت را افزایش دهد.
شعارسال: به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز کاری هفته ی گذشته) ۹ سنت (۰.۱ درصد) افزایش یافت و این نفت در بازار بشکه ای ۶۵.۵۸ دلار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایشی ۶ سنتی (۰.۱ درصد) بشکه ای ۶۲.۱۰ دلار صورت گرفت.

از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری می توان به کاهش تعداد دکل های فعال نفتی در آمریکا و افزایش میزان شغل در این کشور اشاره کرد. در این رابطه، گزارش های موسسه ی بیکر هیوز نشان می دهد که در هفته ی منتهی به ۹ مارچ آمریکا با کاهش دادن ۴ دکل نفتی مجموع دکل های نفتی خود را به ۷۹۶ عدد رسانده است. همچنین، بنابر اطلاعات منتشر شده، دولت آمریکا در ماه فوریه ی سال جاری توانسته بیش از میزان یک سال و نیم اخیر در این کشور شغل ایجاد کند. آمارهای موجود نشان می دهد که در ماه فوریه حدود ۳۱۳۰۰۰ شغل جدید در آمریکا ایجاد شده است. البته لازم به ذکر است که شغل های جدید ایجاد شده برخی بخش های اقتصاد آمریکا از جمله کشاورزی، خود کاری، و کار در منازل شخصی را در بر نمی گیرد. تحلیلگران اقتصادی بر این باورند که ایجاد شغل های جدید میزان تقاضای جهانی برای نفت را افزایش می دهد و افزایش تقاضا برای نفت به نوبه ی خود باعث افزایش قیمت این محصول می گردد.

لازم به ذکر است که علیرغم، کاهش تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا در روز های اخیر، مجموع دکل های نفتی فعال در این کشور در مقایسه با سالیان گذشته افزایش یافته و این به نوبه ی خود باعث می شود که میزان تولید نفت آمریکا که از اواسط سال ۲۰۱۶ تا کنون حدود ۲۰ درصد افزایش داشته (۱۰.۳۷ میلیون بشکه در روز) بیش از پیش افزایش یابد. با افزایش میزان تولید نفت خام آمریکا این کشور پس از روسیه به دومین تولید کننده ی بزرگ نفت در دنیا تبدیل شده است.

در پایان باید خاطر نشان گردد که ادامه ی اجرای قرارداد کاهش تولید اوپک و همپیمانان آن در ماه های اخیر باعث شده است که میزان کلی تقاضای نفت افزایش یافته و در نتیجه قیمت این محصول افزایش یابد. در این خصوص، سازمان کشور های صادر کننده نفت و ۱۱ کشور دیگر از جمله روسیه در اواخر سال ۲۰۱۶ توافق کرده بودند تا برای ایجاد تعادل میان عرضه و تقاضا و در پی آن افزایش قیمت نفت، تولید خود را از اول سال ۲۰۱۷ در مجموع روزانه ۱.۸ میلیون بشکه کاهش دهند.

در تاریخ ۲۵ می سال ۲۰۱۷، تولید کنندگان تصمیم گرفتند که قرارداد کاهش تولید نفت را که در ابتدا ۶ ماهه بود، برای ۹ ماه دیگر تمدید کنند، و تا ماه مارس ۲۰۱۸ به کاهش تولید ادامه دهند. علاوه بر این، در روز ۳۰ ام نوامبر سال ۲۰۱۷ اعضای اوپک به همراه کشورهای غیر عضو به رهبری روسیه توافق کردند که تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی قرارداد مزبور را تمدید کرده و تولید نفت را کاهش دهند.

در این خصوص، گزارش های منتشر شده توسط اوپک نشان می دهد که میزان پایبندی این نهاد و همپیمانان آن به قرارداد کاهش تولید در ماه ژانویه ی سال جاری ۱۳۳ درصد بوده است. گزارش ها حاکی از آن است که اوپک هنوز یه طور رسمی در خصوص تمدید مجدد قرارداد کاهش تولید برای سال ۲۰۱۹ تصمیم گیری نکرده وممکن است روسیه در خصوص امکان خروج از این قرارداد بر اعضای اوپک فشار وارد کند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری شفاف  ، تاریخ انتشار: 21اسفند 1396، کدخبر: ۴۵۵۶۱۸،www.shafaf.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین