پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۳۸۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷
«نياسر» يكي از شهرهاي تاريخي ايران در شهرستان كاشان استان اصفهان است كه مجموعه اي از آثارباستاني چون غار تاريخي و آتشكده ساساني و چشمه اسكندريه و...را در خود جاي داده و داراي زيباترين آبشار در اين منطقه كويري است، اما در كنار اين همه زيبايي و آثار باستاني، دو معدن سنگ آهن و سنگ تراورتن در اين منطقه وجود دارد كه مورد حفاري و انفجار قرار مي گيرد و اين مساله گلايه مردم منطقه، ميراث فرهنگي و گردشگران داخلي و خارجي را در پي دارد.

شعار سال: «نياسر» يكي از شهرهاي تاريخي ايران در شهرستان كاشان استان اصفهان است كه مجموعه اي از آثارباستاني چون غار تاريخي و آتشكده ساساني و چشمه اسكندريه و...را در خود جاي داده و داراي زيباترين آبشار در اين منطقه كويري است، اما در كنار اين همه زيبايي و آثار باستاني، دو معدن سنگ آهن و سنگ تراورتن در اين منطقه وجود دارد كه مورد حفاري و انفجار قرار مي گيرد و اين مساله گلايه مردم منطقه، ميراث فرهنگي و گردشگران داخلي و خارجي را در پي دارد.

خواسته مردم

در اين خصوص مردم نياسر طي نامه اي به مسئولان كشوري خواستار رسيدگي و نجات حريم آتشكده، چارتاقي نياسر و چشمه اسكندريه از مشكلات موجود شدند. «علي طالاري» يكي از شهروندان نياسري در گفت و گو با «ايران» در اين خصوص اظهارداشت: اين دو معدن گلوي طبيعت و زندگي اين منطقه را مي فشارد و اين گونه شاهد مرگ تدريجي اين شهر هستيم. تنها اميد ما براي نجات جان مردم و حيات اين شهر توجه مسئولان كشوري است.

ايجاد لرزه هاي شديد از انفجار معادن در نياسر

«علي ابوالفضلي» مديرپايگاه ميراث فرهنگي نياسر نيز در گفت و گو با «ايران» با اشاره به پيگيري هاي زياد ميراث فرهنگي نياسر افزود: انفجار شديد معدن سنگ آهن لرزه شديدي در شهر دارد كه باعث ايجاد گسل مي شود و آب چشمه به مكاني ديگر هدايت مي شود و در نتيجه چشمه اسكندريه خشك خواهد شد. معدن سنگ آهن نياسر روي رشته كوهي است كه مشرف به چشمه اسكندريه و باغ تالار و آبشار نياسر است. وي با اشاره به اينكه صخره هاي كنار آبشار نياسر كه از اين سرچشمه نشات مي گيرد ترك و شكاف دارد كه با لرزش انفجار معدن فرو مي ريزد، تصريح كرد: طي دوسال اخير ميراث فرهنگي در خصوص اين دومعدن به مراجع قانوني شكايت كرده، اما تاكنون به نتيجه نرسيده است. مديرپايگاه ميراث فرهنگي نياسر با تاكيد بر اينكه وضعيت انفجار معدن را طي نامه اي به مديركل ميراث فرهنگي و استاندار اصفهان اعلام كرديم، گفت: ما نامه نگاري هاي خود را براي مديران ارشد ارسال كرديم كه درجريان قراربگيرند كه اگر اتفاقي بيفتد نگويند ميراث فرهنگي نياسر كوتاهي كرده است. ابوالفضلي با اشاره به معدن ديگري كه در دل شهر تاريخي نياسر قرار دارد، افزود: خطرجاني معدن سنگ تراورتن برهيچ كس پوشيده نيست، چرا كه اين معدن در پاي آتشكده و چارطاقي نياسر، رصدخانه نياسر و در كنارباغ ها و محل سكونت اهالي واقع شده است. اين معدن سنگ علاوه بر ايجاد گرد وغبار و سر و صدا، باعث نگراني مسئولان و همچنين مردم از خطر پرت شدن كودكان و زنان و گردشگران در چاله هاي ايجاد شده از برداشت سنگ شده است. مديرپايگاه ميراث فرهنگي نياسركاشان گفت: براي كارشناسي انفجار معدن، لرزه نگار لازم است نه كارشناس معدنكار. بايد متخصص براي شناخت ميزان لرزه معدن در شهر كارشناسي كند كه تاكنون چنين اتفاقي رخ نداده است.

توجه به خواسته مردم

«مهدي تقي پور» رئيس شوراي شهر نياسر نيز با توجه به درخواست مردم از اين شورا جهت حفظ آثار باستاني اين شهر بويژه حريم چارطاقي نياسر و چشمه اسكندريه، افزود: احياي اطراف چارطاقي نياسر كه رصد خانه اين شهر و چشمه اسكندريه را شامل مي شود بويژه با حضور گردشگران خارجي ضروري است.

پيگيري مساله معادن

در همين حال، «علي اصغرمونسان» معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور هم در حاشيه همايش نجوم در شهر نياسر در گفت و گو با «ايران» اظهارداشت: موضوع معدن هاي نياسر به وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز مربوط مي شود و قول مي دهم با وزير مطرح كنم. دستور مي دهم همكاران از اين دومعدن بازديد كنند و چنانچه به حوزه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مرتبط باشد قول مي دهم حتما رسيدگي شود. به گفته مونسان، قانون نگاه ويژه اي براي پاسداشت ميراث فرهنگي كشور دارد و اختيارات قابل توجهي را تعريف كرده است. نياسر قطب گردشگري كشور است و يكي از جاهايي است كه تعداد زيادي گردشگر مي آيند و امكانات و زيرساخت هاي آماده براي گردشگري دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از بانک نشریات کشور تاریخ انتشار 26مهر 97، کدمطلب: 3818142، www.magiran.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
0
س.ح75
اداره میراث نباید خوب احازه احداث معدن رو میداد که کار به اینجا بکشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین