پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۱۶۰۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
کمیسیون اصل 90مجلس شـــورای اســـلامی‌عصر یکشنبه میزبان علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود. مجلس از مونسان برای دفاع از گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی دعوت کرده بود و در پایان مهلت یک‌ماهه‌ای برای بررسی کارشناسی و نهایی شدن گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی به‌منظور ارائه به مرکز پژوهش‌های مجلس تعیین کرد.

شعار سال: کمیسیون اصل 90مجلس شـــورای اســـلامی‌عصر یکشنبه میزبان علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری بود. مجلس از مونسان برای دفاع از گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی دعوت کرده بود و در پایان مهلت یک‌ماهه‌ای برای بررسی کارشناسی و نهایی شدن گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی به‌منظور ارائه به مرکز پژوهش‌های مجلس تعیین کرد.

نمایندگان مجلس پیش‌تر طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه را در دستور کار قرار داده و با جدیت در این مسیر گام برداشته‌اند. آنها پاسخگو نبودن مسئولین سازمان میراث فرهنگی و عقب‌ماندن این سازمان از برنامه‌های توسعه را دلیل اصلی ارائه طرح خود اعلام کرده‌اند.

علی‌اصغر مونسان هم در شرایطی به کمیسیون اصل 90مجلس رفت که زمزمه انتصاب او به وزارت راه و شهرسازی به جای عباس آخوندی - وزیر استیضاح‌شونده راه و شهرسازی - از مدتی پیش منتشر شده است. اما نمایندگان حاضر در جلسه کمیسیون اصل 90مجلس خطاب به رئیس سازمان میراث فرهنگی انتقادات زیادی از عملکرد سازمان میراث فرهنگی داشتند و مذاکرات این کمیسیون بیانگر قانع‌نشدن نمایندگان از دفاعیات مونسان از سازمان میراث فرهنگی است. به‌همین دلیل نیز نسخه‌ای از گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی به مرکز پژوهش‌های مجلس و آن سازمان ارائه شد و ضرب‌الاجل یک‌ماهه‌ای برای بررسی کارشناسی و نهایی شدن گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی تعیین شد.

دفاع با دست خالی

مونسان در دفاع از گزارش عملکرد سازمان میراث فرهنگی و در پاسخ به انتقادات نمایندگان مجلس از عملکرد این سازمان در حفاظت از آثار و بناهای تاریخی از اختصاص بودجه اندک به سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی تنها با ۴۰میلیارد تومان باید میراث‌فرهنگی کشور را نجات دهد.

مونسان در نشست کمیسیون اصل90 مجلس خطاب به نمایندگان گفت: از مأموریت‌های بزرگ و متنوع سازمان میراث فرهنگی تنها در کلام حرف زده می‌شود، اما این سازمان بسیارضعیف است و دولت و مجلس آنطور که باید به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری توجه نکرده‌اند.

او از تخصیص تنها 24درصد از بودجه سازمان میراث فرهنگی خبر داد و با انتقاد از کم بودن بودجه تخصیص یافته، تصریح کرد: تنها 40میلیارد تومان اعتبار وجود دارد که باید سازمان میراث را با همین اعتبار نجات داد و به‌همین دلیل این بودجه صرف گسترش گردشگری و صنایع‌دستی می‌شود. رئیس سازمان میراث فرهنگی از رشد اندک بودجه سازمان میراث فرهنگی در سال‌97نیز انتقاد کرد و با اشاره به جلسات متعدد خود با نمایندگان مجلس برای افزایش اعتبار سازمان میراث فرهنگی در بودجه 97، گفت: با این بودجه اندک و در شرایطی که برای توسعه صنعت خودروسازی کشور با جان و مال حمایت می‌شود، نمی‌توان میراث فرهنگی را نجات داد.

او به انتقادات نمایندگان درخصوص عقب‌ماندن صنعت گردشگری از برنامه‌های توسعه نیز واکنش نشان داد و در دفاع از عملکرد سازمان میراث فرهنگی افزود: در ایران به سومین صنعت اقتصادی جهان توجه نمی‌شود درحالی که با گرفتاری‌هایی که در حوزه صنعت و کشاورزی وجود دارد با 40میلیون تومان می‌توان در گردشگری شغل ایجاد کرد.

انتقاد دیگر مونسان به بازنگرداندن درآمد موزه‌ها به‌خودشان بود. او گفت که متأسفانه درآمدهای اندک موزه‌ها که به خزانه واریز می‌شود به سازمان میراث فرهنگی بازگردانده نمی‌شود و تنها 53درصد از این درآمدها برگشت داده شده که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست.

بعد از برجام اتفاق خاصی در حوزه گردشگری نیفتاده است

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با اعتراف به اینکه پس از برجام اتفاق خاصی در حوزه گردشگری رخ نداد گفت: مجددا به عقب برگشته‌ایم. به گفته رئیس سازمان میراث فرهنگی، تبلیغات ایران در جهان بسیار ضعیف است درحالی‌که برای جذب گردشگری باید تبلیغات داشت.

مونسان گفت: حتی در اجلاس جهانی چین، مسئولان چینی ایران را با مختصات عربستان می‌شناسند. چون کاری برای شناساندن ایران انجام نشده و ایران با غرفه‌های محقر در نمایشگاه‌های خارجی ظاهر شده‌ است. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی از ارسال نامه به معاون اول رئیس‌جمهور برای اختصاص 200میلیارد تومان برای تبلیغات کشور در جهان خبر داد و اعلام کرد: سازمان میراث فرهنگی حتی نمی‌تواند یک تیزر تبلیغاتی در شبکه‌های صداوسیما داشته باشد تا از سفرهای خارجی بکاهد و موجب افزایش سفر به استان‌های مختلف کشور شود.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 22 اسفند 96، کدمطلب:9567، www.newspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۳
0
0
با 40 میلیارد تومان شاید بتوان تخت جمشید را فقظ کرد فقط
بهتر است به دنبال کسب درامد پایدار از گردشگران خارجی برای این مغوله باشیم تا دیر نشده
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین