پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۱۱۹۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵
احمدحاتمی یزد گفت: یکی از علل مهم افزایش قیمت ارز تقاضای افرادی است که ارز را از کشور خارج می‌کنند و ثروت خود را از ایران به کشورهای دیگر می‌برند، زیرا در ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی احساس ناامنی می‌کنند.

شعارسال:احمدحاتمی یزد گفت: یکی از علل مهم افزایش قیمت ارز تقاضای افرادی است که ارز را از کشور خارج می‌کنند و ثروت خود را از ایران به کشورهای دیگر می‌برند، زیرا در ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی احساس ناامنی می‌کنند.

احمد حاتمی‌یزد (مدیرعامل اسبق بانکهای صادرات و تجارت) در مورد دلیل افزایش ارز اظهار داشت: چند موضوع مختلف داخلی و خارجی باعث افزایش بهای ارز در ماه‌های پایانی سال گذشته شد که مهمترین آن وضعیت مبهم برجام بود.

وی افزود: زمانی‌که برجام امضا شد ده‌ها گروه بزرگ صد نفری از اروپا و خاورمیانه به ایران آمدند تا امکانات سرمایه‌گذاری در ایران را بررسی کنند اما زمانی که متوجه شدند آمریکا به قول خود وفادار نیست نظر خود را تغییر دادند.

حاتمی‌یزد خاطرنشان کرد: بعد از اینکه ترامپ اعلام کرد ممکن است برجام را لغو کند در دل برخی‌ از ایرانی‌ها هراس‌ افتاد، برخی‌ از ایرانی‌ها پس از این اتفاق، اقدام به تبدیل سرمایه خود به ارز کردند و در کانادا، ترکیه و اسپانیا ویلا و ساختمان خریدند و پولشان را از کشور خارج کردند که این موضوع تقاضا برای خروج سرمایه از کشور را بالا برد.

وی ادامه داد: البته آقایانی که اقدام به این کار کردند آن هم در شرایط سخت کشور، مسلما لطمه بزرگی به کشور زدند که این لطمه بسیار بدتر از لطمه‌ای است که فردی کالای قاچاق وارد کشور کند.

حاتمی‌یزد افزود: فردی که کالای قاچاق وارد می‌کند ارزی را که از کشور می‌برد به جای آن یک کالای دیگر وارد می‌کند اما فردی که ارز را می‌برد و در جای دیگر سرمایه‌گذاری می‌کند رفتار بدتر و خطرناک‌تری دارد.

این کارشناس بانکی گفت: یکی از علل مهم افزایش قیمت ارز تقاضای افرادی است که ارز را از کشور خارج می‌کنند و ثروت خود را از ایران به کشورهای دیگر می‌برند، زیرا در ایران به لحاظ اقتصادی و سیاسی احساس ناامنی می‌کنند.

وی گفت: دلیل دیگر هم این است که ۱۴۵۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد که تا زمانی که این منابع در بانک‌ها وجود داشته باشد و سود ۲۰ درصدی به آن تعلق گیرد؛ لطمه‌ای به اقتصاد نمی‌زند اما به محض اینکه سود بانکی را کاهش دادند و از ۲۰ به ۱۵ درصد رساندند بسیاری از پولدارها منابع‌شان را به سمت ارز بردند.

حاتمی‌یزد افزود: با خروج سرمایه از بانک‌ها ارز گران شد زیرا مردم سرمایه خود را به سمت خرید ارز بردند.

این کاشناس اقتصادی تصریح کرد: این نقدینگی که در دست سوداگران وجود دارد در سال جدید در بخش‌های ارز ، طلا و سهام و ملک ورود می‌کند که با فعال شدن این منابع پیش‌بینی تورم لجام گسیخته در سال‌ جدید بعید به نظر نمی‌رسد.

وی گفت: عامل بعدی هم معاملات سوداگری است که امروز جنسی را می‌خرند تا فردا آن را گرانتر بفروشند و سود ببرند، این کار بخش عمده‌ای از پولدارهای ماست که به تولید نمی‌پردازند و در بانک‌ها هم منابع خود را نمی‌گذارند اما به سمت معاملات سوداگرانه ارز می‌روند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار11فرودین 96،کدخبر: 601601، www.ilnanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۱۲
0
0
اصلا دلایلش مهم نیست! مهم ناکارآمدی دولتیه که با وعده های خودش مارو فریب داد
ا.ف75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین