پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۲۰۹۵۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۵
فیلتر شدن تلگرام می‌تواند آسیب شدیدی به وضع اقتصادی برخی از ایرانی‌ها وارد کند.

شعارسال: به نوشته یک خبرگزاری نیمه‌رسمی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری گفته است که این برنامه‌ای که ۴۰ میلیون نفر مخاطب دارد تا روز دوشنبه فیلتر می‌شود. این خبرگزاری این خبر را اعلام کرد و البته بعد تکذیب شد، اما این خبر در چه جای دیگری منتشر شد؟ کانال‌های تلگرامی! این نشان می‌دهد که چقدر این برنامه برای زندگی روزانه در ایران اجتناب‌ناپذیر است و مقام‌های دولتی، روحانیون، مخالفان نظام ایران، تاجران و ... همگی از آن استفاده می‌کنند.

دلیل اصلی تصمیم مسدود کردن تلگرام یک ملی‌گرایی اقتصادی بود؛ مسئولان ایرانی می‌گویند که قصد دارند با رشد برنامه‌های داخلی انحصار فضای مجازی را از تلگرام بگیرند. اما منتقدان بر این باورند که علت اصلی این حادثه ناآرامی‌های اجتماعی بود که چند ماه پیش در ایران رخ داد.

تلگرام در سرتاسر جهان یک‌دهم فیس‌بوک یعنی حدود ۲۰۰میلیون کاربر دارد. اما در چند وقت گذشته به دلایل امنیتی محبوبیت زیادی پیدا کرده است، همچنین قابلیت ساخت کانال هم در آن وجود دارد. پیش از این هم ایران سعی کرده بود که این برنامه‌ را کنترل کند، در دوران ناآرامی‌های زمستان گذشته، تلگرام فیلتر شد، سال گذشته هم چند نفر از ادمین‌های کانال‌های تلگرام به دلایل امنیتی بازداشت شدند.

در همین رابطه حسن روحانی هفته پیش گفت: «داشتن یک برنامه پیام‌رسان داخلی که باصلاحیت، امن و ارزان است می‌تواند مشکل مردم ایران را برطرف کند

البته رئیس‌جمهور ایران فیلتر شدن تلگرام را به‌طور کامل رد کرد، او در این رابطه توضیح داد:‌ «هدف از ساخت یک برنامه داخلی نباید فیلتر کردن باشد، بلکه این اتفاق باید به هدف برداشت انحصار موجود در میان برنامه‌های پیام‌رسانی انجام شود

اما ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعتقاد دیگری دارد، او بر این باور است که تلگرام دارد بدون انجام هیچ‌گونه سرمایه‌گذاری از اقتصاد ایران سود می‌برد.

فیروزآبادی در این رابطه گفت: تلگرام با اهداف و علایق خود از اقتصاد داخلی ایران سود می‌برد، این برنامه دارد به‌تنهایی بر فضای مجازی ایران حاکمیت می‌کند.

از سویی با انتشار اخبار فیلتر شدن تلگرام ایرانی‌های زیادی دنبال پیدا کردن یک برنامه جایگزین هستند تا با دوستانشان در ارتباط باشند، بسیاری گفتند که با استفاده از فیلترشکن از تلگرام استفاده می‌کنند، بااین‌وجود قرار است تلگرام به شکلی مسدود شود که با فیلترشکن هم کار نکند.

سامان راستین یک سازنده بازی‌های آنلاین در ایران در این رابطه گفت: «من شروع به ساخت کانال و گروه‌های مختلفی در واتس‌اپ و برنامه‌های داخلی کرده‌ام. در کنار این من و همکارانمان داریم سعی می‌کنیم در اینستاگرام فعال‌تر باشیم.» او همچنین گفت که شروع به استفاده از پیام‌رسان سروش کرده است.

برخی دیگر از مردم ایران هم گفتند که فیلتر کردن تلگرام اقدامی ناموفق خواهد بود. از سویی بسیاری هم نسبت به برنامه‌های مثل پیام‌رسان سروش به دلیل احتمال دسترسی به اطلاعات کاربران مشکوک هستند. گلی رادمنش یک مهندس ۲۸ ساله در این رابطه گفت: «من به پیام‌رسان‌های داخلی اعتماد نمی‌کنم. مردم زیادی به دنبال یک فیلترشکن قابل‌اعتماد برای استفاده از تلگرام هستند

از سویی برای کسانی که کارهای تجاری کوچکی در تلگرام انجام می‌دهند و از این طریق با مشتریان خود برقرار می‌کنند، نگرانند با فیلتر شدن تلگرام به مشکلات مالی‌شان اضافه شود. یک سازنده بازی ویدئویی در این رابطه گفت: «بازنده‌های اصلی کسانی هستند که در فضای مجازی کار اقتصادی می‌کنند، این موضوع بحران بی‌کاری را بدتر می‌کند

آرش مهرکش، عضو یک شرکتی که برنامه‌های آموزشی طراحی می‌کنند با اشاره به اینکه ۲۵۰هزار عضو در تلگرام دارند گفت: اگر تلگرام فیلتر شود، دسترسی به مشتری‌هایمان سخت میشود و شاید کاربران بسیاری از برنامه‌هایمان را از دست دهیم. از همه بدتر دیگر نمی‌توانیم به‌راحتی قبل مشتری جذب کنیم.

سایت شعارسال، با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت شفاف، تاریخ انتشار: 21فروردین1397 ، کدخبر: 456889: www.shafaf.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۴
0
0
هزاران نفر در کشور هستن که درامد های خرد از تلگرام دارن و دارن با همون درامد ها روزی یک خانواده رو تامین میکنن
بد نیست یکمم به فکر مردم باشید
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین